Ibis Posted April 26, 2008 Posted April 26, 2008 Har ågren! Skall bestämma mig om det är värt att satsa ca 26000:- på en förstärkare som TDAI 2200? Har lyssnat lite och jag tycker att den låter mkt bra men man är ju rädd att man skall tycka att det låter skit efter det att man köpt den. Hoppas därför att ni kan skriva och berätta hur ni upplever ljudet från TDAI 2200? och kanske jämföra med andra förstärkare i samma prisklass. Har även lyssnat på Musical Fidelity A5, Hegel H200 och Lyngdorf SDAI 2175 och alla låter bra men olika. Jag vill ha taktfast och rytmiskt ljud allt skall låta i takt, snabb bas som inte tappar takten och blir kladdig och mullig. tacksam för alla tips! Quote
Ibis Posted April 27, 2008 Author Posted April 27, 2008 Det verkar som om det är väldigt få som lyssnat eller har en Lyngdorf, det borde ju betyda att de låter annorlunda och att de faller väldigt få i smaken? Därför är jag rädd att man skall tröttna på ljudet efter en tid, skit vad jobbigt detta är. När jag lyssnat i affären så blir man ju impad av ljudet, kan ju vara för att de har anpassat högtalarna till stärkaren mm. Kanske skall köpa Musical Fidelity A5.5 eller Hegel H200 verkar tryggare? Ja ja, jag får fundera lite till! Quote
Per80 Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Min kollega har en TDAI2200 utan roomperfect. Har driver ett par QRS Nova med denna. Jag har även hört den med diverse hemmabyggen och ett par Klipsch av större modell. Jag har aldrig blivit speciellt imponerad av den. Källan har alltid varit en Denon 2910 som transport så mina intryck kan bero på dålig källa. Men jag har alltid tyckt att den framförallt saknar dynamik och kropp. Det finns ingen liv eller driv i musiken. Jag vet att många uppfattar Lyngdorf som väldigt snärtiga och med bra bra kontur i basen men jag har aldrig upplevt det. Tycker även att den saknar viss konturskärpa. Mina intryck baseras mest på vad man kan begära i prisklassen och det enda vi har gjort en direkt jämförelse med är en Bladelius Tyr och den fullkomligt körde över den enligt min uppfattning. Ägaren själv upplevde även att Tyren var en betydligt bättre maskin på det mesta. Killen och dock tokig i att bygga, mixtra och testa med aktiva delningar osv. Och där är ju såklart Lyngdorfen oslagbar. Mvh Per Quote
Bebop Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Har även lyssnat på Musical Fidelity A5, Hegel H200 och Lyngdorf SDAI 2175 och alla låter bra men olika. Jag vill ha taktfast och rytmiskt ljud allt skall låta i takt, snabb bas som inte tappar takten och blir kladdig och mullig. tacksam för alla tips! Jag är ingen expert på Lyngdorf, så jag kan inte ge några andra omömen än vad tidningarna skriver och de verkar inte vara eniga. Avsaknad av dynamik och något platt ljud, har jag läst, men också att dom är jättebra. Baserat på vad du söker, skulle jag nog lyssna in mig på en Naim. Även Arcam har bra sprutt i sina apparater. Av de märken Du angett skulle jag nog satsa på MF A5, men först lyssna på Naim. Quote
Ibis Posted April 27, 2008 Author Posted April 27, 2008 Naim kan inte på något sätt driva mina Canton, behöver runt 200 Watt eller mer. Funderar på Musical fidelity allt mer nu och deras nya 5.5:a, verkar urstark fattar inte hur man kan klämma in så mycket kräm på bara ca 16kg????? Quote
Bebop Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Naim kan inte på något sätt driva mina Canton, behöver runt 200 Watt eller mer. Funderar på Musical fidelity allt mer nu och deras nya 5.5:a, verkar urstark fattar inte hur man kan klämma in så mycket kräm på bara ca 16kg????? I Montreal visade dom KEF's stora Muon över Musical Fidelity elektronik. MF gör mycket bra grejor. Här i Nordamerika har de mycket hög status, inte minst p g a att de kan leverera kraft. Jag är inte så säker på att Du har rätt om att Naim inte räcker till. Anledningen till att jag säger det är att jag hört deras 300-slutsteg både över stora Canton, som senare byttes till Dynaudio 5.4 av en kompis i Kristianstad. Men visst är det mer power i MF. Quote
