plundin™ Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Den gode K-man föreslog att vi skulle ta upp Calms handske och göra en översikt på vad det finns för levande skivbutiker i rikets andra stad. Så med Calms Stockholmsöversikt som ledstjärna började jag och Timbre idag att promenera oss runt Göteborgs skivbutiker... Ni som känner oss, vet att vi bägge är vänner av "Slow-living" så denhär promenaden kommer att utvecklas i makligt takt över dom kommande månaderna! Skulle ni upptäcka att vi missat någon juvel, så PMa gärna någon av oss eller varför inte göra ett besök och inlägg själv... Dagen började vi i Bagaregården, Timbre hade spanat in en butik där som annonserade begagnad Vinyl och CD så vi bestämde att göra butiken Nu & Då vårt första stopp på promenaden... /ptr Quote
plundin™ Posted May 3, 2008 Author Posted May 3, 2008 ..Gissa om vi log lite i njugg, när vårt första stopp helt plötsligt bestyrkte tesen om skivbutiksdöden... Nåväl, ve den promenadör som ger upp i första taget! Quote
Timbre™ Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Nåväl, ve den promenadör som ger upp i första taget! För att se det positivt hann vi dokumentera skyltarna innan de plockas ner. Plötsligt har det tyvärr blivit mer DÅ än NU. Quote
Timbre™ Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Har gjort ett och annat fynd här genom åren i jakten på USA-importer och detta skulle ju kunna vara en Göteborgstolkning av Calms fråga i Stockholmstråden: Är skivhandeln död... Häng med när frågetecknet skall rätas ut... Quote
plundin™ Posted May 3, 2008 Author Posted May 3, 2008 ..Så vi traskade vidare mot Härlanda, för att uppsöka Sofiagatan 4... Där hittar man Mr D & Co. En liten, men ytterst välfyld butik. KARTA På ENIRO Quote
plundin™ Posted May 3, 2008 Author Posted May 3, 2008 Mr D & Co har öppet Måndag - Torsdag 17.30 - 20.00, Fredag 15.00 - 20.00 och Lördag 12.00 - 16.30.. Som skylten säger så rör sig sortimentet om begagnad vinyl och CD, med betoning på genrer som, Blues, Country, Filmmusik, Jazz, Pop, Soul och R&B samt Svenskt. En snabb kik säger att skivorna är av varierande skick, men det är nog inte omöjligt att göra en del fynd, speciellt för vinylophiler.. När man ändå hittat till Sofiagatan och dignar under alla skivfynden så måste man våga sig hundra mer till in på denna gata, där hittar man en av Göteborgs HiFi-oaser. En perfekt ställe att vila en stund och kanske spela något av sina fynd innan man drar vidare på sin upptäcktsfärd. Quote
plundin™ Posted May 3, 2008 Author Posted May 3, 2008 ..över stock och över sten, men kanske mest på en asfalterad promenadväg, mot en anonym adress i Koltorp... Quote
plundin™ Posted May 3, 2008 Author Posted May 3, 2008 och jag försöker ställa mej ur vägen, men Timbre ropar, stå kvar där, du blir en bra storleksjämförelse.. och jag hojtar tillbaka, men han har ju en skyllt på gavelen! Känner igen namnet, för jag har hört hans reklamjingel på en av närradiokanalerna här i stan (minns dock inte vilken)... Another World (KARTA) Har adressen Björksgatan 60 i Kålltorp. Om man närmar sig dörren så sitter det en massa post-itlappar att ta del av.. På den första står det; Öppet Måndag - Fredag 14.00 till 20.00 och Lördag 12 - 16, på lappen vid sidan om står det att det förmodligen hålls öppet ganska oregelbundet och att det är bästa att ringa först (073 409 26 00 eller 031 - 19 17 40), tyvärr drabbades vi av oregelbundenheten, den soliga lördag som vi hade idag var det stängt, så vi har inget att säga om sortimentet. ps/ osakan till att det såg så mörkt ut hos Another World kan vara att fastigheten är tillsalu... Quote
plundin™ Posted May 3, 2008 Author Posted May 3, 2008 Eftersom vädret är så inställsamt så bestämmer vi att ta en butik till, mot spårvagnen säger jag ... även om man promenerar, måste man ibland få nyttja detta utmärkta transportsätt, för att beskåda staden, dessutom har ju Örgryte ett rykte om sig att vara en hård stadsdel, så genom den vill man ju passera snabbt och lättsamt inte till fots ... vi hamnar vid Korsvägen och sätter åter apostlahästarna i arbete och tar oss snabbt ner för Södravägen. Här ligger sedan några år, en institution bland göteborgska skivaffärer. Tyvärr, möter oss innehavaren i dörren med orden; jag är ledsen, men jag skall just stänga... Klockan har precis knaprat sig över två och då stänger Göteborg en vårlördag... Timbre tar i alla fall en bild och upptäcker att det står en Micro Seki i skylltfönstret och konstaterar; det här måste ju vara en bra butik! Här får vi börja vår nästa promenad!! (KARTA) ... Så lomar vi slokörat ( ) tillbaka till Korsvägen för ta oss tillbaka till utgångspunkten och ett avslutningsnack.. Quote
