Guest cal Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Jag har i flera år insett att jag "behöver" nya högtalare. Jag spelar med Plinius SA 250 (slutsteg) och Plinius M16 (försteg), Krell kav 280 cd samt högtalare Monitor Audio studio 50. Jag tycker väl att det låter ok men jag vill ha mer av allt i min ljud bild, dymamik 3d känsal och ffa bas som jag tycker behövs i all musik. Jag spelar i ett rum på 60 kvadrat med öppen planlösning ut i ett rum som är 40 kvadrat. Alltså blir det rätt mycket luft att fylla. Jag har tittat på nya Monitor audio Platinum 300 som lät mycket bra på allt. Sonus faber Cremona M. villka var luftigare men hade inget bra tryck i basen tycker jag. Kef referens som var ok men inte bättre än de första och Audiovector för ca 140000kr som lät kass, jag var mycket förvånad över det. Nu tvekar jag... Skall jag gå på Sonus faber med enorm luftighet renhet 3d känsla bra röster etc men lite för lite tyngd i den torra basen, eller Monitor audio Platinum 300 som var enormt bra i basen mer dynamik men lite mindre luftiga??? Det är ju en fråga om tycker och smak. Har någon erfarenhet av Sonus faber i stora rum kan de trycka på och spela tung bas som fyller mitt stora rum eller blir det för tamt. Jag är rädd för det. Samtidigt var ju Sonus faber som en vårbäck. Jag älskar Sonus Faber som märke. Hoppas någon har tid för disk kring denna lite luddiga fråga. Quote
Ibis Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Testa Canton Vento Reference serien, där finns det BAAAAAS och allt annat du söker! Quote
Leif Eriksson Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Jag kör sedan en tid, Verity Audio "Fidelio Encore", med min Plinius SA-102, (försteg Mcintosh C41), med mycket gott resultat, det är kanske värt att testa! Quote
Bebop Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Det är ju en fråga om tycker och smak. Har någon erfarenhet av Sonus faber i stora rum kan de trycka på och spela tung bas som fyller mitt stora rum eller blir det för tamt. Jag är rädd för det. Samtidigt var ju Sonus faber som en vårbäck. Jag älskar Sonus Faber som märke. Hoppas någon har tid för disk kring denna lite luddiga fråga. Jag har försökt tycka om Sonus Faber eftersom dom är så vackra, men jag har inte lyckats. Jag tycker att dom har lite för inlindat ljud, att dom inte släpper loss riktigt (när jag hört dom). Vad Du säger om Audiovector förvånar mig inte alls. Möjligen är jag lite förvånad över dina erfarenheter av KEF Ref. Är det de nya 207 mkII Du har lyssnat på? Det är stor skillnade mellan denna och den tidigare. Ushers nya berylliumhögtalare är kända för bra tryck i basen och dynamisk presentation. Rockport är ett annat märke som spelar direkt på. Vet inte om de finns i Sverige dock. Själv kör jag med Dynaudio Confidence C4. Dom låter mycket bra men jag skulle inte vilja säga att dom har tryck på det sätt som Du tycks vara ute efter. How about B&W 801 eller 802? Quote
Guest cal Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Jag har försökt tycka om Sonus Faber eftersom dom är så vackra, men jag har inte lyckats. Jag tycker att dom har lite för inlindat ljud, att dom inte släpper loss riktigt (när jag hört dom). Vad Du säger om Audiovector förvånar mig inte alls. Möjligen är jag lite förvånad över dina erfarenheter av KEF Ref. Är det de nya 207 mkII Du har lyssnat på? Det är stor skillnade mellan denna och den tidigare. Ushers nya berylliumhögtalare är kända för bra tryck i basen och dynamisk presentation. Rockport är ett annat märke som spelar direkt på. Vet inte om de finns i Sverige dock. Själv kör jag med Dynaudio Confidence C4. Dom låter mycket bra men jag skulle inte vilja säga att dom har tryck på det sätt som Du tycks vara ute efter. How about B&W 801 eller 802? Har testat B&W 802D men Hifiklubben bemödade sig inte att ta mig på allvar och spelade på en cd för 4000kr. Och med den lät det inte så bra. Jag bör nog ställa krav på att få spela på bättre kringutrustning så är de nog bra tror jag. Dynaudio Confidence c4 har jag en kompis som har och de låter bra. De är klart starka kandidater. Kef reference för ca drygt 100000 körde jag på samma ställe mot Monitor Audio Platinum 300. PLatinum 300 tyckte jag bättre om faktiskt de imponerade stort på mig. Det kanske är fördomar men jag fick tipset om några Canton ovan. Kan de mäta sig mot de övriga? Möjligen är jag okunnig. Jag vill också veta mer om Sonus Faber Cremona M /Cal Quote
