Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en Joan Baez samling på vinyl, ballad-book, låter helt fantastiskt givetvis. Svenskutgåva. Är det någon som hört originalen från 60talet? Är de ännu bättre? Jag är så otroligt svag för den här skivan. Inte ett dåligt spår och den unga Joan kan verkligen sjunga. Vilken känsla och vilken röst! Hade jag varit med på den tiden hade jag nog varit kär. :cool:

Joan%20Baez.jpg

Posted

Följer tråden med spänning ;)

Första spåret No Mermaid är spelat mången gånger från skivan Gone from danger men den är ju lite nyare.

En del skivor från 2001 på bolaget Vanguard gillas på Allmusic, de plattorna verkar vara återutgivningar av gamla skivor från 1960-1965. Kan det va nåt?

Kan ngn rekomendera några plattor?

/Mattias :)

Posted

Jag har inte hört de nyare skivorna med henne ÄN. :) Först o främst ska jag försöka få tag på 60talarna på vinyl (det var ju så det lät då). Några favoriter hittills:

Matty Groves

Once I had A Sweetheart

Silver Dagger (givetvis, vilken otroligt fin låt)

Alltså, hon sjunger med en sådan känsla att det liksom gör ont i hjärtat. :) Det är ju helt klart macho-warning att lyssna på den här tjejen efter en flaska rött. Snyft-varning mao ;).

Posted

Detta är makalös musik. Jag har "samlat" på US-importer med Joan Baez de senaste åren och trots att det bara handlar om CD-återutgivningar finns här starka musikupplevelser att upptäcka.

Vanguard har mycket - men även en del senare inspelningar är oerhört bra.

Joe Sample är med i studion på flera godbitar, t.ex. Diamonds & Rust... ;)

B000026GYK.02.LZZZZZZZ.jpg

Posted

Timbre: Hur är den där 'Diamonds and Rust'? Är det samma 'känsla' som på 60-talarna? Jag tänker köpa den direkt jag ser den hur som helst ändå. :) Alltså, när hon tar i... Det är verkligen helt fantastiskt. Tänk om fler hade lagt ner lite energi på att få med sånt på skiva. Det gör så otroligt mycket.

citat allmusic.com:

"Baez is possessed of a once-in-a-lifetime soprano, which, since the late '50s, she has put in the service of folk and pop music as well as a variety of political causes."

once-in-a-lifetime soprano! :cool: Jo, minst sagt :cool:

Posted

Ohohohoho... Jag längtar tills nästa skivmässa! :) Har 'Diamonds and Rust' ungefär samma karaktär på inspelningen som på de tidigare? Man blir ju ofta lite lätt orolig när man tar sig förbi 60talet. :)

Hur som helst brukar ju amerikanska artister alltid låta bäst på US-press. Har helt slutat med att köpa skivor i 'vanliga' butiker. Blir alltid lika besviken på inspelningarna. Beställer hellre hem 'rätt' version. Vinyl är mer blandat dock.

Posted

Det finns ett utmärkt samlingsalbum med titeln The Best Of Joan C. Baez (föga överraskande... :)) där flera av de verkligt tunga numren finns samlade.

Förutom Diamonds And Rust har vi Prison Trilogy, Please Come To Boston, Gracias A La Vida och naturligtvis The Night They Drove Old Dixie Down i en gåshudsframkallande liveinspelning... :o

B000026GYM.02.LZZZZZZZ.jpg

Posted

Jag inser nu att jag precis börjat lyssna på någonting vädligt stort. :) Det ska bli mer Joan Baez, och det hyfsat omgående! :) Timbre, du verkar ha god koll på din Baez. Trevligt! :) Det är verkligen musik man vill dela med sig av till hela världen, och samtigt inte, eftersom man får en väldigt personlig upplevelse. Back to Baez again! :cool:

Posted

När jag lyssnar på Joan Baez får jag en känsla av att man trots allt inte är genom-ond. :cool: Finns visst hopp även för ett svart hjärta som mitt eget ;)

Posted

Best of JOAN BAEZ har jag också en bra skiva med mycket godbitar

Bolag A & M 393234-2

Två singlar köpte jag när det begav sig Let it be och

Klassikern The Night the drove old dixie down bägge på Vanguard

Posted

Kollade lite bland skivorna för att friska upp minnet... :)

Det finns ett album från 1969 på Vanguard som heter One Day At A Time med klassikerna Joe Hill och David´s Song. Kan tänka mig att detta skulle falla Ranefjord i smaken.

Bland mer udda alster har vi Honest Lullaby från 1979. Joan Baez på Muscle Shoals Sound Studios i Alabama. Helig mark för en stor del av den amerikanska sydstatssoulen och platsen där Elvis Presley bl.a. gjorde In the Ghetto och Suspicious Minds. En kombination man har svårt att tänka sig men här finns guldkorn. Spåret For Sasha är ett exempel.

B000025MW7.02.LZZZZZZZ.jpg

Ännu mer udda (men likväl en stor njutning) är albumet The Joan Baez Country Music Album med indelning i fyra "kategorier"... :)

Songs Of The South med bl.a. The Night They Drove Old Dixie Down.

Love Songs med bl.a. San Francisco Mabel Joy.

Roots & Prospects med bl.a. Carry It On

Old Timey Songs med bl.a. Engine 143

Mycket sydstatskänsla på en enda gång... ;)

B000000ECI.01.LZZZZZZZ.jpg

Posted
:D Minsann sitter jag inte med en del vinyl från tiden bl.a. "Dimonds and Rust" och "Gracias a la vida" och ett antal singlar. Det vore kanske värt att lyssna på henne på CD. Jodå hon sjunger bra!
Posted
:D Jo, jo, jo, jo, jo, jo "Ranefjord", jag har några stycken på vinyl men tyvärr ligger allt inklusive vinylsvarven nedpackade av familje- och utrymmesskäl. :diss: