Jump to content

Recommended Posts

Posted

Alla har någon gång känt ett konstigt sug efter en just den skivan, väl hemma bara bittert konstatera fy f*n vilken dynga. Så kom med bidrag, vad har inte fallit i god jord hos ER?

Posted

Vet inte om jag någonsin ångrat ett skivköp...

Men jag känner mej fortfarande en aning olustig varje gång jag hör Patricia Barbers röst... :blush:blush:black::o (Som att svära i kyrkan!)

Annars tycker jag att allt som Ulf Lundell någonsin spelat in eller skrivit är fullkommligt meningslöst, när jag gick på gymnasiet övertalades jag att köpa hans "Kär och galen-album", och det var förmodligen mitt värsta snedsteg i skivköpartagen! Värre pekoral får man leta efter!

/ptr

Posted

Ah min mistag, jag trodde ni var efter recommenderade skivor :blush . Okay.. hmm.. Jag har varit en stor John Martyn fan och sett honom kanske sju / åtta gånger på konsär i England, men vissa skivor han har släpt har varit lite dodgy.

51AgRnjxk-L._SL500_AA240_.jpg

41TCPEFPE2L._SL500_AA240_.jpg

Thanks to Bebop for spotting my deliberate mistake ;)

Posted

Intressant. Jag tvekade länge på Plant/Kraus men böjde mig för positiva omdömen ...jag tycker den är kanon.

Beträffande Patricia Barber hängde jag med tåget i början och var helt såld men nu tycker jag hon är tämligen tråkig. Det hjälper inte med bra ljud.

John Martyn kommer med på min fusiontråd som köpvärd. Dock inte dom som listas i denna tråd.

Så vad är bra och dåligt? Det gäller att känna till musikkritikerna och musikvänner som är eniga med ens egen smak. T ex tycks Calm och jag ha identisk smak vad gäller nyare jazzplattor.

Posted

Här kommer ett bidrag på ett riktigt bottennapp.

Jag brukar när man hittar musiker man gillar jobba mig bakåt i deras diskografi. Charles LLoyd är en gudabenådad tenorsaxofonist som har släppt ett antal mycket kompetenta album som The Call, Fish out of Water, Notes from big Sur, All my relations,Voice in the Night, Canto, för att nämna några. Det finns ännu fler mycket bra album. Alla genomsyras av musikalitet och en melodiös ton i saxen som få kan spela detta instrument.

Charles Lloyd började och spela på 60-talet och kom sedemera att spela med storheter som Keith Jarret, Jack de Johnette, Cannoball Adderley för att nämna några.

Han hade en glansperiod i slutet av denna period när han gick över till mer spirituell musik, new age och slutade helt att spela för att övergå till att undervisa i transcendental meditation. Han växlade under sina aktiva år från sax till flöjt.

1970 kom detta album som jag undrar om han är särskilt stolt över idag.

d1033759fml.jpg

Musiken är något flummig och liknar mest en liveupptagning av ett LSD-party. Förmodligen fanns en del pharmaceptiska specialiteter med i bilden. För detta är en olidlig musikalisk rappakalja som mår bäst av att falla tillbaka till historiens mörker. Det är knappt att man kan urskilja Charles flöjt i skrålet. Och det är min förhoppning att det är någon annan med samma namn som spelat in. Men jag är rädd för att så inte är fallet.

Sorry om jag trampar någon på tårna, men detta renderar en överkryssad geting om man använder det som måttstock. :dead:

Tur att Michel Petrucciano ryckte upp honom på benen under 80-talet och fick honom att spela igen. Nu tillsammans med Bobo Stenson, Palle Danielsson, Jon Christensen och samarbetet med ECM började.

Calm

Guest cal
Posted
Nu blir jag som tänkt köpa skivan nyfiken på varför du inte gillade den?

Jag lägger mig i det hela.

Duffy bör man uppskatta. Jag gillar den mer och mer för varje spelning. Det är en bra sångerska med speciell röst. En hel del härliga låtar. På en skal 1-10 hamnar hon på 6-7. Men jag tror inte den blir en milstolpe i min skivsamling. Tycker inte den är så bra inspelad. Men jag undrar också varför man ångrar den så mycket. Har den inte fått chansen kanske?

Kul tråd föresten. Särskillt om vi börjar argumentera om smak. Kan bli intressant.

Cal

Posted

Slog till på en trippelbox, Carnaval Internacional de la Salsa från Sony Discos för $16.99 där bl.a. Jennifer Lopez finns med på ett spår. Hur mycket Puerto Rican Power som helst men den bästa salsan kommer från helt andra platser... :cool: :)

Kan ej rekommenderas.

f12460wbhar.jpg

Posted

Iom att det endast gällde skivor som vi har köpt och blivitmissnöjda med, så är det nog bara denna som finns/fanns,

innan jag gav bort den i någon tävling.

