earwinSE Posted May 16, 2008 Share Posted May 16, 2008 Hej Jag vet att Anders på Hifistället haft inne någon integrerad modell från Luxman,och då är det nog troligt att PS Audio Danmark tar in dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 16, 2008 Author Share Posted May 16, 2008 Som eliot gissade var det Alfred Rudolph som höll i demon. Han hade ägnat många timmar åt att ställa upp detta system in i minsta detalj. En mycket trevlig man, som håller musikupplevelse mycket högt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted May 16, 2008 Share Posted May 16, 2008 Hej Jag vet att Anders på Hifistället haft inne någon integrerad modell från Luxman,och då är det nog troligt att PS Audio Danmark tar in dessa. Jeg vet også at Anders har Luxman CL-88 og MQ 88 inkl riaaén til dette eminente forsterker settet inne... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 17, 2008 Author Share Posted May 17, 2008 Kolla här; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 17, 2008 Author Share Posted May 17, 2008 Det satt fem personer och lyssnade när jag kom in i rummet. En av dem var amerikan och hade en gammal Beatlesinspelning med sig som spelades. Mäktigt! Det lät mycket bra och de berömda nackhåren... Väldigt luftigt och välbalanserat. Jag undrade en smula varför jag inte satt fastnaglad i bakväggen. Alfred pratade en stund, engelska och tyska blandat i varannan mening (de andra besökarna var tysktalande). Plötsligt, nå'nting ungefär ...und jetzt die Campanile Det han hade spelat på från att jag kom in i rummet fram tills nu var inte Campanile, utan dessa: Jag hade nätt och jämnt lagt märke till dessa två, knappt meterhöga, pinnar som framstod som ett slags bihang i förhållande till Campanile. De stod ju med i systemet och jag undrade vad han hade dem till. Alla som satt i rummet blev helt perplex när han med sin timida framtoning försökte övertyga oss att det endast var dessa som spelade. Alla utom amerikanen som hade suttit där hela dagen. Han ville ha pinnarna med sig hem över Atlanten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Spelade Acapella på sin egen elektronik? Har hört att de där små rackarna skall låta sanslöst bra, blir inte mindre nyfiken nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larkri Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Hej Calle Är precis som Audionet mycket intresserad vad det är för för och slutsteg som det spelades på. Man blir ju alldeles knäsvag när man ser dessa mäktiga Campnnille högtalarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 17, 2008 Author Share Posted May 17, 2008 Spelade Acapella på sin egen elektronik? I allra högsta grad egen, Alfred Rudolphs privata. Jag tror knappt något av det marknadsförs, och det mesta eller allt hade han byggt själv eller delvis själv om jag förstod honom rätt. Här ser vi baksidan på försteg med riaa; Baksidan på slutsteget; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Jättefina bilder och intressant reportage Du har verkligen hunnit med mycket nere i München Har hört att de där små rackarna skall låta sanslöst bra, blir inte mindre nyfiken nu Jag förstår mig inte riktigt på dessa "små rackare": Det brukar vara känsligt hur diskanten är riktad och här verkar den vara riktad uppåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 17, 2008 Author Share Posted May 17, 2008 Är precis som Audionet mycket intresserad vad det är för för och slutsteg som det spelades på. Här ser vi all elektronik; Rörslutsteget som jag misstänker är en hybrid med en förfärlig massa kraft; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Skivan vi ser på bilden är från ACOUSENCE records och skivmärket är ARTISTIC FIDELITY. Tillägg: Skivringen som Alfred Rudolph använder för att hålla skivan på plats såg jag första gången i början på 90-talet i Frankfurt när han demonstrerade de stora Sarastro högtalarna. Många år senare dök en sådan ring upp i Clearaudios sortiment Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 17, 2008 Author Share Posted May 17, 2008 Det brukar vara känsligt hur diskanten är riktad och här verkar den vara riktad uppåt Ja, det stämmer. Vad jag förstod är det en 2-vägare med båda element uppåtriktade. Skulle tippa på att kabinettet är 50 L. Vi får hålla uppsikt efter denna smått fantastiska högtalare. Priset var i häradet 8.000 EUR. Det var ju inte så lätt att höra hur Alfred Rudolph hade konstruerat högtalaren när man samtidigt skulle fotografera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Vad är det för "klet" som sitter runt kontakterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boombox Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Skivan vi ser på bilden är från ACOUSENCE records och skivmärket är ARTISTIC FIDELITY. När jag var där så spelade han dessa två från det bolaget. Mycket bra dynamik. Den till vänster tror jag att han själv är involverad i produktionen på något sätt. Den har inte kommit ut till försäljning ännu för att första pressningen inte blev tillräckligt bra. Han pratade mycket engagerat om vinyl, PU och skivspelarkonstruktion och vad man kunde lyssna efter i de skivor han spelade. En mycket bra demonstration. Synd att min tyska inte är bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 17, 2008 Author Share Posted May 17, 2008 Skivan vi ser på bilden är från ACOUSENCE records och skivmärket är ARTISTIC