Jump to content

Vilka rör?

new order

Recommended Posts

Jag har f.n på min Pathos Logos ett par Philips miniwatts.Klart bättre än original Sovtek.Men jag är nyfiken om vad andra fabrikat ger för karaktär?

Philips förbättrade i basområdet speciellt och det vill jag ha oförändrat men finns det något alternativ med lite mjukare diskant,lite mjukare karaktär s.a.s?

Är det Mullard,Siemens eller Telefunken som gäller?

Jag har f.n på min Pathos Logos ett par Philips miniwatts.Klart bättre än original Sovtek.Men jag är nyfiken om vad andra fabrikat ger för karaktär?

Philips förbättrade i basområdet speciellt och det vill jag ha oförändrat men finns det något alternativ med lite mjukare diskant,lite mjukare karaktär s.a.s?

Är det Mullard,Siemens eller Telefunken som gäller?

Hej New Order !.....

Vil du have den absolut bedste lyd ud af din Pathos Logos, er der desværre ingen vej udenom de meget eftertragtede rør fra Siemens og Telefunken. Begge disse førnævnte fabrikater lavede fremragende rør. Det bedste for dig ville være, at alliere dig med med en der har disse og virkeligt har forstand på rør. Så kunne du måske endda få lov til at prøve før køb !.........

Personligt ville jeg gå efter de helt gamle fra hhv. Siemens og Telefunken - vi snakker her rør fra 60'erne !.......

God jagt

Tack för ditt svar.Ja,Siemens och Telefunken verkar vara erkända som de absolut bästa NOS rören.Speciellt då CCa.Men hur är karaktären på dessa rör?Har dom någon någon generell "ljudsignatur"?

Hej igen !........

Det spiller ikke den store rolle om det er Siemens Cca eller Telefunken rør du anskaffer til din Pathos Logos - du skal bare sikre dig, at det er de gode typer/produktionssteder/årgange !......... Selvfølgelig er der en lille smule forskel på det nævnte rør (er der iøvrigt også på de forskellige typer/produktionssteder/årgange fra samme fabrikant), men det absolut vigtigste er stadigvæk sikre dig, at det er de gode typer/produktionssteder/årgange !.......

Håber det hjalp lidt !.........

Denna tråden inkräktar jag gärna på för jag håller på med precis samma saker själv i en cdspelare och en "yhybridförstärkare".

Jag har pratat med en herre som heter Roland, www.tangotubes.com och han har hjälpt mej mycket. Han vill att alla kunder ska vara nöjda och ställer upp med tips och råd och i vissa fall en möjlighet att få byta rör om man inte är nöjd.

I min cd satt Electro Harmonics 6922 och jag köpte Siemens rör och fick mindre "bumlig" bas, mer kontrollerad och även ett lite ljusare övre register. Fick även en större scen och det känns som sångare står på var sin sida av microfonen. Tidigare känndes det som om dom stod på rad bakom varandra.

MVH

Stefan