Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nästa stopp ligger alltså på Chalmersgatan...

gbgrecords077.JPG

Dirty records (Karta) : Primärt begagnat..

Chalmersgatan 21

Tel. 031 - 18 84 83

Öppettider : Vardagar 10 - 18 och Lördagar 10 - 14

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

gbgrecords082.JPG

Dirty Records sortiment lutar mest åt rock och populärmusikhållet (dom har inte någon Kristen musik, vilket en kund frågade efter när Timbre och jag var där), kundgenomströmningen en lördag vid halvtvåtiden var påtaglig, det var minst ett halvdussin kunder där under den stund det plåtades...

Posted

gbgrecords084.JPG

Efter att ha kollat lite på sortimentet, skulle jag bedömma att fördelningen på CD/Vinyl är ca. 60/40...

Det är förhållandevis god ordning i Fack och lådor, men man behöver nog ta sig god tid (eller vara reguljärkund) för att kunna hitta pärlorna som ibland dörjer sig väl...

Posted

gbgrecords078.JPG

Det hänger en hel del käcka bildskivor runt takfrisen, så behöver man vila blicken, så finns det en del fägring att fästa den på!

...och det oavsett om man är mansgris som jag eller faschinerad av denna vinylesoterica!

Posted

gbgrecords073.JPG

Och för att ni skall få lite kännsla för hur anonym Dirty's port är agerar er reporter tändstiksask... :black::D

Vi kanske inte behöver gå in på mina mått, men den här kroppen byggdes av att konka hem vinylplattor redan i unga år!

Längre ner på Chalmersgatan ligger den modernaste av Göteborgska HiFi institutioner...

Posted

Förutom ett litet men naggande gott sortiment av mjukvara (vilket man måste ha för att kvalificeras sig för denhär tråden!), så lanserar Bröderna Olofsson en ny käck produkt ämnad åt makar till översammlande vinylälskare... :blush:blush;)

gbgrecords069.JPG

Och kanske även vi andra som tycker att kortsidan på vinylomslag tillhört dess tristare del...

Posted

Art Vinyl i London är inte bara ett gallleri, dom tillverkar egna ramar för att stoppa dina finaste vinylomslag i!

gbgrecords062.JPG

Om jag minns rätt sa Jörgen att priset låg strax under 400:- per ram, vilket inte känns farligt med tanke på vad många av oss betalar för kvalitetsvinyl!

Posted

gbgrecords067.JPG

Stiligt tycker jag! Waka/Jawaka hör helt klart hemma på väggen och blir vår lilla pendag till Kansas tråd om Storm Thorgerson!

Givetvis bjöd Jörgen på cappuchino från egen maskin och berättade att Leif är på kundbesök i Taiwan och China (ni vet han med sju våningar och världens största skivsammling i Guang Zhu(?, jag minns inte riktigt var han bor.. :blush )) för att justera in ett Coltrane Supreme system (Taiwan) och i nästa mening undrar han om vi inte skall lyssna när vi ändå är där?

Posted

Och givetvis måste man lyssna när man är så nära ett av sveriges bästa HiFi-rum!

Ovetande knallar vi bort till det stora rummet och möts där av ett par obekanta mattsvarta monoliter...

gbgrecords046.JPG

Posted

Ett skop tänker vi simultant!!

gbgrecords053.JPG

Detta är, förklarar Jörgen, nästa odöpta syster i den växande Coltranefamiljen, eller i alla fall det första embryot till henne. Högtalarna som möter oss är den första(?) MDF-version av denna model. Den färdiga högtalaren kommer att se ut som bastornet i Coltrane Supreme, man var 13 cm djupare och 5 cm bredare om jag minns rätt av vad Jörgen berättade.. Sidor (Kolfiber) och baffel (Valnöt/trä) kommer annars att se ut som på Supreme basarna...

