Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter som jag inte tror att jag någonsin blir färdig med min stereo utan hela tiden kommer söka något "bättre" så tänkte jag se om man kunde ta en genväg genom att fråga er på forumet om råd. (vilken lång mening!)

Jag har tack vare en del underbara hifihandlare haft möjligheten att hemma provköra olika förstärkarlösningar och kommer fram till att jag får nog skaffa något med transistorer till mina tungdrivna högtalare. Mycket effekt vill jag ha, strömstarkt! Letar efter en kombo med varmt ljud stor stereobild.

Har lyssnat på bland annat Bladelius Idun/Balder och tycker det ger mej bra kontroll i basen och ett vettigt övre register.

Har även provat Primare och tycker att där finns en varm grundklang som känns behaglig. Kanske inte lika "strikt" som Bladelius men ändå trevligt.

Jag har alltså inget mot förförstärkare/slutsteg som lösning.

Högtalarna jag vill driva är ett par Magnepan 1,6 och mitt rum är inte så stort vilket jag tycker verkar göra mina högtalare mer känsliga och kräsna. (3,8x4,5m)

Kom gärna med all input ni kan, jag vill ha tips att utvärdera :)

Snälla!!

MVH

Stefan

Posted
Jag har tack vare en del underbara hifihandlare haft möjligheten att hemma provköra olika förstärkarlösningar och kommer fram till att jag får nog skaffa något med transistorer till mina tungdrivna högtalare. Mycket effekt vill jag ha, strömstarkt!

Har du testat med något klass D-förstärkeri... :?: Rotel har ju ett par intressanta modeller men jag vet inte hur RB-1091/1092 fungerar vid låga impedanser.

Posted

Tack för era tips!

Det är just sånt som jag önskar. Tror jag kan ha möjlighet att provköra Rotel, har aldrig tänkt den tanken bara. Får se om det är just 1091/92 eller om det var en annan modell.

McIntosh har jag oxå tittat länge på men egentligen aldrig hört. Jag räknar inte den lyssningen jag gjorde i Norge då jag fick lyssna på deras "mega" stora modell till JBL´s Everest. ;) Det är ändå bra en dröm rent ekonomiskt!

Tack igen

Stefan

Posted

Utan att vara kunnig på dina högtalare, tycker jag att en provlyssning på McIntosh borde ligga nära till hands.

Varför inte deras största integrerade, MA-7000. 250 W per kanal och 44,3 kg borde nog räcka en bit :D

IcedEarth hade med den på ett bildreportage nyligen, så här ser den ut:

Bild22.jpg

Själva tråden hittar du Här (obs bilderna är i slutet av tråden).

Posted

Jag gillar verkligen den lite udda, nästan vulgära designen på McIntosh grejer. :) Jag ska se om jag inte kan komma till skott och kan hitta någon i närheten som har McIntoosh för provlyssning.

/Stefan

Utan att vara kunnig på dina högtalare, tycker jag att en provlyssning på McIntosh borde ligga nära till hands.

Varför inte deras största integrerade, MA-7000. 250 W per kanal och 44,3 kg borde nog räcka en bit :D

IcedEarth hade med den på ett bildreportage nyligen, så här ser den ut:

Bild22.jpg

Själva tråden hittar du Här (obs bilderna är i slutet av tråden).

Posted

Helt klart vill ha i mina ögon oxå men förmodligen ganska liten WAF faktor är jag rädd. Sambon tycker dom är jättefula :(

/Stefan