theta Posted April 19, 2008 Posted April 19, 2008 Är i begrepp att köpa ny skivspelare m tonarm och pu. Har sålt min tidagere LP12. Lyssnar på cd hela dagarna på jobbet och tänkte köpa mig en bra vinylspelare att ha hemma som omväxling. Många långa perioder av grubblerier har gjort att jag sorterat fram två alternativ i prisklassen runt 40.000 för komplett skivspelare m pu. Alt 1) Acoustic Signature Final Tool MkII + SME M2 + Benz Ace Alt2) Nottingham Analogue Space 294 + Ace Space 12'' + Dynavector 17D3/Lyra Dorian Gillar utseendet på båda alternativen och är övertygad om att båda kan leverera välljud, har inte haft möjlighet att provlyssna och upplever att det blir svårt att provlyssna speciellt alt 1). Behöver därför råd om det finns någon som tror sig kunna hjälpa? Är något alternativ att föredra och isåfall varför? Kommer att spela rock/jazz/klassiskt. Min kringutrustning: AudioNet Pre1G2, conrad-johnson Premier 350SA, Martin Logan SL3 RIAA-steg ska köpas efter val av skivspelare. Quote
Leif Eriksson Posted April 19, 2008 Posted April 19, 2008 Jag har själv "gått kursen" med LP12, och jag har satsat på SME spåret, Simly Black, SME V. SME armen är en upplevelse. En dröm att jobba med när det gäller inställning och justering. Quote
Bebop Posted April 19, 2008 Posted April 19, 2008 Jag har inte hört Acoustic Signature, däremot har jag hört och läst att vissa av deras modeller kan låta lite "middle of the road". Om Nottingham brukar det sägas att den är tyst och rytmisk, har inte samma liv som t ex Clearaudio. Jag har själv Nottingham Spacedeck med separat PSU och uppgraderad skivtallrik. Min arm är en SME 309 och med en Benz Ruby 2. Det fungerar utmärkt men jag kan tänka mig att Lyra kan spetsa till det lite ytterligare. Till det bättre eller det sämre kan diskuteras. Den nya 294:an har jag inte hört. Blev dock årets skivspelare i mellanprisskiktet i amerikanska The Absolute Sounds. Du kan ladda ner testen på följande länk. Nottingham test Jag sålde min Ace Space arm och satte på en SME 309, men frågan är om inte Ace Space arment passade bättre. Då körde jag tillsammans med Ortofon Kontrapunkt H, som var en magisk kombination. Lycka till! Quote
theta Posted April 19, 2008 Author Posted April 19, 2008 Jag har inte hört Acoustic Signature, däremot har jag hört och läst att vissa av deras modeller kan låta lite "middle of the road". Om Nottingham brukar det sägas att den är tyst och rytmisk, har inte samma liv som t ex Clearaudio. Jag har själv Nottingham Spacedeck med separat PSU och uppgraderad skivtallrik. Min arm är en SME 309 och med en Benz Ruby 2. Det fungerar utmärkt men jag kan tänka mig att Lyra kan spetsa till det lite ytterligare. Till det bättre eller det sämre kan diskuteras. Den nya 294:an har jag inte hört. Blev dock årets skivspelare i mellanprisskiktet i amerikanska The Absolute Sounds. Du kan ladda ner testen på följande länk. Nottingham test Jag sålde min Ace Space arm och satte på en SME 309, men frågan är om inte Ace Space arment passade bättre. Då körde jag tillsammans med Ortofon Kontrapunkt H, som var en magisk kombination. Lycka till! Tack för all info. Mitt intresse för den nya 294:an väcktes då jag läste om den i Absolute Sound, har nästan alla nummer sparade som getts ut av tidningen. Vilken pu upp till ca 10' skulle du välja till Nottingham 294? Quote
