Jump to content

Hjälp med ny förstärkare upp till 27000:-

Ibis

Recommended Posts

Skall investera i en ny förstärkare, budget upp till ca 27000:-

Mina kriterier är: hypersnabb och kontrollerad bas, ja allt vill jag ha taktfast och med mycket dynamik och mikrodetaljer.

Är inte så intresserad av rörljud dvs mjukt och beslöjad, utan neutralt ljud för all sorts musik.

Har lyssnat på Hegel H200, Lyngdorf SDAI2175 och TDA2200 samt Musical Fidelity A5

och tycker väl att dessa passar in på mina krav.

Behöver bara nu era åsikter om dessa och kanske tips på andra alternativ, kan vara bra att få lite åsikter av andra som kanske har använt någon av dessa en längre tid än jag (ca en timme).

OBS! behöver förstärkare som kan driva mina Canton Ergo=mkt trögdrivna.

Tacksam för svar!

:)

Jag använder Lyngdorfs effektförstärkare SDA 2175 och är riktigt nöjd med den. Den har de egenskaper du söker plus att den verkar vara byggd i absolut toppkvalité.

Jag kör alltså Lyngdorfs effektsteg men använder Harmony Designs Pre 906 som försteg. Jag gillar Mattias bygge för att jag kan få det med precis den bestyckning som jag vill ha, till exempel har jag hans värsting RIAA-steg och även inbyggt hans DA-omvandlare med fifo.

Det finns kraft i Lyngdorfen även för dina Canton-högtalare, jag lovar.

Jag har ägt Lyngdorfen i snart två år och är som sagt himla nöjd med den. Jazz, blues, soul och lite klassiskt är vad jag lyssnar på mest. Ingen brittpop! Och då passar i alla fall utrustningen utmärkt. Lyngdorfen är snygg också tycker jag, men det är ju en rent personlig uppfattning.

Jag har en kompis som har en Hegel och han är nöjd med den och jag har inte mycket att gnälla på över den de gånger jag lyssnat på hans anläggning, men det är inte samma sak att lyssna hos honom med familjer som att lyssna hemma hos sig själv. Så det är bättre att nån annan som äger en Hegel (eller MF) säger sitt. MF finns det väl massvis här som har eller har haft förresten.

Mina kriterier är: hypersnabb och kontrollerad bas, ja allt vill jag ha taktfast och med mycket dynamik och mikrodetaljer.

Är inte så intresserad av rörljud dvs mjukt och beslöjad, utan neutralt ljud för all sorts musik.

Har lyssnat på Hegel H200, Lyngdorf SDAI2175 och TDA2200 samt Musical Fidelity A5.5 och tycker väl att dessa passar in på mina krav.

Behöver bara nu era åsikter om dessa och kanske tips på andra alternativ, kan vara bra att få lite åsikter av andra som kanske har använt någon av dessa en längre tid än jag (ca en timme).

OBS! behöver förstärkare som kan driva mina Canton Ergo=mkt trögdrivna.

Tacksam för svar!

Ett tips som jeg synes passer inn på dine krav her er Audionet SAM V2, for ditt budget bör du kunne få denne brukt, brukte denne selv under noen måneder for en tid tilbake og den drev mine Wilson Benesch Discovery´s rett bra, så bra at det ble handlet mer Audionet.

Men denne er en liten perle til prestanda vs pris, er visst også en favoritt i Stereophile, om det skulle bety noe.

Link til noe mer Audionet brker erfaringer:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...pic,7613.0.html

mvh

I denna prisklass är väl även Bladelius Thor och NAD Master series intressant? Äger själv en Thor som drivit ett par Sonus Faber GPH med bravur. Håller för tillfället på att byta från den men det är frågan om att de nya högtalarna jag har är mycket mer lättdrivna. Hur som helst tror jag det kan vara ett bra tips. Speciellt din kommentar om basen fick mig att reagera. När jag bytte från Arcam a80 (60w) till Thor upplevde jag ett extrem förbättring i basprestanda. Tycker att Krell 400xi är ett annat bra tips. Lät i alla fall bra med mina högtalare den med ( hos den lokale handlarn). Väldigt snarlik soundet i Thoren. Naden har jag inte hört men den ligger i prisspannet och har fått fin kritik.

I denna prisklass är väl även Bladelius Thor och NAD Master series intressant?

Om du ändå ska till Hifi-klubben och lyssna på Lyngdorf så tycker jag absolut att du ska be att få testa Lyngdorfen mot Nad Masters M3. som har ett underbart mellanregister samt är effektangiven i underkant.

Om du ändå ska till Hifi-klubben och lyssna på Lyngdorf så tycker jag absolut att du ska be att få testa Lyngdorfen mot Nad Masters M3. som har ett underbart mellanregister samt är effektangiven i underkant.

Enkelt köp en Gryphon Callisto 2200 el 2100. De driver det mesta med järnhand och med en otrolig känsla.

Beggade brukar de ligga runt 20-27 beroende på vilken av modellerna du väljer.

Köp den här...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7018

Nyprist på den var 75 laxar..

Den är testad i ljud o bild 2004 och anses av Lasse svendsen vara bland de bästa integrerade någonsin.

2*200 watt 8 ohm (uppmätt 2*229watt) och dubblar i princip hela vägen ner. 26kg urkraft.