Guest Peo Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 cal, har du lyssnat på Sonus Faber Ellipsa? Om inte, gör det.. Quote
Absolute Audio Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Jag har lyssnat mycket på gamla Cremona i ett stort rum drivet av just en Plinius 250. Och det "låter" otroligt bra.... men när man kommer upp i "känns" volymer så lyckas dom inte riktigt leverera allt. Vissa högtalare i stora rum, drivna av en stärkare i Plinius klassen, kan ha en sån otrolig auktoritet. Det var nog den ända parametern man kunde gnälla lite på i den uppställningen. Quote
calm Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 cal, har du lyssnat på Sonus Faber Ellipsa? Om inte, gör det.. Är benägen att hålla med PEO om Elipsa om man ändå är uppe på den prisnivån. En fantastisk högtalare som fått lovord i snart alla stora hifi-tidningar av klass. Lite gladare än vad SF normalt spelar och med en väldefinierad bas som slår det mesta. Har hört dem i olika sammanhang och imponerats av klangen som är typisk SF. Den står definitivt inte efter vare sig Stradivarien eller Amatin heller för den delen. Mer en smakfråga vilken man väljer. Synnerligen lyckad komposition. En högtalare som jag och de flesta tror jag definitivt skulle kunna leva med! Calm Quote
Guest cal Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Är benägen att hålla med PEO om Elipsa om man ändå är uppe på den prisnivån. En fantastisk högtalare som fått lovord i snart alla stora hifi-tidningar av klass. Lite gladare än vad SF normalt spelar och med en väldefinierad bas som slår det mesta. Har hört dem i olika sammanhang och imponerats av klangen som är typisk SF. Den står definitivt inte efter vare sig Stradivarien eller Amatin heller för den delen. Mer en smakfråga vilken man väljer. Synnerligen lyckad komposition. En högtalare som jag och de flesta tror jag definitivt skulle kunna leva med! Calm Ok! Elipsa skall jag försöka lyssna på. Vad kan dom kosta? Och det där med att Cremona har lite svårt att leverera när man trycker på lite tycker jag stämmer ffa i basen men upptill är dom bra tycker jag. Vet någon var jag kan lyssna på Elipsa? Cal Quote
calm Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Ok! Elipsa skall jag försöka lyssna på. Vad kan dom kosta? Och det där med att Cremona har lite svårt att leverera när man trycker på lite tycker jag stämmer ffa i basen men upptill är dom bra tycker jag. Vet någon var jag kan lyssna på Elipsa? Cal I Stockholm Audio Concept, i Göteborg tror jag att Hifi-stället bör ha ett par. Förmodligen också Esoterisk i Uppsala och kanske Skönt Ljud i Umeå. Annars kan du ringa Ludwig Swanberg på Audionord och fråga. Han har nog kollen som representant för generalagenten. Mvh Calm Quote
Timbre™ Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Sonus faber Cremona M. villka var luftigare men hade inget bra tryck i basen tycker jag. I den här uppställningen upplevde jag den ursprungliga Cremona som betydligt slankare än Amati Homage vilket gjorde att de första jämförelserna gav intryck av en ljusare tonal balans. Efter några dagar tänkte jag inte mer på det utan började istället njuta av luftigheten och det välartikulerade mellanregistret. Det skulle vara intressant att göra en liknande jämförelse mellan dagens Cremona M och Amati Anniversario. Förmodligen kvarstår skillnaden i basåtergivning då Anniversario har spelat med rejäl tyngd de gånger jag har lyssnat. Lyssningsrum och placering spelar naturligtvis stor roll i det hela. Tipset om Verity Audio måste du nog också följa upp... Där finns mycket välljud att hämta. Quote
