Jump to content

Väggmaterial


Hasse

Recommended Posts

Betongväggar får ju ofta kritik i HiFi sammanhang men hur är det med veka gipsväggar som ofta förekommer i dagens byggnationer :?: En betongvägg är ju stum medan en gipsvägg ofta vibrerar med bastoner. I en manual till de Magnepan MGIIa jag en gång hade stog det att veka väggar absorberar bas och framhäver mellanregistret. Är en kombination av dessa väggtyper att föredra?

Man läser ofta om rumsdimensioner men mer sällan om väggmaterial. Har hört ryktas om att Wilsons högtalare är "tunade" olika för olika marknader då rumsstorlek och väggmaterial kan skilja en hel del mellan exempelvis USA och Japan.

Link to comment
Share on other sites

Inte så säker på att jag håller med, ett av de bästa rum jag haft någon gång hade betongväggar och betongbjälklag.

De gånger jag haft problem har det varit med mjuka väggar. Jag föredrar betong, ger bra stöd, det är lättare dämpa ut diskant och mellanregister än att ha problem med basen.

/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tror inte man behöver vara "rädd" för gipsväggar så länge det är

dubbla gipsskivor.

Om jag inte missminner mig så är det något många akustiker rekomenderar

som grundstomme i ett mer seriöst lyssningsrum.

Har man både betong och gips i samma rum blir det kanske värre förstås ?

Kvarstår ändå problemen pga av vibrerande gipsväggar blir det väl till att ställa in basfällor och annan ljudvågsbekämpande utrustning.

Grundregel No:1 är väl annars att låta mäta upp rummet så man med säkerhet vet

var de största problem vibrationerna kan tänkas ligga.

Ska du flytta från den ena rumstypen till den andra eftersom du ställer frågan ?

Link to comment
Share on other sites

Kvarstår ändå problemen pga av vibrerande gipsväggar blir det väl till att ställa in basfällor och annan ljudvågsbekämpande utrustning.

Ska du flytta från den ena rumstypen till den andra eftersom du ställer frågan ?

Gipsväggar borde väl mer eller mindre alltid vibrera med basen då de flesta jag stött på hos vänner och bekanta är väldigt tunna och ostabila. I vissa nyare hus/lägenheter kan ju alla fyra väggarna i ett rum bestå av just sådana väggar. Jag ska inte flytta, frågade mer av nyfikenhet. Har själv långväggar i stabil betong medan kortväggarna är av någon form av lättbetong. Magnepan rekommenderade solida väggar då basen annars skulle bli tunn i förhållande till mellanregistret.

Link to comment
Share on other sites

Förutsätt att det är samma energimängd som ska klinga ut. Om man kan tänka sig akustikreglera lite grand tycker jag en kombination av gipsväggar och betong/sten är det bästa.

Om man genomgående har betongväggar och betongbjälklag får man jobbigt distinkta och starka resonanser, vilka å andra sidan tydligt försvinner med åtgärder.

Om man genomgående har gipsväggar blir problemen mer diffusa och utsmetade. De är inte så tydligt störande, men är å andra sidan svårare att åtgärda.

Jag föreslår en kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Fick svar från en som verkar ha en viss inblick i konstruktion av lyssningsrum (och Magnepan 3.5/3.6). George Cardas rekommenderade "Thick dry wall". Vad är den exakta översättningen av "dry wall" :?: På frågan om hur vårat rums dimensioner lämpade sig för avlyssning av musik svarade han "Not perfect but, Pretty nice actually one of the best room I ever had was very similar to that". Inte helt hopplöst mao :)

Link to comment
Share on other sites

Tack, vad är då skillnaden mellan dry wall och plaster wall :?:

efter lite googling så verkar dry wall vara som vi brukar ha med gipsskivor och plaster är nån form av flytande gips som de drar på utan pappen som sitter på fram och baksida.

Link to comment
Share on other sites

I teorin ingen skillnad, men i praktiken kan en plaster wall vara lite allt möjligt med gips ytterst, oftast äldre konstruktioner. En dry wall är normalt sett endast en enkel regelkonstruktion som täckts med gips. "Dry" eftersom man inte använt vatten för att bygga den till skillnad från en murad vägg.

Link to comment
Share on other sites

efter lite googling så verkar dry wall vara som vi brukar ha med gipsskivor och plaster är nån form av flytande gips som de drar på utan pappen som sitter på fram och baksida.

Tack Ekman och calle jr, så om man vill stabilisera upp en vägg så är det en kraftigare gipsskiva som gäller? (i mitt fall en kortvägg av lättbetong) Då måste väldigt många rum vara byggda med mycket klena gipsskivor då de ger ett allt annat än stabilt intryck och verkar vara betydligt mer ostabila än min nämnda kortvägg.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom dina Magnepan är dipoler så skulle jag tro att du ej har lika stora problem av väggreflexer och rumsresonanser då dipolen sprider ljudet som en utdragen åtta framåt och bakåt (även i basen).