Bebop Posted April 20, 2008 Posted April 20, 2008 Tack för all info. Mitt intresse för den nya 294:an väcktes då jag läste om den i Absolute Sound, har nästan alla nummer sparade som getts ut av tidningen. Vilken pu upp till ca 10' skulle du välja till Nottingham 294? Jag vet att Kontrapunkt H funkar bra till den 9" armen. Det är samma puppa som Kontrapunkt A men med en uppgraderad upphängning som gör att basen blir mer fast än i A-modellen. Jag skulle också kunna tänka mig Lyra Doria/Argo som funkar mycket bra till Nottingham. Du nämnde tidigare Benz Ace. Också ett utmärkt val som ligger lite närmre Ortofon än Lyra i sin ljudkaraktär. Kontrapunkt B passar också. Den har ett mer upplöst och avslöjande ljud men dock inte vasst. Den kan vara lite avslöjande på repiga skivor. Jag tror jag hade tagit någon av dessa. Det har också skrivits bra om Clearaudios nya pickuper, men jag har inte hört dom så jag vet inte hur det passar ihop. I senaste Stereophile prisar dom Ortofons Rondo Bronz, men det är en pickup som jag heller inte hört. Rent allmänt tycker jag att många av Ortofons pickuper kan låta lite tråkigt och oengagerande. Dom är så rena och neutrala att det kan bli lite färglöst. Det gäller dock inte Kontrapunkt. Jag tycker det är en förnämlig serie till vettiga priser, men det skulle jag kunna säga om Benz också. Quote
Duck77 Posted April 20, 2008 Posted April 20, 2008 Jag har själv "gått kursen" med LP12, och jag har satsat på SME spåret, Simly Black, SME V. SME armen är en upplevelse. En dröm att jobba med när det gäller inställning och justering. Hej. Vad menas med gått kursen? Min nästa skivspelare ska bli en Nottingham, sån känsla i dom att starta med att spinna i gång tallriken. Jag röstar på en Nottingham Analogue. Mvh Sjösse Quote
Leif Eriksson Posted April 20, 2008 Posted April 20, 2008 "Gått Kursen" = Haft en under några år, och gått vidare. Quote
IHS Posted April 20, 2008 Posted April 20, 2008 Har nu haft en 9" AceSpace ett tag. Ångrar kanske så här lite i efterhand att jag inte satsade på 294, men 9" är redan den en mkt kapabel spelare. Sen har jag en fördom mot NAS egna armar. Den kommer från Bengt på Vinylbutiken som rekomenderade att jag satsade på Rega till NAS, då han menade att det passar sig bättre till mer "up-tempomusik". Det stämmer nog, men det gäller nog mer själva Interspaceverket, tror jag. AceSpace däremot är mycket mer en finlirare. Därför har jag fortsatt med Rega, dvs Origin Live (Silver II), och funnit detta vara en mkt bra kombination. Jag kör med en Karat 17. Tycker det låter fantastiskt bra på jazz och klassiskt, speciellt kammaruppsättningar. Däremot saknar jag lite "get-up-andgo" på viss musik. Om detta beror på PU blygsamma 0,3 kompliance och mitt RIIA Audio R PH 5 som kanske inte passar riktigt bra till Karatens låga känslighet (vad tror du , Bebop?) Enligt recensionerna verkar Lyra nog var ett PU som passar bra med NAS karaktär. Fast även om Nas är "lugna" så fattas det då sannerligen inte analytisk förmåga och Lyra verkar vara just analytiska, med bra basförmåga iof vilket inte är fel i sammanhanget. Dessa funderingar har då fått mig att tänka om jag skulle byta upp mig beträffande tonarm, och på såvis få mer "ur" Karaten. OL har flera armar, bla har Illustrious fått strålande kritik, är lite sugen på en sån:) Eller ska jag satsa på en "okänsligare" PU? Quote
