P-pan Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Som topic antyder så tänkte jag vi skulle ta en resa lite bakåt i tiden. Inte så långt utan lite så där lagom 80-taligt, till större delen i alla fall. Hittade lite bilder som jag tog vid familjens senaste julfirande och vad passar inte bättre än att damma av dessa så här till våren. Vi kan väl börja med en lite halvt hemlig bild på en av ljudkällorna. Ska det vara 80-talsresa så måste det väl ändå till ett kassettdeck.... Quote
Bebop Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Vi kan väl börja med en lite halvt hemlig bild på en av ljudkällorna. Ska det vara 80-talsresa så måste det väl ändå till ett kassettdeck.... Ser ut som min gamla Denon ... Quote
P-pan Posted April 24, 2008 Author Posted April 24, 2008 Ser ut som min gamla Denon ... Så länge var det halvhemligt ... Lika bra att kika lite på den här också då kanske ? Quote
P-pan Posted April 25, 2008 Author Posted April 25, 2008 Denon hänger inte riktigt med i hela systemet, dock med dessa två första "byggstenarna". Här ser vi tonarmens något inkappslade bakparti. Quote
P-pan Posted April 25, 2008 Author Posted April 25, 2008 Vi kör ett par bilder till. Tänk vad folk kan få för sig att använda gamla rengöringsborstar till ....hua . Den är numera avlägsnad kan jag meddela. Ni som känner till märken och modeller får gärna lämna kommentarer vad det lider. Själv har jag faktiskt inte nyttjat prylarna mer än just runt juletid så mina omdömen är lite dåliga måste jag väl medge. Quote
Guest Peo Posted April 25, 2008 Posted April 25, 2008 En snygg sak, helt klart. Det man vill veta är ju..hur låter den? Quote
P-pan Posted April 25, 2008 Author Posted April 25, 2008 En snygg sak, helt klart. Det man vill veta är ju..hur låter den? Ja, du.... det återstår att testa kan jag säga. Har haft för avsikt att låna hem den vid ett flertal tillfällen men minnet har sviket varje gång. Men nu har jag ju dig som kommer att påminna mig . Varför inte testa på plats kanske många tänker.... svaret kommer nog att ge sig lite längre fram i tråden. Quote
K-man Posted April 25, 2008 Posted April 25, 2008 ...kan inte säga det nog ofta....sånt här gillar jag! ...man har onekligen bläddrat en del i kataloger förr...och det är lika nostalgifullt varje gång man ser bilder som man kopplar till de stunderna! Gött P-pan! \\K-man Quote
P-pan Posted April 26, 2008 Author Posted April 26, 2008 Det har blivit lite motorstopp här... Vi har lite av sjukstuga här hemma så jag måste nog få be att återkomma när feber och elände är borta. En liten bild på vägen så länge... Radioapparat 4155 Inte många som brukar missa på denna tillverkares färgkulör Quote
Bebop Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Inte många som brukar missa på denna tillverkares färgkulör Nu blev det NAD - Hifi-klubben blev näst intill det enda som fanns att tillgå under en period då Axlins, OnOff och andra stormarknader slog ut den ena efter den andra "stereobutiken" i de mellanstora till små svenska städerna. Quote
P-pan Posted April 28, 2008 Author Posted April 28, 2008 Nad är det ja. Smått legendariskt blir det väl också kanske när den paras med deras integrerade "20 wattare" . Nad 3020B är väl (om jag minns rätt ) 2:a generationens, och mer rätt benämnd, "25 watts" förstärkare. Då den 1:a versionen kom var den uppseendeväckande för de flesta men kanske mest "tankeställande" för konkurrenterna. Bebop, Kul att du nämner mindre butiker för dessa små juveler, och även resten av anläggningen, är inhandlade hos Ljudmakaren som på den tiden (början/mitten av 80-talet) hade en butik på Norrlandsgatan i Stockholm. Och vilken butik sen... det måste ha varit en av Sveriges minsta och mest fullproppade . Man minns hur rundan gick... Första anhalten, då man anlände storstan via pendeltåget, var alltid Åhlens radio & tv avdelning. Därifrån gick man vidare till Hötorget, och om jag minns rätt, en liten Expert butik ? Den låg inte alls långt från Sergel biografen och var ett av få ställen där man kunde se och höra Audio Pro's subwoofer program. Färden gick vidare ner mot Hamngatan och in på Nk's ljudavdelning för att sedan ta sin ände hos just Ljudmakaren. Varm hifi doftar härligt... Quote
calm Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Den stora butiken för hifi-intresserade på 60-70-talet var Söderbergs Radio på Sveavägen som hade ett bra utbud av olika märken. Där brände jag av en del studiemedel när det begav sig. Quad, Thorens, B&W, AR-högtalare mm. Lasse Bengtsson var butikschef och öppnade eget på S:t Eriksplan, nu med decimerad hifi-avdelning. Quote
P-pan Posted April 29, 2008 Author Posted April 29, 2008 60-70-talet ja. Då var inte en annan särskilt gammal. Brevet vi ser på bilden tänkte jag att vi ska öppna lite senare i tråden. Innehållet är garanterat från 70-talet Quote
P-pan Posted April 29, 2008 Author Posted April 29, 2008 Och så här ser hela stapeln ut. Vanligtvis också ,på toppen, prydd med en liten duk och tillhörande blomma...typiskt morsor Quote
Guest asimov66 Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Der ser med andra ord mycket bra ut. Quote