bato Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Jag har i flera år insett att jag "behöver" nya högtalare. Jag spelar med Plinius SA 250 (slutsteg) och Plinius M16 (försteg), Krell kav 280 cd samt högtalare Monitor Audio studio 50. Jag tycker väl att det låter ok men jag vill ha mer av allt i min ljud bild, dymamik 3d känsal och ffa bas som jag tycker behövs i all musik. Jag spelar i ett rum på 60 kvadrat med öppen planlösning ut i ett rum som är 40 kvadrat. Alltså blir det rätt mycket luft att fylla. Jag har tittat på nya Monitor audio Platinum 300 som lät mycket bra på allt. Sonus faber Cremona M. villka var luftigare men hade inget bra tryck i basen tycker jag. Kef referens som var ok men inte bättre än de första och Audiovector för ca 140000kr som lät kass, jag var mycket förvånad över det. Nu tvekar jag... Skall jag gå på Sonus faber med enorm luftighet renhet 3d känsla bra röster etc men lite för lite tyngd i den torra basen, eller Monitor audio Platinum 300 som var enormt bra i basen mer dynamik men lite mindre luftiga??? Det är ju en fråga om tycker och smak. Har någon erfarenhet av Sonus faber i stora rum kan de trycka på och spela tung bas som fyller mitt stora rum eller blir det för tamt. Jag är rädd för det. Samtidigt var ju Sonus faber som en vårbäck. Jag älskar Sonus Faber som märke. Hoppas någon har tid för disk kring denna lite luddiga fråga. Det värkar som om du behöver ett par Stradivari , eller Watt P8 or. Kolla med Wiman om ett par Wilson Max 2.. Revel Ultima 2 är oxå ett par ulvar i fåra kläder!!!!!!!!!!!!!!!! har lyssnat på dessa Talare, de är mina favoriter! Quote
Guest cal Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 I den här uppställningen upplevde jag den ursprungliga Cremona som betydligt slankare än Amati Homage vilket gjorde att de första jämförelserna gav intryck av en ljusare tonal balans. Efter några dagar tänkte jag inte mer på det utan började istället njuta av luftigheten och det välartikulerade mellanregistret. Det skulle vara intressant att göra en liknande jämförelse mellan dagens Cremona M och Amati Anniversario. Förmodligen kvarstår skillnaden i basåtergivning då Anniversario har spelat med rejäl tyngd de gånger jag har lyssnat. Lyssningsrum och placering spelar naturligtvis stor roll i det hela. Tipset om Verity Audio måste du nog också följa upp... Där finns mycket välljud att hämta. [/quoteF] Hej Timbre! Ser ut som du har högtalare över. Eftersom Cremonorna lät bra kan ju jag ta Amatisarna... Lyssnade på Verity audio modell för ca 80000. Jag var inte imponerad det var bara basen som var ok. Ingen känsla i röster etc tyckte jag. Jag njöt inte. Tog mig igen mina demo låtar utan den obligatoriska ståpälsen och då är det ju inget att ha. Amati är min dröm. Cremona M är dock det jag kan tänka mig att lägga på högtalare för närvarande men en dag skall jag ha ett par feta Sonus Faber typ Amati. Men som sagt jag älskar torr djup definierad bas som en grundplåt sedan skall det ju gärna var luftigt och klart som en vårbäck upptill, som cremona. Så en blandning av Cremona och Monitor audio pl300 vill jag ha, men då visar det sig bli minst dubbelt så dyrt (iof logiskt). Man kan kanske inte få allt för under 100000? Eftersom jag spelar i ett rätt stort rum 60 kvm men stora öppningar till andra ytor på 40kvm är jag rädd att Sonus Faber låter ännu tunnare eller är det andra parametrar som kan styra här? Kan man få Cremonorna att fylla eller är de fel för detta rum? Monitor Audio PL300 tror jag klarar det bättre men å andra sidan...Ja! Jag köper en av varje så får jag ju allt eller? Jag sammanfatter lite frågor: 1-Vad tror du om Monitor Audio PL300? 2-Klarat Cremona ovan nämnda rum? 3-Vad kostar en högtalare som "kan allt" och ge exempel på någon? (Amati? Usher BE-10?) Beslutskramp Cal Quote
Guest cal Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Det värkar som om du behöver ett par Stradivari , eller Watt P8 or. Kolla med Wiman om ett par Wilson Max 2.. Revel Ultima 2 är oxå ett par ulvar i fåra kläder!!!!!!!!!!!!!!!! har lyssnat på dessa Talare, de är mina favoriter! Ok! Jag inser det. Problemen kan lätt lösas på det sättet men jag får andra problem efter det. EKONOMISKA...strax därefter sticker nog frugan. Men tack för tipset. Jag hoppas landa där en dag i framtiden utan ekonomiska problem och med frugan kvar som är mer fårstående än många andra över mitt intresse. Jag börjar inse att jag får kompromissa och bestämma mig för vad som är viktigast. Frugan, basen eller vårbäcken. Man får helt enkelt inte allt för under 100000kr. Frugan har ju dessutom hög driftkostnad. Quote
