Jörgen_G Posted April 21, 2008 Posted April 21, 2008 Plötsligt är sonen på väg att lämna fadershuset. Plötsligt dimper det ned litet oväntade pengar. Plötsligt sammanfaller ett antal bitar som gör det möjligt att skaffa nya högtalare! Naturligtvis har jag grunnat en hel del på olika alternativ - men jag vet ju att ni här på Euphonia gillar att ge råd i dylika ärenden. Därför ger jag er nu chansen att komma med era reflektioner inför högtalarvalet. De nya högtalarna ska: * harmoniera med ett ljudideal som sätter kropp och själ framför detaljer och attack. * ha bra mellanregister * ha mjukare diskant än nuvarande - se nedan * ha bra basprestanda, både till detaljer och djup i förhållande till de jag har - se nedan * kunna spela bra på låg volym * klara av att återge intensiv, sammansatt musik * klara av att stå nära bakvägg - typ 30cm * ha "stor" sweetspot * gärna vara golvare men bra stativare är inget hinder * kunna lånas hem för provlyssning i Stockholm innan köp Högtalarna ska inledningsvis lira tillsammans med: * CD-spelare: Bluenote Koala Tube * Grammpfon: Thorens TD 125LB med SME3012 och Ortofon OM10 * RIAA: för närvarande Vincent POA 111, är nog det första som kommer att bytas ut efter högtalarna... * Förstärkare: Hegel H1 * Högtalakablar: ViaBlue SC-4 Biwire Nuvarande högtalare: Totem Dreamcatcher 2.1, d v s stativhögtalare med sub som integrerar bra med varandra. Lite av de för- och nackdelar jag hör i dem är: + Mellanregistret + Bra detaljer i basen + Bra djup i basen - 32Hz väldefinierat + Bra släpp - Påträngande diskant - Grötar ihop komplex musik - typ symfonier - Litet volymintervall som låter bra Vad säger ni - vilka reflektioner har ni? :cool: / Jörgen G PS Budget? 30-40 papp /DS PS2 Något om rummet: Kommer att stå i ett rum nästan precis mitt emot en stor öppning till köket som är 3,60*5,55, Rummet är 3,30*5,55 och väl möblerat med soffor, fåtöljer, arbetsplats och bokhyllor utefter väggarna. Köket innehåller det kök brukar göra: köksinredning och matplats. /DS Quote
Kent_n Posted April 21, 2008 Posted April 21, 2008 Dessa högtalare har jag själv haft, och jag anser att dom uppfyller med lätthet dina önskemål http://www.dynaudiousa.com/products/contour/s34/s34.htm Hur som är dom värda att lyssna på.. Lycka till med dina högtalatfunderingar.. Quote
RC Ljud&Bild Posted April 21, 2008 Posted April 21, 2008 Varför inte en större Totem typ Mini two signatur? Quote
das Boot Posted April 21, 2008 Posted April 21, 2008 En av få (den enda?) högtalare som är gjorda för att stå nära en bakvägg är ju Carlsson. Numera finns även "Larsen" och i ditt fall är det nog Larsen 6 som passar bäst. Du kan även leta på beg-marknaden efter ett par Carlsson OA 52.3 vilka jag anser vara oöverträffade i sin prisklass. Lycka till! das Boot Quote
Guest asimov66 Posted April 21, 2008 Posted April 21, 2008 svårt detta. Dynaudio har ett grymt mellanregister men saknar lite bas Larsen 6 vet inte men hade inte Carlsson lite svag bas? har för mig det. Vet ej hur de små MBLarna är men de är väl de som är minst placeringskänsliga av de ovan nämna. Bara svamlar lite och funderar.... Quote
plundin™ Posted April 21, 2008 Posted April 21, 2008 På vestlandet (där jag jobbar emellanåt) är kombinationen Hegel och Patos ganska populär (har hört dom i flera olika, lyckade, kombinationer), men jag är osäker på hur pass Tonkraft fått igång distributionen i sverige(?) Annars är ett högtalarfabrikat som trivs nära eller intill bakvägg, engelska ATC, tyvärr har dom ganska tveksam representation i vårt lilla konungarike... /ptr Quote
hellbit Posted April 22, 2008 Posted April 22, 2008 På vestlandet (där jag jobbar emellanåt) är kombinationen Hegel och Patos ganska populär (har hört dom i flera olika, lyckade, kombinationer), men jag är osäker på hur pass Tonkraft fått igång distributionen i sverige(?) Annars är ett högtalarfabrikat som trivs nära eller intill bakvägg, engelska ATC, tyvärr har dom ganska tveksam representation i vårt lilla konungarike... /ptr Jag tror JMR kan vara något för dig. Quote