Bebop Posted April 20, 2008 Posted April 20, 2008 Därför har jag fortsatt med Rega, dvs Origin Live (Silver II), och funnit detta vara en mkt bra kombination. Jag kör med en Karat 17. Tycker det låter fantastiskt bra på jazz och klassiskt, speciellt kammaruppsättningar. Däremot saknar jag lite "get-up-andgo" på viss musik. Om detta beror på PU blygsamma 0,3 kompliance och mitt RIIA Audio R PH 5 som kanske inte passar riktigt bra till Karatens låga känslighet (vad tror du , Bebop?) Enligt recensionerna verkar Lyra nog var ett PU som passar bra med NAS karaktär. Fast även om Nas är "lugna" så fattas det då sannerligen inte analytisk förmåga och Lyra verkar vara just analytiska, med bra basförmåga iof vilket inte är fel i sammanhanget. Dessa funderingar har då fått mig att tänka om jag skulle byta upp mig beträffande tonarm, och på såvis få mer "ur" Karaten. OL har flera armar, bla har Illustrious fått strålande kritik, är lite sugen på en sån:) Eller ska jag satsa på en "okänsligare" PU? Jag har också hört att Origin passar bra till NAS, men jag är inget vittne. Ace Space och SME 309 är båda bra, men SME är lite tyngre i ljudet, ibland t o m för bra. Kontrapunkt H t.ex. tyckte blev för muddigt i SME 309 i kombination med NAS. Det är betydligt bättre med Benz Ruby 2, men det är också en bättre pickup men något åt det mjuka hållet jämför med Lyra Doria och jag inbillar mig att Dynavector är mer likt Lyra än Benz. Jag antar att Du menar utspänning på 0,3 mV, vilket jag tycker är för lågt - jag vill ha åtminstone 0,5. ARC skall dock klara 0,3 men det kan bli lite mer brus. Min Benz ger 0,6-0,7 vilket innebär att jag kan ha volymkontrollen på ungefär samma läge som med CD. Jag var rädd att ARC skulle vara för mullig tillsammans med NAS, men jag gillar kombinationen eftersom jag hellre föredrar en varmare ton än en lite kyligare. Ett annat ljudideal skulle kunna vara att gå på en Clearaudio Emotion med en av deras egna pickuper och en solid state RIAA, t ex en Graham Slee eller en Black Cube. Det finns en skog av bra phonostages på marknaden idag. Quote
IHS Posted April 20, 2008 Posted April 20, 2008 Jag har också hört att Origin passar bra till NAS, men jag är inget vittne. Ace Space och SME 309 är båda bra, men SME är lite tyngre i ljudet, ibland t o m för bra. Kontrapunkt H t.ex. tyckte blev för muddigt i SME 309 i kombination med NAS. Det är betydligt bättre med Benz Ruby 2, men det är också en bättre pickup men något åt det mjuka hållet jämför med Lyra Doria och jag inbillar mig att Dynavector är mer likt Lyra än Benz. Jag antar att Du menar utspänning på 0,3 mV, vilket jag tycker är för lågt - jag vill ha åtminstone 0,5. ARC skall dock klara 0,3 men det kan bli lite mer brus. Min Benz ger 0,6-0,7 vilket innebär att jag kan ha volymkontrollen på ungefär samma läge som med CD. Jag var rädd att ARC skulle vara för mullig tillsammans med NAS, men jag gillar kombinationen eftersom jag hellre föredrar en varmare ton än en lite kyligare. Ett annat ljudideal skulle kunna vara att gå på en Clearaudio Emotion med en av deras egna pickuper och en solid state RIAA, t ex en Graham Slee eller en Black Cube. Det finns en skog av bra phonostages på marknaden idag. OL.s bättre armar är defenitivt inte muddiga, utan spelar med neutral kraft, om än inte riktigt SME:s byggkvalité. Så med en Benz Ruby 2 t ex skulle jag kanske få den där lilla "köttigheten", jag saknar. Karaten är nog ännu mer neutral än Lyra Dorian. Sen var det där med utspänningen. Precis som du trivs jag med PH 5, så jag måste kanske byta PU först och främst. Man kan ju ha olika PU iof.....visst kan man byta skalet på en SME-arm? Quote
Bebop Posted April 20, 2008 Posted April 20, 2008 .....visst kan man byta skalet på en SME-arm? Yes, i vart fall på 309:an och M2 Quote