Guest Peo Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 3-Vad kostar en högtalare som "kan allt" och ge exempel på någon? (Amati? Usher BE-10?) ca. 400' och den heter mbl 101E Quote
Guest cal Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 ca. 400' och den heter mbl 101E Bra! Tack! Då vet jag vart jag skall sikta. Bara att börja jobba över. /Cal Quote
plundin™ Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 3-Vad kostar en högtalare som "kan allt" och ge exempel på någon? Peak Consult (Serenity Line) Dragon för €90,000 om jag minns rätt... Sen kanske det inte finns någon högtalare som "kan allt" ... Alla som jag hört kan för lite bas, Dragon räcker ganska långt även om den saknar den absolut lägsta oktaven.... /ptr Quote
Guest cal Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Peak Consult (Serenity Line) Dragon för €90,000 om jag minns rätt... Sen kanske det inte finns någon högtalare som "kan allt" ... Alla som jag hört kan för lite bas, Dragon räcker ganska långt även om den saknar den absolut lägsta oktaven.... /ptr OK! Tack alla så långt. Jag hade hoppats på lite billigare men nu står det klart. Det blir alltid en kompromiss, jag kommer aldrig att hitta hem. Nu skiter jag i allt och går och lägger mig. Hoppas vakna utan ångest trots vetskapen om att jag aldrig kommer att vara nöjd med mitt ljud. Bara vara mer eller mindre missnöjd. God kväll /Cal Quote
Timbre™ Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 1-Vad tror du om Monitor Audio PL300? 2-Klarat Cremona ovan nämnda rum? 3-Vad kostar en högtalare som "kan allt" och ge exempel på någon? (Amati? Usher BE-10?) Beslutskramp Cal Har bara lyssnat ordentligt på en Monitor Audio och den hade beteckning Studio har jag för mig. Säkert många som gillar den karaktären men jag hade svårt för diskanten. Cremona kan säkert behöva stöd från bakväggen om man är ute efter mer tyngd och rondör. "Kan allt" är ett svårt begrepp men visst finns det många som kan återge musik på ett övertygande sätt. Maxx II är redan nämnd och jag har även hört Maxx låta fantastiskt i hemmiljö. Quote
plundin™ Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 ..Hoppas vakna utan ångest trots vetskapen om att jag aldrig kommer att vara nöjd med mitt ljud. Bara vara mer eller mindre missnöjd... Så är det för alla oss HiFi-entusiaster, men vetskapen om att återgivna inspelningar bara ger ett uns av vad musik IRL innebär, har ju aldrig hindrat oss, jag är övertygad om att det även för dig finns en bra kompromiss! Det är ju så att den enas sagolikt kan vara den andres dötrist... Bra HiFi är ju som en bal på slottet... Det finns igentligen bara ett bra tips när det gäller att hitta högtalare och elektronik som passar dig och ditt rum, och det är; lyssna på så många olika kombinationer som möjligt. Så kolla runnt på dom olika HiFi-fornana (det finns massor av hemma-hos-trådar) och gör massor av hembesök (& butiksbesök) innan du bestämmer dig, det finns massor av trevligt folk med intressant utrustning i denna omgivning, och dom flesta är det lätt och givande att bjuda hem sig till!! Vi är i grund och botten en verkligt social community! /ptr Quote
Kent_n Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Dynaudio Confidence c4 har jag en kompis som har och de låter bra. De är klart starka kandidater. /Cal En kompis med bra smak, det är väl avgjort nu.. eller ? Quote
Guest cal Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Har bara lyssnat ordentligt på en Monitor Audio och den hade beteckning Studio har jag för mig. Säkert många som gillar den karaktären men jag hade svårt för diskanten. Cremona kan säkert behöva stöd från bakväggen om man är ute efter mer tyngd och rondör. "Kan allt" är ett svårt begrepp men visst finns det många som kan återge musik på ett övertygande sätt. Maxx II är redan nämnd och jag har även hört Maxx låta fantastiskt i hemmiljö. Jo. Monitor Audio studio fanns på 90-talet och vann massa tester. Lät bra för pengarna Jag har ju som sagt själv Studio 50 som jag efter stor möda provade mig fram till år 2000. Det är en 1.2 meter hög 3 vägs golvare med sluten låda och dubbla basar, mellabnregister membran samt basar är i aluminium. Denna serie avslutades till förmån får mer komersiella billigare produkter som de lyckats bra med. Men nu har de alltså via serien Platinum tagit steget in i det övre skiktet om nu 700000kr räknas dit. Det jag saknar med dessa är just lite dynamik, och bas, de släpper inte riktigt loss som jag vill. Men jag är inte missnöjd det är bara det att mycket vill ha mer. Quote