Hsivp Posted April 22, 2008 Posted April 22, 2008 Något av det bästa jag varit med om är Adam audio, otroligt konstigt att en sådan högtalare inte sålts mer i sverige. Quote
jbwe72 Posted April 22, 2008 Posted April 22, 2008 Mitt bidrag blir Audio Physics modell Step som är en liten stativare med stort ljud. Klarar att stå 50 cm ifrån bakvägg till baffel. Spelar djupare bas i verkligheten än vad som anges av tillverkaren, i alla fall enligt mig och mina öron. MVH Jonas Quote
Jörgen_G Posted April 22, 2008 Author Posted April 22, 2008 Tack för alla svar! Ett par Dynaudiohögtalare har jag provlyssnat på en gång. Det slutade med att säljaren skällde ut mig när jag efteråt sade mig vara tveksam. Sorry Kent_n, det blir inga Dynaudio den här gången heller. Liksom diskade redan från början... Carlsson och Larsen känns som att gå tillbaka 35 år i tiden. Då var Carlsson önskehögtalarna och sedan dess har jag ägt några. Så det hamnar inte i första rummet. Totem Mani har jag hört lite grand. De imponerar inte på mig på samma sätt som Totems mindre modeller i förhållande till sina konkurrenter i respektive pris- och storleksklass. Men det är klart att Totems modeller inom budgeten kommer att beaktas. Patos verkar vara intressant; i synnerhet därför att de verkar lira bra ihop med Hegel. Hoppas att de kommer till en butik nära mig så att de kan provlyssnas innan jag blir "tvungen" att slå till... ATC verkar svårfångade så de får anstå tills vidare, likaså JMR. Fast de kanske jag springer på under mitt Frankrikebesök framöver. Sonus Faber har jag själv grunnat på. Skönt att få lite medhåll! SF har ju en hel drös alternativ inom budget, så de ska jag kolla in ordentligt. Jag tillhör dessutom de som tycker att de är väldigt snygga. Snygga kan man inte beskylla mbl 311E för att vara. Men trots det är jag inte ett dugg förvånad över att Peo kom med förslaget... Naturligtvis kommer de att få några minuter. Jag har lyssnat en del på Audio Physics Tempo med Hegel-förstärkare. De var OK utan att jag fick den riktiga wow-känslan. Kommer at lyssna på annat innan jag eventuellt åtevänder till dem. Ni får naturligtvis komma med fler förslag - jag kommer att suga i mig... /Jörgen G Quote
Hans-Tommy Posted April 22, 2008 Posted April 22, 2008 hej jag föreslår http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=277&menu=2 tommy Quote
Jörgen_G Posted April 22, 2008 Author Posted April 22, 2008 Amphion Xenon är inte riktigt min pilsner. De var högtalare i samband med en provlyssning av Hegel-elektronik och föll mig inte riktigt i smaken. Jag tycker till exempel bättre om Audio Physics Tempo för ungefär samma pengar. Jag missade Adam Audio i mitt förra inlägg. Eftersom de är svåra att få tag på och jag tycker att de är fula - för att inte tala om förväntad WAF - så får de stå tillbaka. /Jörgen G Quote
Timbre™ Posted April 22, 2008 Posted April 22, 2008 De nya högtalarna ska: * harmoniera med ett ljudideal som sätter kropp och själ framför detaljer och attack. * ha bra mellanregister * ha mjukare diskant än nuvarande - se nedan * ha bra basprestanda, både till detaljer och djup i förhållande till de jag har - se nedan * kunna spela bra på låg volym * klara av att återge intensiv, sammansatt musik * klara av att stå nära bakvägg - typ 30cm * ha "stor" sweetspot * gärna vara golvare men bra stativare är inget hinder Har aldrig hört denna modell men Neat Acoustics Elite SE ser ut att kunna svara mot önskemålen om man läser produktinformationen. Skall enligt tillverkaren även kunna placeras nära bakväggen och den kanske platsar på listan över tänkbara kandidater... Elite SE "The Elite is an excellent speaker, and quite my favourite of Neat's impressive range. It's an object lesson in what can be achieved by taking an essentially simple formula and applying painstaking development alongside the best quality ingredients. Above all, this speaker has a delightfully smooth and delicate sound quality, with impressive