new order Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Har grunnat lite på en tråd där de Opera kunniga på detta forumet,vilket det verkar vara gott om,rekommenderar var man ska börja leta för att hitta de musikaliska guldkornen. För att göra det hela enkelt.Var och en som kan lite om om opera gör en lista på fem skivor på det ni anser vara ett bra insteg in i operans värld.Jag tror att det är många okunniga med mig som kommer finna det intressant.Låter detta intressant? Quote
Guest Peo Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Några klassiska italienare utan rangordning: - Puccini's "Madama Butterfly", Decca (med Renata Tebaldi, dir. Serafin) --eller-- Deutsche Grammophon (med Mirella Freni, dir. Sinopoli) - Verdi's "Aida", Decca (med Renata Tebaldi, dir. Karajan) - Verdi's "Macbeth", Deutsche Grammophon (dir. Abbado) - Verdi's "Rigoletto", Columbia/EMI (med Maria Callas & Giuseppe di Stefano, dir. Serafin) - Verdi's "Simon Boccanegra", Deutsche Grammophon (med Mirella Freni m.fl., dir. Abbado) och vi måste ha en ryss också: - Mussorgsky's "Boris Godunov", Decca (dir. Karajan) Sämre början kan jag tänka mig, helt klart! Jag har skrivit om alla i min blogg, där finns bilder, katalognummer osv. Quote
plundin™ Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Okej, jag kan oxå ta upp en handske! Men jag tänker inte rekomendera nått som äldre än 100 år! För gammal musik är ju ändå så trist... Shostakovich - Lady Macbeth of the Mtsensk district (Rostropovich / EMU GROC) Prokofiev - The Love for Three Oranges (Gergiev / Philips) Britten - Billy Budd (Hickox / Chandos) Strauss - Der Rosenkavalier (Haitink / EMI Classics for Pleasure) Poulenc - Dialogues des Carmelites (Dervoux / EMI GROC) Fem mycket underhållande 1900-talsoperor!! Dessutom får man inte missa : Bartok - Duke BlueBeard's Castle (Kertesz / Decca) /ptr Quote
Björn-Ola Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 En kul tråd. Plundin har radat upp bra operor men de hör inte till de mest lättillgängliga. Musiken är lite svårare. Peos smak ligger mycket nära min. Därför blir min lista en nära variant. Jag har inte lyssnat på särskilt många olika inspelningar för att våga rekommendera någon särskild. -Triptyken av Puccini. 3 st kortoperor som nog är det bästa han gjort. -Khovanshchina av Mussorgsky. Den väljer jag före Boris Godunov eftersom musiken är jämnare. Rent musikaliskt är det min favoritopera. -Lohengrin av Wagner. Jag är ingen Wagnerfantast men musiken här är lätt att ta till sig. -Don Carlo av Verdi. Hans bästa opera? Se till att få en version som tar med prologen. Den skrevs som en 5-aktare för Paris-operan med Verdi gjorde också en nedkortad version för Italien som saknar prologen. -Carmen av Bizet. Operan är suverän med en mycket bra handling och betydligt mycket mer bra musik än de ganska slitna slagdängorna. Given inkörsport till opera. Min låtsaskompis kommer med en lista till: -Trollflöjten av Mozart. En blandning av opera och tyskt sångspel. Också en given inkörsport. -Jenufa av Janacec. Framför allt första halvan är suverän och en väldigt bra historia. -Turandot av Puccini med "Nessun Dorma" är en häftig opera. Ofullbordad tyvärr, men det märks inte så mycket. -Hoffmans Äventyr av Offenbach. Hans enda opera. Kul och lättillgänglig. -Den Bergtagna av Ivar Hallström (Sterling). Varför inte? Det finns inte mycket svenskt att komma med men det här håller måttet. Musiken påminner om Verdi och Bizet med inslag av nordisk folkmusik. En liten pärla faktiskt. Quote
new order Posted May 5, 2008 Author Posted May 5, 2008 Roligt med så många gensvar!Går de skivor ni nu rekommederat inhandla via de vanliga köpställena som cd-on t.ex? Quote
plundin™ Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Går de skivor ni nu rekommederat inhandla via de vanliga köpställena som cd-on t.ex? Jag handlar väldigt sällan på CDON så det kan jag inte uttala mej om, men alla dom skivor jag rekomenderar finns tillgängliga enligt dom respektive skivbolagens sajter så dom är åtminstonne beställbara! Sen håller jag inte helt med Björn-Ola att mina tips skulle vara otillgängliga, dom kan ibland vara lite musikaliskt strävare, men flera av dom innehåller musik som är mycket bra! /ptr Quote
mikael2 Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Har inte själv gett mig in i operans värld. Undrar lite om själva storyn har nån betydelse när ni lyssnar. De kända brukar ju inte vara på engelska eller svenska om jag säger så Om musiken är lite "svår" så kan det ju underlätta om man begriper vad det handlar om kanske? Har själv blivit sugen på att ge mig in i operans värld efter att ha följt Peos, plundins, Björn-Olas med fleras inlägg i trådar och bloggar :cool: Quote
Guest Peo Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Det mesta jag skrev om finns på CDON, men var noga så att du väljer "rätt" utgåva. Ofta finns det 10+ olika inspelningar av samma verk, och informationen hos CDON m.fl. är minst sagt värdelös. Mikael, vad gäller din fråga så är svaret för mig: nej! Jag bryr mig ganska lite om handling och texter - de är ofta ganska fåniga ändå. Jag gillar musiken, sången, känslorna.. Det är nog också en del av anledningen till att jag inte uppskattar "svår" opera, eller för den delen "lättsam". Många verk som andra tipsar om t.ex. gillar jag inte alls. Mozart, Händel, Wagner, Vivaldi, Offenbach, alla hemska barockoperor osv osv - en ren plåga i mina öron. Men det är ju jag det. Quote