FIDELITY. Finns även hos ARS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 17, 2008 Author Share Posted May 17, 2008 Den där pinnen är ganska ståtlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Hehee....det var en annorlunda Acapella...och diskret.... ...så det fanns inget mer gömt i kabinettet? ....vad är det för tum på elementet...får ingen känsla för stoleken... \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 18, 2008 Author Share Posted May 18, 2008 Jag skulle tippa på att det är ett 7" eller 8"-element, och att pinnen är ca 90cm hög. Tyvärr får jag inget svar från Acapella, och jag hörde inte vad Herr Rudolph sa. "Kletet" var inte kletigt, men jag gissar det fungerar som en dämpmassa. Eftersom han använde det även direkt i högtalarterminalerna lämnar det säkert inga spår. Acapella är noga med rena kontakter och marknadsför kontaktförbättringsmedel. Lägg märke till silvertejpen som avdämpar flänsarna på förstärkaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Fy sjutton vad jag skulle vilja sitta på första parkett Kan tänka mig att det var en hyfsat dynamisk upplevelse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 18, 2008 Author Share Posted May 18, 2008 Kan tänka mig att det var en hyfsat dynamisk upplevelse! Ja, det ska gudarna veta ! Även med pinnarna, men med Campanile blir man satt i ett järngrepp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Jag skulle tippa på att det är ett 7" eller 8"-element, och att pinnen är ca 90cm hög. Tyvärr får jag inget svar från Acapella, och jag hörde inte vad Herr Rudolph sa. "Kletet" var inte kletigt, men jag gissar det fungerar som en dämpmassa. Eftersom han använde det även direkt i högtalarterminalerna lämnar det säkert inga spår. Acapella är noga med rena kontakter och marknadsför kontaktförbättringsmedel. Lägg märke till silvertejpen som avdämpar flänsarna på förstärkaren Utan att veta 100-procentigt så skulle jag tippa att massan är vanlig häftmassa, sådan man använder att sätta upp plancher på väggen utan att lämna märken. Används också enligt rekommendation från Naim att rensa "drivhjulet" i CD från skräp. Lämnar inget klet eller spår efter sig, men har god vidhäftningsförmåga. Bör funka på motsvarande sätt genom att dämpa mot microvibrationer i kontakter. Ambitiöst att tejpa kylflänsarna! Denna herre lämnar uppenbarligen inget åt slumpen! Men så har han också en ställning att försvara med dessa superhögtalare. Läckert Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Jag hittade precis en gammal test av Campanile, den kan ju vara skoj att läsa i samband med de fina bilderna. http://www.audiophilia.com/hardware/acapella.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Ambitiöst att tejpa kylflänsarna! Denna herre lämnar uppenbarligen inget åt slumpen! Som vi kan se på bilden nedan så är det inte bara tejp utan häftmassa för att förhindra att kylflänsarna skall vibrera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Som vi kan se på bilden nedan så är det inte bara tejp utan häftmassa för att förhindra att kylflänsarna skall vibrera http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...25/DSC_8259.JPG Börjar förstå varför häftmassan var slut på Clas Ohlsson i förmiddags! Calle jr:s reportage har startat en veritabel tweakvåg genom landet. Vem vill visa upp sin anläggning hädanefter utan häftmassa och silvertejp? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 18, 2008 Author Share Posted May 18, 2008 Vem vill visa upp sin anläggning hädanefter utan häftmassa och silvertejp? Inte jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Hos Audio Concept är häftmassa en känd komponent - jag minns t.ex. hur hakan släppte efter att jag fick tipset att sätta häftmassa mellan BASE-platta och elektronik.. Villken skillnad det gjorde! Sedan ledde eliot mig vidare i häftmassans värld för ett par månader sedan, när han hjälpte mig att tweaka min tonarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 25, 2008 Author Share Posted May 25, 2008 Beatles spelades på Exposure CD 2010S från engelska Exposure Electronics Jag vet inte i vilken omfattning den var tweakad, men jag misstänker att Herr Rudolph inte har kunnat lämna den orörd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 25, 2008 Author Share Posted May 25, 2008 Vinylspelaren har Alfred Rudolph tillverkat själv, och det ser ut som han använt plywood till drivverket Tonarmen är en unipivot av okänd modell, men den har förstås försetts med häftmassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zalve Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Ja det var med delad uppfattning jag lämnade det rummet. En upplösning och tydlighet uppåt som liknar focals Men det hade nog krävts jordens all häftmassa för att ta hand om de rumsproblem som placeringen innebar. Visst, det är mässa och mässljud, men SÅ otroligt påtagligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 25, 2008 Author Share Posted May 25, 2008 Förvisso borde några kvm diffusering prioriterats högre än häftmassa på nätkabeln Men rumsproblem måste man försöka koppla bort på mässor tycker jag. Annars skulle det bara bli torrdemos. Det är för mycket begärt att de ska hinna fixa rummen. Med pinnarna blev jag inte störd av rumsproblem. Med Campanile får man av naturliga skäl räkna med många dagars jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.