Jag har sjäv jämfört mot brorsans Krell kav 400, Bladelius Thor mk 2 och Audia Flight one. Än sålänge har jag inte hört någon som piskar den. (Ska tilläggas att Audia Flight var riktigt bra)

Tack för alla tips!

Nad är inte ett alternativ, har haft några förstärkare i den tyngre skolan av dem tidigare och Nad:s ljudkaraktär är lite som att hänga en filt framför högtalarna(mjukt, distinkt och lite slött).

Detta enl mig och mina öron, men tack för tipset i alla fall!

Bladelius Thor mkII är ett alternativ som jag skall tänka över och lyssna på, verkar mycket intressant, konstigt att jag missat den?

Ös på med förslag och åsikter om hur ni uppfattar ljudet hos dessa förstärkare, härligt grabbar!!!!!

Har lyssnat på Hegel H200, Lyngdorf SDAI2175 och TDA2200 samt Musical Fidelity A5.5 och tycker väl att dessa passar in på mina krav.

Vad tycker du om Hegeln? Den låter neutralt och avslöjar hur "bra" en inspelning är. Jag är helnöjd med min. Den kommer till sin rätt med en bra vinylspelare.

conan!

Jag tyckte den var mycket bra samt att den uppfyller mina kriterier, men Lyngdorf plockar fram ännu fler detaljer och dynamik så det är just nu min favorit.

Har lite funderingar runt Sony STR-DA7100ES som jag har förstått också uppfyller mina kriterier, extrem dynamik, klart och rent ljud och basen spelar reptilsnabbt.

Någon som hört Sonyn? den har fått lysande betyg i div tester, vore ju trevligt att kombinera hembio med väljud.

Som jag skrev tidigare så uppfyller Lyngdorf de kriterier du ställer. NAD skulle jag inte gå mot om jag letar efter ett detaljrikt ljud (som jag vill önskar). Sonyn har jag hört precis de klagomål på som andra här har upplevt. Hegeln är däremot ett alternativ.

Sen är det ju fråga om du vill köpa beganat som en del föreslår. Man kan ju gå ett snäpp upp prismässigt då, men jag personligen väljer alltid nytt. Det är nog mer en känsla än något riktigt överlagt bakom det beslutet.

Jag skulle råda dig att lyssna på Krell kav 400xi, är väldigt nöjd med min. Din beskrivning av det du ville ha tycker jag passade väldigt bra in, väldigt dynamisk och snabb och grymma detaljer!

mvh

bogren

Spara 21kkr och köp en Panasonic XR700. Har dina högtalare bi-wire skaffar du ett par snören till så får du en bi-amp förstärkare med 2x200w + 2x100w och inga störningar mellan diskant/mellan och basen.

En klar provlyssning att rekommendera. Kommer nog kännas väldigt enkel men ljudet..........................

Det är en digitalförstärkare som jag tycker stämmer in på din beskrivning av ljudet.

Kan vara värt att prova.

Spara 21kkr och köp en Panasonic XR700. Har dina högtalare bi-wire skaffar du ett par snören till så får du en bi-amp förstärkare med 2x200w + 2x100w och inga störningar mellan diskant/mellan och basen.

En klar provlyssning att rekommendera. Kommer nog kännas väldigt enkel men ljudet..........................

Det är en digitalförstärkare som jag tycker stämmer in på din beskrivning av ljudet.

Kan vara värt att prova.

Kul! Jag visste inte att panasonic gjorde stärkare annat än till allt i ett system! Men när man kollar hemsidan verkar dom "spottat upp" sej inför blu-ray's intågande i hemmen och snygg var den oxå. Dock av historien att döma har jag väldigt svårt att se det konkurera med ett 2-kanals slutsteg i 27kkr klassen.

conan!

Jag tyckte den var mycket bra samt att den uppfyller mina kriterier, men Lyngdorf plockar fram ännu fler detaljer och dynamik så det är just nu min favorit.

Har lite funderingar runt Sony STR-DA7100ES som jag har förstått också uppfyller mina kriterier, extrem dynamik, klart och rent ljud och basen spelar reptilsnabbt.

Någon som hört Sonyn? den har fått lysande betyg i div tester, vore ju trevligt att kombinera hembio med väljud.

:)Om du i första hand prioriterar stereo ljud (musik) Så ska du inte köpa en hembio reciever. Mina erfareheter är att de inte alls kommer i närheten av att prestera som en 2 kanalre som är gjord för musik. Jag har själv en Pioneer ax10 som känns livlös och direkt blek i jämförelse med min Callisto. Jag har även haft Marantz sr 14 som också ligger i toppskiktet bland hembioförstärstarkare och likadant där. Ett tips om du vill ha både och är att göra en sk pass through lösning. Typ som jag själv gjort kolla länk.

http://www.minhembio.com/hellbit

Mvh

Måste bara passa på och tacka för alla tips och svar!!! kanooooooon TACK!!!

Detta är absolut det bäst forumet! man får svar och dessutom ganska många och snabbt, är medlem i ett flertal andra forum och där får man nästan aldrig svar eller tips.

TACK!!!!

Det blir nog en Lyngdorf SDAI2175 för ca 15000:- men Harman Kardon (HK-990)skall släppa en intressant 2 kanalare som verkar låvande, har ingen som helst erfarenhet av dem sedan tidigare, någon som vet om de är bra?