Jump to content

Recommended Posts

Posted

Man säger att man njuter av bra ljud..

Jag har en f.d anställd som köpte/bytte högtalare/elekronik p.g.a av skivinspelningen av Chess av Björn o Benny. På skivan finns en auktionsutropare som när buden är klara slår klubban i en bordskiva för att markera att varan är såld.

Just detta klubbsalag var han helt såld på. Vid ett tillfälle hade han lånat hem 3 st olika högtalae och jag fick sitta under 1½ timma (orkade inte mer) och lyssna på just detta klubbslag..Blev han nöjd..nä. Nu mötte jag honom för ett tag sedan..självklart frågade jag om klubbslaget..Han var nästan..nöjd, men saknade lite "pondus"..han har köpt egen utrustning från utlandet, så vitt jag förstår har han lagt ner väldigt mkt pengar under åren..för ett klubbslag..

Tycka vad man vill om det..men är han nöjd så..

Själv har jag ljud som avslappning/njutning. Driver ett relativt stort företag med 100 talet anställda, företaget går hyffsat..men det sker inte av sig själv..Stort ansvar, mina beslut påverkar anställda o mig själv..Efter en arbetsvecka på Fredagen, kommer hem vi 15:00 tiden, häller upp ett glas vin, upp till musikrummet, fram med en bra skiva, ner i lyssningsfåtöljen..All stress, förpliktelser,offerter, fackliga förhandlingar, kundmöten etc bara rinner av mig.....Sitter där och smuttar på vinet- och går helt upp i musiken..jag är där, hos musikerna.... Där sitter jag som tjuren Fernidan under korkeken och bara mår så bra.

Jag har lite olika skivor som medicin för hur jag mår:

Är jag riktigt förbannad-arg-ilsk på ett sjuhel-ets humör..Då finns hon..Hanne Boel "Don´t know much about love" en gammal låt, hon hade en mindre hit med den i Sverige under åren -92-93. Lysnnar man bara på den rakt upp o ner så är det en klämkäck låt med lite tuch åt pop/contry hållet..Men jag blir alltid glad av låten slår aldrig fel..

Mår jag bara lite halvstressigt och vill varva ner startar jag med husguden Leonard Coen, liveinspelningen av låten "Hallelulja"..

Efter ha kommit i rätt stämmning kan jag bli sittande i timmar..

Hur påverkas ni andra ?

Posted
Just detta klubbsalag var han helt såld på.

Påminner mig om det klirrande myntet på Companion och det är lätt att bli fixerad... :D Trots allt är det väl njutningen och avkopplingen som väger tyngst med hemmahifi... :?: Det är ju ändå en fritidssyssla.

Posted

Man får väl antagligen betänka var i sin "hifi trappa" man befinner sig.

Har man svårt att komma till ro med dem elektroniska bitarna i setupen blir det nog

svårt att koppla av och njuta av musiken.

Min motsvarighet till din anställdes klubbslag har, och är ibland fortfarande, en tändsticka

som s.a.s tänds.

Plånskrapet och sprakandet börjar i vänster kanal för att sedan glida över till den högra.

Infinner sig inte den "krispighet" jag anser vara i likhet med verkligheten så blir det till att analysera ;)

En annan "ljudeffekt" som jag haft med i sammanhanget är klockorna på Pink Floyds dark side of the Moon.

Alla har vi förmoderligen vår referensmusik och att även ta med lite mer vardagliga ljud tycker jag bara

underlättar analyserandet.

För er som blir nyfikna finns "stickan" med på följande album....

KAMELOT-THE%20BLACK%20HALO%20LTD..gif

För övrigt ett rikigt bra album som på vissa låtar har lite filmmusiks karaktär a'la Sagan om Ringen.

Posted

Musiken är det som påverkar mig mest och det som driver mig. Om det sedan är bra ljud är njutningen ännu större, men förr en knastrig inspelning av bra musik än superljud av medioker musik.

För övrigt är musik ett utmärkt sätt att varva ner på, dvs om man gillar musik. Min fru får samma kick av en bok ...