Posted

Grundbestyckningen (elementen) är ganska lik den som sitter i Bird fast lite mer... 4 9' Keramiska basar, en 7' mid och den danska diamantdomen..

gbgrecords045.JPG

Dom var kopplade med Einsteinelektronik hela vägen från CD till mono-slutsteg (och med Jormas kablar utgår jag ifrån(?)).. Jag spelade några av mina standard spår, bla. Rachmaninoffs Ciss-moll preludium (som jag spelat in själv), en egen inspelning av stråktrio (Hermann Berens), Maria Ritas inspelning av Dos Gardenias och några spår från Rebecca Törnqvists "Good Thing-album", om jag börjar bakifrån, så lät Rebecca Törnqvist (som jag gillar jättemycket) precis som jag hört den på både Bird och Coltrane, hennes röst fastnar långt bak i mixen på ett sätt som jag inte är van med hemma, det är en inspelning som helt enkelt inte funkar med Leifs högtalare! tar vi sedan mina egna piano och stråktrioinspelningar så låter det precis som jag minns det från Bird och Coltrane, utsträckt och korrekt med den skillanden att jag upplever att basen följer med bättre, den är ett snäpp till, kanske aningen varmare... Lika dant var det med Maria Rita spåret, både Rhodespianot och orgeln (som ligger lite i bakgrunden) och inte minst hennes röst svävar med den yttersta lätthet!! Det enda jag kom på mej med att tänka var; undrar om dom skulle må bra av lite större invinkling? ... Nu låter jag det vara osagt om min upplevelse beror på högtalaren eller den för tillfället använda elektroniken (en kombination kanske)? ... tror att det var Gondul M + Einstein monoblock vi lyssnade på senast jag var där (lyssnade på Bird och Coltrane), och det lät bra men saknade det där sista lyftet, med hela Einsteinkedjan kändes det som saker och ting föll på plats! Även om jag kanske tycker att Einsteins toppladdade CDspelare är i bökigaste laget att handha... ;)

Det kanske låter som jag är förälskad, och det är nog så... :blush:blush (jag är så lättledd!!) ... Men lika mycket som av ljudet, så måste jag säga att det var provhögtalarens nästan afrikanska blåsvärta som förför mej... Efter att vi kikade på Supremes bastorn på Martens "Lager" är jag inte lika säker på att jag kommer att tycka att dom är lika förföriska som förseriehögtalaren... :blush:o:) ...har du en stund över, så rekomenderar jag att du slinker in hos Bröderna Olofsson, för det är grejjor på gång i sveriges andra stad, och att bara få höra musik i Svanå-rummet är en upplevelse i sig!

Planerna för denna ännu odöpta Coltranesyster (som hamnar mellan Coltrane Supreme och Coltrane) var enligt Jörgen att hon hoppas vara färdig till den 12-14 september...

Posted

Det var allt för denhär gången, vi hoppas att inte dröja lika länge med nästa promenad ... Den kommer att börja i Vasastan och slingra sig väster ut... ;)

/ptr

Posted

Kan bara tillägga att man byter skivkonvolut i en handvändning och Art Vinyl-ramen behöver inte plockas ner från väggen. Hade planerat en bild på detta men med så mycket hifi omkring sig är det lätt att bli förvillad... :)

gbgrecords068.JPG

Posted

Jag köpte tre stycken ramar när jag besökte Caroli Musik & Bio men jag har för mycket på väggarna så jag har inte riktigt bestämt mig var jag skall sätta dom :blush

Posted
Jag köpte tre stycken ramar när jag besökte Caroli Musik & Bio men jag har för mycket på väggarna så jag har inte riktigt bestämt mig var jag skall sätta dom :blush

Då musik är förknippat med personliga minnen är ju inramningsprojektet en verkligt kul idé.

Det gäller bara att inte ha för många minnen på en gång... :D

• 3 weeks later...
Posted

Så var det dags för det tredje benet på vårt göteborgska skivbutiksflanerande.

Det blev inte alls Vasastan som planerat utan ett stråk med utgångspunkt vid kollektivtafik knutpunkten "Svingeln"... Där hittar vi Friggagatan, fordom en djungel för dem som är intressarade av motorer och intimare exotisk dans, idag verkar ia alla fall den sidan av Friggagatan som vätter mot Göteborgs centralbangård vara föremål för sanering och exploatering...

