Jump to content

München Hifi Deluxe 2008


calle_jr

Recommended Posts

hifideluxe 2008

DSC_7570--.gif

För första gången bjuds hifi-entusiaster in till en alternativmässa på

Hotell Fleming strax söder om M.O.C där huvudmässan hålls.

Vi tar er med även på denna mässa, och Annoying Thing kommer visa runt. Så häng med...

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hitta "Gus'en"?

Isf nere till vänster framför högtalaren... :)

Ja! :)

Det spelades (för ovanlighetens skull) på cd i detta rum. Inget mindre än den neutrala toppspelaren från Oracle med extern nätdel och 24-bitars delta-sigma DAC.

DSC_8148.JPG

DSC_8149.JPG

:mm:

Link to comment
Share on other sites

Rainer Röder är rörguru i Tyskland, och rören till denna förstärkare är inte valda med en gäspning. Jag hade en diskussion med honom och han visade sitt medhavda survival kit enbart för tweakning av de fyra E88CC-rören i 211-förstärkaren.

Han hade denna eftermiddag valt rör för att få en så neutral karaktär som möjligt på återgivningen. Men för den som vill kunde han få 600 olika kombinationer bara genom rörbyten! :o

Som ni ser är det efter testning målat fyra prickar på det gamla 7308 NOS-röret. Bättre kvalitet än så blir det inte enligt Rainer Röder. Men karaktären finns det inga prickar för. Där är det lyssning som gäller :app:

DSC_8155.JPG

DSC_8156.JPG

DSC_8157.JPG

Ja, det är mycket att fundera kring...

DSC_8152.JPG

Link to comment
Share on other sites

Källan var kopplad till Consensus rörförstärkare 211 som är konstruerad av Rainer Röder, som även han var på plats.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...25/DSC_8145.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...25/DSC_8154.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...25/DSC_8150.JPG

oooo dreggel dreggel :-P

Link to comment
Share on other sites

DSC_8141.JPG

Jag blev lite imponerad av specsen på dessa högtalare. Lättdrivna, ganska lätta och med stort frekvensomfång. Det lät som om de hade potential men lite svårt att bedöma i det rummet.

Wirkungsgrad: 92 dB

Frequenzgang: 18 Hz–35 kHz / –3 dB

Impedanz: 5 Ohm

Gewicht: 58 kg

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som vet hvorfor der var en alernativ messe+

Ja, Simon Yorke gav åtminstone en av anledningarna :D

Huvudmässan på M.O.C är otroligt stor. Om man inte är på toppenhumör för tusentals intryck, mycket folk och storskalighet så kan man bli trött eller rentav få krupp.

Alternativmässan är mer gripbar, med måttligt antal utställare och få besökare. Helt kontrollerade former för lyssning och samtal.

IMG_0937.JPG

Bild: Roger

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den nya motorstyrningen är mycket snyggare än den som visats tidigare:

SYD10.jpg

Simon Yorke har med S10 (och den nya versionen av S9) gått över till DC-motor. :o

Urläckra bilder :mm:

Link to comment
Share on other sites

Men OK, då kör vi SYD S10. Också den med pickup från Jan Allaerts.

S10an väcker ett gigantiskt habegär!!

Håller med Eliot att det nya tvådelade motorstyrningen är snyggare, även om jag kanske tycker att den tredelade varianten med mellanliggande svänghjul som S7an hade var ännu snyggare...

En iaktagelse på Calles sista bild (på pickup och infästning på armen); är det verkligen i sin ordning att skruva fast pickupper med spårskruvar idag? Är det inte betydligt svårare att kontrolera åtdragningskraft med en spårskruv än vad det tex. är med Insex eller Torx? (Sorry för ett litet sidospår Calle, detta är kanske en helt egen tråd?) :blush:blush;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Måste ha varit mycket intressant att prata med Mr. Yorke :mm:

Ja, han är en mycket öppen och munter man som kan ett och annat.

