AKSA Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Jeg fandt dette link på et andet forum: http://herbiesaudiolab.home.att.net/index.htm Er der nogen, der kender noget til disse "tube dampeners"? Prisen er jo ikke vildt høj, så måske er de værd at prøve? Quote
stargazer Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Något liknande finns på svalander http://www.svalander.se/shoppen/ringar.htm Lyssningsintryck, någon? "Snake oil" eller på riktigt? Quote
eliot Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Jag träffade faktiskt på dom för bara någon vecka sedan då jag läste en review i Enjoythemusic.com om stillpoints. Där skrev han: The humble HAL-O tube dampers I use in my preamplifier are yet another example of the importance and value of vibration control. Eftersom vi använder samma försteg (en CAT) så jag blev naturligtvis nyfiken på vad det var för något :cool: - och de var inte så dyra Quote
Hsivp Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Har redan köpt några... gav dock bort dom när jag sålde mitt försteg från Easter Electric. Tyckte att det var något som han skulle få med eftersom att dom fungera bra =) Quote
DIYamps Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Man får väll inte lika stora problem med mikrofoni med de där ? Det är väll det dom e till för, att minska/ta bort mikrofoni i rör. Quote
eliot Posted May 15, 2004 Posted May 15, 2004 Helt rätt - de skall minska mikrofoni! - Jag har bara hört en jämförelse med/utan tube-dampers! Det var c:a 10 år sedan och det var egentligen en jämförelse mellan två olika högtalare: Avalon (en av de större!) mot Acapella Fidelio (med subbas) och slutsteget var Jadis JA80. På den tiden var Avalon överdämpade - dvs. lite tråkiga, de senare modellerna är klart bättre - och det gjorde att Avalon lät bättre utan tube-dampers medan Fidelio lät bättre med tube-dampers. Avalon behövde lite extra "klirr" för att låta riktigt bra medan Fidelio hade så mycket dynamik och öppenhet att de lät bättre om man reducerade förstärkarens klirr. - Jag var bara inbjuden att lyssna, men följden blev att jag köpte Acapella Fidelio medan han som skulle välja valde Avalon. Smaken är som baken Problemet med många tube-dampers är att glaset blir mycket varmt och då glaset i röret och materialet i tube-dampers är olika så har de också olika värmeutvidgningskoefficient vilket gör att själva glaset och tube-"dämparen" utvidgar sig olika vilket kan föra till att röret spricker Är det någon som använt Midas Tubedampers Quote
AKSA Posted May 15, 2004 Author Posted May 15, 2004 Mon ikke det med rør, der revner, hører til sjældenhederne. Hal-O dæmperne kan i øvrigt udvide sig, så problemet med, at de klemmer på røret er nok ikke så stort. Til mit eget brug vil varmeproblemet ikke eksistere, da rørene i min forforstærker ikke varmer særligt meget. Quote
eliot Posted May 15, 2004 Posted May 15, 2004 Jag blev själv nyfiken att pröva dom när jag läste om dom - så du får gärna pröva dom och berätta hur de är Den enda hjälpen jag kan ge är länken jag gav till artikeln i Enjoythemusic. - Har du själv provat några tubedampers Intressanta alternativ är: Tube sox av kevlar - en slags strumpa som man klär över röret (kyler också!) Midas Tube Dampers från Italienska Bluenote Shun Mook resonator - Mpingo disk som man fäster ovanpå röret Det finns dessutom Pearl Tube Coolers som är av metall och fästes på rören för att kyla dessa. Men de tycker jag verkar vara farliga beroende på stor skillnad i värmeutvidgning mellan metall och glas och dessutom tror jag knappast att det skulle reducera rörets temperatur avsevärt..... - Jag har 24 rör i min anläggning så det är hög tid att jag testar tubedampers :cool: Quote
Timbre™ Posted May 16, 2004 Posted May 16, 2004 Det finns dom som inte har någon anläggning alls. Quote
AKSA Posted May 18, 2004 Author Posted May 18, 2004 He, he - ingen el, ingen anlæg. Så er der vist heller ikke brug for tube dampeners Jeg har tænkt mig at prøve Hal-O dampeners, når jeg lige får lidt fred og ro - har to-tre andre projekter kørende i øjeblikket, som lige skal på plads først Quote
Anders Posted July 18, 2004 Posted July 18, 2004 Jag har provat Herbie's rördämpare på en EarMax Pro hörlursförstärkare. Det blev en tydlig förbättring. Det här är en väldigt liten och lätt förstärkare och det kan hända att effekten blir starkare då eftersom det inte finns så mycket tyngd i chassiet. Rören är ett ECC81 och två ECC88, alltså små rör och jag satte dämpare på alla. Basen får tydligare definition och man kan också märka en större ljudbild. Ljudet får mer solid state karaktär, men utan att bli hårt eller artificiellt. Cymbalerna blir mindre diffusa och mera metalliska (villket dom skall). Dämparen består av tre små rullar som ligger mot röret. Dessa hålls samman av en ring som har en öppning, vilket innebär att trycket anpassas efter rörets storlek. Trots detta passar den naturligtvis inte till alla rör och det finns olika storlekar. Mitt hittills bästa tweak för pengarna, 3 x 10 dollar. De större dämparna kostar litet mer. En trevlig egenskap hos alla Herbie's produkter är att priserna är mycket rimliga. Liknande produkter kostar ofta betydligt mer. Quote
Jan Posted July 18, 2004 Posted July 18, 2004 Jeg har anvennt Pearl tube-coolers i mange år. De sitter på de to små rör i mine effektsteg. På toppen af ECC88 inngangsröret til högra sitter ochså non sort dämper som er limat fast på röret. Den lille skiven er av bly. Jeg kommer inte ihog namnet på dette produkt. Pearl tube-coolers virker bra som dämpere. Enligt producenten forlänger det rörets livstid, men om det paser vet jeg inte. På ca. 10 år har jeg utskifter inngangeröret en gang och driverröret (5687) er utskiftet 4 gange (Träkker väldig mycket ström). De store dämpere som passer til 300B lyter mycket interessante. Faktisk er 300B röret mycket mikrofonisk. Quote
Recommended Posts