Greensleeves Posted April 25, 2008 Share Posted April 25, 2008 Jag har mer och mer börjat tända på nyproducerad elektronik som s.a.s. har ett ljud i fullformat, men rent fysiskt uppvisar ett mer kompakt format. Här tänker jag osökt på märken som April Music, Cyrus, Quad etc. Det vore kul om vi tillsammans i denna tråd kunde försöka lista, och kanske även beskriva, idag tillgänglig, mer kompakt utformad elektronik som uppvisar ett tämligen fullvuxet ljud, om än detta ljud inte fullt ut är i paritet med det oerhört mäktigt ljud som monoblock på 100 kilo styck etc. i bästa fall förmår prestera. Tja, jag lämnar ordet fritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted April 25, 2008 Share Posted April 25, 2008 Synthesis är det första jag kommer att tänka på. De är snygga och låter trevligt! Sen finns ju Leben CS-300 som med rätt högtalare sjunger fin-fint, och mycket väl kan agera centrum i en kompaktanläggning tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted April 25, 2008 Author Share Posted April 25, 2008 Svenska Harmony Design torde kunna passa in i kategorin mer kompakt elektronik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 25, 2008 Share Posted April 25, 2008 Nu tar jag mest fasta på kompaktheten i mitt förslag... Audio Space - Mini 2004 med sina 2x12 watt, separat nätdel, hörlursutgång och allt inklämt i ett par små lådor på en yta om totalt 15x16x19 cm. Låter ?....eheee säg det... Återstår att ta reda på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael2 Posted April 25, 2008 Share Posted April 25, 2008 Ett förbluffande bra kompaktsystem är Meridian F80...läs gärna recensionen i Stereofil :cool: http://www.stereophile.com/accessoryreviews/408mer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted April 25, 2008 Share Posted April 25, 2008 Jag tycker Nuforce ligger bra till och de kan mycket väl klara en match mot 100-kilosbestar. Mike Silverton på Ultra Audio bytte just sådana, ML 33H, mot de förra SE och med tanke på att de nya V2 är mycket bättre så... Men jag är mycket nyfiken på den ovan visade Meridian, helst i gult. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trumpeten Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 Linn gamla LK lådor tycker jag mkt om. Den egna annorlunda designen som man körde stenhårt under många år var säkert ngt som fick många gilla märket. Dom nya lådorna liknar mest vilken annan hifi som helst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted April 27, 2008 Author Share Posted April 27, 2008 Linns gamla LK lådor tycker jag mkt om. Den egna annorlunda designen som man körde stenhårt under många år var säkert ngt som fick många att gilla märket. Dom nya lådorna liknar mest vilken annan hifi som helst... Ja, Linns gamla mattsvarta, diskreta burkar med gula dioder är bland det läckraste hifi-världen har skådat. De är precis lika vackra som vad de nya, breda, silverfärgade tingestarna med blå dioder är fula. Dessutom är de senare mycket dyrare. Från en redan löjligt dyr prisnivå har Linn blivit än dyrare, och vad den nya designen beträffar, har den gått rakt bakåt. Detta med utseendet hos äldre, snygg elektronik kan vi prata länge om, men jag vill försiktigt påminna om att denna tråd startades för att lyfta fram utbudet av kompakt, nyproducerad elektronik. Det vill säga, elektronik som fortfarande säljs av hifi-butikerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RC Ljud&Bild Posted April 27, 2008 Share Posted April 27, 2008 Bel Canto har ett helt sortiment av små lådor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted April 27, 2008 Author Share Posted April 27, 2008 Bel Canto har ett helt sortiment av små lådor Ja, jag såg en annons i senaste Hifi & Musik om Bel Canto Design. Ett märke vi inte bör glömma bort, är Musical Fidelity. Denna firma producerar såväl fullstorleks-hifi, som mer diminutiva pjäser. De senare tycks alla ha "X" i sina modellnamn. Burkarna från Tivoli Audio kanske inte alls förmår ge samma ljud som många större hifi-skapelser, men pga. deras många gånger oerhört läckra design är det kul att nämna detta hifi-företag. Läcker design förtjänar nog rent allmänt alltid att framhållas. Denon säljs ju via Hi-Fi Klubben, och den japanska jätten har på senare år tagit fram lite olika prylar inom det s k livsstilssegmentet. Här finns bl a cd-spelaren DCD-F102, receivern DRA-F102, och cd-spelaren/hårddiskinspelaren CHR-F103. Vidare har Denon sitt läckra CX-3 stereosystem. Förutom Denon, har även en annan japanare, Kenwood, satsat på en rejäl pjäs i form av cd-receivern R-K1. Dessutom har Kenwood sin nya K-1000 serie. Den senare verkar utseendemässigt påminna om Denons CX-3 system. En ny trend inom hifi-världen, måhända..? Vidare finns det ett märke kallat Trends Audio som tycks ha många små burkar på sitt modellprogram. Det bör också nämnas att det tyska märket T+A verkar ha många snygga och kompakta produkter till försäljning. Avslutningsvis, kan intresserade finna information om produkter från det i trådens tidigare inlägg nämnda audioföretaget April Music hos Transient Design. