my_name_is_nobody Posted May 1, 2008 Posted May 1, 2008 Hejsan jag letar efter en mentor som har mycket efarnhet och kunskap av elvana och rörförstärkare och dylikt... jag vill lära mig från grund och upp... helst i uppsala området. lol detta är ingen kontakt annons utan helt seriöst vill lära mig.. är detta av intresse maila mig så kan jag berätta lite mer om min situation och lite mer ingående jag är 27 år och bor i närheten av uppsala :-) Quote
Bebop Posted May 1, 2008 Posted May 1, 2008 Hejsan jag letar efter en mentor som har mycket efarnhet och kunskap av elvana och rörförstärkare och dylikt... jag vill lära mig från grund och upp... helst i uppsala området. lol detta är ingen kontakt annons utan helt seriöst vill lära mig.. är detta av intresse maila mig så kan jag berätta lite mer om min situation och lite mer ingående jag är 27 år och bor i närheten av uppsala :-) Vad är detta för märklig förfrågan? Äldre pensionär? Hur gammal då? Quote
my_name_is_nobody Posted May 2, 2008 Author Posted May 2, 2008 Vad är detta för märklig förfrågan? Äldre pensionär? Hur gammal då? Hejsan nä vad jag mena med en äldre pensionär eller en som är pensionerad var att dom kanske har lite mer tid att avara det var mest därför inget illa menat :-) eller nått Quote
Timbre™ Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Hejsan jag letar efter en mentor som har mycket efarnhet och kunskap av elvana och rörförstärkare och dylikt... jag vill lära mig från grund och upp... helst i uppsala området. Upp, betyder det upp på konstruktionsnivå... Quote
my_name_is_nobody Posted May 2, 2008 Author Posted May 2, 2008 Upp, betyder det upp på konstruktionsnivå... Ja det är väll tänkt iaf att jag vill bygga rörförstärkare tillsllut iaf. just nu som sommar projekt håller jag på att renovera 3 st quad esl 57 så mitt intresse är lite av den elektroniska sidan. Som sagt.. Quote
my_name_is_nobody Posted May 6, 2008 Author Posted May 6, 2008 inte mycket svar här... nån som har nått tips om vart man kanske kan få lite hjälp? Quote
eliot Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 inte mycket svar här... nån som har nått tips om vart man kanske kan få lite hjälp? Du vänder dig till nån äldre pensionär - jag tror inte det är många (någon ?) som uppfyller det kriteriet Det finns andra forum med avdelningar som uteslutande ägnar sig åt DIY (Do-It-Yourself) där du säkert kan få hjälp och träffa likasinnade... //Eliot Quote
peranders Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Det bästa du kan göra under tiden din mentor dyker upp är att börja helt enkelt med något enkelt rörsteg, kanske försteg och sedan hämta in kunskapen under tiden. Det finns gott om tube dudes out there. Börja med www.diyaudio.com Det finns otaliga rörforum på nätet, både i Sverige och utomlands. Quote
my_name_is_nobody Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 Hejsan jag tacka för tipsen ändå :-) jag ska söka vidare och lära mig mer själv mer.. kunskap finns ju där ute nånstans och man kan även lära sig själv mvh Quote
Terminator Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Jag skulle nog säga att det bästa tipset är att läsa på alla forum du kan komma över och samtidigt börja skriva egna inlägg där så knyter du kontakter den vägen. Om jag hade varit en äldre rörgubbe så hade inte jag känt den där brinnande lusten att kontakta dig efter att ha läst din "annons" ovan. Jag får bara känslan av att det krävs något ytterligare Quote
peranders Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Man kan liksom inte kräva att en mentor ska lära, gärna gratis men många bäckar små.... Börjar med att studera en triod. Om du vet hur en JFET funkar så är du en bra bit på väg eftersom en JFET kan betraktas som ett halvledar-rör. Det finns många likheter. Det finns en rörbok som tidningen High-Fidelity har gett ut som kostar 150 spänn eller så. Finns en hel del matnyttigt i denna. Jag är erfaren elektronikkonstruktör sedan 20 år tillbaka men om jag skulle betrakta mig själv som duktig på rörbyggeri så tror jag att jag skulle behöva några år med intensivt konstruktionsarbete. Att verkligen konstruera och fatta egna beslut är inget du fixar i en handvändning. På amatörnivå tar det ett decennium kanske. Quote
my_name_is_nobody Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 Jag skulle nog säga att det bästa tipset är att läsa på alla forum du kan komma över och samtidigt börja skriva egna inlägg där så knyter du kontakter den vägen. Om jag hade varit en äldre rörgubbe så hade inte jag känt den där brinnande lusten att kontakta dig efter att ha läst din "annons" ovan. Jag får bara känslan av att det krävs något ytterligare lol nä det är ju inte så lätt och veta vad man ska skriva eller för att verkligen få nån och känna "denna personen vill jag lära ut" klart och visst det finns böcker och så som jag tänker självklart kolla in..... och även testa bygga själv med nån enkel ritning. Just nu håller jag fullt med på att renovere 3 st quad esl 57 som är riktigt kul faktiskt har börjat precis och spänna membranen och limma dom. ska lägga ut lite bilder när den första är klar tänkte jag. Sen är det nog en konstig "annons" och varför jag gör det är att jag sitter hemma och är sjuk och har vart i ett antal år men nu börjar komma tillbaka sakta till livet.. vill ju plugga som normala men går inte för att jag har svårt för många grejer "ingår av det jag lider". Har jobbat i detaljhandel för i livet som biltema i fyra år och audio video ett halv år. men när man har gott in i väggen totalt så är det svårt att komma tillbaka och jag har inte ens gott gymnasium. så hittar man nått som man brinner för och vill lära sig mer av. Så klart att man inte får nått gratis i livet vet ja mycket väl... Men jag tänkte iaf testa så jag ber om ursäkt om det lät som en billig annons känner att jag var tvungen att testa någonstans och så vill man ine låta som nån snyft historia eller mvh Quote
peranders Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 OK, lite tufft men börja med något litet och praktiskt. Gå sedan bakvägen till kunskap. Som första grej är att träna upp dig med Google och använda bra sökord. Du behöver inte ursäkta dig på något sätt. Det är bra att vara kunskapstörstande men stekta sparvar kommer inte att flyga direkt in i munnen på dig. Börja med något litet. Ähum, behärskar du halvledartekniken? Om inte så kan det nog vara lämpligt att börja där. Att hoppa in i rörteknik utan att kunna "modern" elektronik kan vara otaktiskt eftersom så få kan nåt om rör. Quote
my_name_is_nobody Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 OK, lite tufft men börja med något litet och praktiskt. Gå sedan bakvägen till kunskap. Som första grej är att träna upp dig med Google och använda bra sökord. Du behöver inte ursäkta dig på något sätt. Det är bra att vara kunskapstörstande men stekta sparvar kommer inte att flyga direkt in i munnen på dig. Börja med något litet. Ähum, behärskar du halvledartekniken? Om inte så kan det nog vara lämpligt att börja där. Att hoppa in i rörteknik utan att kunna "modern" elektronik kan vara otaktiskt eftersom så få kan nåt om rör. nä kan inte om halvledar teknik kollade upp det på google och hittade lite böcker om det och info på nätet.. det är ju grejen me man vet ju inte var man ska börja. hittade en bok typ the basic of valve ampelfier och så börja man läsa och det är ju svårt när man inte vet grunderna.. blir ju lite smetigt som sagt får börja där... medans jag letar vidare, om det ens är möjligt att hitta nån sån person om ni har några bra tips på böcker me om detta, grundböcker om halvledarteknik och liknande skulle jag vara tacksam tack så mycket Quote
peranders Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Varför inte börja med LTSpice (som är gratis) och torrsimma lite med simuleringar? http://www.linear.com/designtools/software Quote
my_name_is_nobody Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 Varför inte börja med LTSpice (som är gratis) och torrsimma lite med simuleringar? http://www.linear.com/designtools/software OO i like tackar så mycket Quote
Recommended Posts