Posted
Efter en arbetsvecka på Fredagen, kommer hem vi 15:00 tiden, häller upp ett glas vin, upp till musikrummet, fram med en bra skiva, ner i lyssningsfåtöljen..All stress, förplicktelser,offerter, fackliga förhandlingar, kundmöten etc bara rinner av mig.....Sitter där och smuttar på vinet- och går helt upp i musiken..jag är där, hos musikerna.... Där sitter jag som tjuren Fernidan under korkeken och bara mår så bra.

Kunde inte ha beskrivit det bättre själv. :)

Posted
All stress, förplicktelser,offerter, fackliga förhandlingar, kundmöten etc bara rinner av mig

Ser man till hobbyns terapivärde måste jag erkänna att för min del kommer ingenting i närheten av att pyssla med hifi, inte ens musiklyssning. Uppstarten kan vara trög men när jag väl har kommit igång är vardagen fullständigt avklippt och är det inte just detta man betalar för i professionella sammanhang... :?::)

Posted

För mig är musiken allenarådande och påverkar mig med samma glädje som jag kan erfara då jag tycker att livet i övrigt stämmer på ett bra sett.

Det är snarast ett kärleksförhållande som man inte skulle kunna leva utan. Har allt sedan barnsben haft detta intresse.

Intresset för bra ljud kom något senare när jag upptäckte att det lät ganska illa om det mesta som presterades på konstgjord väg. Kan fortfarande bli riktigt arg när jag hör dåligt ljud. Därför har egentligen aldrig tekniken intresserat mig mer än att den skall leverera högklassig återgivning. Det finns en bra bit att vandra innan målet att nå till full överenstämmelse med orginalet uppnås. Saknar många gånger den känslan som livemusik kan ge av totalupplevelse i de flesta dyra system jag hört under nu nästan 50 år av lyssnande. Svårt att sätta fingret på vad det är. Kanske är det kombinationen av adiovisuell upplevelse, jag vet inte.

Har kommit ganska långt vad det gäller mitt eget system, men en liten baspuckel får mig att ibland tröttna.

När fulländningen kommer tror jag att det kommer att kännas i hela kroppen och musiken kommer att beröra på ett djupare sett, precis som riktigt bra liveuppträdande gör.

Detta är nog drivkraften till ständig förändring som leder till ständiga nyförvärv och tweakande i det oändliga.

Calm

Posted

Nu när jag uppgraderat med X-T100 från Musical Fidelity har min stereo numera en riktigt humörförbättrande effekt. Det är helt enkelt mycket roligt att lyssna på musik och efter några plattor (egentligen redan den första) är man på bra humör.

Vad det gäller ljudkvalitet på skivorna är det helt klart så för min del att jag prioriterar det. D.v.s en skiva med dåligt ljud lyssnar jag helst inte på. Som väl är införskaffade jag CD-samlingen innan fenomenet med dynamikkomprimering etc slog igenom. När det gäller nya skivor är det framförallt SACD eller musikvideos som är tilltalande (när det gäller musik). Som väl är krockar inte "loudness war" allt för mycket med min musiksmak vilket gör att skivinköpen går relativt smidigt.

För att bli på bra humör fungerar t.ex Oysterband och "The road to Santiago" samt "Hal an tow" utmärkt.

Posted
Man får väl antagligen betänka var i sin "hifi trappa" man befinner sig.

Har man svårt att komma till ro med dem elektroniska bitarna i setupen blir det nog

svårt att koppla av och njuta av musiken.

Min motsvarighet till din anställdes klubbslag har, och är ibland fortfarande, en tändsticka

som s.a.s tänds.

Plånskrapet och sprakandet börjar i vänster kanal för att sedan glida över till den högra.

Infinner sig inte den "krispighet" jag anser vara i likhet med verkligheten så blir det till att analysera ;)

En annan "ljudeffekt" som jag haft med i sammanhanget är klockorna på Pink Floyds dark side of the Moon.

Alla har vi förmoderligen vår referensmusik och att även ta med lite mer vardagliga ljud tycker jag bara

underlättar analyserandet.

För er som blir nyfikna finns "stickan" med på följande album....

KAMELOT-THE%20BLACK%20HALO%20LTD..gif

För övrigt ett rikigt bra album som på vissa låtar har lite filmmusiks karaktär al'a Sagan om Ringen.

