Jump to content

VTA


IHS

Recommended Posts

Om jag hade möjligheten att göra det on-the-fly så skulle jag möjligen använt den.

Jag har satt en VTA-justeringsring på min arm, som underlättar vid fininställning av VTA. Men det är inget jag använder mellan varje skiva.

DSC_3127.JPG

Kuzma Stabi / Stogi Reference med VTA adjustment kit

DSC_4884.JPG

Kuzma Stabi XL /Stogi Ref 313 med VTA adjustment on-the-fly

Jag har en känsla att vissa puppor (slipningar?) är mer känsliga för korrekt VTA än andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en känsla att vissa puppor (slipningar?) är mer känsliga för korrekt VTA än andra.

Jag har samma erfarenhet. Jag hade tidigare en Technichs SP-25 med ett par titanarmar, tror dom hetter EPS eller något ditåt. Även här kunde man göra VTA-justering on the fly. Vid denna tidpunkt körde jag med Goldring Eroica respektive Ortofon MC 30 Supreme. Någon större skillnad var det inte såvida man inte kraftigt överdrev. Jag skulle definitivt inte kunna höra skillnad mellan en normal LP och en 200 grammare enbart pga VTA'n.

Idag har jag Benz Ruby, och dom är känsligare, men jag kör med en standardinställning.

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade möjligheten att göra det on-the-fly så skulle jag möjligen använt den.

Jag har satt en VTA-justeringsring på min arm, som underlättar vid fininställning av VTA. Men det är inget jag använder mellan varje skiva.

Jag har en känsla att vissa puppor (slipningar?) är mer känsliga för korrekt VTA än andra.

Det är för mycket jobb att ställa om VTA mellan varje platta. Något att tänka på är att en skiva som är en aningens skev gör ju att VTA ändrar sig hela tiden - förmodligen mycket mer än en VTA-justering mellan olika tjocklekar på plattorna.

En annan fråga: Är det verkligen bra att separera tonarmen med torn från skivtallrikens bas? Kommer det inte in vibrationer via bordet? Vad säger Kuzma om hur man ska ställa upp spelaren?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med spelaren Kuzma REF, armen Kuzma Stogi REF samt PU:n J Allaert MC1 Boron MK II.

Och jag kör med en och samma (typ standard) VTA inställning alltid, och det funkar utmärkt här hos mig.

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med spelaren Kuzma REF, armen Kuzma Stogi REF samt PU:n J Allaert MC1 Boron MK II.

Och jag kör med en och samma (typ standard) VTA inställning alltid, och det funkar utmärkt här hos mig.

//-- Tompa --

Verk: NAS Ace Space, Arm: OL Silver II, PU: Dynavector MC 17 D 3.

"Typ standard" får duga för mig oxå. Att kolla VTA för varje skiva......ojoj. Man måste beundra dom som ids ;)

Link to comment
Share on other sites

"Typ standard" får duga för mig oxå. Att kolla VTA för varje skiva......ojoj. Man måste beundra dom som ids ;)

En innovation borde ju vara möjlig att göra detta med automatik. T ex ett vattenpass med ledande olja eller kvicksilver som ger en elektrisk impuls till en motor som höjer och sänker VTA'n inför varje spelning. ;)

Link to comment
Share on other sites

vattenpass med ledande olja eller kvicksilver som ger en elektrisk impuls till en motor som höjer och sänker VTA'n inför varje spelning.

Kvicksilver är inte det lite för tungt i sammanhanget?

Link to comment
Share on other sites

Kvicksilver är inte det lite för tungt i sammanhanget?

Hmmm :shy: ... det vill alltså till en anordning som enast appliceras när man lägger på plattan och gör intställningen. Därefter måste man svänga utrustningen åt sidan. :)

Link to comment
Share on other sites

Fast det förutsätter att armen skall ligga parallell med skivan. Så är önskvärt men inte alltid det optimala för varje individuell pickup.

mvh/Harry

Innebär att man måste ha en liten skruv som man kan ställa +/- värden ungefär som på en kamera där man har möjlighet att justera exponeringsvärdet upp och ner i olika steg. :)

Link to comment
Share on other sites


Enligt t ex HiFi+, så rekommenderar dom (å det kraftigaste), att man ska ställa in VTA för varje skiva man spelar. Är det någon av vinylvännerna här på forumet som följer det rådet?

Inget jag följer. Använder heller inte de finaste slipningarna. Här är en kille som inte verkar tycka att det gör någon skillnad :) :

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade möjligheten att göra det on-the-fly så skulle jag möjligen använt den.

Jag har satt en VTA-justeringsring på min arm, som underlättar vid fininställning av VTA. Men det är inget jag använder mellan varje skiva.

hej calle!

Var har du köpt din VTA-justeringsring ? Jag har nämligen en likadan spelare och arm och jag håller just på med att finjustera VTA på min Dynavector xx-2 mk2, så det hade varit kanon med en sådan ring.

Link to comment
Share on other sites

Enligt t ex HiFi+, så rekommenderar dom (å det kraftigaste), att man ska ställa in VTA för varje skiva man spelar. Är det någon av vinylvännerna här på forumet som följer det rådet?

Jag tycker att det är klart hörbart. På vissa skivor är det dessutom viktig. Men det betyder inte att jag gör det i alla fall.

Jag har precis som några andra här Stogi Reference med VTA-ringen. Men jag justerar bara in den och låter den vara. Om jag inte är på experiment humör, för då skruvas det lite. En arm som möjliggör justering on-the-fly är nog nödvändigt för att man ska orka.

Det har funnits en arm med fjärrkontroll till VTA, har glömt vilken bara. Någon som kommer ihåg?

Link to comment
Share on other sites

Även jag använder mig av en ”Kuzma-VTA-Ring”, och det underlätta förfarandet betydligt !

Men jag har satt VTA:n en gång, och där får den bli ! :)

Visst, jag kollar av den en och annan gång, men det får stanna vid det ! ^_^

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...