calle_jr Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 Genomgående hög finish på högtalarna som eliot fångat väl. Det är lite tight att ha alla fyra uppställda. 2 eller 3 par borde funka bra. Jag hoppas mycket på denna butik. Quote
eliot Posted April 9, 2008 Author Posted April 9, 2008 Det är lite tight att ha alla fyra uppställda. 2 eller 3 par borde funka bra. Ja nog är det lite tight alltid ...och som Calle skriver så har högtalarna mycket bra finish Quote
calle_jr Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 Tjusigt när Vivids kopparröda kulör speglar sig i C2 och Miles III. Quote
Tompa Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 Jag var där inne senast i dag, och det måste sägas, grabbarna har fått till en härligt, behaglig, inbjudande atmosfär i butiken !! Hel mysigt att sitta med en kopp fika, snacka lite, då med fin musik i bakgrunden spelandes från trevlig elektronik ! Lyssnade i dag på ett nytt YBA slutsteg som man nyligen tagit in i butiken, Signature eller Classic, så långt är jag säker, men vilket av dom det var, det minns jag såklart inte nu, ja, ja vad ska man säga !?!?! Men att det spelade mysigt, det minns jag i alla fall !! //-- Tompa -- Quote
eliot Posted April 9, 2008 Author Posted April 9, 2008 Lyssnade i dag på ett nytt YBA slutsteg som man nyligen tagit in i butiken, Signature eller Classic, så långt är jag säker, men vilket av dom det var, det minns jag såklart inte nu, ja, ja vad ska man säga !?!?! Men att det spelade mysigt, det minns jag i alla fall !! //-- Tompa -- Man har högtalare i vitt skilda prislägen där Vivid Audio K1 är hela 100'000kr dyrare än Dynaudio C2 medan elektroniken var förhållandevis enkel med en integrerad förstärkare från YBA K1 är inte svårdrivna men jag har hört dom drivna av det stora YBA Passion 1000 slutsteget och då blommade de verkligen ut. Hoppas man kommer att kunna höra den kombinationen i affären.... - För den som undrar så var det i anläggningen som beskrivs i A vivid experience som de kopplades in Quote
eliot Posted April 9, 2008 Author Posted April 9, 2008 YBA Passion Intégré 300 är en integrerad förstärkare på 100W med inbyggt RIAA (för MM-pickuper) Källa var en CD-spelare från YBA med separat nätdel ...den heter bara Passion Player och ser ut att vara föregångare till YBA Passion 1000 CD player Quote
eliot Posted April 9, 2008 Author Posted April 9, 2008 Det fanns även rör att tillgå i form av denna snygga integrerade förstärkare från Einstein Quote
Tompa Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 När jag lyssnade på det nya YBA steget i dag, så spelade vi både på Dynaudio C2 samt Vividaudio K1 !! Så det var ju välspelande prylar hela vägen !! //-- Tompa -- Quote
eliot Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 Jag träffade många bekanta i affären så tiden gick men jag tyckte att det skulle vara för galet om jag lämnade affären utan att ha provlyssnat. Jens erbjöd sig att dema och vi började med att spela på Dynaudio C2. Jag har aldrig varit förtjust i Dynaudio men det var länge sedan jag lyssnade mer koncentrerat. Den gången var det Dynaudio Evidence Master som drevs av Krell monoblock och även resten av elektroniken kom från Krell och det lät rejält oengagerat och tråkigt - och det förbluffande var att denna anläggningen gav precis samma intryck. Jens menade att det var rummet och att det lät mycket "livligare" i det andra rummet och efter att ha lyssnat i det rummet, med den enklare uppställningen som fanns där, förstod jag vad han menade. Vi kopplade emellertid sedan om till Marten Miles III och det lät plötsligt mycket mer engagerande och dynamiskt i det stora rummet. På det hela taget en mycket bättre högtalare i.m.h.o. Jens vidhöll att han tyckte att Dynaudio C2 var en bra högtalare vilket bara visar att åsikterna när det gäller musikåtergivning ofta går isär Det gäller ju att i en affär tillgodose olika ljudpreferenser och det gör man ju på detta viset. Nu lyssnade jag inte på Vivid Audio men baserat på tidigare intryck så skulle jag karakterisera dom som mer dynamiska än de övriga två och ännu mer i min smak Quote
eliot Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 Det fanns ytterligare högtalare i detta rum där Vivid Audio V1.5 hade fått den lite ovanliga platsen i fönsterkarmen Quote
eliot Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 Här ser vi fullförstärkaren The Absolute Tune från Einstein Audio och i bakgrunden skivspelaren VPI Super Scoutmaster (med separat nätdel på golvet under skivspelaren!) Ett RIAA-steg från ASR döljer sig under förstärkaren från Einstein Quote
eliot Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 I andra ändan av korridoren finns ytterligare ett rum Detta rum förklarar de tre sista bokstäverna i affärens namn. Vi återkommer till det rummet... Nu är tiden inne att glänta på draperiet Quote
eliot Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 Här sitter man som i en biograf anno dazumal Quote
eliot Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 Jag upptäckte just att jag glömt att ange adressen men det var tydligen någon som med hjälp av första bilden och lite möda ändå hittade rätt - Adressen finns nu i första inlägget Quote
eliot Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 Hembioelektroniken kommer från Audionet Quote
mathsg Posted April 10, 2008 Posted April 10, 2008 Ja, det var jag som hade tagit mig ner från Åre och fick leta rätt på butiken genom att ta fram ett flygfoto på Eniro och jämföra med bilderna i det här reportaget, min vän Lars fick vara flygfotoläsare och jag körde. Vi fick sedan först träffa Patrik ,som bjöd på gott kaffe, lyssna på Vivid med YBA, hittade Rage Against the Machines första som spelade fint på anläggningen. Vi fick även testa biorummet med lite Pink Floyd. Mycket trevligt och väl värt en omväg, mycket bra att adressen finns angiven, annars hade jag lagt in den nu. Quote
Ragge Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Jag och några kompisar var i butiken idag och lyssnade i närmare en och en halv timme. Skön inredning och luftiga lokaler - det är såhär hifi-butiker ska se ut. Jag tyckte det presenterades väldigt bra ljud både från de billigare och från de dyrare systemen. Framför allt spelade YBA på Dynaudio C2 med en fantastisk närvaro och känsla samtidigt som det var oerhört dynamiskt. Det var länge sedan jag hörde ett system som samtidigt hade finess, storlek och styrka på det imponerande viset. Ett rent nöje att lyssna på och verkligen en upplevelse - ren High End. Tack för besöket och lycka till! Quote
helios Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Framför allt spelade YBA på Dynaudio C2 med en fantastisk närvaro och känsla samtidigt som det var oerhört dynamiskt. Det var länge sedan jag hörde ett system som samtidigt hade finess, storlek och styrka på det imponerande viset. Ett rent nöje att lyssna på och verkligen en upplevelse - ren High End. Tack för besöket och lycka till! Den kombinationen kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat. En fråga bara: Med vissa kommentarer som fällts angående ljudet funderar jag, är det träbjälklag eller betong i butiken? GLHF Quote
Recommended Posts