Ibis Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Någon som kan beskriva ljudet på en Thor mkII? Jämfört med andra förstärkare i samma prisklass tex Musical fidelity A5.5 och Hegel H200 hur står den sig då? Är den värd några tusenlappar mer än Hegel och Musical Fidelity? Vore tacksam för alla utlåtanden och tips jag kan få! Och ja, jag är tjatig med mina trådar och frågor, men frågar man inte så får man inget veta. Quote
Vox Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Varför tar du inte och provlyssnar? Ring "hemhjälpen" i Alingsås så kommer du att få hjälp. Quote
Björn-Ola Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Bild och Ljud Hemma tyckte Thor var en aning bättre än Hegel H200. De är Norrmän! Jag har själv Thor men har inte jämfört med något annat än Audionet SAM och det jag hade innan, Advantage P1 och A300. Thor krossade dessa förstärkare med större ljudbild och tydligare ljud samt betydligt bättre bas. Framför allt blev jag förvånad över att min gamla Advantage-elektronik inte stod sig så bra. Klangmässigt så var den äldre Advantage-elektroniken mörkare och varmare, men också luddigare. Jag upplever absolut inte att Thor har ett kyligt ljud, snarare distinkt med en viss värme i ljudet, men det finns förstärkare med varmare klang. Slutresultatet beror ju på vad man kopplar ihop den med. Vad har du tänkt dig för högtalare? Quote
Ibis Posted April 29, 2008 Author Posted April 29, 2008 Jag har Canton Ergo-S som är otroligt trögdrivna så mycket kräm behövs till dessa. Har en Arcam CD72 CD spelare som jag är mycket nöjd med. Hur är det med att lyssna med kall Bladelius? har läst att den måste stå på för jämnan för att spela bra, stämmer det? Vill ju helst stänga av min electronik i dessa miljömedvetna tider. Hur är det med basförmågan? är inte basnarkoman men nästan!, jag vill ha en ultrasnabb, torr och ljuuup bas och det är inte många förstärkare som klarar av detta enl mig. Men Bladelius skall ju kunna detta enl tester och vad jag har hört själv, alla tre av de förstärkare jag angivit har de kriterier som jag är ute efter. Tyvärr måste man ju lyssna väldigt länge innan man har en helt klar bild av hur förstärkaren låter och det är ju otroligt svårt att låna mer än några dagar på sin höjd. Därför behöver jag er hjälp att få utlåtanden om hur de låter. Quote
Ibis Posted May 2, 2008 Author Posted May 2, 2008 Konstigt, ingen som har Bladelius Thor mkII som kan göra ett utlåtande? Vore tacksam för fler svar! Jag tycker det är otroligt värdefullt att höra vad användare tycker innan jag köper någon stärkare. Quote
minesota Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Hej Jag kör en Thor tillammans med MBL högtalare. Thor är en jättebra förstärkare. Fin kontroll i basen och den spelar ett stort ljud med bra djup. Det är absolut så att den trivs att vara varm. Men ha den i stanbyläge så är den hyffsat pigg att komma igång. Maskinen trivs bäst med ballaserad signal. Själv är jag mycket nöjd och tycker att man får lägga ganska många fler 1000 lappar för att hitta en mer kompetent integrerad förstärkare. PMá om du undrar nått. Mvh Peter Quote
ALA Posted May 24, 2008 Posted May 24, 2008 Hej Jag har en nyligen köpt Thor MkI. Jag vet inte om MkI och MkII låter likadant (jag skulle villja veta om ngn vet det) men min låter efter en och en halv månads inkörning väldigt dynamiskt och rätt så neutral. Basen är stark ibland vid vissa inspelningar för stark). Har en tämligen enkel CD spelare från Pioneer. Bytet av förstärkaren har gett mersmak så pass så nu funderar jag att byta ut den till ngt som är mer värdigt Thoren. Håller med de som säger att ljudet bestäms av CD spelaren så förstärkaren må vara viktig men den kan inte lämna ut mer än signalen som kommer in, möjligen färga av den (men då är den inte bra förstärkare...). Jag känner igen det tidigare ljudet som jag hade med min förra förstärkare men den är bättre i allt. Quote
Bebop Posted May 24, 2008 Posted May 24, 2008 Någon som kan beskriva ljudet på en Thor mkII? Jämfört med andra förstärkare i samma prisklass tex Musical fidelity A5.5 och Hegel H200 hur står den sig då? Är den värd några tusenlappar mer än Hegel och Musical Fidelity? Vore tacksam för alla utlåtanden och tips jag kan få! Och ja, jag är tjatig med mina trådar och frågor, men frågar man inte så får man inget veta. Jag skall krångla till det lite för dig genom en erfarenhet jag lärde hos en kompis där hemma. Han hade en tidigare modell av Densen (den med 2 stora mässingsrattar). Han satte in en Thor som gav betydligt mer botten och sväng än vad Densen mäktade med. Jag har inte hört Hegel men en hel del av MF 5.5 som jag nog skulle sätta överst. Dom har ju även mycket bra CD-spelare som kan matcha väl. Men som många gånger sagts på forumet så är den typen av stalltips inte särskilt värdefulls om man inte tar hänsyn till hela kedjan och vad man själv tycker är bäst, egna ideal. Jag skulle lagt till en Primare, Naim samt Quad och kanske också spanat in någon rörhäck, t ex dom utmärkta Prima Luna. Jag tror det är mer intressant att jämföra olika typer av förstärkare med lite olika ideal. Naim är ett exempel på en förstärkare som skiljer ut sig lite och låter annorlunda än de Du nämnt. Quad är oerhört prisvärda. MF byter design och skepnad så ofta att dom snabbt känns obsoleta. Rör är definitivt en annorlunda upplevelse. Quote
conan Posted May 24, 2008 Posted May 24, 2008 Att jämföra förstärkarna med ett par bra högtalare och en mycket bra ljudkälla tror jag är ett måste. Jag är partisk då jag har H200:an - men det är helt otroligt vad bra den låter. Jag är inte så intresserad av om det är lite mer bas, lite mindre mellanregister osv - det är inte grejen för mig. Det handlar om att bevara ljudbilden från källan så bra som möjligt och så mycket kräm som möjligt till högtalarna. Det vore kul att lyssna på de andra förstärkarna inför nästa byte när det kan tänkas bli. Bladelius är bra grejer! En detalj är att jag först trodde att förstärkaren behövde bli varm - men det var faktiskt CD-spelaren som behövde bli det. Detta stod klart efter att vinylsvarven lät bra från första sekunden. Quote
Ibis Posted May 26, 2008 Author Posted May 26, 2008 Det blev en Lyngdorf SDAI2175!!!!!! låter förbannat bra och är det närmaste neutral man kan komma enl mig, och jag har nu gått igenom en lång drös av förtärkare. Kan förtå dem som inte gillar Lyngdorf, den är stenhård mot källmaterialet (CD skivorna), låter det skit på inspelningen så låter det skit ut i högtalarna och är inspelningen väl producerad så låter det underbart! skit in, skit ut som det heter. Quote
Recommended Posts