theta Posted April 20, 2008 Author Posted April 20, 2008 Om finanserna tillåter så blir det nog Nottingham 294 spelare och arm + Lyra Argo i om några veckor. Tror att av vad jag läst ovan och i tidningar att den kombinationen ska bli bra. Vill tacka alla och särskilt bebop för alla kloka råd! Tror att det är klokt att om möjligt satsa ordentligt direkt för att undvika att omgående drabbas av 'uppgraderingsdjävulen'. Kommer däremot att få börja med ett enklare Clearaudio RIAA tills ekonomin tillåter något annat, någon som har erfarenhet av Clearaudios nya modell av RIAA som heter Nano och kostar ca 2' ? Quote
IHS Posted April 21, 2008 Posted April 21, 2008 Om finanserna tillåter så blir det nog Nottingham 294 spelare och arm + Lyra Argo i om några veckor. Tror att av vad jag läst ovan och i tidningar att den kombinationen ska bli bra. Vill tacka alla och särskilt bebop för alla kloka råd! Tror att det är klokt att om möjligt satsa ordentligt direkt för att undvika att omgående drabbas av 'uppgraderingsdjävulen'. Kommer däremot att få börja med ett enklare Clearaudio RIAA tills ekonomin tillåter något annat, någon som har erfarenhet av Clearaudios nya modell av RIAA som heter Nano och kostar ca 2' ? Gratulerar! ...och välkommen i NASsegänget Själv har jag just beställt en Lyra Dorian. Quote
PASS Posted April 25, 2008 Posted April 25, 2008 Sent inlägg från min sida, men som nybliven ägare till en Acoustic Signature mambo vill jag starkt framhålla detta skivspelarmärke- Mambon slår min gamla Well-Tempered classic ordentligt på fingrarna vad gäller neutralitet, upplösning över hela registret (basen!), och inte minst fokus! Helt enkelt en toppenspelare för pengarna...men Nottingham är inte dåliga de heller. Vad som fick mig att välja Acoustic Signature är byggkvalitén och det underhållsfria lagret. Det känns som att spelaren är konstruerad att hålla över decennier. Har för övrigt nyligt införskaffat och börjat spela in en Sumiko Celebration II puppa - den spöade min gamla Koetsu Black direkt från första spåret! Men min Koetsu var nog litet trött i upphängningen... Celebration är dock överlägsen på samtliga audiofila parametrar, särskilt beträffande mikor- och makrodynamik, och den har samma musikalitet som Koetsun (kan det vara alnicomagnetens förtjänst?). /PASS Quote
IcedEarth Posted April 25, 2008 Posted April 25, 2008 Vad ligger Sumiko Celebration II i för pris? //rillo Quote
PASS Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Vad ligger Sumiko Celebration II i för pris? //rillo runt 15-18 kkr, beronde på din hififörsäljares marginaler ;-) /Pass Quote
struts Posted May 29, 2008 Posted May 29, 2008 Om finanserna tillåter så blir det nog Nottingham 294 spelare och arm + Lyra Argo i om några veckor. Har också precis bestämt mig för Nottingham 294-kombon, antingen med Lyra Dorian eller Argo. Vad jag hört och läst passar Lyra och Dynavector bra i denna spelare/arm. Väntar på besked vad det blir för leveranstid. Mycket spännande! Quote
Akkelis Audio Posted May 29, 2008 Posted May 29, 2008 Om leveranstiden blir för lång kan det finnas ett annat tyskt alternativ, Acoustic Solid http://www.acoustic-solid.de/english/index.html En första sändning landar troligen i Göteborg nästa vecka. Quote
Timbre™ Posted May 29, 2008 Posted May 29, 2008 Har också precis bestämt mig för Nottingham 294-kombon, antingen med Lyra Dorian eller Argo. Vad jag hört och läst passar Lyra och Dynavector bra i denna spelare/arm. Två öriken som möts i den analoga avspelningskedjan... :cool: Både Japan och England har ju vinyltraditioner. Quote
Recommended Posts