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Resolution Audio kan låta påtagligt trevlig med rätt matchning av högtalare. http://www.resolutionaudio.com/ Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted April 28, 2008 Author Share Posted April 28, 2008 Även om jag, som bekant, med startandet av denna sträng avsåg att få till ett meningsutbyte om "nyproducerad elektronik som s.a.s. har ett ljud i fullformat, men rent fysiskt uppvisar ett mer kompakt format", kan det ju vara lite kul, om inte annat än som en parentes, titta lite bakåt på forna tiders kompakta hifi-pjäser. Ett märke som jag osökt tänker på, är det märke som idag kanske kan beskrivas som en hifi-firma som idag är vad Linn nog önskade att de hade blivit; ett märke som möter intresse och gillande från många hifi-vänner, som går att köpa i rätt många städer, och ett märke som hos sina produkter lyckats förena såväl god musikåtergivning som vacker estetisk framtoning. Jag tänker alltså på det anrika märket Naim. Dagens Naim representerar verkligen vackra pjäser. De var emellertid rätt läckra även förr, inte minst deras mindre format stack ju ut lite grann. På ett positivt vis. Ett ex på en äldre, läcker, mindre Naim-pjäs, är den integrerade förstärkarklassikern Naim Nait 1. Tänk om Naim kunde återuppta tillverkningen av mindre pjäser i samma fina, lugna färger som de större Naim-produkterna. Mindre produkter som måhända hade 70-80 procent av de större pjäsernas ljudåtergivning, men i bästa fall kostade mycket mindre än 70-80 procent av de större pjäsernas priser... Det vore verkligen mumma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 ...Ja, jag såg en annons i senaste Hifi & Musik om Bel Canto Design. Vem säljer/importerar Bel Canto i Sverige? /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted April 28, 2008 Author Share Posted April 28, 2008 Vem säljer/importerar Bel Canto i Sverige? Enligt en annan tråd på detta forum, är det PS Audio Scandinavia som är generalagent för Danmark, Sverige och Norge. Vad gäller återförsäljare, lär bl a Audio Concept, och Hifistället kunna ta hem Bel Canto-prylar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted May 1, 2008 Author Share Posted May 1, 2008 För att gå tillbaka till förslag på idag saluförd kompakt elektronik, kan systemet Onkyo PHA-933 nämnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted May 27, 2008 Author Share Posted May 27, 2008 Den amerikanska hifi-producenten Parasound har en lite mer nätt produktlinje kallad Parasound Zcustom. För att ge en bild av dessa pjäsers storlek, finns en bild där de står i en stapel bredvid en datorskärm. Rent allmänt torde de hifi-produkter som framkommer i en tråd som denna vara att betrakta som s k livstilsprodukter, i mångt och mycket framtagna med tanke på den moderna storstadsmänniskan som antas bo i någon typ av "compact living". Intressant nog ang. serien Parasound Zcustom, är att det här tycks finnas klara hifi-ambitioner. Det märks bl a på att serien innehåller försteg och ett stereoslutsteg som är bryggkopplingsbart. Information om detta slutsteg, dvs. Parasound Zamp v.3, ges bl a av Audio Advisor, av Audioholics, samt av Pro Audio Review. Intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vovven Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Här kommer ytterligare ett exempel på kompakt elektronik. Försteget Snowwhite med matchande monoblock Dwarf och om intresse finns matchande RIAA-steg Advance är alla exempel på kompakt elektronik Trigon Audio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted May 27, 2008 Author Share Posted May 27, 2008 I sammanhanget kompakt elektronik får vi inte glömma sortimentet från svenska Holographic Audio. Detta sortiment rymmer bl a försteg, riaa-steg, och två olika modeller av hörlursförstärkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Sonus faber har ju ett antal stilfulla kreationer av inte alltför omfattande storlek och tyngd. Den integrerade förstärkaren Musica fungerar alldeles utmärkt tillsammans med Minima Amator, Electa Amator II, Guarneri Homage och Guarneri Memento. Träfronten kan specialanpassas till högtalarnas kabinett för ytterligare skönhetsvärde. Musica är i grunden en japansk konstruktion som lämnar 2 X 50W klass A och hanterar samtliga dessa fyra modeller utan att lyfta på ögonbrynen... :cool: Här kan man kombinera ihop ett slimmat, stilfullt och personligt system i ren norditaliensk design. Musica i standardutförande lämplig till Guarneri Homage. Förstärkeri och signalkälla på plats. Här använd till Guarneri Memento vilket räckte och blev över i mitt rum. Bakstycken på Guarneri Memento respektive Guarneri Homage. Bara att koppla upp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted May 30, 2008 Author Share Posted May 30, 2008 Sonus faber har tydligen mer än vackra högtalare i sitt produktsortiment. Här finns tydligen även tjusig, lite mer kompakt elektronik. Ett annat märke som har kompakta modeller, är Teac. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 I mängden av kompakta livsstils-anläggningar, går det ju att tipsa om Arcam Solo Mini. Den beskrivs som en "riktig stereoanläggning"; fast i litet format. Arcam Solo Mini vann ett test av liknande kompakta anläggningar i den engelska tidningen The Sunday Times. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts