Kent_n Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Min grabb gillar Jazz Fusion som exempel Jean-Luc Ponty, de stycken av Squarepusher som kan klassifieras som sådan, samt lite Mahavishnu Orchestra, och lite Weather Report. Han har som alla andra, fått lite torka avseende nya artister inom denna musikgren,, Tips på snarlika artister tas tacksamt emot. Själv har jag inte riktigt den musiksmaken, men uppskattar dock att lyssna på i lagom stora doser.. Quote
calm Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Min grabb gillar Jazz Fusion som exempel Jean-Luc Ponty, de stycken av Squarepusher som kan klassifieras som sådan, samt lite Mahavishnu Orchestra, och lite Weather Report. Han har som alla andra, fått lite torka avseende nya artister inom denna musikgren,, Tips på snarlika artister tas tacksamt emot. Själv har jag inte riktigt den musiksmaken, men uppskattar dock att lyssna på i lagom stora doser.. Gillar man Weather Report så är Miles Davis Bitches Brew ett måste. Ett annat album som är klassiskt fusion är Billy Cobham "Incoming" och "Spectrum". Sen har du Chick Corea med sina olika band tex Return to Forever. Herbie Hancock "Sixtant". På bassidan Jaco Pastorius och Standley Clark. Ja listan kan göras oändlig. Men dessa är klassisk fusion. Calm Quote
Musicman Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Ett mycket bra band ifrån staterna är The Rippingtones. Gå in på deras hemsida så hör Ni hur det låter. http://www.rippingtons.com/ Quote
ribbon Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Ja det finns hur mycket som helst som kallas Jazz Fusion, Några artister som jag själv lyssnar på och kanske kan rekomenderas är...Steve Smith's Vital Information, Al Di Meola, Scott Henderson, Tribal Tech, John Mclaughlin, Allan Holdsworth Dessa grupper /artister är mer Gittarbaserad musik och kan vara lite svår lyssnat,Man får ge det lite tid. /Ribbon Quote
shaft Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Finns hur mycket som helst Herbie Hancocks "Head Hunters" är en milstolpe som är lätt att få tag i och är superbra. Skulle nog hellere börja med den än "Sextant" som är rätt "djup". /Shaft Rippingtons (som jag fö har allt med) är mer Smooth Jazz, men suveräna för det - speciallt de tidigare släppen. Quote
P-pan Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Det här är nog lite obruten mark för en annan men jag ger mig ändå på att föreslå... Yellow jackets Mezzoforte Four80east ... kanske lite på "sidan om banan" men det var väl lite nytt vi skulle komma med . Den senare kan provlyssnas här http://www.four80east.com/#Music Quote
Kent_n Posted April 27, 2008 Author Posted April 27, 2008 Jag har fått för mig att zappa kör rätt mkt Jazz Fusion, utan att veta ? Quote
calm Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Jag har fått för mig att zappa kör rätt mkt Jazz Fusion, utan att veta ? Ja det skulle man kunna säga. Zappa har många influenser i sin musik och leker med dem på ett intelligent sätt. Inte minst klassisk musik. En begåvad och humoristisk herre var han onekligen. I slutet av -60 talet var han utan tvekan inne i jazz-rock svängen med album som Uncle Meat från 1969 och inte minst han första solo album Hot Rats från samma år. Såg att P-pan föreslagit Yellowjackets som jag gillar. De kommer på Stockholms Jazzfestival enligt preliminärt program spelandes med Mike Stern en annan favorit. Kan bli kul! http://www.stockholmjazz.com/press_room.ph...tion=view_entry Calm Quote
Bebop Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Följande tråd behandlar ämnet Fusion på vinyl Quote
Kent_n Posted May 11, 2008 Author Posted May 11, 2008 BRAND X med Phil Collins!!!! Det var som ... Phil Collins, för mig har han mest varit en duktig pop artist..Måste bara lyssna på... Quote
Kent_n Posted May 23, 2008 Author Posted May 23, 2008 Finns det mer tipps tas det tacksamt emot...farsan (alltså jag) har inte riktigt kollen, så tipps tas tackasmt emot Quote
