Jump to content

Recommended Posts

Posted

Den japanska marknaden bjuder alltid på modeller som aldrig når våra breddgrader. Det gäller även STAX trots att bolaget numera endast koncentrerar sig på hörlurar och hörlurstillbehör.

Någon som har lyssnat på SRM-T2... :?:

Själva drivern väger 12 kg och nätdelen 6 kg. Det blir 18 kg hörlursdriver och då det ofta dyker upp "tyngre" alternativ till Staxdrivers på framförallt den amerikanska marknaden kan detta vara ett svar från STAX.

Bestyckning: 7308(6DJ8)×4 och EL34(6CA7)×4.

Precis som de mer ordinära drivenheterna är SRM-T2 avsedd att kopplas balanserat eller obalanserat direkt på signalkällorna.

Här finns även en uppsättning linjeutgångar för att skicka skicka signalen vidare till ett försteg. Ett arv från tidigare och mindre modeller i sortimentet.

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jämför man med den rördriver som importeras till vårt land ter sig denna aningen lättviktig. Vissa gemensamma drag går dock att identifiera och det finns ju numera några stycken som värmer upp i svenska lyssningsrum.

Neodynium har ju gått och blivit Staxfantast och skaran är förmodligen på tillväxt... :)

STSRMT007.JPG

Posted

Trevliga prylar! Stax verkar gå bra både här och i USA och det är ju kul.

Nu har även en förstärkare till Stax kommit ut som inte är Stax egen. Vill inte förstöra tråden Timbre. Om du är intresserad så kan jag lägga ut bilder och mer info här. :)

Posted

Den ser otroligt fet ut... relativt gammal modell också väl? Synd att den bara finns i Japan... adapter imellan hade iof löst den delen.. men hur bra det hade blivit vet man ju inte förren man importerar en!

Visst är jag Staxbiten!!! Jag och en vän sitter just nu och experimenterar med en rolig adapter... Vi kör just nu ett par Audion SilverNight Anniversity (silverkablar internt, titanrör etc), Stax adaptern, SRD-7SBmk2, Homegrown audio silver RCA, dCS Elgar, Dominus REV C AES/EBU digitalkabel och en Sony Xa5000 drive!! Det spelar som bara den!! :o:mm:

Timbre vet lite om denna adapter! Du har väl en sådan? :)

Posted

Ps... Medan jag skriver detta så sitter min vän med ett stort smile på läpparna i andra rummet och lyssnar på filmmusiken till Gladiator just nu! Den skivan är något speciellt faktiskt!! :D

Släng gärna in infon och bilderna om "Stax" stärkaren!!

Posted

Då har man fått klartecken från bossen! ;):D

headamp.com har kommit ut med en lurstärkare för elektrostatiska lurar. Förstärkaren heter Gilmore Electrostatic Headamp och den kostar 1500 USD. Enligt vad man hört på head-fi.org ska det vara en riktigt bra förstärkare.

För vidare info gå in på http://www.headamp.com

Här kommer lite bilder...

kgss_front.jpg

kgss_front_close.jpg

kgss_back_close.jpg

kgss_inside.jpg

Posted

För de som gillar rör....och det verkar många av Stax ägarna göra, så har även en rörförstärkare precis kommit ut som heter Gilmore Electrostatic Headphone Amplifier with Blue Hawaii Tube Output Stage. Priset står det inget om än men det lär bli högre än Gilmore Electrostatic Headamp som ju kostar 1500 USD.

Posted

Denne Gilmore har pysslat med Staxdrivers en lång tid har jag för mig. Det finns (eller fanns?) ritningar och kopplingschema på hans hemsida även för ett rörbestyckat alternativ vill jag minnas.

Förmodligen närbesläktad med denna.

Posted

Timbre: Jo, visst har han det. Det är väl pga hög efterfrågan han startat tillverkning. :)

Man kan läsa och se instruktioner till ett antal av hans byggen här http://headwize.com/projects/index.htm

Nu tillverkar han ju inte bara förstärkare till elektrostatiska lurar utan även för dynamiska lurar som också ska vara mycket bra!