P-pan Posted April 29, 2008 Author Posted April 29, 2008 Der ser med andra ord mycket bra ut. Ja det kan man lugnt säga. Är det något som inte fattas så är det "gröna" diffusatorer Quote
P-pan Posted April 29, 2008 Author Posted April 29, 2008 För att låta måste det ju till lite högtalare. Det är nu det blir ett litet svanhopp bort från 80-talet. Dock inte när det gäller "bottenpartiet" Aktiv Subbwoofer från ... Och så ett par bakkanals högtalare som 2-kanals frontar ... ... Audio Pro Avanti eller någon cinema serie ? -Design är viktigare än ljud, har jag fått som svar. Inte mycket att säga när man inte betalar själv antar jag. Hur dök då dessa Audio Pro talare upp i en så pass mycket äldre anläggning ? Svaret är enkelt, torkade skumkanter. Dem högtalare jag en gång "lurades" med var ett par ... ... vars skumkanter blev mer likt lakritspulver än någonting annat. Quote
Timbre™ Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 HiFi-Klubben i både Danmark och Sverige sålde ju Boston Acoustics. Ungefär vilket år avslutades den agenturen... Quote
Joakim C Posted May 1, 2008 Posted May 1, 2008 - Tror att det var omkring 1996 som de avslutade samarbetet med Boston. Som nämnt tidigare blir skumkanterna "lakritspulver" efter en tid på Bostons element Hittade ett par begagnade A-40 på loppis som nu dottern har i flickrummet, och efter en tid så blev det pulver av skumkanterna. Kontaktade Hi-Fi-klubben och de ordnade ett par nya element från Boston U.S.A, och det var inte billigt. Dock så är det välbyggda och bra lådor och de låter neutralt och fint med förvånansvärd tight och fin bas som sträcker sig ganska djupt. Höjden på lådorna är 35 cm. Inte kan man låta dessa fina lådor gå på skroten! Elementen kostade ca 1500 spänn om jag inte missminner mig med fraktkostnad från staterna. Praktisk som jag är så skiftade jag själv elementen; tryckte dit silikon samt skruvade fast dessa. En bild på Boston A40 Idag drivs dessa små högtalare av en Teac cd-reciever och ljudet är jäkligt fint i förhållande till anläggningens pris. Quote
Timbre™ Posted May 1, 2008 Posted May 1, 2008 Inte kan man låta dessa fina lådor gå på skroten! Absolut inte och de ser ju ut att vara i fint skick för övrigt. Av någon oförklarlig anledning ger dessa högtalare associationer till tidiga Snell men det kanske beror på att de också såldes av Klubben. Quote
P-pan Posted May 1, 2008 Author Posted May 1, 2008 Låta lådor gå på skroten ... nä hua. Det var precis det vi trodde hade hänt med dem A40:or jag en gång så varmt rekommenderat mina föräldrar att köpa. En tid efter att Audio Pro högtalarna införskaffats så frågade jag efter dem gamla Boston lådorna. -De står nog i förrådet, fick jag som svar. Hm, nej och åter nej. Vi letade överallt men vi gick bet. -Då har dem gått på tippen , säger min far. Bah, skit och elände också tänkte jag men det var inte mycket att göra åt. Men... ...för 2 år sedan dök de upp (vindsröjning) Fick med mig ett av de gamla högtalatelementen och for in till Hifi Kit i Stockholm och ... BINGO. 376:- senare så blev resultatet så här. Nu för tiden sitter dem som bak-kanaler i undertecknads hembioanläggning. Inte allt för "kraftiga" kontakter men de fungerar. Quote
Guest Peo Posted May 1, 2008 Posted May 1, 2008 Kul tråd! Såna där Boston A40 har jag hört en del på också, en kompis till mig hade såna länge och väl. Inte så tokiga faktiskt! Quote
P-pan Posted May 4, 2008 Author Posted May 4, 2008 Jag fick ju tidigare i tråden frågan om hur skivspelaren låter. Som många säkert redan räknat ut så blir det inget rättvist testlyssnande via en ganska "bumlig" subwoofer och ett par högtravande sattelit högtalare med saknad av både dynamik och mellanbas. Dessutom är pickupen i original, nästan 25 år gammal och bör nog därför bytas mot något friskare. Däremot så kommer jag att låna hem den för mer ingående jämförelser mot min Rega spelare. Dessutom får jag ju då en anlednng till ett nytt litet reportage kanske Quote
Vox Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Jag har för mig att Boston A40 var referenshögtalare på Hifi & Musik på den tiden det begav sig. När jag 1995 ville köpa ett par A40 fanns de inte längre att få tag på så det blev ett par Boston HD7. Quote
Vox Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Om kasettdäcket heter DRM22 eller liknande är det ett sådant jag har ståendes i garaget. Quote
P-pan Posted May 4, 2008 Author Posted May 4, 2008 Om kasettdäcket heter DRM22 eller liknande är det ett sådant jag har ståendes i garaget. Det stämmer på pricken... Det jag visat i övrigt är ... Denon DP-37F skivspelare Nad Tuner 4155 Nad Amp 3020B Yamaha NS-W1 subwoofer Audio Pro Cinema 5 Högtalare Boston A40 Högtalare Och naturligtvis kassettdäcket som är en DR-M22 Quote
P-pan Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 60-70-talet ja. Då var inte en annan särskilt gammal. Brevet vi ser på bilden tänkte jag att vi ska öppna lite senare i tråden. Innehållet är garanterat från 70-talet Var det ingen som blev nyfiken ? Quote
Recommended Posts