Jump to content

Ino P60/s - Provlyssning i hemmiljö, möjligt)

Sebastian

Recommended Posts

Tjenare!

Jag skall introducera mig lite först, då jag är helt ny på detta forum och funderar på att skaffa mig ett par Ino högtalare.

Sebastian heter jag och har letat ett bra tag efter högtalare som passar mitt ljudideal perfekt. Jag har gjort en räd på samtliga butiker i Stockholm och vissa högtalare har passat mina öron bättre än andra. I vilket fall som helst så har det vart nyttigt för mig.

Angående IÖ och hans Ino högtalare så blev jag riktigt imponerad utav Pi60s och Pip, men den förstnämnda passar mig bättre. Det enda jag är lite orolig för att det kommer att krävas enorma rumsanpassningar för att få till ljudet och jag hoppas att ljudet inte är långt ifrån det jag hörde i källaren kontra ett "standard" vardagsrum.

Mina förutsättningar är 20kvm, stor tygsoffa, bord, tjocka gardiner, bakabsorbenter, tjock(a) matta(or), MEN jag kommer inte lägga in heltäckningsmatta eller göra ngt. åt taket då jag bor i hyreslägenhet.

Finns det några vänliga själar som kan låta mig få provlyssna pi60 lr pi60s i hemmiljö?!? Jag bor i Nacka,Stockholm.

PS. Tyvärr så hann det inte med att lyssna på ngr. medtagna cd-skivor vid mitt besök då IÖ är rätt pratglad(inget illa menat) och tiden sprang iväg.

Tack för mig.

//Sebastian

jag tvivlar inte på att Ino är bra högtalare, det är många som skriver gott om dom.

Jag för min del är ytterst tveksam till att endast lyssna på ett par högtalare i ett anpassat rum för just den högtalaren, och får jag inte lyssna på mina egna skivor som jag kan ljudbilden på så är det ännu mer tveksamt.

Personligen vill jag jämföra på platts med andra högtalaren i ungefär samma prisklass, lyssna på olika förstärkare som kanske ochså är i samma prisklass, jämföra ljudideal, vad känns bäst för mig, då är det nog en annan typ av hifi handlare som gäller. För det är ju änndå relativt mkt pengar.

kan du inte fråga om du får låna med dom och åka till en annan hifi handlare och där jämföra dessa med konkurerande märken ?

Hur som, lycka till med vad du nu väljer..

Jag ifrågasätter inte Pi60's kvalité men vem har gjort testen? Vilka är "Bigscreen"?

Och det är deras andra högtalartest på 5 år.

Testar dom bara det som dom köpte själva eller hur funkar det?

mvh/Harry

Jag ifrågasätter inte Pi60's kvalité men vem har gjort testen? Vilka är "Bigscreen"?

mvh/Harry

Bigscreen drivs av Christer Bengtsson.

Bigscreen testar projektorer och bildprylar i första hand. Men även lite annat. pi60s är ju med för att dom behövde ett par referensburkar till sitt demorum.

Och ja, dom testar saker dom köper själva, men i första hand projektorer och annat som leverantörer förser dom med.

En stilla undran, testet jämförs med en annan högtalare, jag kanske är blind, men vilken högtalare ?

Tester i all ära, blir man lyckligare för en kurva på ljud, ok då...För min del är det mkt viktigare med det ljud jag hör..Tänk om jag inte gillar ljudet, men mätningen är bra ! Eller viceversa.

Min uppfattning att jämföra högtalare på platts eller låna hem ett gäng är den ända rätta vägen för mig står helt klart fast..

Tänk om.. vi tar en seriös aktör i HiFibranschen exempel Audio Consept..Jag kommer ner, hela lokalen är anpassad efter endast ett högtalarmärke, Robert har skaffat utrusning som passar just denna högtalare, han spelar musik som passar bäst, han mässar över just denna högtalare som det perfekta..jag har inget att jämföra med, därav har jag svårt att kontra..Är han nu duktig på att övertala..då blir jag antagligen frälst..utan att veta vad konkurenterna kan erbjuda... Kan han då oxå komma med en test där han jämför med ett icke namngett högtalarmärke.. halleluja..Vilken affär jag gjort !!!!!!!!!

Eller skall det vara som det är idag på Audio Consept..Olika märken i olika prisklasser, stor frihet att lyssna, ifrågasätta, bli förvånad...Själv föredrar jag det sistnämda..

Hur som, upp till var o en vad man föredrar, min uppfattning framgår väl ganska tydligt, men bara man själv är nöjd så..

