Conny T Posted April 26, 2008 Posted April 26, 2008 Hej Alla, Har gått igenom lite tidigare inlägg om soulmusic här på forummet och finns det massor av souldiggare här, själv består min samling av åtminstone femtioprocent soul från 60 och 70 tal, just love that sweet soul music!!! Har en liten fråga till fans av bolaget STAX där även Otis hörde hemma (även om plattorna distribuerades av Atlantic) Jag är på jakt efter skandivaskiska covers av staxlåtar, det spelar ingen roll om dessa görs på "hemspråk" eller Engelska det viktigaste är att det just är låtar från bolaget STAX. Skulle det nu finnas sådana, åtminstone jag vill dra mig till minnes att en eller några av Otis Reddings låtar finns på Svenska, men jag kan ha fel....Minns ni några blir jag glad för artist, låt och bolag den getts ut på.......Svenska Norska Finska eller Danska spelar ingen roll...Borde ju finnas några eftersom STAX hade en ganska stor produktion, men i min skalle är det tomt på STAX covers...... Soliga hälsningar från Skåne och Conny T Quote
Digital Living Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Hej, Vet att Nils Landgren gjorde något jazziga versioner på covers med Joe Sample där bl a. Otis Reddings (Sitting on the) Dock of the Bay och Ray Charles, Allen Toussaint och Duke Ellington. Skivan ska heta Nils Landgren & Joe Sample - Creole Love Call, där skivan ska vara en hyllning till Nils Landgrens far och New Orleans efter katastrofen. Kanske inte din cup of tea men iaf Covers Med vänlig hälsning/Thomas Quote
Conny T Posted April 27, 2008 Author Posted April 27, 2008 Tackar....Spelar ingen roll huruvida jag gillar versionen eller inte, hjälper en god vän som vill ha informationen om covers på STAX låtar. Det här verkar vara svårare än jag trodde, men samtidigt så regerade Motown mer på vår sida pölen än STAX gjorde när det begav sig, men det borde ju finnas något mer. Väntar med spänning på vad ni kan komma med. Conny T Quote
Timbre™ Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Kollade igenom all låtsassoul av Björn Skifs och det närmaste jag kunde komma var Huset som Jack byggde från albumet Every Bit Of My Life men det var ju en Aretha Franklin-hit och då blir det mer Atlantic än Stax. Quote
Digital Living Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Tackar....Spelar ingen roll huruvida jag gillar versionen eller inte, hjälper en god vän som vill ha informationen om covers på STAX låtar. Det här verkar vara svårare än jag trodde, men samtidigt så regerade Motown mer på vår sida pölen än STAX gjorde när det begav sig, men det borde ju finnas något mer. Väntar med spänning på vad ni kan komma med. Conny T Ja det var mig inte lätt det här med Stax, och som du nämde så var de flesta på Motown. Men Isaac Hayes måste ju ha blivit flitigt copierad i diverse covers. Jag kom på en stor hos oss som väl mest känd för ett ledmotiv till en film, nämligen Daniel Lemma. Han har väl gjort några covers tror jag, men är osäker på hans version av Higher Ground är Stax eller inte...mycket troligt iaf men kommer inte ihåg vem som gjorde den. Kolla in den killen med skön soul som jag tror ligger nära Stax, jag tror han släpps ca 5-6 skivor. Tror att Aretha Franklin, Stewie Wonder och Curtis Mayfield gjort var sin version av Higher Ground. Och av dem är väl Aretha som är Stax, ja som Timbre nämner mer Atlantic. Mvh/Thomas T Quote
Recommended Posts