Vad gäller den tändstickan så blev jag närmast chockad första gången jag hörde detta, en underbar "detalj" att hänga upp sig på.

Har själv suttit hela helgen och jämfört olika utrustning och har nu därför panik!!

I butiken finns det klara skillnader men hemma låter det nästan helt lika. Rumsakustik?

Man lyssnar ju gärna på precis såna grejer som beskrivs för att jämföra.

Igår infann sig den dramatiska åtgärden i tanken, sälja och börja om från början. Har nu sovit på saken och fortsätter väl mitt sökande på vanligt sätt. Låna, prova, lyssna!

Det är väl det som är tjusningen :D

/Stefan

PS! Kamelot skivan rekommenderas, fruktansvärt bra. Blir med min utrustning lite ljus i karaktären, mitt stora problem med min anlägging! DS!

Posted

När vi talar om ljudeffekter på olika skivor så har det slagit mig att applåder på en liveskiva är ett bra mått på en ljudanläggnings förmåga att återge bra ljud.

I högklassiga system kan man höra lokalens eko och akustik, men det blir aldrig 100%-igt. Kommer man nära blir man utomordentligt glad som vid Malmömässan och demon av Revells Studio 2 där applådåskorna efter en liveinspelning blev kusligt nära. I sämre lottade system låter det ofta burkigt och platt, men här var det fylligt ljust och dynamiskt.

Vissa ljud glömmer man aldrig som när första stereoutsändningen gjordes med studsande pingisbollar och framrusande ånglok mellan radions P1 och P2 på 1950-talet. Då var lyckan total! Då tyckte man att det var bra ljud, men kraven har ökat under åren kan jag lova!

Calm

Posted

Provade Kamelot spår 5 och jag tycker inte jag får nog dynamik när han drar tändstickan över plånet.... Dax att kasta ut stereon :D Håller med om att det är en riktigt bra skiva, årets hårdrocksskiva i hifi & musik 2006 om jag inte minns fel. Håller också med om att applåder är roligt att lyssna efter, hur verklighetstroget dom återges på välupplösta system.

Men det är nog lite farligt att snöa in på detaljer.... det är ju trots allt i helheten magin sitter, iaf för mej.

Angående bra ljud, så är ju definitivt inte detta ett måste för att lyssna på musik. Tycker de flesta skivsamlare brukar ha väldigt sparsmakade anläggningar. Men hifi-hobbyn har ju väldigt många fasetter som ljudet, tekniken, skivorna, hantverk, samlandet, formspråk även en visst mått av hokus pokus m.m. Jag försöker hålla en balans mellan dessa, iaf i längden, och tror att det är ett bra sätt att inte köra fast och bara tycka allt är trist.

Posted
Vissa ljud glömmer man aldrig som när första stereoutsändningen gjordes med studsande pingisbollar och framrusande ånglok mellan radions P1 och P2 på 1950-talet. Då var lyckan total! Då tyckte man att det var bra ljud, men kraven har ökat under åren kan jag lova!

Jo kraven har ökat för då på den tiden så hade vi en radio i det ena rummet och den andra radion i det andra rummet. Jag fick inte flytta på någon av de två apparaterna utan man fick stå i dörrhålet mellan rummen om man ville lyssna på de fåtaliga stereoexperiment som SR/Kjell Stensson gjorde då 1959. Nu har ju mina krav ökat och jag vill nu optimera lyssningen och helst sitta med båda strereåhögtalarna i samma rum.

Posted

Hehe, kul topic. Jag kan erkänna att jag lyssnat en hel del på Kristina från Duvemåla i olika system. Och framförallt när jag jämför olika bredd mellan högtalarna. Hur väl lokalen porträtteras och lite sånt. Inspelningen som sådant är kanske ingen höjdare, men jag gillar den ändå :)

Jag håller på med renovering och jag drar verkligen ut på inpackning av stereon in i det sista. Hur skall jag klara mig?!

