new order Posted April 23, 2008 Share Posted April 23, 2008 Är fortfarande riktig nybörjare när det gäller opera.Men har fastnat för stycken av ovanstående kompositörer.Vilka skivor med Pavarotti ska man skaffa där han framför verk av dessa?Gillar Lucia Di Lammermoor och Nessum Dorma ,så de bör vara med.Bra inspelningar önskas givetvis. Tack på förhand. /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 23, 2008 Share Posted April 23, 2008 Om det är Luciano som är minsta gemensamma nämnare, så alla Donizettioperor han gjorde med Dame Joan Sutherland på Decca givna (förutom Lucia; La Fille du Regiment, Maria Stuarda, La Favorita, L'elisir d'amore alla tror jag dirigerade av Richard Bonynge) ... flera av dom är bästa inspelning jämte dom med Maria Callas.. Börja, gör man kanske med L'elisir d'amore (Kärleksdrycken)... Av Puccini är Tosca, La Boheme och Madama Butterfly (Med Mirella Freni) och Turandot (Med Joan Sutherland) alla Decca, svårt att säga var man skall börja, alla fyra är tillhör grundläggande Italiensk opera repertoir, Butterfly är kanske den mest lättillgängliga... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted April 23, 2008 Share Posted April 23, 2008 Håller med, testa Madama Butterfly. Du kan kika i min blogg så får du lite skivtips.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Och är det Nessum Dorma du är ute efter så gäller väl fortfarande den fenomenala tolkningen Pavarotti gjorde på Turandot 1972. Men varför stanna vid Luciano när det finns så många andra fenomenala tenorer. Den största anledningen (om man vill vara lite elak) att man skall lyssna på Pavarotti är väl att han alltsomoftast tidigt i sin karriär sjöng med en av de allra största, precis som skrivs ovan, Joan Sutherland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Den största anledningen (om man vill vara lite elak) att man skall lyssna på Pavarotti är väl att han alltsomoftast tidigt i sin karriär sjöng med en av de allra största, precis som skrivs ovan, Joan Sutherland. Kunde inte ha sagt det bättre själv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Det är stora skillnader på Donizetti och Puccini. De skrev musik i helt skilda tidsepoker. Själv gillar jag operorna av Puccini skarpt, men det tar längre tid att lära sig uppskatta den här sortens tonsatt teater utan så många enskilda musiknummer. Donizetti skrev en opera om dagen, på ett ungefär. Kvaliten vacklar därför ofta, tycker jag. Och teater från första halvan av 1800-talet är helt enkelt inte särskilt intressant. Ska du börja med Madama Butterfly, så är jag osäker på om Pavarottis insats är den bästa. Jag har själv DECCA-utgivningen med Karajan. Men jag har hört Pavarotti i bättre form. Men jag tycker inte att man ska fnysa åt Pavarotti bara för att han blev populär på gamla dar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Jag vill förresten slå ett slag för Puccinis "Triptyken". Det är tre kort-operor på en knapp timme vardera som skall spelas ihop i en helaftonföreställning. De sammanfattar allt han tidigare gjort och är en bra inkörsport. "Manteln" är som ett koncentrat av Tosca, en dramatisk svartsjuke-historia som utspelar sig på en pråm i Paris. "Syster Angelica" var Puccinis egen favorit, och den vackraste opera jag hört. Bara kvinnor i rollerna. Som ett koncentrat av det vackraste i Madama Butterfly. Om en stackars högättad flicka som blivit inlåst i ett kloster för att hon råkat bli med barn. "Gianni Scicchi" var den enda renodlade komiska opera som Puccini skrev, ett mästerstycke. Påminner lite om de komiska inslagen i La Boheme och Flickan från vilda västern. Gianni lurar skjortan av den nyligen döde Buosos giriga släktingar som är ute efter arvet. Jag tycker faktiskt Triptyken är det bästa Puccini gjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted April 24, 2008 Author Share Posted April 24, 2008 Skoj med alla tips!Tack alla.Nu vet man ungefär var man ska börja.Vill som sagt börja så smått att skaffa lite opera och vägrar att köpa "Best Of". Jag tycker att det är mäktigt med operakörer också.Det där stycket som är med i filmen Excalibur från början av 80-talet är otroligt häftigt.Har ingen som hellst aning vad stycket heter,tyvärr!Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Det där stycket som är med i filmen Excalibur från början av 80-talet är otroligt häftigt.Har ingen som hellst aning vad stycket heter,tyvärr!Någon som vet? Tre Wagner grejjor; Förspel till Parisfal, Förspel till Tristan och Isolde och Siegfrieds begravningsmarch ur Ringen, dessutom "O Fortuna" ur Calle Orffs Carmina Burana... Tänk vad man snabbt kan hitta på internet... IMDB /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted April 24, 2008 Author Share Posted April 24, 2008 Coolt.Jag brukar kolla in IMDB ibland,tänkte inte på det just nu.... Vad kan det då vara om det är körer som börjar lugnt för att sedan tillta i styrka.Väldigt ödesmättat.Har hört detta stycke i flertalet filmer,men tror att jag först la märke till hur mäktigt och vackert operakörer kunde vara i just Excalibur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted April 24, 2008 Share Posted April 24, 2008 Carmina Burana av Carl Orff? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 25, 2008 Share Posted April 25, 2008 Carmina Burana av Carl Orff? Tror jag med, provlyssna på "O Fortuna" på Amazon .. Här hittar du förövrigt en Carmina Buranatråd med ett jäng rekomendationer... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted April 25, 2008 Author Share Posted April 25, 2008 Jepp,den var det!Jag är Imponerad.Den ska jag bara ha!Tackar.Nu när jag vet det finns en sådan kunskap om Opera på detta forumet kanske man vågar skaffa det! Jag har tidigare inte alls förstått det här med opera,men på senare år så har jag börjat förstå och uppskatta så smått skönheten i den här konstarten. Var beredda på att det kommer mer NOOB frågor i framtiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted April 25, 2008 Author Share Posted April 25, 2008 Alltså...svårt att hitta på de vanliga ställena som cd-on.Finns det några skivor på cd-on som går att inhandla enligt er.Hittade Orff-Carmina Burana som ni rekommenderade i den andra tråden och har lagt den i varukorgen.Men sen!?Det verkar som att de skivor som ni rekommenderat här inte är så lätta att hitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted April 25, 2008 Share Posted April 25, 2008 Madama Butterfly som jag rekommenderar finns hos CDON för 159kr - direktlänk: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=138266 (kan också hittas genom att söka på "madame butterfly" och klicka sedan "Visa alla titlar". Det är den som har datumet 2002-05-21) Fråga mig gärna i övrigt - jag är en glad amatör precis som du och brukar lyckas hitta det mesta jag vill ha. Jag vill också varmt rekommendera Classical CD Exchange i England (www.classicalcdexchange.co.uk). Utmärkt service, snabb frakt och trevligt bemötande! Där finns massor med godis till ganska hyffsade priser. Begagnade skivor är oftast i nyskick om inget annat anges, så det är ingen större risk. Jag har köpt ett 50-tal skivor från dem och alla har varit "near mint" eller bättre. Edit: här finns också en fin Carmina Burana för 79kr: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=11656 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts