Jump to content

Recommended Posts

Posted

Länge sen jag köpte nåt på ebay. Jag undrar om det finns nån taktik när man deltar i auktionerna eller lägger man sitt högsta bud direkt?

Ska man avvakta och gå in sent eller? Hur sent?

Hur undviker man att säljaren själv går in och trissar priset under annat namn? Går det?

Lite OT men kul om man kan undvika ett amatörmässigt beteende på ebay eller tradera :blush

Posted

Jag använder själv Powersnipe som är en eBay Auctionsniper och den går in och bjuder i de absolut sista sekunderna så att ingen vet att jag bevakar auktionen och jag inte trissar upp priset. Jag väljer då ett pris som Powersnipe skall lägga och det skall då vara "smärtgränsen" på så sätt att om jag vinner till det priset så är jag varken glad eller ledsen och samma sak gäller om jag förlorar till det priset: då tycker jag att det var helt OK - högre skulle jag inte gå ;)

- Innan jag skaffade Powersnipe så la jag för hand buden den sista minuten och då hände det att eBay kanske ville ha mitt lösenord (inaktivitet) eller något annat strul som gjorde att jag missade eller så hann någon höja sitt bud på den minut som återstod så att jag ändå förlorade :black:

Du kan läsa om mina erfarenheter i tråden Vinyl på ebay, Lite erfaringar efter snart ett år på ebay

//Eliot

Posted

Den där Powersnipe verkar ju intressant. Ska kolla upp direkt.

Tack för den gamla tråden med dina ebay-erfarenheter :app: Den hade jag glömt. :blush

Posted

Powersnipe var ju riktigt vass och funkade som den skulle. Nu vann jag inte men mitt bud gick in 6 sekunder innan stängning. Var nog en annan sniper som hann kontra :black::D

Jag gillar inte riktigt private listing auktion där man inte vet vem man bjuder mot. Är det nått nytt påfund? :diss:

Guest Peo
Posted

Ja, numera är alla bud privata mer eller mindre.. En del auktioner ser man första och sista bokstaven i användarnamnet, en del kör bara med "Bidder 1", "Bidder 2" osv.. Klart irriterande!! Risken för budtrissning ökar ju verkligen med detta system. :(

Posted
Ja, numera är alla bud privata mer eller mindre.. En del auktioner ser man första och sista bokstaven i användarnamnet, en del kör bara med "Bidder 1", "Bidder 2" osv.. Klart irriterande!! Risken för budtrissning ökar ju verkligen med detta system. :(

Kanske ett måste för att bli av med alla bedragare som försöker lura de som inte vann auktionen? Förr fick jag då erbjudanden från bedragare efter att jag deltagit i nån auktion. :dead: Har det upphört nu kanske?

Guest Peo
Posted

Så kan det ju vara förstås.. Men det lägger jag i kategorin "lös ett problem och skapa ett annat"..

Posted

Hehe, jag har byggt en egen sniper som snipar så sent det bara går. Ännu så länge har ingen annan sniper lagt ett bud efter mitt - men jag antar att det går att ställa in tiden hos andra snipers om man vill ta en större risk att kanske missa att lägga budet.

Posted
Hehe, jag har byggt en egen sniper som snipar så sent det bara går. Ännu så länge har ingen annan sniper lagt ett bud efter mitt - men jag antar att det går att ställa in tiden hos andra snipers om man vill ta en större risk att kanske missa att lägga budet.

Jsg tror inte att du förstått det!

- Det viktiga är inta att lägga budet sist utan för att vinna krävs dessutom att man har det högsta budet ;)

Posted
Jsg tror inte att du förstått det!

- Det viktiga är inta att lägga budet sist utan för att vinna krävs dessutom att man har det högsta budet ;)

Högst bud är naturligtvis viktigt - men också att lägga sitt bud sist. Det jag läst om en del snipers är att de bevakar högsta budet och bjuder över - ifall de hinner.

Posted

Då får jag vara tydligare !

- Man talar om för en sniper det högsta bud man är beredd att ge - det finns ingen orsak att bjuda en andra gång. :)

Guest Peo
Posted
Högst bud är naturligtvis viktigt - men också att lägga sitt bud sist. Det jag läst om en del snipers är att de bevakar högsta budet och bjuder över - ifall de hinner.

Det där har nog någon fått om bakfoten. Det du beskriver låter som "manuella snipers" som sitter och bevakar i slutsekunderna.

Det enda som spelar roll är att ha högsta budet.

Posted

Jodå, snipern bjuder bara en gång. Men, en del snipers (om de fortfarande existerar vet jag inte), bevakar aktuella bud och helt enkelt bjuder över det senast lagda budet vid en viss tidpunkt - bara för att garanterat vinna prylen ifråga. Såna snipers kan göra att en pryl blir väldigt dyr. Lägger man då sitt maxbud så sent som möjligt undviker man dem. Sådär 5 sekunder innan stängning borde vara ok, men ända ner till 3 sekunder verkar fungera utan att missa.