Ett kvarter ner på Friggagatan ligger nr 15, där hittar vi en av två butiker i en stadsomfatande kedja... ;)

gbgrecords165.JPG

Posted

Timbre och jag var lite tidiga för vi hade inte räknat in att butiken hade en sådan sen lunch, så det blev gott om tid för exteriörfotografering och snack!

gbgrecords159.JPG

Geschäftet är ingen renodlad skivaffär, begagnade vinyler ocg CD är bara en (viktig) del av sortimentet! Man för även Pocketböcker, Serietidningar, andra slags kolorerade magasin, videofilmer i alla slags format, både för HONOM och henne och dom som bara gillar film, en hel del TV-spel och som namnet antyder numismatika...

Posted

gbgrecords156.JPG

Vi är alltså och besöker Mynt & Musiks filial på Friggagatan 15

Tel : 031 - 15 80 88 (KARTA)

Öppet : 11 - 18 (Vardagar, Lunch 13.30 - 14.40) och 11 - 14 (Lördagar)

Posted

Dom har ganska gott om vinyl..

gbgrecords146.JPG

..Även om expeditören antydde att faktiskt dom sålde mer än vad dom fick in nytt,

med en lakonisk eftersläng; det som står kvar är ju mest 80-tal, och vem vill ha sånnt... :evil: :o

Posted
Vi är allså och besöker Mynt & Musiks filial på Friggagatan 15

Mer Göteborg än Friggagatan blir det knappast :) och även butiksföreståndarens ursprung kunde vi ta på dialekten. En miljö i förändring och medan vi väntade på utsidan dök det upp en aktiv dam försedd med fotoutrustning av det mer professionella slaget och redan stativet avslöjade en yrkesfotograf ute på dokumentationsrunda. Intensiv kulturfotografering i motljus och naturligtvis var det ett utmärkt tillfälle för komplimanger om graden av förberedelse. Kameran var en Canon av det tyngre slaget och plötsligt skulle en tung fråga en gång för alla få sitt svar:

- Ser att du använder Canon, det är nog bra men kolla här... ;)

- Men du är ju man! Alla män kör Nikon och för oss kvinnor är valet lätt... (:D)

Där smalt mitt fotohjärta och jag förstod att vi hade träffat på ett riktigt proffs... :kiss: :)

Posted

Efter besöket hos Mynt & Musik strosade vi ner för Friggagatan mot Odinsplatsen och Folkkungagatan. Enligt Enirosökningen på Skivbutiker skulle det ligga något där med namnet : Galleri musik Rangarang (KARTA), men tyvärr kunde vi inte hitta någon som helst skylltning på den angivna adressen, eller någon annastans på Folkkungagtan...

Därför fortsatte vi mot Odinsgatan, passerade affären med det för oss illa valda namnet "Musikbörsen" :o:D ... Där hittar man ju inte mycket av värde för en skivjägare ... Efter denna passage korsade vi oss fram mot Göteborgs Centralstation och rundade den...

Posted

Timbre plåtade bara skyllten, för det var en så stor genomströmmning kunder att det kändes lite olustigt att börja arrangera för en bild..

gbgrecords136.JPG

CD Centralen på Göteborgs Centrastation (KARTA)

Tel : 031 - 15 10 51

Jag såg tyvärr ingen skyllt om öppettider, men erfarenhetsmässigt borde det vara 10 - 18(19) på vardagar och 10 - 15 på Lördagar... (Jag uppdaterar mig nästa gång jag passerar)

CD Centralen har inte bara topplistan som man skulle kunna förvänta sig av en skivlåda på en Centralstation. Dom är välsorterade på Pop&Rock, hyffsat utbud på Jazz och ganska magert på Klassisk. Dom har även ett ganska stort utbud på begaganad Vinyl, alla genrer, genomgående välsorterade (ie. skiten är redan ursållad..)

Posted

När man ändå är vid vid Göteborgs transportcentrum, så är det ju bara ett stenkast från Göteborgs köpcentrum; Nordstan... I denna köpfestarena, hittar man två ställen som kränger skivor... Nere i Källaren, mellan Briobutioken och Hobbex hittar man :

gbgrecords124.JPG

Och här är det väl mest topplistebetonat... Sortimentet är väll minst like mycket film och spel som det där slags ständiga reabackar man hittar på liknande ställen...

gbgrecords125.JPG

..och kanske lite sommrigt bondfångeri... :evil: ;);)

Här hittar du öppettider och kontaktinfo i händelse du skulle vilja irra dig ner dit. (INFO)