Jag har på stereon i bakgrunden mest hela tiden när jag är hemma, lite olika playlist beroende på humör men ibland är det svårt att bakgrundslyssna med en fullblods stereo, man sticker ibland och sätter sig i sweetspot när det kommer en favorit :clown:

Kamelot har jag inte hört, finns det någon länk med provlyssning? :shy:

Posted

Ett klubbslag liknande det som beskrevs i början av denna tråden finns också i The Phantom of the Opera. I Prologen börjar musikalen med själva klubbslaget följt av auktionsutroparens "Sold. Your number sir? Thank you."

Inte för att jag gillar den musikalen särskilt mycket men just början fram t.o.m. Overtyren har sina poänger när det gäller att granska sin utrustning.

Prologen avslutas nämligen med att en kristallkrona i delar - delvis restaurerad från den tid då det begav sig skall säljas. Det är lite gåshud när auktionsutroparen på sitt hurtiga och brittiska sätt säger: "We are told, ladies and gentlemen, that this is the very chandelier which figures in the famous disaster. Our workshops have restored it and fitted up parts of it with wiring for the new electric light, so that we may get a hint of what it may look like when reassembled. Perhaps we may firhten away the ghost of so many years ago, with a little illumination, gentlemen?"

Så tänds kristallkronan och börjar höja sig över publiken medan overtyren drar igång. Till skillnad från klubbslaget är det nu fullt ös med mäktigt ljud med bl.a. mycket orgelbas och även dramatisk ljudnivå.

Det här avsnittet kan avslöja inte bara tystnaden, detaljerna utan också förmågan att återge komplexa ljudmassor och förmågan att återge bas.

Posted

Jag kan nog fastna i "audiofilinspelningar" ibland, dock inte så till den milda grad att jag skulle byta system pga att ett klubbslag inte lät som jag ville :D . Måste erkänna att jag är lite avundsjuk på vissa kompisar som sitter med extremt stora skivsamlingar men ett högst mediokert system och ändå kan njuta av musiken till fullo. Musiken bör väl kanske komma i första rummet vilket inte är självklart för alla audiofiler ;)

Posted
Musiken bör väl kanske komma i första rummet vilket inte är självklart för alla audiofiler ;)

Ramlade på en musiksamling bestående av flera testskivor från Opus3 plus ett ex av Vikingarnas kramgoa låtar redan under sjuttiotalet. Anläggningen var dessutom av hög sjuttiotalsklass... :)

Posted
Ramlade på en musiksamling bestående av flera testskivor från Opus3 plus ett ex av Vikingarnas kramgoa låtar redan under sjuttiotalet. Anläggningen var dessutom av hög sjuttiotalsklass... :)

Låter ju hemskt, men det finns ju sportbilar som aldrig sätt asfalt, båtar som inte sätt vatten på vykort ens och enormt lyckliga ägare som går runt dom och jagar dammkorn. Finns många sätt att koppla bort vardagen.

Men jag har hört att det är vetenskapligt bevisat att samlare är lyckligare människor än snittet. :D

Posted
Ser man till hobbyns terapivärde måste jag erkänna att för min del kommer ingenting i närheten av att pyssla med hifi, inte ens musiklyssning. Uppstarten kan vara trög men när jag väl har kommit igång är vardagen fullständigt avklippt och är det inte just detta man betalar för i professionella sammanhang... :?::)

Timbre visst har du pysslat en del med t ex. musikgrupper också!? Säger jag "T. Jones" och "Duck" så vet du precis vilken grupp/genre/instrument jag menar? :) sådant lär man sig inte av misstag. Visst måste den gruppen vara ett av världens bästa komp en musiker kan ha. På sommaren har denna musik en livsbejakande effetkt på mig jag lyfter och mår så bra. :app: När det är lite bistrare lyssnar jag gärna på Rollins Lp "The Standard" RCA victor LSP-3355 som värmer och lugnar på ett underbart sätt. :app: Musik är för mig ibland en upplevelse av andlig natur. Finns även perioder när jag liksom inte kommer ner i rätt stämmning för att lyssna utan tycker mest det låter skräp. :dead: Stänger då av och kollar på tv. :)

Posted

Mycket kul tråd!

