Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har skaffat mig en billig multimeter och hade tänkt att med hjälp av denna fastställa fas och nolla på min förstärkare och cd-spelare en gång för alla.Och nu är frågan,hur går man till väga?

Ni som kan det här skulle ni kunna förklara på ett lättfattigt sätt hur man gör?Har förstått det som att man mäter hur mycket krypsrömmar det finns i chassiet.

Tack på förhand.

Posted
Jag har skaffat mig en billig multimeter och hade tänkt att med hjälp av denna fastställa fas och nolla på min förstärkare och cd-spelare en gång för alla.Och nu är frågan,hur går man till väga?

Ni som kan det här skulle ni kunna förklara på ett lättfattigt sätt hur man gör?Har förstått det som att man mäter hur mycket krypsrömmar det finns i chassiet.

Tack på förhand.

Först en varning!! Mät inte på 220V om du inte vet vad du gör eller har någon som kan knuffa omkull dig om du fastnar i muskelkramper ...

Enklast är att mäta mellan ledare och skyddsjord. Där du mäter ca 230V växelspänning har du fasen och där du mäter nära 0V har du nollan.

Posted

Om apparaten inte är jordad så brukar jag mäta mellan chassit och jorden i vägguttaget eller annan jord tex vattenrör eller ett elemnt, du kan ju även dra en tråd ifrån jorden i ett jordat uttag ifrån köket tex när du ska mäta.

När du mäter mellan chassit och jord så prova att vända stickproppen i vägguttaget när du får lägst spänning då är apparaten rätt kopplad efter vad jag lärt mig på diverse forum, om det sen gör någon skillnad det vet jag inte men det kan ju vara kul att kolla om det gör det.

Posted

Jag gjorde som Jorma sa man skulle göra i en tråd på hifi-forum.Man kopplar bort alla signalkablar från den enhet man ska kolla upp.Stoppar in den i ett ojordat uttag och mäter med multimetern mellan chassiet på apparaten och en jordpunkt.Fungerade alldeles utmärkt.

Edit. Du hann före octavia rs,har gått precis så till väga.