Bebop Posted May 23, 2008 Posted May 23, 2008 Finns det mer tipps tas det tacksamt emot...farsan (alltså jag) har inte riktigt kollen, så tipps tas tackasmt emot Yellowjackets och Spyra Gyra kan kanske vara något för din grabb beroende av vilken stil han tycker om. Om Du annonsera 2-3 plattor som han gillar, så skall Du få fler tips. Det räcker inte med att han gillar fusion. Det är för brett. Samma som med klassisk musik, betyder inte att gillar allt med s k klassisk stämpel. Quote
calm Posted May 23, 2008 Posted May 23, 2008 Yellowjackets och Spyra Gyra kan kanske vara något för din grabb beroende av vilken stil han tycker om. Om Du annonsera 2-3 plattor som han gillar, så skall Du få fler tips. Det räcker inte med att han gillar fusion. Det är för brett. Samma som med klassisk musik, betyder inte att gillar allt med s k klassisk stämpel. En skiva som jag kan rekommendera i det fallet är Yellowjackets "Life Cycle" med Mike Stern, som finns omskriven i post #173 i den "Moderna jazzens utveckling". Gillar man den så kan man vandra bakåt i Yellowjackets diskografi. Har rätt mycket av deras musik och gillar den! Calm Quote
Hasse Posted May 24, 2008 Posted May 24, 2008 Ja det skulle man kunna säga. Zappa har många influenser i sin musik och leker med dem på ett intelligent sätt. Inte minst klassisk musik. En begåvad och humoristisk herre var han onekligen. I slutet av -60 talet var han utan tvekan inne i jazz-rock svängen med album som Uncle Meat från 1969 och inte minst han första solo album Hot Rats från samma år. Om en jazzigare Zappa efterfrågas så ska definitivt inte Waka/Jawaka och The Grand Wazoo glömmas bort. Quote
Norman Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Hejsan, det är jag som är "sonen". Tack så mycket för alla tipsen. Jag ska se om jag kan få ihop en liten lista på saker jag lyssnar på, eller rättare sagt, hittat tidigare och lyssnar på. /norman (och hej! till alla forummedlemmar, det här blir mitt första meddelande!) Quote
Norman Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Ok, vi börjar med Squarepusher, och det material som kan tänkas passa till ämnet. De mesta klipp på youtube är i mono (originalen är tusen gånger bättre), och jag valde helt enkelt de klipp som antingen spelade hela låten, eller som spelade bäst ljud. Bry dig inte om själva musikvideon, jag valde klippet efter musiken. (början av låten i det här youtube-klippet är inte med, utan börjar en bit i, men resten av låten flyter på. squarepusher - Iambic 5 Poetry (upptäcker nu, några timmar senare, att det här inte är hela låten, utan en del i början är bortklippt.) och en låt som har Jazz som grund, men som, jag antar, pushar konceptet med "jazz" lite väl, och skulle väl antas vara techno. _______________________ Fortsätter till Jean-luc ponty (har nu tre plattor), och först den låt som fick mig intresserad av gossen. jean luc ponty live violin master jazz fusion jag tror den heter "open minds" Jean-Luc Ponty - Imaginary Voyage Pt.4 Jean-Luc Ponty - Cosmic Messenger _______________________ David Axelrod (helt jä*la fantastisk) David Axelrod - Holy Thursday David Axelrod - the smile _______________________ Sen skulle jag vara överförtjust i musik-rekommendationer som dessa: Geinoh Yamashirogumi - Kaneda Genioh yamashirogumi - exodus from the underground fortress (räknas detta som fusion-rock? om något är det en fusion av musik, iaf) (jag eftersöker bra JEGOG, alltså) _______________________ Och så något för farsan Tack för din tid /norman Quote
Kent_n Posted May 28, 2008 Author Posted May 28, 2008 Och så något för farsan Hmphh, tack för den Quote
Norman Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Hmphh, tack för den Skulle bara retas lite ... Jag tycker dock om den, så det vara bara delvis på skoj. Quote
Timbre™ Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Skulle bara retas lite ... Jag tycker dock om den, så det vara bara delvis på skoj. Har inget ljudsystem kopplat till min dator men han rör ju fint på sig! Quote
Norman Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Har inget ljudsystem kopplat till min dator men han rör ju fint på sig! Klippet är från en film som heter "Transformers" och har egentligen inget med Venetian Snares att göra (som i sin tur egentligen inte har med den här tråden att göra). Det är en poppis pryl på youtube att slänga ihop sina egna videos till lite musik. Hej, förresten, Timbre! Det är ett finfint forum! Quote
