boombox Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Solen sken (ibland) och banderoller och ballonger vajade i vinden Här kommer lite bilder från mässan på M.O.C. Vad förkortningen står för lyckades jag aldrig ta reda på men det är ett stort mässcentra utanför Munchen. Samtidigt så var det en mindre mässa inne i stan men den får en alldeles egen tråd. Quote
calle_jr Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 En kort orientering om byggnaden innan vi kör på... Naim gick ut hårt redan i entre'n. En radiostyrd zeppelinare med operatör som körde runt bland mässans farbara ytor. Quote
boombox Posted April 27, 2008 Author Posted April 27, 2008 Först kommer man in i en foaje. Varje hall har utställning i två våningar. I foajen bjöds det också ibland på lite livemusik Innanför biljettkollen var det bara att sätta igång. Men var skall man börja?? Quote
calle_jr Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Men var skall man börja?? Just det! Innan avresa hade jag inte någon tanke på att fördjupa mig i något speciellt förutom bänkar och Kuzma 4Point. Bänkar av diverse slag kommer vi visa, men Kuzma 4Point kunde vi inte ens hitta. Den fanns dock enligt uppgift i Dr Feickerts monter samt på ett annat ställe. Denna mässa är stooor... Men nå'nstans ska man börja, så varför inte hos... Penaudio / Rossner & Sohn GmbH. Hall 3, Stånd E.18 Penaudio / Rossner & Sohn hade ett mysigt litet rum med denna setup: http://www.rossner-und-sohn.de http://www.penaudio.fi Quote
Bebop Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Oh my gosh, vilken tonarm. Kreativt och logiskt men är det nödvändigt Quote
calle_jr Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Högtalarna Serenade kommer från finska Penaudio. En uppsågat exemplar i björk stod uppställt för visning: Quote
K-man Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Detta skall bli kul att följa! Redan mycket annat än det man ser i Svea! ...man kanske skulle ge sig ut i värden innan man väljer...? Kör på! \\K-man Quote
calm Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Härlig inledning! Nu blir man verkligen sugen att se resten! Noterar att den internationella hifi-publiken är påtagligt lik den svenska. Inte så många tjejer vilket är synd. Musik och musikåtergivning borde intressera alla! Calm Quote
Bebop Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Högtalarna Serenade kommer från finska Penaudio. En uppsågat exemplar i björk stod uppställt för visning: En av mina hifi-vänner kallar detta landstingsplywood. Quote
calle_jr Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Oh my gosh, vilken tonarm. Kreativt och logiskt men är det nödvändigt Bägge vinylspelare kommer från Rossner & Sohn, pickup var en Orpheus. Drivverken är GML 30 till vänster och GML 45 till höger. Tonarmen till vänster är 12"-armen Si 1.2. Tonarmen till höger är ca 36" Vad jag förstod är det en prototyp om ens det. Jag misstänker att den tagits fram enbart i forskningssyfte, men vi får se. Den är tillverkad av en komposit av ett keramiskt material och kolfiber. GML 30 och Si 1.2: GML 45 och 36"-armen: Quote
calle_jr Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Wow! Vilken oerhört manlig spelare.. Absolut, detta är fina saker. Jag pratade en kvart med killen som var där och som jag uppfattade som konstruktör. En verklig entusiast med vinyl högst på dagordningen. Tonarmarna är fyrpunktslagrade och har en tung motvikt (19 g/cm^3) av wolframlegering; Quote
Vox Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Är ni säkra på att den var 36 tum? Jag tycker den ser ut att vara kortare, men jag kan bli lurad av bilden. Jämför med apparaterna som står nedanför. Är inte de 19 tum breda? Quote
Timbre™ Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Innanför biljettkollen var det bara att sätta igång. Men var skall man börja?? Redan i entren måste highendtidningarnas highendtidning bullat upp... image hifi är inte fel nattlektyr... Quote
Zalve Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Redan i entren måste highendtidningarns highendtidning bullat upp... image hifi är inte fel nattlektyr... Det fanns lite och blädra i, men inte så mycket. Antingen blev det utplockat fort, eller så var det inte så mycket som var medplocket. Ska se om jag inte kan visa nån bild på en annan tidning,,, Speciellt för Peo & Co Quote
P-pan Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Absolut, detta är fina saker. Jag pratade en kvart med killen som var där och som jag uppfattade som konstruktör. En verklig entusiast med vinyl högst på dagordningen. Jag ser att cd puckarna har spridit sig till vinylvärldens tricks & tweaks av pickuper. Vet någon om den gör tekninsk nytta eller är det av emotionella själ den sitter där ? Gullig var den i alla fall Hur som helst... strålande inledning av reportaget. Quote
calle_jr Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Är ni säkra på att den var 36 tum? Jag tycker den ser ut att vara kortare, men jag kan bli lurad av bilden. Jämför med apparaterna som står nedanför. Är inte de 19 tum breda? Hehe, Det håller jag med om. Detta är taget med vidvinkel som gör att saker en bit bakom ser betydligt mindre ut än de är. Jämför i stället med skivtallriken som är ca 32cm och ligger i ungefär samma plan. Vi är ytterst tacksamma för påpekanden så att vi kan rätta till felaktigheter. Jag och Boombox tar infon från minnet såsom det berättats för oss, ofta på tyska i exalterat tempo. Som vi kommer se demonstrerades ett oerhört stort antal produkter på denna mässa. Förbered er alltså på en del av felaktigheter och ibland t.o.m halvsanningar för att kunna återge berättelser. Quote
