Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu har jag haft en hetsig debatt :black: med en vän ang lös kabel kontra "terminerade" högtalarkablar. Nu vill jag att ni "gurus" tar och reder ut för och emot "terminerade eller icke terminerade högtalarkablar!!!

Jag vill ha terminerade kablar han vill inte för att det inte blir lika bra kontakt yta........snälla red ut detta för mig.

//Schill

Posted

Varför debattera när man kan testa? :)

Teoretiskt sett är det säkert bättre utan terminering. Praktiskt vinner terminerade kablar 10 gånger av 10! :)-

Posted

Hetsig var ordet... man ska vara rädd om sina vänner ;)

Det första jag tänker på, om kablar är oterminerade och flerkardeliga (många små flätade trådar)

är att det kanske kan uppstå små elaka gnistbildningar om kabeln skulle komma i rörelse.

Det i sin tur kan ju ge ganska elaka följder.

Kan förstå om din vän vill ha bra kontaktyta men samtidigt känns det som att oxideringar lättare

kan få fäste och det gagnar knappast kontakten mellan kabel och högtalarterminal.

En terminering är ju oftare ytbehandlad och står därför emot oxideringsproblemet bättre.

Bara några snabba reflektioner så här på rak arm ......

Posted

Jag tror som Peo, testa. Man kan säkert teoretisera över detta i oändlighet så lyssnat är bäst. Jag testade just, har en maaaaassa prylar hemma just nu för utvärdering inklusive kablar. Och i mitt system, i mina öron, i mitt rum med min musik och med min dagsform så kunde jag inte höra någon skillnad överhuvudtaget! Jag har en linn k400 kabel med bananer och en likadan oterminerad, Mcintoshen har två högtalarutgångar och mina stativare har dubbla högtalarkontakter så det gick att göra ett A/B test ganska enkelt. Dvs jag kunde skifta mellan de olika alternativen på typ en halv sekund och jag hörde ingen skillnad överhuvudtaget. Inbillar mig dock att man ska försöka sträva efter att få så stor kontaktarea som möjligt mellan kabel och kontakt, men det finns säkert någon annan teori som visar på motsatsen.

Dessutom får man nog ta mina erfarenheter med en nypa salt för jag har svårt att överhuvudtaget höra skillnad på kablar. Har aldrig haft några "haksläppsupplevelser" vad det gäller kablar faktiskt. I dagarna har jag bla testat högtalarkablar och med två dyrkablar (10 000 och 15 000) samt mina egna gaffatejpskarvade kopparkablar hörde jag faktiskt ingen skillnad, testade blint/synligt säkert 100 gånger och det lät lika bra oavsett kombination.....möjligtvis kunde jag ana att gaffatejpkablarna lät lite mer beslöjat men det kunde lika gärna vara placebo...Funderar allvarligt på att gå till doktorn för att se om min hörsel är ok. Om inte annat bara för att få det ur världen.

Nåväl, lite OT kanske. Men som Peo skrev, testa själv är bäst.

Mr T

Posted

Appropå kabeltestande...

Kanske det ger mer utslag om du låter kablarna spela i systemet ett tag så att du "vänjer"

öronen och sedan byter tillbaka till dina gamla inlyssnade snören.

Jag är rätt övertygad om att kabeltestande måste ske under längre inlyssningsperioder,

oavsett om det är med eller utan kontaktdon ;)

Har själv liknade upplevelser med att inte höra någon skillnad vid snabba/korta byten.

Tror man också ska betänka att viss elektronik kan vara mer känslig för kablar än andra.

Sorry om det blev lite åt OT-hållet :blush

Posted

Tackar för svaren......dock kanske inte några absoluta sanningar ;) Men jag tänker också på den rent själsliga vården och estetikdelen då det ser mycket vackrare ut än att ha en trilljon kardeler som tittar fram från polskruvarna. Der är ju bra mycket snyggare och ha ett par såna här kopplade till dina dyrgripar

0661_681Ag_gro__01.jpg

Eller kanse ett par såna här

FP-208R1B.jpg

Men jag är åandrasidan en kabel fetich men för liten budget :dead: :dead: Men inte värre än att jag inte kan göra mina egna lågnivåkablar, helt klart det bästa jag provat (soo far)

STP61678.jpg

Mvh

Schill

Posted
Men jag är åandrasidan en kabel fetich men för liten budget :dead::dead: Men inte värre än att jag inte kan göra mina egna lågnivåkablar, helt klart det bästa jag provat (soo far)

Mvh

Schill

Se där ja.

En ny liten kabelproducent :)

Det blir till att registrera företag då kanske ;)

Posted
Se där ja.

En ny liten kabelproducent :)

Det blir till att registrera företag då kanske ;)

Noope....finns redan 13 per dussin....dock sjukt kul att prova och labba sig fram till nirvana :app:

Posted
Der är ju bra mycket snyggare och ha ett par såna här kopplade till dina dyrgripar

0661_681Ag_gro__01.jpg

Ett litet problem med dessa "fjädrande" WBT-spadar är att man lätt drar åt för hårt och efter att den mellanliggande massan har smetats ut är de inte lika snygga längre... :)

Posted

Mellanliggande massa?

Har sådana WBT i förgylld koppar och märkte ingen massa alls.

Personligen så har jag blivit väldigt förtjust i NextGen polskruvar och bananer och kommer använda det på mina högtalare och triod.

mvh/Harry

Posted
Mellanliggande massa?

Har sådana WBT i förgylld koppar och märkte ingen massa alls.

Jodå, jag har flera uppsättningar 0680Ag där en klisterliknande massa har tryckts ut på sidorna. Kanske inte dagens viktigaste hifiobservation :) men den finns där för jag har precis kollat. Ungefär som intorkat Karlssons Klister.

Posted

Aha,

jag har 0681.

Kan det kanske vara

"Elastomer oscillation damper for superb vibration damping and fracture resistance" som läckt ut?

mvh/Harry

Posted
Aha,

jag har 0681.

Kan det kanske vara

"Elastomer oscillation damper for superb vibration damping and fracture resistance" som läckt ut?

mvh/Harry

Det låter precis så... :D Vibrationsdämpningen har kanske försämrats men eventuella skillnader ligger över min perceptionsnivå så dessa spadar kommer att hänga med även i fortsättningen.