Tändsticksplånet på Kamelotplattan fick mig att vakna upp första gången jag hörde skivan, det var med ganska låg volym som jag plötsligt hörde denna tändsticka och jag hajade till och såg mig om, vad var det? Jah har nån gammal liveplatta där man hör hur trummisen tappar en trumpinne, man hör tydligt hur den studsar ner på scengolvet och trummisen svär ljudligt. Andra kul ljudeffekter som jag går igång på är t ex när vokalister håller en ton länge och man sedan tydligt hör ett djupt andetag. Närheten är nästan integritetskränkande. Denna närhet ger mig verkligen ståpäls. Vad som däremot får mig att bli arg är när en erkänt duktig musiker mitt bland alla spår på en skiva plötsligt kommer med en formidabel skitlåt. Egentligen översvämmas världen av en massa skitmusik. Glädjen infinner sig dock när man i denna kolossala ström av skitmusik plötsligt hör något riktigt kul som gör att man omedvetet höjer ljudnivån och ler.

Posted
...jag hajade till och såg mig om, vad var det?

När något sådant händer och jag hämtat mig från den första överraskningen ler jag och skakar på huvudet (tacksam för att det inte var någon av katterna som välte ner något) och känner mig priviligierad att jag får lyssna dels till så pass bra inspelningar och dels till så pass bra anläggning att dessa upplevelser är möjliga. Lyckliga oss!!! :)

Posted

Bra ljud blir mer och mer synonymt med vinyl. Trots att jag har en CD-spelare som prismässigt ligger i paritet med vinylkombinationen (om man undantar riiasteget.)

Härom dagen fick jag mig en överväldigande musikupplevelse, kanske för att det som lät så himla bra, borde låta sämre än cd-skivan med Bachs cellosuiter från Mercury Living Presence med Janos Starker. Denna skiva som jag skaffade under förra året spelade jag en eller två gånger, sen la jag undan den. Det lät "bra", men musiken ville liksom "krypa under skinnet" på mig, lite för ansträngt...

Det är ju synd på så fin musik. Helt nyligen blev jag ägare till det som inte borde låta så bra, nämligen en vinyl från EMI (His Masters Voice) med dessa cellosuiter framförda av Pablo Casals. Inspelad först i slutet av 30-talet sedan "överförda" till stereo på denna vinylutgåva. Nu kan jag riktigt njuta av Bachs cellosuiter, trots att det ljudkvalitén är sämre ;)

Posted
Det är ju synd på så fin musik. Helt nyligen blev jag ägare till det som inte borde låta så bra, nämligen en vinyl från EMI (His Masters Voice) med dessa cellosuiter framförda av Pablo Casals. Inspelad först i slutet av 30-talet sedan "överförda" till stereo på denna vinylutgåva. Nu kan jag riktigt njuta av Bachs cellosuiter, trots att det ljudkvalitén är sämre ;)

Jag har en del Djangoplattor där de flesta gavs ut i original på 30-talet. Den enda stenkakan jag har låter riktigt bra om man bortser från den gigantiska repan tvärs över ena sidan. Några LP-varianter låter i paritet med stenkakan och sist kommer CD-versionerna som man har försökt "fixa till" med en massa brusreducering och sånt. Tyvärr har de tagit bort det "levande" i musiken också. Ted Kendalls remasters på JSP records är riktigt bra - men han har ändå tagit bort för mycket.

• 2 weeks later...
Posted

Jeg faller nok mer i samme kategori som calm, det er musikken som driver en, (hand i hand med en god lyd selvsagt) men, man har jo gått vilse noen ganger under årene og satt fokuset på fel saker, ljudet fremfor musikken og da har det som regel gått feil, og man er noen kroner fattigere :blush , det viktige er jo å lære av sine feil og gå videre og ta med feilskjærene som erfaring, da får det jo en viss verdi alikevel på veien videre :) .

Siste slik "aha" opplevelse fikk jeg i høst, etter etter par lyttekvelder i Gbg, da fikk jeg spørre meg selv om hvordan jeg lytter på musiken, hva lytter jeg etter?, hva prioriterer jeg?, hva er det som gir meg den riktig god og avslappende opplevelsen? mange spm og noen svar, summa summarium så måtte jeg innrømme at jeg nok i mange tilfeller hadde lagt fokuset på feil parametre :blush:blush

Med tanke på at virkeligheten ofte er mørkere og varmere enn man tenker på i HiFi sammenheng, uten dermed å miste detaljer, klang, oppløsning av den grunn, så var mitt neste valg av oppsett en annen retning, man tok en "tilbake til start" restart og "begynte på nytt" :D

Nå har vel roen begynt å senke seg i kroppen etterhvert som innspillingen av det nye oppsettet skrider frem, her er det givetvis også rør med i preén :app: .....