neutrality and superior top-to-bottom coherence. Far more than most, this speaker seems to 'disappear', aurally speaking, leaving just the music playing for your entertainment. This is a speaker that's as beautifully easy on the ears as it is on the eyes, and in it's new SE form confortably continues to merit the praise deservedly given to its predecessor." Hi Fi Choice Technical description: The SE builds upon the considerable strengths of the original model, delivering even greater access to the music. The extensively-braced enclosure is built from 15mm MDF. This is reflex loaded with a dual-port ‘staggered’ tuning. This system employs one port at the rear and another on the bottom panel, firing downward. The enclosure is raised upon 20mm spacers above a solid-slate plinth and 6mm spikes are supplied for optimum floor-coupling. The internal crossover network uses highest quality close-tolerance components. All connections are soldered. Bi-wire connectors are provided and further performance gains can be made with ‘bi-amplified’ operation. The ELITE can be used close to walls or in free space, depending on the listening room’s characteristics. Quote
Hans-Tommy Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Om du söker en högtalare med hög WAF så är SF Cremona auditor ett givet val, den är i en klass för sig speciellt i grått, jag har tidigare haft en sådan och den är helt ok visserligen hade jag den kopplad till audionet sam/mcintosh 6900 men ändå tommy ps audioconcept har mbl, SF och neat så där har du tre föreslagna högtalare ds Quote
Jörgen_G Posted April 23, 2008 Author Posted April 23, 2008 /.../ ps audioconcept har mbl, SF och neat så där har du tre föreslagna högtalare ds Jo - nog är det så. Ett besök i nedervåningen på S Agnegatan kommer det att bli... Neat har jag hört litet grand vid tidigare besök i källare på Hantverkar- och S Agnegatorna. Har lånat öronen till Elite, Pertite, Motive 1 och Momentum 3i. Det samlade intrycket är att Neat kommer att naglfaras vidare Timbre. /Jörgen G Quote
helios Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Jag skulle utan tvekan valt Totem Arro. Makalös liten rackare. Lite tungdriven men borde vara ett lätt jobb för Hegel. Quote
calm Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Jag tycker att både SF och Totem lever upp till de krav som du ställer. Mina favoriter bland de mindre modellerna är SF Auditor som trots sin storlek levererar stort,djupt och brett och med den känsla du eftersöker. En Totemfavorit som möjligen ligger utanför din budget som ny men säkert inom som demo/beg. är Totem Forest. Den tycker jag är en av de bästa alla kategorier i den storleksklassen. Har lyssnat på den otaliga gånger och slagits av nya upplevelser med växande elektronik. En högtalare att växa med. Calm Quote
Timbre™ Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Neat har jag hört litet grand vid tidigare besök i källare på Hantverkar- och S Agnegatorna. Har lånat öronen till Elite, Pertite, Motive 1 och Momentum 3i. Det samlade intrycket är att Neat kommer att naglfaras vidare Timbre. Det var Momentum 3i jag ramlade på i en mässuppställning och det var en verklig överraskning. Quote
Hans-Tommy Posted April 25, 2008 Posted April 25, 2008 hej igen det finns ett par begagnade Audio Physic Tempo till salu se http://www.hifiborsen.se/produkter/tempoV.asp tommy Quote
Martin Posted April 26, 2008 Posted April 26, 2008 Jag brukar alltid rekommendera Ino Audio pi60, men eftersom du inte vill ha en neutral diskant utan lite mjukare så kan jag rekommendera mina förra burkar. Vienna Acoustics Strauss. Mahler går nog lika bra dom med, kapabla till än mera bas om man vill det. Quote