Timbre™ Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Så ni skall besöka, Mats på Bjöksgatan! Jo, jag avslutade tonåren i min första lya på Björksgatan så vi måste nog få till ett besök... Tidsbeställning är det som gäller men det skall väl gå att fixa till. Quote
Timbre™ Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Här får vi börja vår nästa promenad!! Pennies from Heaven Musikantikvariat verkade mycket intressant och en snabb blick in i lokalerna avslöjade ett enormt utbud. Ägaren skall dessutom vara jazzfantast så här bör ju finnas en och annan Ritenour... Färgglad skyltning och Microsvarven var i gott sällskap. Nästa gång hänger vi på dörren när den låses upp! Quote
Timbre™ Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Vi avslutade som vi började och plundin har redan fått fram anteckningsblocket... To be continued... Quote
calm Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Kul att ni tar upp stafettpinnen! Spännande och se vad Göteborg har att erbjuda! Ni går väl mellan butikerna? Alltid nyttigt med lite motion mellan bakverken. Lycka till! Calm Quote
Timbre™ Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Ni går väl mellan butikerna? Vi promenerar i möjligaste mån men spårvagnar är ju en del av stadsbilden så de' hör liksom till... :clown: Quote
Guest om.s Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Flott initiativ! her kan man sikkert plukke opp noen hittils ukjente bunkringsstasjoner for det runde sorte gullet .... mvh Quote
K-man Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 Den gode K-man föreslog att vi skulle ta upp Calms handske och göra en översikt på vad det finns för levande skivbutiker i rikets andra stad. Så med Calms Stockholmsöversikt som ledstjärna började jag och Timbre idag att promenera oss runt Göteborgs skivbutiker... Ni som känner oss, vet att vi bägge är vänner av "Slow-living" så denhär promenaden kommer att utvecklas i makligt takt över dom kommande månaderna! Ahh...underbart att ni tog den pinnen! ...men skamligt nog har jag helt missat denna tråd fram tills nu! Var inne hos Marten idag och fick där informationen att tråden dragit igång...! Så nu var jag bara tvungen att rota fram den, och finna att det går kalas! Pennies from Heaven Musikantikvariat verkade mycket intressant och en snabb blick in i lokalerna avslöjade ett enormt utbud. Ägaren skall dessutom vara jazzfantast så här bör ju finnas en och annan Ritenour... Hehee....appropå Mr Ritenour...så har jag något till dig på skåpet i vardagsrummet....kanske dags för en träff snart \\K-man Quote
plundin™ Posted June 14, 2008 Author Posted June 14, 2008 Hurra! Då var vi äntligen på fötter igen! Idag följer fortsättningen! /ptr Quote
plundin™ Posted June 14, 2008 Author Posted June 14, 2008 Som den uppmärksamme redan räknat ut, så börjar vi dagens promenad vid Pennies from Heaven (Karta). Tyvärr var innehavaren Evert Edwardson på annorstädes uppdrag, så istället vaktades butiken av hans jämväl görtrevlige son Pär! Pär Edwardson har jag omnämnt i Musiktråden : Bodybuilding - but with centimetre! En platta jag gillar starkt! Tyvärr fick jag skämmas lite, för jag hade ingen aning om Pär och Everts släktskap! Men som den visdomstörstare jag är bär jag den skammen med lätthet! /ptr Quote
plundin™ Posted June 14, 2008 Author Posted June 14, 2008 Pennies from Heaven har ett omfattande begagnatsortiment! CD! Quote
Timbre™ Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Hehee....appropå Mr Ritenour...så har jag något till dig på skåpet i vardagsrummet....kanske dags för en träff snart Ja tiden snurrar på, det är hög tid och Mr Ritenour på vinyl passar bra in i dagens tema. Mitt i denna tråd kommer vi dessutom att släppa en högtalarbomb så det är bara att hänga på plundin. Quote