For meg er det viktig å kunne spille alle mine skiver, både de gode og de mindre gode innspillingene, for hvem gidder spille bare audiophile skiver?, og jeg har vel kommet til det punktet der det er mer interessant å utvikle meg selv som lytter, fremfor bare å utvikle stereoanlegget ;):D.....

mvh

Posted

Oj,en intressant tråd med tänkvärda tankar om vår hobbys innersta kärna.Har missat den totalt.Jag kan förstå att fler och fler inom denna hobby har återgått till vinylsvarven som medium.De digitala källorna låter i regel inte lika äkta.Örat är verkligen känslig för sånt.

Det är nu några år sedan Bossanova las ner i Luleå.När Janne hade avslutningsfest med de närmast sörjande så fick åtminstone jag mig en liten tankeställare.Signalkällan var en Gondul och det spelades på en massa audiofil musik både på cd och sacd.Det lät riktigt bra.Men de inspelningar som kändes mest äkta var äldre inspelningar.50,60 och 70 talsmusik.Och speciellt live upptagningar.Visst kunde det låta rent och snyggt på de nyare inspelningarna,på den punkten hade de gamla inte en chans.

Men de lät äkta,genuint,autentiskt.Ofta var väl dessa skivor inspelat live i en studio med få mikrofoner istället för lager på lager som är vanligt nu.Det blev kanske inte lika rent och perfekt men banne mig om det inte hörs att det är mer äkta.

Posted

Jag blir mer påverkad av känslan i musiken än tekniken, ex: Ta till exempel BB King, han är tekniskt en mkt medioker gitarrist, men få har den känslan som han lyckas klämma ut ur varje ton..sagolikt. har lyssnat på mkt tekniskt överlägsna gittarister (ingen nämnd ingen glömd) som tekniskt spelar skjortan av BB King....men..som sagt vad, vad berör mig mest..Helt klart BB King..känsla som påverkar..

Samma sak med vissa inspelningar av Roffe Wikström som lägger sin själ i vissa gitarrstycken..magiskt..

Jag är/var en rock/pop/soul kille tills jag mötte tanten som är en Mozart Groupie av stora mått. Själv tyckte jag då att klassiak musik (som för mig var gamla Stones/Beatles) var gnällig och tråkig..

Fruntimmer, säger bara det..men makt har dom små liven, så jag hamnade framför stereon, log rart o tänkte..sitter väl av en stund så blir tanten glad...AIR stycket AIR, förbannar detta stycke samtidigt som jag fullstädigt avgudar detta..Tog mig med ett fullskalligt överfall, kapitulerade helt..Kommer inte ihåg vilket stycke eller artist, men jag blev så oerhört tagen av detta stycke, känslor som jag inte hade en susning om att jag hade blev blottlagda..Sedan dess har jag ändrat inställning helt Nu är jag en rock/pop/soul/klassisk musik kille

vad tycker ni andra ?

Guest cal
Posted
Man säger att man njuter av bra ljud..

Jag har en f.d anställd som köpte/bytte högtalare/elekronik p.g.a av skivinspelningen av Chess av Björn o Benny. På skivan finns en auktionsutropare som när buden är klara slår klubban i en bordskiva för att markera att varan är såld.

Just detta klubbsalag var han helt såld på. Vid ett tillfälle hade han lånat hem 3 st olika högtalae och jag fick sitta under 1½ timma (orkade inte mer) och lyssna på just detta klubbslag..Blev han nöjd..nä. Nu mötte jag honom för ett tag sedan..självklart frågade jag om klubbslaget..Han var nästan..nöjd, men saknade lite "pondus"..han har köpt egen utrustning från utlandet, så vitt jag förstår har han lagt ner väldigt mkt pengar under åren..för ett klubbslag..

