Lasse Posted May 9, 2004 Posted May 9, 2004 Richard Bona började spela musik vid fem års ålder. Då han var elva övergav han sina hemmabyggda instrument för riktiga och konsertframträdanden blev allt vanligare. Några år senare mötte han jazzen och därifrån tog karriären verklig fart. Efter flytt till Paris och utforskande av det franska musiklivet, landade han för några år sedan i New York, där han idag lever och verkar. Men hemlandet är alltid nära - numera framförallt i hans musik. Richard Bona - Reverence -2001 Mitt första möte med denna herre var hans andra soloalbum Reverence. Stilarna på den här skivan är en blandning av Amerikansk jazz men också Afrikansk pop, Latin, jazz-rock, till och med en del orkester arrangemang. Som före detta slagverkare har jag alltid varit intresserad av rytmer, så detta passade mig som en hand i handsken. Quote
Lasse Posted May 9, 2004 Author Posted May 9, 2004 Richard Bona´s debut solo album Scenes from My Life är en nästan oemotståndlig delikatess. Han blandar en följsam produktion med blandningen av jazz och massor av Afrikanska rytmer. För en del kan denna skiva nog vara lite för mjuk och följsam, men för oss andra är den ytterligare en av hans guldklimpar. Richard Bona - Scenes from My Life -1999 Quote
Timbre™ Posted May 9, 2004 Posted May 9, 2004 Richard Bona har lirat bas med Joe Sample på piano i Göteborg och Stockholm... :cool: :cool: Quote
Lasse Posted May 9, 2004 Author Posted May 9, 2004 Munia - The Tale är sagan om hans hemland och de intryck landet, folket och kulturen gjort på honom. Som basist, kompositör och bandledare besitter han en sällan skådad förmåga att förmedla rytm och sång av denna kaliber. Hans omisskännliga samspel mellan medvetna - och flera gånger allvarliga - texter, varvas med varma jazzmelodier med starka inslag av hans bakgrund. Richard Bona - Munia: The Tale -2003 Quote
Mattias Posted May 9, 2004 Posted May 9, 2004 Underbart! Härliga skivor allihopa, på sitt sätt. Pojkar får ni möjlighet att se karln på konsert, tveka inte Själv var jag på Stockholm jazzfestival för några år sedan. En konsert jag aldrig kommer glöma. Publiken blev helt tagen av musiken och det var helt tyst! Alla njöt, ung som gammal. Många konseter har jag varit på med detta var något utöver det vanliga. Bona finns ju med och gästspelar på andra skivor också, bla på Pat Metheny någon senare skiva. Mvh Mattias Quote
Lasse Posted May 9, 2004 Author Posted May 9, 2004 Bona finns ju med och gästspelar på andra skivor också, bla på Pat Metheny någon senare skiva. De fasta medlemmarna i gruppen är förutom gitaristen Pat Metheny, Lyle Mays (Keyboard) och Steve Rodby (Bas). På skivan medverkar även Antonio Sanchez (Trummor), Cuong Vu (Trumpet/Sång) och så självklart Richard Bona som i den här gruppen fungerar som Leadsinger/Percussionist. Skivan är väldigt luftig på nåt sätt och trotts sång på afrikanska känns den ändå inte lika influerad, även om man känner att det finns där. En självklar rekomendation liksom allt annat jag hört med honom Pat Metheny Group - Speaking of Now -2002 Quote
Lasse Posted May 10, 2004 Author Posted May 10, 2004 Bona har under sina hittills 35 år hunnit med att spela med de flesta av jazzens storheter, bland annat Joe Zawinul, Michael och Randy Brecker, Danilo Perez och Harry Belafonte. Han har även medverkat på Eric Le Lann - Cap Frehel -1995 (Elbas) Robert Dick & the Soldier String Quartet - Jazz Standards on Mars -1995 (Elbas) Larry Coryell - Spaces Revisited -1997 (Bas) Jon Lucien - Endless Is Love -1997 (Bas) Cornelius Claudio Kreusch & Black Mud Sound - Scoop -1998 (Sång) Bob James - Joy Ride -1999 (Producent, Akustisk gitarr, Sång och Percussion) D.D. Jackson - Anthem -2000 (Elbas och Sång) Mino Cinelu - Mino Cinelu -2000 (Akustisk gitarr, Elbas och Kör) Randy Brecker - Hanging in the City -2001 (Elbas) George Benson - Irreplaceable -2004 (Akustisk gitarr, Elgitarr, Sång och Kör) Tydligen är man inte så haj på textbehandling som man trodde , råkade slarva bort all info om skivorna som jag skrivit. Vi får väl se om jag orkar skriva om det nån gång. Quote
Timbre™ Posted May 10, 2004 Posted May 10, 2004 Det var många intressanta skivor på den listan! Joy Ride med Fourplaymedlemmen Bob James har jag och den är bra. Hade ingen aaaning om att Richard Bona har ett finger med i spelet där... Den nya med George Benson verkar spännande och D. D. Jackson är ju alltid ett säkert kort... Quote
BjörnJ Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Bara några dagar innan jag gick med här köpte jag "Reverence", och vilken platta det var. Bona känner jag till sedan SVT hade den goda smaken att sända delar av hans konsert från Stockholm Jazz Festival (tror jag att det var ) för ett par år sedan. Jag kommer definitivt köpa fler skivor med honom i framtiden. MVH Björn J. Quote
Recommended Posts