plundin™ Posted June 14, 2008 Author Posted June 14, 2008 Och inte minst stenkakor! Pär berättade att när dom flyttade butiken härr om året, så hade dom elva ton stenkakor att flytta (av vilket det mesta nu lagras på annat håll! Så är du het på hårda kex så bör du kanske ringa först).. Pennies har mest Jazz, underhållningsmusik och klassiskt, och en hel del musikböcker i sina hyllor. Jag har själv gjort massor av fynd här under åren jag bott i Göteborg! Nu mer en bit att knalla från närmaste hållplatsen "Korsvägen"... För närvarande har dom öppet Tisdag-Fredag 12 till 18 och Lördagar 11 till 14. Adressen är Södra Vägen 73 (Karta igen!) tfn/fax : 031 - 18 18 28 /ptr Quote
plundin™ Posted June 14, 2008 Author Posted June 14, 2008 Medan Timbre plåtar så står Pär och jag och småpratar och efter en stund nämner han att det ligger en "skivbutik" till 200meter längre bort på Södra vägen. Och jag gnuggar mina gråa och undrar vad jag nu inte hittat?? ..Men så tänker jag, att så långt ner på södra vägen har jag inte vart sedan 1900-talet! Givetvis blir det ett projekt att promenera till! Incas Hobbybod! (Karta) Södra Vägen 95 tfn : 031 83 15 85 Öppet vardagar 11 till 18.30 och Lördagar 12 till 15.30 Quote
Timbre™ Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Redan namnet väcker ju nyfikenheten och mycket riktigt...det fanns en stabil koppling till Anderna och områden där man förutom spanska även talar quechua och aymara. Quote
plundin™ Posted June 14, 2008 Author Posted June 14, 2008 Genast går Timbre igång! Det visar sig att Incas innehavare Walter Rivera är från Bolivia, så där möts två själsliga andaner! Spanskan flödar och besökta orter utbyts, isen är bruten! Skivsortimentet är väll mest inriktat på populärmusik, väggarna är dock belamrade från golv till tak. Förutom (begagnade)skivor ryms där även vykort, prylar, böcker och en och annan "videofilm" m.m, m.m.! En bild för att visa hur välfylld hobbyboden är! Själv fyndade jag en platta med latinamerikansk lapsteel från Colombia! Fuentes Discos D10043 (1992) Walter berättar att när det gäller skivförsäljningen så säljer han ungeför 70% vinyl, och ofta till ett yngre klientel (vilket oxå bekräftades av Pär här ovan, när han frågade sina gymnasiestudenter om skivtips, så var svaret inte sällan nåt i stil med; Har du hör Neil Youngs Harvest? ) Quote
Timbre™ Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Ja, här fanns något för alla smakriktningar och plundin har stannat upp vid vinylen. Förutom pärlor i Sydamerika kom vi även in på dagens konsumtionstrender och Walter Rivera kunde berätta om intressanta köpvanor i sin butik. Det handlar om ungdomar och digitalformat kontra vinyl... Fuentes är för övrigt ett av de riktigt STORA skivbolagen i Colombia. Huvudkontor i Medellin om jag inte minns fel. Quote
plundin™ Posted June 14, 2008 Author Posted June 14, 2008 Efter lite rotande i Incas lådor och vår var det dags att styra vidare mot stadens paradgata.. För mej som båtflykting och senkommen Göteborgare är det alltid lika intressant att promenera med en minnesencyclopad som Timbre, var och varannan institution man passerar på promenaden relateras det till! Via korsvägen närmar vi oss Avenyn via musikhögskolan som på hans tid, var gymnasiet där den unge Timbre formades. Vi möter Poseidon och passerar en lite dold skivhandel, konserthusets biljettkontor. Dom har ju mest plattor med Symfonikerna så vi lämnar den lite obemärkt. Men alla som besöker Göteborg måte ju passa på att gå konsert med våra Symfoniker och då passar men givetvis på att sampla plattorna.. Vidare ner för avenyn, svänger vi in på Kristinelundsgatan och ner till höger på Chalmersgatan... Där följer fortsättningen i morgon... Quote
plundin™ Posted June 14, 2008 Author Posted June 14, 2008 Fuentes är för övrigt ett av de riktigt STORA skivbolagen i Colombia. Huvudkontor i Medellin om jag inte minns fel. Fel och Timbre kan man väll inte skriva på samma sida! På baksidan av plattan står det : Fabrica de Discos Fuentes LTDA Carrera 51 No. 13 - 223 Apartado Aereo 1960 Medellin Colombia Tel. 235 13 00 fax (574) 265 27 72 /ptr Quote
Timbre™ Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Discos Fuentes har haft många tunga namn från den colombianska musikscenen i sina studios men Carlos Vives och Lisandro Meza (närmast helgonförklarade i Colombia) gavs ut på Sonolux som också hade anknytning till Medellin. Kanske samma finansiärer i bakgrunden... Quote
Recommended Posts