Guest cal Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 En kompis med bra smak, det är väl avgjort nu.. eller ? Jo, om jag får tag i dem begagnat. Kostar väl 140000 nya? Quote
Engelholm Audio Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Kanske vänta till Arkenmässan och se vilka nyheter som dyker upp där? Quote
bato Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Ok! Jag inser det. Problemen kan lätt lösas på det sättet men jag får andra problem efter det. EKONOMISKA...strax därefter sticker nog frugan. Men tack för tipset. Jag hoppas landa där en dag i framtiden utan ekonomiska problem och med frugan kvar som är mer fårstående än många andra över mitt intresse. Jag börjar inse att jag får kompromissa och bestämma mig för vad som är viktigast. Frugan, basen eller vårbäcken. Man får helt enkelt inte allt för under 100000kr. Frugan har ju dessutom hög driftkostnad. Ok, då vet jag ett par mycket fina Amati som jag ägde och Conny säljer dem för mycket överkomliga pengar under 90.000:- Finns bilder från mitt rum som Timbre fotograferade under rubriken,,,,,, ja typ halmstad ........... Amati är en låda som har allt till 90% Kan även rekomendera Wilson Sophia 2 som har lite till :cool: Quote
Timbre™ Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 OK! Tack alla så långt. Jag hade hoppats på lite billigare men nu står det klart. Det blir alltid en kompromiss, jag kommer aldrig att hitta hem. Nu skiter jag i allt och går och lägger mig. Hoppas vakna utan ångest trots vetskapen om att jag aldrig kommer att vara nöjd med mitt ljud. Bara vara mer eller mindre missnöjd. Varför skulle du inte kunna bli nöjd... Det handlar mer om att välja lämpliga högtalare till just ditt rum än prislapp och tillverkare. Apropå musik IRL så har stereon aldrig låtit så bra som efter en jazzklubbskväll där basen fått vätskan att vibrera i ölglasen... Joe Sample live kom inte i närheten av Joe Sample på skiva i mina öron och den listan kan göras lång. Quote
Ibis Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Säger det igen CANTON VENTO Reference serien spelar med kontrollerad och ljuuup BAS!!! Quote
Guest cal Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Kanske vänta till Arkenmässan och se vilka nyheter som dyker upp där? Jo, bra ide! Brukar gå på denna mässa. Tycker dock att det är svårt att få en upplevelse om ljudet det är så mycket fel i akustik i många rum mm. Kommer ihåg en demo med Avalon (heter de väl) i ett jätte rum helt tomt förutom högtalare en demo gubbe och lite electronik. Lät inte som det säkert borde gjort. Men det är klart man kan se vad som finns och ändå få en vis uppfattning. Har sonderat marknaden halvseriöst i ca 2 år, har nu fått blodad tand och vill hugga snart. Vet inte om jag orkar vänta till i höst med att köpa. Skall ha det klart under sommaren har jag tängt. Quote
Guest cal Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Ok, då vet jag ett par mycket fina Amati som jag ägde och Conny säljer dem för mycket överkomliga pengar under 90.000:- Finns bilder från mitt rum som Timbre fotograferade under rubriken,,,,,, ja typ halmstad ........... Amati är en låda som har allt till 90% Kan även rekomendera Wilson Sophia 2 som har lite till :cool: Låter lockande. Får fundera över om jag skall spränga min budget lite i så fall men det kan det vara värt. Amati mmmmm. Quote
Guest cal Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Säger det igen CANTON VENTO Reference serien spelar med kontrollerad och ljuuup BAS!!! Har nu kikat på dessa på nätet. Ser ju riktigt trevliga ut. Var lyssna i Göteborgsområdet tror du. Vad ligger de på? Quote
Recommended Posts