32080.jpg

Trist, platt och helt okänslig,, för mig!

Posted
Iom att det endast gällde skivor som vi har köpt och blivitmissnöjda med, så är det nog bara denna som finns/fanns,

innan jag gav bort den i någon tävling.

32080.jpg

Trist, platt och helt okänslig,, för mig!

Håller med fullständigt. Jag föll för marknadsföringen och köpte den, men jag gav bort den till vänner som tycker den är bra, så det blev en Win-Win situation både för mig och våra vänner.

Posted

Gillar Björk och har försökt att ta till mig hennes senaste skiva.Volta.Men,nä.Det är som att hon tar i så det knakar för att göra sin musik så otillgänglig hon kan.Det smärtar mig lika mycket att säga att Tori Amos senaste American Doll Posse inte heller har fallit mig i smaken.Ett väldigt seriöst upplägg/tema men inte rolig att lyssna på.Var är melodierna?Det är som om Alicia Keys skulle ha skrivit melodierna!

(Förlåt mig alla Alicia Keys fans,men jag finner henne ganska så menlös)Bägge två är lite av mina husgudinnor och jag har väl ganska höga krav på dom.Ok,slut på sågningar för min del :)

Guest Peo
Posted

Håller med dig n.o. - Tori Amos senaste var en riktig flopp.. :(

Posted
51U3t5hrneL.jpg

Jajamänsan, vilken dyster skit.

Och så förstås senaste Bryan Ferry som låter så illa att man knappt tror sina öron.

mvh/Harry

Posted

Det finns en hel del skivor som gått in i hyllorna för mognande.... Bla den nämda av Katie Melua.

Stans största skivbutik hade 1/2 priset och jag misstänker att det blir några till hyllvärmare efter det men framförallt en hel del ny och fantastisk musik :mm:

/Mattias :)

Posted
Det finns en hel del skivor som gått in i hyllorna för mognande.... Bla den nämda av Katie Melua.

Det var ju ett snyggt uttryck :D

Större delen av min lilla samling står nog för mognad, då det nästan bara är klämlådan som används.

Posted

Och så förstås senaste Bryan Ferry som låter så illa att man knappt tror sina öron.

mvh/Harry

Jag har köpt både Robert Plant/Alison Krauss samt ovan nämda Bryan Ferry. Inte direkt några partyhöjare om man så säger, gäsp..lugna låtar kan vara bra, men detta är så trååååkigt..

Posted

mvh/Harry

Har du lyssnat på Ferrys första? Den tycker man antingen är en parodi eller riktigt dålig.

Posted
Jag har köpt både Robert Plant/Alison Krauss samt ovan nämda Bryan Ferry. Inte direkt några partyhöjare om man så säger, gäsp..lugna låtar kan vara bra, men detta är så trååååkigt..

Jag har försökt,och både Plant och Krauss tillhör mina favoriter, men den här plattan fixar jag inte, med något enstaka undantag, en riktig gääääspning, IMO.

• 2 weeks later...
Posted

Attention, se upp för denna, det är inte helt vad ni tror :D:D

51ZNNCMR82L._SL500_AA240_.jpg

Posted
Har du lyssnat på Ferrys första? Den tycker man antingen är en parodi eller riktigt dålig.

Den tycker jag är OK. Köpte den på vinyl då det begav sig.

Posted
Alla har någon gång känt ett konstigt sug efter en just den skivan, väl hemma bara bittert konstatera fy f*n vilken dynga. Så kom med bidrag, vad har inte fallit i god jord hos ER?

Stereophile's skivor! :dead: :dead: :dead: :dead:

cdattscreen.jpg

Hifi-musik med hifiinspelning när det är som fånigast.

Posted
Attention, se upp för denna, det är inte vad ni tror :D:D

51ZNNCMR82L._SL500_AA240_.jpg

De försöker mjökla ut så mycket som möjligt ur det namnet, Tyvärr!

Posted

51od8AQFYvL._SL500_AA240_.jpg

Achtung, detta var ett rejält bottennapp, upptagningen verkar tillkommen medelst handhållen

mikrofon av tveksam kvalitet bland publiken.

Läser på konvolutet: Made in Thailand, hmm :D

Inhandlad på AmazonUS

Posted
Instämmer av hela mitt hjärta :D

Instämmer inte till någon del om Plant/Kraus. En av årets bästa plattor. Har köpte den både på vinyl och CD. Blir bättre och bättre hela tiden ... tänk så olika vi tycker. :) Jag har inga behov av att det skall vara fart på allt. Varför? Men så är ju jag ingen rockfantast. Elvis göre sig icke besvär hos mig t ex eller Bruce Springsteen när han drar på allt för mycket. Dom åker ut.