Jump to content

München Hifi Deluxe 2008


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest om.s
Hej

Jag vet att Anders på Hifistället haft inne någon integrerad modell från Luxman,och då är det nog troligt att PS Audio Danmark tar in dessa.

Jeg vet også at Anders har Luxman CL-88 og MQ 88 inkl riaaén til dette eminente forsterker settet inne...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det satt fem personer och lyssnade när jag kom in i rummet.

En av dem var amerikan och hade en gammal Beatlesinspelning med sig som spelades. Mäktigt!

Det lät mycket bra och de berömda nackhåren...

Väldigt luftigt och välbalanserat. Jag undrade en smula varför jag inte satt fastnaglad i bakväggen.

Alfred pratade en stund, engelska och tyska blandat i varannan mening (de andra besökarna var tysktalande).

Plötsligt, nå'nting ungefär ...und jetzt die Campanile

Det han hade spelat på från att jag kom in i rummet fram tills nu var inte Campanile, utan dessa:

DSC_8284.JPG

DSC_8261.JPG

Jag hade nätt och jämnt lagt märke till dessa två, knappt meterhöga, pinnar som framstod som ett slags bihang i förhållande till Campanile. De stod ju med i systemet och jag undrade vad han hade dem till. Alla som satt i rummet blev helt perplex när han med sin timida framtoning försökte övertyga oss att det endast var dessa som spelade. Alla utom amerikanen som hade suttit där hela dagen. Han ville ha pinnarna med sig hem över Atlanten :D

Link to comment
Share on other sites

Spelade Acapella på sin egen elektronik?

I allra högsta grad egen, Alfred Rudolphs privata. Jag tror knappt något av det marknadsförs, och det mesta eller allt hade han byggt själv eller delvis själv om jag förstod honom rätt. Här ser vi baksidan på försteg med riaa;

DSC_8278.JPG

Baksidan på slutsteget;

DSC_8276.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jättefina bilder och intressant reportage :mm:

Du har verkligen hunnit med mycket nere i München :)

Har hört att de där små rackarna skall låta sanslöst bra, blir inte mindre nyfiken nu :mm::)

Jag förstår mig inte riktigt på dessa "små rackare": Det brukar vara känsligt hur diskanten är riktad och här verkar den vara riktad uppåt :o

Link to comment
Share on other sites

Skivan vi ser på bilden är från ACOUSENCE records och skivmärket är ARTISTIC FIDELITY.

Tillägg: Skivringen som Alfred Rudolph använder för att hålla skivan på plats såg jag första gången i början på 90-talet i Frankfurt när han demonstrerade de stora Sarastro högtalarna. Många år senare dök en sådan ring upp i Clearaudios sortiment ;)

Link to comment
Share on other sites

Det brukar vara känsligt hur diskanten är riktad och här verkar den vara riktad uppåt :o

Ja, det stämmer. Vad jag förstod är det en 2-vägare med båda element uppåtriktade. Skulle tippa på att kabinettet är 50 L. Vi får hålla uppsikt efter denna smått fantastiska högtalare. Priset var i häradet 8.000 EUR.

DSC_8279.JPG

Det var ju inte så lätt att höra hur Alfred Rudolph hade konstruerat högtalaren när man samtidigt skulle fotografera.

DSC_8285.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skivan vi ser på bilden är från ACOUSENCE records och skivmärket är ARTISTIC FIDELITY.

När jag var där så spelade han dessa två från det bolaget.

P4260826.jpg

Mycket bra dynamik. Den till vänster tror jag att han själv är involverad i produktionen på något sätt. Den har inte kommit ut till försäljning ännu för att första pressningen inte blev tillräckligt bra. Han pratade mycket engagerat om vinyl, PU och skivspelarkonstruktion och vad man kunde lyssna efter i de skivor han spelade. En mycket bra demonstration. Synd att min tyska inte är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tippa på att det är ett 7" eller 8"-element, och att pinnen är ca 90cm hög.

Tyvärr får jag inget svar från Acapella, och jag hörde inte vad Herr Rudolph sa.

"Kletet" var inte kletigt, men jag gissar det fungerar som en dämpmassa. Eftersom han använde det även direkt i högtalarterminalerna lämnar det säkert inga spår. Acapella är noga med rena kontakter och marknadsför kontaktförbättringsmedel. Lägg märke till silvertejpen som avdämpar flänsarna på förstärkaren :)

DSC_8253.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tippa på att det är ett 7" eller 8"-element, och att pinnen är ca 90cm hög.

Tyvärr får jag inget svar från Acapella, och jag hörde inte vad Herr Rudolph sa.

"Kletet" var inte kletigt, men jag gissar det fungerar som en dämpmassa. Eftersom han använde det även direkt i högtalarterminalerna lämnar det säkert inga spår. Acapella är noga med rena kontakter och marknadsför kontaktförbättringsmedel. Lägg märke till silvertejpen som avdämpar flänsarna på förstärkaren :)

DSC_8253.JPG

Utan att veta 100-procentigt så skulle jag tippa att massan är vanlig häftmassa, sådan man använder att sätta upp plancher på väggen utan att lämna märken.

Används också enligt rekommendation från Naim att rensa "drivhjulet" i CD från skräp. Lämnar inget klet eller spår efter sig, men har god vidhäftningsförmåga. Bör funka på motsvarande sätt genom att dämpa mot microvibrationer i kontakter.

Ambitiöst att tejpa kylflänsarna! Denna herre lämnar uppenbarligen inget åt slumpen!

Men så har han också en ställning att försvara med dessa superhögtalare.

Läckert :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ambitiöst att tejpa kylflänsarna! Denna herre lämnar uppenbarligen inget åt slumpen!

Som vi kan se på bilden nedan så är det inte bara tejp utan häftmassa för att förhindra att kylflänsarna skall vibrera ;)

DSC_8259.JPG

Link to comment
Share on other sites

Som vi kan se på bilden nedan så är det inte bara tejp utan häftmassa för att förhindra att kylflänsarna skall vibrera ;)

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...25/DSC_8259.JPG

Börjar förstå varför häftmassan var slut på Clas Ohlsson i förmiddags!

Calle jr:s reportage har startat en veritabel tweakvåg genom landet. Vem vill visa upp sin anläggning hädanefter utan häftmassa och silvertejp? :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hos Audio Concept är häftmassa en känd komponent - jag minns t.ex. hur hakan släppte efter att jag fick tipset att sätta häftmassa mellan BASE-platta och elektronik.. Villken skillnad det gjorde! :o:D

Sedan ledde eliot mig vidare i häftmassans värld för ett par månader sedan, när han hjälpte mig att tweaka min tonarm. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var med delad uppfattning jag lämnade det rummet.

En upplösning och tydlighet uppåt som liknar focals :D

Men det hade nog krävts jordens all häftmassa för att ta hand om de rumsproblem som placeringen innebar.

Visst, det är mässa och mässljud, men SÅ otroligt påtagligt. :(

Link to comment
Share on other sites

Förvisso borde några kvm diffusering prioriterats högre än häftmassa på nätkabeln :D

Men rumsproblem måste man försöka koppla bort på mässor tycker jag. Annars skulle det bara bli torrdemos. Det är för mycket begärt att de ska hinna fixa rummen.

Med pinnarna blev jag inte störd av rumsproblem. Med Campanile får man av naturliga skäl räkna med många dagars jobb.

DSC_8256.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...