Posted

Frågan är vad både konkurrenterna och STAX själva egentligen eftersträvar... :?:

Förmodligen är det bibehållen dynamik i de höga amplitudernas tillstånd. SRM-007t komprimerar snyggt och fint när volymen börjar krypa upp på ohälsosam nivå.

Här har Neodynium fastnat i elektrostatlurarnas värld... :)

NeoStax002.JPG

Posted

Jag missade mina Stax lurar denna gång men skam den som ger sig.

Ni vet väl att STAX har gjort vanliga ESL också ;)941-STA-ELS-F-81-X__-P-A01.jpg

Posted

Missade fotot på mig!! Visst är jag i Stax himlen där.. :D Jag är mycket glad att jag gick åt Stax hållet! Var faktiskt nära att lägga ner hobbyn för ett tag sen. Nu sprudlar allt igen känns det som. Har snart lyssnat igenom hela min cd samling igen.. :app:

Måste bara skaffa mig en bättre fåtölj!! Sitter illa hemma...

Posted

Har de gjort högtalare med? hehe.. Kul... längesen?

Visst är det den stolen jag sitter i! :mm:

EAR: Sitter ju med samma Stax combo hemma nu.. dCS Elgar istället för Accuphase Dac.. och Venustas/Dominus kablar istället för Kimber! Har dock inte så bra Strömkablar än.. ligger i lä där så det visslar!! :blush

Posted

Ja, STAX har ägnat sig åt en del projekt genom åren. Det hela började väl med en mikrofon... :?: Passar ju bra när man är hörlurstillverkare.

Från mikrofon är steget till pickup inte långt och sedan blir ju tonarmar den naturliga fortsättningen... :)

Posted

Den på bilden kom ut 1981 tror jag.Den sista modellen började tillverkas 1989 tror jag.Timbre vet säkert mycket om detta :)

Posted

Apropå hörlursdrivers, så är ju den stora frågan om man kan komma längre med en passiv driver och ett par rejäla bamseslutsteg jämfört med en överdimensionerad aktiv driver. Billigare blir det inte och det hela skulle onekligen se lite märkligt ut... :)

Stax%20SRB01.JPG

Posted

De första fullrangeelektrostaterna kom redan på sextiotalet. Har lite dålig koll på modellerna och när HiFi-Klubben tog över Staxagenturen var det nog slut på Staxhögtalarimporten till Sverige. Har för mig att Audioscan sålde ett par ELS-4 till Stockholm.

ELS4A.jpg

Posted

Hehee...ja, tänk...onekligen hade besökare utan hifi-intresse dömt ut oss ännu mer då, än när det står ett par högtalare kopplade till blocken....

....får allt ett litet leende på läpparna när jag tänker mig bilderna som Timbre lagt ut på sitt rum där man ser staxarna på bordet med tre olika slutstegspar i bakgrunden....tänk bort Amati:na och.... :D ...men vem vet....DET kanske är himmelriket?

\\K-man

Posted

.....AKG:s "1000" kopplas väl direkt till slutstegens högtalarutgång om jag inte minns fel, efter vad Marbrink beskrivit. så även om det inte är just denna koppling så...AKG kanske redan har testat :o

\\K-man

Posted

Vågar du det? Min vän gick precis... han är helt såld!! Passiv driver från Stax med hans Rörsteg i 70kkr klassen med Omega II lurar spelade så bra att ja... både han och jag var chockade!!

Tänkte testa inom kort framtid denna driver med ett gäng tunga steg/anläggning hos folk här i Halmstad! :)

Posted

Jo.. deras modell kopplas rakt in ja... Är väl inte i samma klass som Omega II dock om jag har förstått det rätt av folk som har hört dem bägge.

Posted

Egentligen handlar det väl om vilka ljudtryck man vill uppnå med bibehållen renhet. Sedan kommer ju frågan om det är bra för hörseln... :?:

För egen del håller jag mig långt under klippningsgränsen vid normal lyssning och har inga behov av att spela högre.

Här har du somnat in med SRM-007t... :)

NeoStax001.JPG

Posted

Patricia Barber, Companion, Mobile Fidelity? Tror vi lirade den där.. :app:

Jag drömmer mig iväg!! :D

Vi höll oss också långt ifrån vad systemet förmodligen klarar av... långt ifrån någon distortion/kompression! Man vill ju ha ut välljud.. :D