Timbre™ Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Hej, förresten, Timbre! Det är ett finfint forum! Tack...och härmed är det breddat ännu en bit på musiksidan... :cool: Välkommen! Quote
Kent_n Posted May 30, 2008 Author Posted May 30, 2008 jaha ja, nu har ni kanske fått en uppfattning om grabbens musiksmak, eftersom jag är novis, så önskar vi hjälp med nya tipps på artister.. Quote
Porta Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 Måste tipsa om en grupp som jag nyss fick upp öronen förr: Bela Fleck and the Flecktones. Musiken är, ja vad skall man säga, fusion, jazz-rock, jazz och diverse annat, faktum är att de katalogiseras under Bluegrass !! Lite sanning ligger det kanske i det, Bela Fleck lirar banjo men annars kan man nog påstå att musiken spränger all genre-gränser. Missas på egen risk När jag ändå håller på så kan jag nämna Victor Wooten med, basist i nyss nämda band, lite mer funk och fusion kanske på soloplattorna. Helt suverän, Victor räknas bland den yppersta eliten bland basister. Quote
Kent_n Posted December 19, 2008 Author Posted December 19, 2008 Hur går det med jazzfucion letandet ? Quote
Käera Posted December 19, 2008 Posted December 19, 2008 Candyrat records Själv har jag ej skickat eft därifrån än men kompisen ha köpt några skivor vilket funkat bra,mycket musik jag gillar,gitarr baserat musik står högt på listan Quote
Norman Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Candyrat records Själv har jag ej skickat eft därifrån än men kompisen ha köpt några skivor vilket funkat bra,mycket musik jag gillar,gitarr baserat musik står högt på listan Hallå i stugan. Ska kika runt lite på den där sidan. Det verkar intressant. Har "hittat" Weather Report och är smått kär i deras musik. "Nubian Sundance" är ju så jä*la cool om man är tillåten att säga det. Weather Report - Nubian Sundance (dessvärre halva låten, men det slår halvruttna mono-varianter på youtube.) ** Ibland önskar man att växte upp på 70-talet istället för att upptäcka allt det här en massa år senare. Quote
Norman Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Är det någon förresten som vet om det här verkligen är Weather Report? The Weather Report - Mercy, Mercy, Mercy Det skall erkännas att mina WR-kunskaper är rätt så begränsade, men av vad jag hört än så länge, tycks det mig vara någon annan grupp. Men vad vet jag? På ett annat forum antog någon annan att det var något som Wayne Shorter skrev för Miles Davies... Någon som vet? God jul på er, om jag inte loggar in dagarna innan jul! Quote
Kent_n Posted July 17, 2009 Author Posted July 17, 2009 Är det någon förresten som vet om det här verkligen är Weather Report? The Weather Report - Mercy, Mercy, Mercy Det skall erkännas att mina WR-kunskaper är rätt så begränsade, men av vad jag hört än så länge, tycks det mig vara någon annan grupp. Men vad vet jag? På ett annat forum antog någon annan att det var något som Wayne Shorter skrev för Miles Davies... Någon som vet? Jag tror att det är den gruppen, utan att riktigt veta.. Quote
Bebop Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Jag tror att det är den gruppen, utan att riktigt veta.. Stackars Norman som väntat 8 månader på svar ... Det är Joe Zawinul (från bl a Weather Report) som skrivit Mercy Mercy Mercy som lanserades 1967 med Cannonball Adderley Quintet på plattan "Mercy Mercy Mercy - Live At the Club" på Capitol SM-2663. En klassiker där Zawinul också spelade elpiano som sedan spred sig till "alla" jazzgrupper. Vid den här tiden var Cannonbals grupper oerhört stora och fyllde lätt stora arenor. Plattan finns att få tag på vinyl via Ebay eller som CD för en dryg hundring. Bör ingå i varje välsorterat jazzbibliotek. Den som spelar på länken är utan tvekan Jaco Pastorius på bas, men de övriga två kan jag inte placera. Har svårt att tänka mig att det är Joe Zawinul. Han brukade aldrig spela orgel, dessutom lät det inte som han och skulle det nu vara Zawinul så hade han en dålig dag på jobbet, vilket inte var vanligt. Inspelningen är säkert gjord efter det att Jaco lämnade Weather Report och att döma av biografin över Jaco Pastorius så spelade dom alrdig tillsammans efteråt. Quote
Recommended Posts