plundin™ Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Om musiken är lite "svår" så kan det ju underlätta om man begriper vad det handlar om kanske? Storyns betydelse varierar för mej, men dom flesta full och mid-pris utgåvor av operor (Och dom flesta opera-vinyl-boxar) brukar inkludera både en synopisis som beskriver vad som händer och ett libretto som innehåller all text, oftast på orginalspråket och minst en översättning (engelska) paralellt! Annars tillhör jag dom som primärt ser opera som ett audio-vissuellt medium, så jag föredrar opera på DVD när jag skall konsumera sånnt hemma... Ett bra sätt att mjukstarta sig in i operans värld (eller för den del både klassisk musik och Jazz) är att lyssna på P2, det är nästa alltid en helaftonsföreställning av en opera varje lördag, och på ett par månader så kan man ganska lätt skapa sig en uppfattning om vad man gillar! Dessutom så har ju dom flesta bibliotek skivor till utlåning, så det är en bra resurs för oss som vill upptäcka ny/okänd musik.. /ptr Quote
Björn-Ola Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Jag håller med dig Peo, för lättsamt blir tråkigt, som de flesta operor innan 1850 och Plundins tips har jag ännu inte lyckats ta till mig, trots en del försök. Men det kanske kommer. Nu handlade det om inkörsportar till operans värld och de operor som fick mig intresserad av opera var Carmen, Trollflöjten, Aida och Hoffmans äventyr. Därefter ramlade jag snabbt in på Puccini som är något helt annat, tonsatt teater. Offenbachs "Hoffmans äventyr" är ingen operett och är mer att jämföra med Carmen. Hans operetter har jag överhuvud taget inte hört. Wagner har jag också svårt för med några undantag. Lohengrin har ett helt annat musikaliskt språk än senare Wagneroperor och som jag tycker är väldigt tilltalande. Mästersångarna och Den flygande holländaren är två andra mer lättillgängliga operor som man kan testa och som jag tycker innehåller härlig musik. Första akten av Valkyrian kan man gott lyssna på. Resten av Ringen är riktigt tråkig med enstaka undantag. Tycker jag alltså! Ni får gärna säga emot. Storyn har absolut betydelse och det lyfter Puccinis operor ytterligare ett snäpp, eftersom det handlar om teater som fortfarande talar till oss, med människor av kött och blod som gör begripliga saker. En del av Plundins förslag är operor med bra historier, men vad fasiken handlar "Kärleken till de tre apelsinerna" om? Men jag får erkänna att vissa operor som jag gillar har historier som jag helt enkelt inte begriper mig på. Wagner exempelvis, jag tycker hans idéer känns helt föråldrade idag, men fortfarande så finns det folk som säger sig få ut något av hans historier. Eller så ljuger dom för att verka förstå något som vi andra inte begriper. Quote
new order Posted May 5, 2008 Author Posted May 5, 2008 Jag sitter och försöker hitta de tips ni har gett på cdon och fastän jag har titeln,solisten,dirigenten och bolag så är det otroligt svårt att hitta :angry: Tycker inte att cdon gör det speciellt lätt för oss opera-newbies om man säger så... Quote
plundin™ Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Jag sitter och försöker hitta de tips ni har gett på cdon och fastän jag har titeln,solisten,dirigenten och bolag så är det otroligt svårt att hitta :angry: Tycker inte att cdon gör det speciellt lätt för oss opera-newbies om man säger så... Det är därför jag sällan handlar på CDON eller Megastore, deras värdelösa sökfunktioner! Ett tips är att om du vill handla skivor från nått Polygram-bolag (DG, Archiv, Philips, Decca, Verve, Emarcy, Rounder eller Concord) på CDON är att gå omvägen om iClassics, dom har en effektivare sökmotor, och där kan man ställa in vilken skivaffär man vill handla hos! Verdi's "Rigoletto", Columbia/EMI (med Maria Callas & Giuseppe di Stefano, dir. Serafin) Var rätt lät att hitta... /ptr Quote
Guest Peo Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Jag rekommenderar också www.classicalcdexchange.co.uk Mycket trevlig butik, med stort utbud och toppservice. En del begagnat, men allt jag köpt har varit i nyskick. Quote
plundin™ Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Jag rekommenderar också www.classicalcdexchange.co.uk Jag kan bara hålla med Peo, en mycket bra butik! Sen kan man ta den gammla tråden "Var köper ni klassisk musik?" som en utgångspunkt för vidare sökningar efter bra butiker på nätet... /ptr Quote
new order Posted May 6, 2008 Author Posted May 6, 2008 Verdi's "Rigoletto", Columbia/EMI (med Maria Callas & Giuseppe di Stefano, dir. Serafin) Var rätt lät att hitta... /ptr Jo,nu när du skickade direktlänk! Har märkt att ibland funkar direktlänkarna inte till cd-on o. liknande internetsajter. Skivan nu lagd i min sparade varukorg!Tack för hjälpen. Quote
Recommended Posts