Otto Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 "kunna lånas hem för provlyssning i Stockholm innan köp" Tyvärr så finns det ingen Vienna-återförsäljare i Stockholm, annars vill jag oxå varmt rekomendera Vienna och då speciellt de mindre golvarna, som är mer lättplacerad, lättmatchade, Beethoven Baby Grand som är enormt kompetenta, trots sin ringa storlek och som jag ser det uppfyller alla dina krav, utom då ett, se ovan. Men ibland så måste man chansa lite.. ..jag gjorde det, TVÅ ggr och har suttit helnöjd i snart 2 år.. .. Visserligen så beror 30cm till bakvägg mycket på rummets storlek, vägg och takmateriel. Båda våra Vienna par står ca 30-50cm från bakvägg, men det är rum med träväggar. Båda rummen på ca 26 kvadrat, Strauss är placerade mot långvägg och "Babysarna" mot kortvägg. Quote
Jörgen_G Posted May 6, 2008 Author Posted May 6, 2008 Har varit på semester i frankernas land ett tag - därför har det varit lite tyst. Otto - Vienna har allt slagit mig. Men tyvärr är de lite svåra att få tag på och jag ger inte 10 000-tals kronor för ett par högtalare olyssnat. Jag är bara inte sådan... Martin - Ino Audio pi60 har även de föresvävat mig. Tyvärr är märket så pass uttjatat att jag är lite skeptisk från start. Jag kommer att lyssna på annat innan det eventuellt blir dags för dem. Hans-Tommy - Audio Physics - jag ligger som jag redan nämnt lågt med dem så länge. Även om priset är lockande. /Jörgen G Quote
Guest om.s Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 En annen meget god og interessant høyttaler du burde legge øret til er Wilson Benesch ARC, endelig synes denne å ha fått en seriøs forhandler i Sverige (Audio Concept), denne har også den siste tiden fått meget fortjent oppmerksomhet i fler HiFi tidningar. Min erfaring med denne er fra noen år tilbake da jeg hadde den hjemme ca 2 mndér og jeg falt så mye for denne lille rakkarn at jeg bestemte meg for å gå for storebror Discovery, som jeg nu har hatt i 4 år, skulle jeg noen gang "nedgradere" meg igjen på høyttaler fronten ville ARC være en selvskreven kandidat. De kan bestilles i forskjellige utførende som f.eks... Wilson-Benesch ARC eller... legg merke til den flid som er gjort med orginal stativene og bassportene... Treverket er behandlet hos Rolls Royce... http://www.wilson-benesch.com/whitepapers/arcwhite.html En høyttaler som behersker det meste (nesten), på en eminent måte, og designet får du på kjøpet... .... mvh Quote
Jörgen_G Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 om.s - eftersomjag kommer at vlägga besök i källaren på S Agnegatan kommer säkert Wilson Benesch upp till diskussion - och kanske lyssning. Har ju några kandidater att avverka där... Jörgen G Quote
Guest om.s Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 om.s - eftersomjag kommer at vlägga besök i källaren på S Agnegatan kommer säkert Wilson Benesch upp till diskussion - och kanske lyssning. Har ju några kandidater att avverka där... Jörgen G Det beror på budgeten , money no object; ACT, mer folkelige priser, nevnte ARC og kanskje Curve,( Se vedlagt bilde) begge er suverene høyttalere med meget gode allround egenskaper, de fortjener god elektronikk, og gir man de det lever man lenge og lykkelig sammen med sitt valg. Nå vet jeg ikke hvilke modeller de har inne hos AC men jeg har for meg at det finnes minst en av nevnte to modeller, sjekk ellers deres hjemme side. www.wilson-benesch.com Wilson Benesch Curve.... mvh Quote
Jörgen_G Posted August 4, 2008 Author Posted August 4, 2008 En liten rapport om hur det blev i slutändan :cool: Nya högtalare är inköpta och levererade. Det blev en bärnstensfärgad produkt från Skottland: Tannoy Glenair 10 Produktbild från Tannoys webbplats Efter att mer eller mindre systematiskt provlyssnat ett dussintal högtalare inom budget blev det i slutändan så att ett litet överskridande gav ett mycket bättre ljud. Någon av de övriga högtalarna jag lyssnade på kunde mäta sig inom någon parameter men ingen kom upp i Tannoy Glenair 10:s klass om man ser till helheten. /Jörgen G Quote
Guest om.s Posted August 4, 2008 Posted August 4, 2008 Grattis med nye høyttalere Jørgen G, spennende saker det der, har ikke noen erfaring selv med de men har registrert at det er mange rundt om, både i Sverige og Norge, som er meget fornøyde .... mvh Quote
Recommended Posts