Kent_n Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Tonarmen sitter på metallstången ut till höger, vad jag kan se når pickupen inte fram till skivan, är det tänkt att man drar fram hela tonarmen till vinylskivan ? Väntar med spänning på resten av reppotaget..kul Quote
calle_jr Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Tonarmen sitter på metallstången ut till höger, vad jag kan se når pickupen inte fram till skivan, är det tänkt att man drar fram hela tonarmen till vinylskivan ? Väntar med spänning på resten av reppotaget..kul Återigen spelar den långa armen och bildvinkeln oss ett spratt. På denna bild syns den spela, och armen är inte förflyttad. Jag ser att cd puckarna har spridit sig till vinylvärldens tricks & tweaks av pickuper. Vet någon om den gör tekninsk nytta eller är det av emotionella själ den sitter där ? Gullig var den i alla fall Hur som helst... strålande inledning av reportaget. Den påverkar absolut effektiv massa, och möjligen är det ett snyggt sätt att anpassa armen efter pickup. Transfiguration Orpheus är dock en hyfsat tung pickup på 9g. Vi får se om någon vet eller om jag får reda på det. Quote
eliot Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Verkligen kul att på detta viset få följa med på mässan Det fanns lite och blädra i, men inte så mycket. Antingen blev det utplockat fort, eller så var det inte så mycket som var medplocket. Ska se om jag inte kan visa nån bild på en annan tidning,,, Speciellt för Peo & Co Kan det tänkas vara den tyska tidningen LP - Magazin für analoges HiFi & Vinyl-Kultur Quote
Zalve Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Verkligen kul att på detta viset få följa med på mässan Kan det tänkas vara den tyska tidningen LP - Magazin für analoges HiFi & Vinyl-Kultur Visst kan det vara så Eliot. Quote
kim Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Hej Javist det var en STOR messe. Rigtigt fint at genopleve med så fin en bildtråd, rigtig fine foto´s - en fornøjelse at læse. Quote
calle_jr Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Speciellt för Peo & Co Jag tror att "Co" är många I det senaste numret recenseras bl a Sonus Fabers läckra stativare Auditor Elipsa. Se längst ned till höger i Zalves bild. Så, det är mycket mer än vinylprylar som tas upp i tidningen, men det är såklart ett visst fokus på det. Quote
calle_jr Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 I en hörnmonter hade... Cayin, Lyric och Harmondio. Hall 3, Stånd A.17 ...installerat sig. http://www.cayin.de/ http://www.harmondio.com/ Cayin har rörförstärkaralternativ som bör passa de flesta. Tre olika varianter på integrerade visades upp. VP-100i (4xKT88, 3x6SN7, 2x6SL7. 2x24/50W*): A-100T (8xKT88, 2x6CG7, 2xecc82, 1xecc83. 2x50/100W): A-55TP (4xKT88, 2xecc82, 2xecc83. 2x18/40W): * Triod/Ultralinjär koppling vid 8ohm. Samtliga förstärkare har minst 3 linjeingångar, tape out och fjärr. Quote
Zalve Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Hej Javist det var en STOR messe. Rigtigt fint at genopleve med så fin en bildtråd, rigtig fine foto´s - en fornøjelse at læse. Ja mässor kan ofta leda till något helt annat, efter en öl i baren,, (och kanske nån mer ) så gleds det över i en diskussion, som jag fick äran att ta över, när Ewa (Jormas Fru) skulle gå och lägga sig. Senare när vi hade kommit en bit in i diskussionen, som handlade om miljö, arvet vi lämnar efter oss och en hel del saker som man nog skulle ha lite mindre promille för att snacka om, så frågar jag vem mannen heter och han räcker över ett visitkort där det står nån Spansk adress,,, Bilden på visitkortet, visade ett Ufo/Tefat, iaf vad jag tyckte då :D Mitt teflonminne hade redan så spelat mig ett spratt, då jag tidigare under kvällen fått reda på vad mannen hette,, fast det föll fort bort efter 2a ölen, Quote
Guest Jorma Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Ja mässor kan ofta leda till något helt annat, efter en öl i baren,, (och kanske nån mer ) så gleds det över i en diskussion, som jag fick äran att ta över, när Ewa (Jormas Fru) skulle gå och lägga sig. Senare när vi hade kommit en bit in i diskussionen, som handlade om miljö, arvet vi lämnar efter oss och en hel del saker som man nog skulle ha lite mindre promille för att snacka om, så frågar jag vem mannen heter och han räcker över ett visitkort där det står nån Spansk adress,,, Bilden på visitkortet, visade ett Ufo/Tefat, iaf vad jag tyckte då :D Mitt teflonminne hade redan så spelat mig ett spratt, då jag tidigare under kvällen fått reda på vad mannen hette,, fast det föll fort bort efter 2a ölen, Zalve, den mannen är en levande legend och heter Simon Yorke och han har en del ideer som han gärna diskuterar. Det "flygande tefatet" på visitkortet är en vinylspelare. En liknande den som Eliot har tror jag. Quote
boombox Posted April 28, 2008 Author Posted April 28, 2008 Javist det var en STOR messe. Vill också gärna understryka detta. Var där två hela dagar nästan från öppning till stängning och hann inte se allt. Lyssnade inte särskilt länge någonstans men det var ändå en hel del jag inte hann med. Nästan allt var dessutom high end-prylar och mycket var grejer jag aldrig sett eller hört tidigare. Det var riktigt STOOORT. PS. Bilder på Simon Yorks skivspelare kan dyka upp i en annan tråd från sidomässan inne i stan. Quote
Recommended Posts