Nej, de olika Martin Logan hybrider jag hade tidigare var betydligt svårare att "få till". Dipoler har onekligen vissa fördelar, inte bara ljudmässigt ;) , utan även placeringsmässigt. Upplevde dock att de full range Audiostatic ´stats jag tidigare hade även de var betydligt svårare än planarerna.

Link to comment
Share on other sites

En betongvägg är ju stum medan en gipsvägg ofta vibrerar med bastoner.

Frågan är hur mycket materialet bakom själva gipsväggen påverkar akustiken... :?: Har tre fjärdedelar gipsvägg och mot ytterväggarna är ett ca 70 cm mellanrum fyllt med flera lager glasull. Det känns som att dessa väggar konsumerar en hel del bas förutom att det kan bli väldigt varmt... :dead::)

Link to comment
Share on other sites

I en riktig studiomiljö kan man använda flytande golv på gummikuddar. Dubbla väggar där dom inre står på golvet men inte har kontakt med dom yttre väggarna eller med taket. Upp till 5 lager med cellulosagips är normalt. (Skittungt) Sen bygger man dubbla tak varav det inre hänger i det yttre med hjälp av gummikuddar men inte har någon kontakt med väggarna. Mellan inre vägg och inre tak tätas det med en gummilist.

Väggarna kommer nästan bli betonghårda men kommer kunna fjädra en del och därmed inte överföra ljudvibrationer till stommen i huset.

mvh/harry

Link to comment
Share on other sites

Betongväggar får ju ofta kritik i HiFi sammanhang men hur är det med veka gipsväggar som ofta förekommer i dagens byggnationer :?: En betongvägg är ju stum medan en gipsvägg ofta vibrerar med bastoner. I en manual till de Magnepan MGIIa jag en gång hade stog det att veka väggar absorberar bas och framhäver mellanregistret. Är en kombination av dessa väggtyper att föredra?

Man läser ofta om rumsdimensioner men mer sällan om väggmaterial. Har hört ryktas om att Wilsons högtalare är "tunade" olika för olika marknader då rumsstorlek och väggmaterial kan skilja en hel del mellan exempelvis USA och Japan.

Hej Hasse,

(Enkel-) Gipsväggar

Mjuka väggar så som enkelgips fungerar som en så kallad membranabsorbent. Avstämningen blir till en och samma frekvens vilket lätt tiltar ljudet och det blir o-homogent. Resonansfrekvensen är kopplad till vad man kallar för yt-massa och är väl bara en snygg omskrivning för vikt per areaenhet.

Membranabsorbenter har dessutom ett verkligt tröskelvärde innan dom blir verksamma vilket gör att musiken ändrar karaktär beroende på högt eller lågt ljudtryck (cresendo/diminuendo). Dessutom (igen) har dom övertoner vilket smutsar ner överliggande område med färgning som följd.

Basproblemen i dessa rum finns och existerar men ter sig litet annorlunda jämfört med do basproblem i betongbunker. Oftast är dom bredare men inte fullt så kraftiga.

Min erfarenhet säger att enkelgips generellt sett funkar helt OK om man inte vill akustikbehandla, men självklart finns det en hel del att hämta genom akustikinsatser här och där. Vissa moment blir svårhanterade pga fenomenet beskrivet ovan - en och samma resonansfrekvens.

Betongbunker

Batongbunker däremot har smalbandiga och oftast väldigt kraftiga basresonanser. Det är sällan jag tycker det låter bra i obehandlade betongbunkrar, men här är det faktiskt lättast att göra något åt basproblemen. Helmholtz-basabsorbenter fungerar otroligt effektivt när basresonanserna är kraftiga och smalbandiga - universum jobbar på så sätt med oss i detta problem! :D:blush

Betongbunker har ju oftast problem inte bara i det direkt basområdet utan även straxt över basområdet: nedre mellanregister (i frekvens räknar ca 100 till 400 Hz). Detta är praktiskt nästan omöjligt att lösa med gardiner, dämpväggar, heltäckningsmattor, etc.

Översatt i praktik

Rumsakustiken påverkar ljudet otroligt och sätter jag på mig högtalarkonstruktörshatten är det bas och nedre mellanregiester som är det mest varierande från rum till rum. Det övre området påverkas också men brukar vara tämligen lätthanterat med vanligt möblemang.

Rumsakustiken kan göra att samma högtalare låter tjock och grötig i ena rummet, netural i andra och anorektisk i ett tredje rum.

Har man problem med enkelgipsväggarna går det faktiskt utmärkt att sätta upp ett lager gips till! Detta stramar upp väggarna, ändrar karaktäristiken. Kan vara klokt att inte göra det med alla väggar utan lämna två väggar som dom är!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...