Tycka vad man vill om det..men är han nöjd så..

Själv har jag ljud som avslappning/njutning. Driver ett relativt stort företag med 100 talet anställda, företaget går hyffsat..men det sker inte av sig själv..Stort ansvar, mina beslut påverkar anställda o mig själv..Efter en arbetsvecka på Fredagen, kommer hem vi 15:00 tiden, häller upp ett glas vin, upp till musikrummet, fram med en bra skiva, ner i lyssningsfåtöljen..All stress, förpliktelser,offerter, fackliga förhandlingar, kundmöten etc bara rinner av mig.....Sitter där och smuttar på vinet- och går helt upp i musiken..jag är där, hos musikerna.... Där sitter jag som tjuren Fernidan under korkeken och bara mår så bra.

Jag har lite olika skivor som medicin för hur jag mår:

Är jag riktigt förbannad-arg-ilsk på ett sjuhel-ets humör..Då finns hon..Hanne Boel "Don´t know much about love" en gammal låt, hon hade en mindre hit med den i Sverige under åren -92-93. Lysnnar man bara på den rakt upp o ner så är det en klämkäck låt med lite tuch åt pop/contry hållet..Men jag blir alltid glad av låten slår aldrig fel..

Mår jag bara lite halvstressigt och vill varva ner startar jag med husguden Leonard Coen, liveinspelningen av låten "Hallelulja"..

Efter ha kommit i rätt stämmning kan jag bli sittande i timmar..

Hur påverkas ni andra ?

Känner igen mig mycket väl. I din beskrivning om hur du konsumerar musik verkar vi mkt lika om man rundar av hörnen.

Om någon orkar med min syn på musik och hifi kan man läsa nedan. Jag vill påstå att den är beskriven i korthet... trots allt.

Mitt musikintresse är navet. Nedärvt från en mycket musikintresserad mor som dundrade allt från Credence till Mozart på ok Dux sound project högtalare när jag troligen låg i magen och sedemera kom ut till samma ljud men också mycket jazz ja allt som var bra på den tiden. Kom tidigt på att jag älskade bas. Satt framför basmembranet och vred på rätt bra. Gillade den fysiska känslan avljudet. Det kan säkert finnas någon diagnos för detta, men jag kan hantera det rätt ok numera, spelar lite väl högt ibland bara. Har sedan ca 6 årsåldern aktivt lyssnat och njutit stort av musik. Det har varit en av de viktigaste intressena i hela mitt liv under hela mitt liv. Är jag bortrest längtar jag hem till soffan med musik. Spelade lite själv, men tråkig pionolärare med skalor och dööö trista låtar förstörde ett intresse som var brinnande. Jag borde fortsatt...

Mitt verkliga hifi intresse kom igång i Stavanger i Norge på mitten av 90-talet där jag jobbade en tid. Satt minst en timma varje dag efter arbetet och lyssnade helst ganska högt. Rensar hjärnan, vällust, ståpäls etc.

När jag inser vad hifi kan göra för musiken blir det ändå bättre. Man uppskattar låtar för det rent konstnärliga på ett annat sätt. Det framkommer ju inte på dålig hifi. Man missar ofta då hela poängen med låten.

För kritiska vänner och bekanta som undrar hur man kan lägga pengar på detta intresse beskriver jag det som att se ett världsberömt stort kostverk tex en målning där varje penseldrag syns i oljan när man upplever den live. Ställ detta mot en liten bild på kostverket i en dagstidning. Du känner igen den men den talar inte till dig. Det mesta av det konstnärliga försvinner.

Vad bra hifi gör är att försöka förmedla det som "konstnären" vill förmedla så nära orginalet det går.

Därför infinner sig bara gåshuden när allt klaffar. Tex Hugh Masekela - Cold train "live versionen" kan enligt min mening inte avnjutas som det fantastiska konstverk det är på dålig hifi. Man känner igen låten, men det saknas nerv. Som på bilden i tidningen.

Jag betraktar mig som allätare av musik. Här kommer ett smörgåsbord.