Jag vet inte vad han och Boombox diskuterade här, men var inte säker på att det handlade om hifi :D

DSC_8166.JPG

DSC_8167.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad han och Boombox diskuterade här, men var inte säker på att det handlade om hifi :D

Hehe, just här handlade det om hifi. Någon som gjorde mig lite paff var hur stablit, stort och mäktigt hans spelare låter trots att det ger ett så nätt och smidigt intryck. Den kommentaren fick han tydligen ofta. Frågade också bl a om hans tonarmar funkar extra bra med någon viss typ av pickup. Vilken effektiv massa de har. De ser ju ganska lätta ut.

Satt och snackade lite mer utanför i solen och det framgick att ett av hans stora intresse, förutom att göra skulpturer och musik, är arkivering av musik. Han tillverkar många skivspelare för just detta till bibliotek och museum.

PS. Anledningen till att han har benet bakom huvudet på bilden tidigare i tråden är att han berättade om att han en gång varit i Sverige och tävlat som gymnast. En riktig renässansman :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att vara bara motljus :?:

Ja. Det var detta :evil: hörnrum på alla våningar.

PS. Anledningen till att han har benet bakom huvudet på bilden tidigare i tråden är att han berättade om att han en gång varit i Sverige och tävlat som gymnast.

Här är bilden igen, för de som missade det:

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...25/IMG_0937.JPG

:o:o

Link to comment
Share on other sites

Någon som gjorde mig lite paff var hur stablit, stort och mäktigt hans spelare låter trots att det ger ett så nätt och smidigt intryck. Den kommentaren fick han tydligen ofta.

Den kommentaren får jag ofta om min SYD4 :D

Det var tal om 30'000€ för S10 men nu ser jag att den tydligen går att få för 18'800€ (komplett med tonarm) på Phono Phono - som hittat ;):D

Link to comment
Share on other sites

.

Även Christian Isenberg var där. Jag pratade en del med honom om vinyl, och han gillade ett par av mina inköp;

DSC_8186.JPG

Det var Isenberg som spelade när vi var där och då med S10 kopplad till Isenberg Phono845, som förutom riaa-korrigering har möjlighet att korrigera efter den europeiska IEC-kurvan. Phono845 är tvådelad och här syns den ena delen;

DSC_8181.JPG

Visst är den tjusig :?:

Jag gillar hans smak, både vad gäller hans egna produkter och de han marknadsför för andra, exvis racket.

Jag blev helt knäsvag av dessa rack i antrasit metallic :mm:

Link to comment
Share on other sites

Guest Peo
Isenberg Phono845, som förutom riaa-korrigering har möjlighet att korrigera efter den europeiska IEC-kurvan.

Hmm, vad är då detta, IEC-kurva? Vad har jag missat? :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, vad är då detta, IEC-kurva? Vad har jag missat? :)

tankar.se/lidstrom/riaa.htm kan man läsa:

In 76', IEC introduced a modification of this curve by introducing a new time constant that modifies only the extreme bass. It is known as the RIAA/IEC curve.

This correction has never obtained a big success, the original RIAA curve is still the most widely used.

Link to comment
Share on other sites

Sedär ja, då har man lärt sig nåt nytt idag också. :)

Det kan vara något för basfattiga skivor då, hm?

:D

Tvärtom ;)

Years after publishing the standard RIAA reproduction curve described above, an enhanced version was proposed. Reason for this proposal was (according to literature) that amplifier equipment at that time was more and more DC-coupled which meant that low frequencies (turntable rumble) would be reproduced better than before.

The solution was simple: define a 4th timeconstant on the curve and define it as a hi-pass filter. This would make the curve ramp up from 20 Hz and have it's maximum value around 31Hz instead of 20 Hz for the standard curve.

Det kan man också se på tabellen i den första länken där basen förstärks mindre än när man använder sedvanlig RIAA :)

PS. Man la alltså till ett högpassfilter som skulle filtrera bort eventuellt (lågfrekvent) rumble något som inte hade behövts tidigare då förstärkarna inte förstärkte de allra lägsta frekvenserna. Det fanns/finns ju också "subsonic"-filter på vissa förstärkare som i princip har samma effekt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...