Ibis Posted April 27, 2008 Author Posted April 27, 2008 Måste lyssna mer på Musical Fidelity A5:an! sablar vad svårt det skall vara! Har ju Hegel H200 och Bladelius Thor mkII att jämföra med. Quote
Kent_n Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Jag har ägt Musical Fidelity A5, utan tvekan en kraftfull förstärkare som driver det mesta med i mina öron en mkt behaglig ljudbild. När jag skulle uppgradera lyssnade jag på Hegel & Bladelius Thor mkII, utan tvekan bra förstärkare, men kom ganska mkt till korta i jämförelse med MF A5,an. Jag bytte ändå förstärkare, men då blev det McIntosh, som kostar en bra bit mer. MF A5 är i mina ögon ett fynd, för priset är förhålladevis moderat. Quote
Perka Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Jag har en SDA2175 som jag kör tillsammans med en Harmony Design Pre 906 (där Mattias satt in både RIAA och D/A med FiFo). Jag skulle nog inte byta den kombon mot något annat i den prisklassen. Däremot var jag inte lika förtjust i Lyngdorfs SDAI2175 utan valde att bara köpa effektsteget från dem och kombinerade med Mattias Pre 906. Då fick jag precis vad jag var ute efter; dynamik, detaljrikedom och punch så det räcker och blir över. Så min erfarenhet av Lyngdorf är oerhört positiv, men bara av effektsteget. Personligen valde jag ju bevisligen bort försteget från Lyngdorf. Quote
Bebop Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Så min erfarenhet av Lyngdorf är oerhört positiv, men bara av effektsteget. Personligen valde jag ju bevisligen bort försteget från Lyngdorf. Du berör en viktigt punkt, Perka. Enligt min erfarenhet så påverkar försteget ljudet betydligt mer än slutsteget. Ett försteg förstärker mer än ett slutsteg och det är försteget som ger det mesta av ljudbilden och "färgningen". Möjligen finns undantag. Rent generellt om jag hade 30,000 att köpa för, skulle jag satsa 20,000 på försteget och 10,000 på slutsteget. Inte tvärtom. Slutsteget skall ju "bara" leverera ström. Quote
digipower Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Hej Jag har kört med TDAI 2200 i 18 månader och är mycket nöjd, varje dag. Har haft ett stort hifi intresse sedan 1994 och köpte just TDAI 2200 för att den lät otroligt bra och för att jag har ett "besvärligt" rum. Kör med Martin Logan Aeon i och med en 12" subbas från Dali. Tror säkert flera av förstärkarna som nämns i tråden kan vara bra alternativ, men fast, rapp och ren bas får du inte utan rumskorrigering, så enkelt är det. Till TDAI 2200s starka sidor är att den är extremt tyst och extremt snabb (sägs vara 100 gånger snabbare än transistor förstärkare) vilket gör att du får otroligt fina anslag, detaljskärpa och nyans. Vid en kortare lyssning kan man uppleva att det saknas "värme", men det handlar om avsaknad av färgning som jag ser det, varma inspelningar blir varma, andra blir det inte. I längden blir man bara nöjdare och nöjdare av det neutralt, men välnyanserat och dynamiskt ljud. Skulle jag byta något idag, skulle jag experimentera med andra högtalare. ML är ju fantastiska, men det har sagts mig att 200 w är i underkant. Helst skulle jag ju önska att Lyngdorf släppte en ännu kraftigare förstärkare. En svaghet med förstärkaren (dock ej jämfört med alternativen) är att i RoomPerfekt uppgraderingen försvinner den avancerade equlizer som man kan leka med med inkopplad PC. Du har istället sex standardinställningar som du kan leka med (om du tex vill ha mer "värme"). Såg dock att Lyngdorf just släppt en massa nya inställningar som man kan ladda ner, dessa har jag dock ej provat än. Hoppas du hittar något som passar dig! Quote
Recommended Posts