Jump to content

Recommended Posts

Posted

Howdy folks.... input önskas

Mitt ljud går mer och mer åt idealhållet och nästa steg är att se över signalkablar.

Vad ska man ha??? Eftersom jag är troende kabelnisse så hjälper inte inlägg i stil med "spelar ingen roll" :D

Anläggningen ser ut som följer.

Advance acoustic mcd-203 (originalrör) CD

Rotel RC-1082 Försteg (håller på att spelas in)

Rotel RB-1050 Slusteg

Klipsch RF-82

Högtalarkabel: Chord cable

Cd-kabel: Aurora E

För-slutsteg: Hama

Kablarna som ska bytas ut är Aurora E och hama....

Så vad ska jag välja?? Luftighet i mellanregister är vad jag vill ha.

Pristak 3000:-/st, Någon som har några ideer??

Guest asimov66
Posted

Jag har densen B-200 försteg och Rotel RB 1080 slutsteg, mellan dessa använder jag Supra EFF-ISL. Funkar klockrent.

Har även hört om att Viablue skall fungera bra det med (en vän som använder rotel slutsteg har viablue).

Jag har iallafall använt supra så det kan jag rekommendera.

Guest om.s
Posted

Hvorfor ikke teste noe fra samme produsent som du har höyttaler kabler?, gjerne samme modell, er man fornöyd med elektronikken forövrig, kan dette väre en god ide.

Selv har jeg meget god erfaring med å bruke samme merke/modell gjennom hele anlegget.

mvh

Posted

Jag är väldigt svag för Zu cables. Väldigt vettiga kablar som låter luftigt utan avsaknad av lite värme. Betydligt stramare än Kimber select koppar t.ex. Jag tror någon försöker sälja på Hifimagasinet just nu. Själv har jag både Varial och Gede.

Posted
Vad ska man ha??? Eftersom jag är troende kabelnisse så hjälper inte inlägg i stil med "spelar ingen roll" :D

Har själv använt Aurora E rakt över och tyvärr steg pristaket rejält innan det kändes lönt att byta. Kanske lättare idag då det finns betydligt mer att välja på men jag tycker att Aurora E står sig bra ännu.

Guest Peo
Posted

Zu är ett bra val, där håller jag med. Jag har en Zu Varial 1m RCA som jag kan sälja, skicka ett PM om det är intressant.

Posted

Kimber gillar jag skarpt, en Silver Streak eller en KCAG borde funka.

En kabel jag gillar skarpt är oxå Stereovox minsta modell - kanon i mitt system var den iaf.

Budgetklassikern Signal Cables Silver Resolution-serie finns ju oxå, för 3000 får du pengar över även om du beställer till Eichmann Silver Bullets... :)

Men tipset är att försöka lyssna på kablar, alla kablar har sin egenkaraktär - finns således bara ett sätt att få till helt rätt val: lyssna.

cheers / stargazer