Jag njuter av tex Rihannas dynamiska skiva härliga röst och feta produktion Daft punkd live skiva av liknande skäl, tryck pumpande bas, man kan nästan hamna i en slags trans utan extacy. Jag njuter av Nirvanas otroliga låtar, rösten, ljudet och det härliga med det lugna finstämda ideligen avbrutet och "förstört" av distade gitarrer och k-pist tempo på trummor. Detta gäller även för Linking Park - otroligt begåvade musiker. Depeche Mode, Credence men även U2 som betyder mest för mig genom min uppväxt och det kommer aldrig att gå ur. Det är en del av mig. House musiken ffa Fransk som ofta ispererats av jazzen. Jazzen från Norah Jones till gamla Amerikanska musiker. Klassisk musik mm. Ja det finns mycket mer.

Som du skriver ovan kan det ha med humör att göra. En sen kväll, wiskey, dåsig i soffan, House eller jazz. Innan party, vill hitta stämning, en grågg, musiken dynamisk med högt tempo. Regnig söndag, tråkig dag, inget att göra - Betoven orgelmusik, kraftig, pampig, tung. Grabbkväll, gamla godingar frå förr. I bilen, på natten, själv på vägen, landsäg, svepande kurvor, hög musik, f-n jag kör för fort. Alltså! musik i alla väder. Jag kan understundom njuta av musik lika bra i bilen men på ett annat sätt.

Jag tycker det är viktigt att inte låsa sig i ett fack. Jag tycker synd om de som säger att de tex inte gillar Jazz. Vadå? har du hört all Jazz eller? Eller jag gillar jazz men House är kass eller rock. Det finns en röd tråd genom musiken från stenålders musik till i dag. Allt inspireras från det som var tidigare. Betoven är ju ibland som rena hårdrocken om man tänker till lite. I alla musikområden finns det hög kvalitet och låg. En bra låt håller om den görs som jazz version eller rock version.

Jag tycker tribute skivor (omtolkade låter av andra artister) är jätte kul. Det kan få en att se och få ut mer av en låt. Och har den kvalitet tål den att vridas och vändas. Tex jag har lite svårt för The Ark de har gjort några riktigt bra låtar men generellt gillar jag inte deras produktion. Också kommer Maja Hirasava och gör om deras låt. Då inser jag plötsligt kvaliteten i låten.

Musiken har alltså olika delar som man kan uppskatta. Ljudet i sig, melodier, produktionen, röster, dynamiken, förmedlade känslor, stämningar mm.

Det enklaste att ta till sig är melodin. Den kan förmedlas till och med via ljudet av en mobiltelefon och man kan nästan njuta av det. Men mycket av det andra kan man bara få fram med bra Hifi. Många skivor som har hög kvalitet kanske man inte fattar. Det tar massa lyssningar innan de växer och blir fantastiska. Ge "dåliga" Skivor den chansen. Det kanske gömmer sig ett guldkorn.

Jag vill påstå att jag älskar hifi pga musiken. Jag vill höra det konstnärliga, få det att träffa mig djupt in i skälen. Jag kan även uppskatta bara ett häftigt ljud men det är inte det som ger mig gåshud. Det skall användas i ett sammanhang, konstnärligt. Man uppfattar konst olika pga tycke och smak men det går att uppskatta kvaliteten även hos det man inte gillar om det är kvalitet (men vem bedömer det?) Vart vill jag komma med detta. Jo, man bör sträva efter att inte ha fördomar om musik vara öppen och receptiv, koncentrera sig och försöka ta till sig även det du inte gillar. Då kommer man upptäcka njutning av annat än det vanliga och det berikar.

Jag har dock stött på en och annan med en anläggning närmar miljonen och en mycket skral skivsamling med tex bara rock. Och fixerade vid bara vissa ljud. Det är också ett hedervärt intresse. Men helt olikt mitt. Man får naturligtvis gilla vad man vill och om ett klubbslag beskrivet ovan ger en gåshud handlar det nog inte om musikintresse utan om något annat intresse om än lite ovanligt men respektabelt. Jag skulle tro att denna person, troligen man, skulle ha nytta av att vidga sina vyer som beskrivet i stycket ovan. Det finns även de som viger sitt liv åt och sysslar med kaninhoppning...

Om någon orkat ända hit tackar jag för det.

/Cal