Självklart måste man skaffa sig en egen uppfattning, låna hem ett par kanske eller ta med sina egna högtalare till någon som har ett par man vill lyssna på.

Jag har haft 3 st olika par högtalare med ägare här hemma under våren som jämfört mot mina pi60 (vanliga, inga signature). Jättekul ju :)

Nån gång längre fram i maj kommer det ett par Dali Helikon 400 hem hit för test, ska blir kul :)http://hifiklubben.se/produkter/hoegtalare...s_koersbaer.htm

Sen väntar jag även på en kille med ett par Jamo någonting som vill köra "duell"

• 2 weeks later...

Jag är bestämt säker på att Ingvar Öhman är en klart seriös handlare samt konstruktör, långt över ens det som kan begäras .. Och jag tror inte att man behöver ha massor val för att avgöra om det man hör låter gott eller inte ifrån en enskild burk...

Och att ingvars grejor han bygger är "bra grejor" tror jag inte heller man behöver tvivla på.... Därvid finns det massor med trovärdiga ägare samt åtskilliga opartiska lyssnare inklusive jag själv som är i stort sett 100% eniga.. Det är "good Stuf" man får för sina kronor då man handlar Inoburkar...

Jag tycker/tror nog att du Sebastian kan med trygghet handla dig ett par Ino Pi60s utan att sedan fundera över om du gjort ett bra val... Det jag hört av Ino´s produkter med vad jag anser medioker elektronik säger mig att det är rasande bra grejor utan tvekan... Och som sagt. Detta redan med klart låg nivå på kringutrustning.. Och med bra grejor runt om.. Ja Hehe...Inte blir det sämmre i alla fall..

Och att Ingvar skulle vara på något sätt i världen mindre seriös i sin yrkesroll än någon annan är rent en omöjlig tanke för mig att tänka.... Detta trotts vi som personer har väldigt svårt för varandra ibland...

Som konstruktör och i sin rena yrkesroll klassar jag Ingvar som en ren toppmarkering av seriositet.. Och han har då min fulla respekt i sin yrkesroll utan tvekan... Och tryggare investering ifråga om reservdelar mm kan man nog inte finna knappt ens en handfull tillverkare att ha vilket gör andrahandsvärdet extremt gott... Att ha service på saker tillverkade för så länge sedan så många inte ens av dagens användare var födda är respekt...

Så handla dig du ett set Inosar och ha riktigt kul med din hifi Sebastian... Du gör i alla fall solklart ingen sämmre affär än någon annan.. Och som sagt.. Tar man in andrahandsvärdet så finns troligen inget märke som är ekonomiskt tryggare i Sverige (kanske i världen till o med?) att handla...

Det är synnerligen seriöst anser jag och ger i alla lägen mig stor respekt för produkten.

Mvh

Mayro.

Eftersom jag ser detta inlägg som en känga mot mig..

Jag har aldrig påskinnat att Öman är Oseriös..Att jag som person har en annan uppfattning om vissa saker, det har jag rätt att ha o uttrycka, och kommer även i fortsättningen uttrycka detta..

Varför måste du påskinna så mkt att han är seriös ? jag utgår att alla är det, eller ?

Kent, jag tror nog att dom flesta (alla?) som köper ett par högtalare från Öhman lyssnat hemma hos någon privatperson i första hand...

Mycket förutfattade meningar känns det som att du har.

Jag har tex aldrig varit på någon demo i hans källare, har bara lyssnat hos "vanligt folk"

Alla som vill får gärna komma hem till mig och lyssna på pi60 med basmoduler, ta gärna med egna högtalare också om ni vill jämföra, och såklart egen musik.

Kent, jag tror nog att dom flesta (alla?) som köper ett par högtalare från Öhman lyssnat hemma hos någon privatperson i första hand...

Mycket förutfattade meningar känns det som att du har.

Jag har tex aldrig varit på någon demo i hans källare, har bara lyssnat hos "vanligt folk"

Alla som vill får gärna komma hem till mig och lyssna på pi60 med basmoduler, ta gärna med egna högtalare också om ni vill jämföra, och såklart egen musik.

Jag önskar dig allt gott med dina högtalarfunderingar, jag tvivlat som sagt inte på att du gör ett klokt val som passar dina ljudideal, och det är det som är det viktiga..

Om inte jag missminner mig så är Christer Bengtsson på Bigscreen kompis till Öhman.

Kanske av den anledningen som artikeln känns synnerligen välarbetad! Påminner om reklam :app:

mvh

Och många här verkar ju vara tjenis med killarna på Audioconcept, så därför ska man inte tro på något dom skriver heller? För det är ju reklam bara. Eller vad menas?

:black:

Hade detta varit om något annat märke än Ino så skulle hela den här debatten inte finnas...

Jag kan bara svara för mig..

Jag är tjenis med Audio Consept och även Ljudmakaren samt tidigare Referens Audio som jag har köpt 3 st par Dynaudio Högtalare av.

Jag anser att det tyngsta sortimentet i sthl har just Audio Consept, jämför jag med hur jag blev behandlad sist av en konkurent när jag ville lyssna på storebror till mina högtalare..så framstår Audio Conspt i ännu bättre dager..MEN det innebär inte att jag är gift med butiken..Enkelt, han sköter sig bra, har bra produkter, man får tid att utvärdera produkterna..svårare än så är det inte..Ingenting hindrar konkurenterna att behandla mig likadant, men jag upplever inte att dom gör det..

Tro på: Upp till var och en att tro på det som sägs...jag håller inte alls med allt som sägs av ex Audio Consept, och det är liksom ok, för tycker jag annorlunda så respekteras detta, utan tjaffs eller övertalningar eller spring med mätningar..aldrig skitsnack om konkurenter..och det har jag upplevt av andra butiker i Sthlm (ingen nämd-ingen glömd)

Reklam: Reklam är just reklam och det måste man ta med en nypa salt, därav att jag predikar så mkt för att jämföra på platts, för enligt reklamen så är "alla" högtalarmärken bäst, med eller utan mätningar.

Jag skriver ibland gott om Audio Consept, och det tycker jag han är värd, jag kan ju naturligtvis låta bli..men varför det ? jag tycker man skall uppmuntra handlare som i mitt tycke lägger ribban högt. Men det är ju som sagt upp till var o en att bilda sig en egen uppfattning om man vill ?

Jag vet inte om jag missförstod din fråga, men ett försök till svar som är mina tycken o åsikter

Jag skriver ibland gott om Audio Consept, och det tycker jag han är värd, jag kan ju naturligtvis låta bli..men varför det ? jag tycker man skall uppmuntra handlare som i mitt tycke lägger ribban högt. Men det är ju som sagt upp till var o en att bilda sig en egen uppfattning om man vill ?

Precis, men det ska ju gälla alla i sådana fall.

Tror du själv att det skulle blivit samma tråd om det handlat om ett par högtalare som audioconcept saluför?

Precis, men det ska ju gälla alla i sådana fall.

Tror du själv att det skulle blivit samma tråd om det handlat om ett par högtalare som audioconcept saluför?

Jag tror att ingen här på Forumet har någonting emot INO eller Öman..Jag som exempel tycker inte riktigt om presentationen som jag försökt redogöra för tidigare.

Jag skulle vilja att Ino stod uppställda bland konkurenter i ungefär samma prisklass så att man fick jämföra..Om det skulle ske, vem vet ? dom kanske sopar banan med konkurenterna, eller tvärtom i mina öron..fast det är ju det som är problemet, att så inte sker.

Martin,

helsympatiskt av dig att bjuda hem folk sådär!

Kan ju inflika med att jag tillhör dem som besökt Martin, som med nån timmas varsel öppnade sina dörrar och bjöd på

fika, lyssning och en whisky ;)

Det är synnerliggen sådanna som du som gör att det här intresset är så kul!

Jo det är ju alltid roligt att träffa andra musikintresserade personer :)

Detta måste vara ett perfekt tillfälle för trådskaparen som dessutom bor i Stockholmsområdet. Det handlar ju om en högtalare det talas mycket om och har du någon aning om hur många par som har producerats... :?:

Omdömet från BigScreen Entertainment var för övrigt positivt:

"Har man en gång hört dessa högtalare så är ens liv förändrat för alltid..."

Stora skärmar ger annars associationer till Svenska Laserföreningen men den gången var det väl NHT

som var på tapeten... :?::)

Jag bor ju tyvärr i Örebro, men det måste finnas 100-tals stockholmare som sitter och trycker med ett par pi60 där hemma :)

Oj, där blandade jag ihop det men det finns ju platser norröver där man kör tjugo mil för en halv special (åtminstone när jag gjorde lumpen... :D) så det är ju inget hifiavstånd att tala om... :)

Martin,

helsympatiskt av dig att bjuda hem folk sådär!

Kan ju inflika med att jag tillhör dem som besökt Martin, som med nån timmas varsel öppnade sina dörrar och bjöd på

fika, lyssning och en whisky ;)

Det är synnerliggen sådanna som du som gör att det här intresset är så kul!

Respekt.....