Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det bättre så är det.. :) Jag börjar iof bli en Stax fanatiker.. hehe... Men än så länge så är jag objektiv! Den kombon vi körde hade inte lika bra kablar... fick bli Homegrown audio silver Rca istället för ett par Purist Audio Venustas XLR 1.5m. Har testat dessa kablar emot varandra och Homegrown har inget att hämta emot Venustasen.. men den lirar otroligt bra för sitt pris!! :)

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Helt riktigt Neo, är det bättre så är det. Stax har gett mig mina största lurupplevelser oxå....outstanding!

...jag kommer inte på vem det är som tar in dem...eller rättare sagt, jag hittar inte deras hemsida, trodde jag hade lagt in den sidan som favorit...men? Hjälp mig, tack.

\\K-man

Posted

Det är Tor Aamodt i Oslo som är generalagent för Skandinavien.

Budha Audio är återförsäljare i Sverige.

http://www.budha.se/

T.AA.IMPORT AS

Office/Showroom : Torggt.28-Oslo-Norway

Box address : Boks 6616 St., Olavs Plass-0130, Oslo,

Norway

Tel 47-22 36 17 27(10-17)

Fax 47-22 20 43 85

E-mail taimport@c2i.net

Mr. Tor Aamodt

Posted

Neodynium: AKG K1000 är förmodligen inte i samma klass som Stax Omega men kopplat till ett par riktigt bra rörsteg så ligger de nog mycket nära. Och just det ja, crossfeed känsla lär de slå Stax Omega på. Jag sålde dock mina K1000 till förmån för Grado RS-1 som är ljuvliga! :mm: Vilken musikalitet!

Även om Stax omega förmodligen är världens bästa lurar eller bland de bästa så tycker jag nog man bör lyssna på annat innan man köper. Alla har ju inte samma smak.

Posted

De kan fixa alla modeller! Är nog inget problem!! :)

Det är en ny modell ja.. men i kolfiber tror jag inte den är gjord av. Får se om jag har några fler foton på den som jag kan lägga upp. Har du något foto på den gamle modellen i kolfiber Timbre? :mm:

Posted

eliot: Finns ingen världens bästa lur...precis som det inte finns någon världens bästa högtalare. Men det finns ett antal lurar som är bland det bästa och sen är det väl en smaksak vilken man väljer... :)

Posted

Marbrink: Mitt inlägg var inte så allvarligt menat ;)

Ville bara göra uppmärksam att det finns/har funnits andra toppmärken/modeller.....

Posted

Har inte lyssnat på Orpheus än.... många som säger att den inte har en chans mot Omega II.. får väl se om jag kan utvärdera detta någon gång!

Posted

Det är nog ingen som inte håller med att STAX är det främsta märket när det gäller elektrostatiska hörlurar. Sedan har det funnits enskilda modeller av andra märken som har konkurrerat med de bästa av STAX. PÅ 70-80 talen fanns Jecklin Float, det har funnits någon exklusiv modell från Sony (av trä - om jag inte missminner mig!) samt Orpheus som var en otroligt dyr och påkostad hörlur med en mycket vacker specialkonstruerad rörförstärkare som kom i slutet på 90-talet. :D

- Nu har ju Sennheiser inte den erfarenhet av att under årtionden ha konstruerat elektrostatiska hörlurar, som STAX har, så jag skulle nog tro att Neo kan ha rätt :)

Orpheus har sedan några år på nacken :black:

Posted

Givetvis är Stax störst på elektrostatiska lurar. Sen är det ju en smaksak om man föredrar elektrostatiska eller dynamiska lurar....:)

Sonyn du snackar om är MDR-R10 och den finns fortfarande att köpa dock inte i Sverige. Den ligger på ca 3000-4000 USD i pris. Det är enligt många världens bästa hörlur alt. bästa dynamiska hörlur.

Nu har även Sony kommit ut med en ny värsting som kommer kosta ca 2500 USD...

Ni kan läsa mer om den här: http://personalhifi.2.forumer.com/index.php?showtopic=29

Mycket intressant hur den kommer låta!

sony.jpg

Posted

Sony lurarna är säkert inte fel... synd att den bara har 20-20khz.. :black: Den spelar säkert mycket bra dock med en matchande fin stärkare av hög klass.

Någon som vet hur Omega I spelade?

Posted

Neodynium: Frågan är om frekvensomfånget har någon betydelse eller ej bara... :?:

Mina Etymotic ER4 går bara upp till 16000 hz och det känns inte direkt som något fattas...

De nya Sony lurarna QUALIA 010, som jag nämnde går dock upp till 100 khz! Vad det nu kan göra för ljudet....

Q010-MDR-R1_01.jpg

Posted

När vi ändå botaniserar bland marknadens highendlurar... :)

Vid tre skilda tillfällen har jag haft möjlighet att lyssna på Sennheiser Orpheus. Signalkällorna har varit av skiftande kvalitet och jag har helt enkelt inte kunnat uppskatta ljudet. Om det beror på omständigheterna eller produkten i sig har jag aldrig kommit underfund med. Att bygga in en DAC i rördrivern är väl också högst tveksamt med tanke på hur det har rört (:)) på sig ifråga om DA-omvandling.

Det fanns ett specialbeställt Orpheussystem till salu i Eskilstunatrakten för några år sedan. Ägaren hade valt bort den inbyggda konverten vilket jag tror var mycket förnuftigt. Jag tog tåget dit en sommar som eventuell spekulant, men tyvärr var även volympotentiometern bortvald och då blev det genast betydligt knepigare... :diss:

Den sista ordinarie Orpheusdrivern som var till salu i Sverige på Arkenmässan 2002.

Orpheus02.JPG

Posted

Ja, Orpheusdrivern levererades med inbyggd DA-konverter. Vid min första lyssning användes en Plilipsspelare som transport till den inbyggda dacen. Visst lät det okey men inte värt 120000 kr. Gången därpå användes analogingångarna och det var bättre men fortfarande inte värt 120000 kr i mina öron.

För övrigt är dom ju superläckra... :cool:

Posted

Intressant vilken som är den svaga delen i Orpheus systemet?? Dacen? Förstärkaren?

Hörlurarna? eller allt? Hörlurarna kopplat till en annan förstärkare kanske är det bästa lurarna som tillverkats? vem vet...bara spekulationer... :D

Posted

Trevligt detta med hörlurar. Själv är jag nyfrälst på området och har nyligt införskaffat ett par Senheiser HD 650, samt en kinesisk Opera audio Cyber 20 (med EL 84 rör) som kopplas till en mer ordinär Rotel cd-spelare i 5000:- klassen. Det spelar nu - efter en del twekande med underlägg och kablar - något så in i helsikes bra, att jag knappt har ro att lyssna på min "riktiga" stereanläggning, trots att jag också har inhandlat nytt slutsteg till denna :app:

Angånde Operaförstärkaren, som kanske är litet OT i denna tråd, så kan ni kika på den här: http://www.operaudio.com/Html/Opera-Produc...IES-cyber20.htm

Jag försäkrar dock att de taskiga bilderna på hemsidan inte alls ger rättvisa åt de otroligt vackra pjäserna. Bara nätdelen väger ca 3,5 kilo, och huvudenheten är hardwired och transformatorkopplad på utgången mot hörlurarna.

Jag lovar att återkomma med en mer utförlig recension på en egen tråd.

PS: Kan konstatera att ni sitter och lyssnar med lurarna. Själv föredrar jag att ligga ner, och har riggat min hörlurshörna i sovrummet ;) (att ni sitter ner kan förstås tänkas ha att göra med att Staxlurana är aningen otympliga till omfånget :D ).

M.v.h.

/PASS