Jump to content

Recommended Posts

Posted

I Sverige är det ju lite omständigt att få höra en komponent man drömmer om. Den kanske inte finns hos handlaren som har märket eller så finns det inte någon återförsäljare i Sverige ens. Fullt förståligt eftersom lager kostar mycket pengar. Ännu bökigare är det ju att få höra ett system man drömmer om. Men vad är ett intresse utan drömmar??

Vilken systemkombination skulle ni verkligen vilja slänga ett öra till??

Själv skulle jag tycka det vore väldigt roligt att spendera en kväll med:

Kuzma Stabi XL

Audio Research Reference elektronik

JBL K2 S9800

I ett stooort rum med massa vinylbackar att gå och gräva i.

Posted

Mm, jag skulle kunna tänka mig ett stort (ca 50-80m2) lyssningsrum med två anläggningar på varsin långvägg och en soffgrupp i mitten.. Smakfullt inrett med "osynlig" akustikfix för att ta vara på enbart de värsta problemen (typ level 1-2 kanske, inte mer) och i övrigt inredd med mjuka och varma möbler, mattor, tavlor osv.

Längs ena väggen vill jag ha Verity Audio Lohengrin II högtalare, och hela Boulder 2000-serien uppkopplad.

På den andra väggen vill jag ha MBL 101 X-treme med hela MBL Reference-serien, bi-ampad med två 9011 per kanal.

Jag vill också ha lite reservprylar att kunna skifta runt med när lusten faller på, t.ex. CAT's referenselektronik, Acapella's statementhögtalare, c-j ART3, Jadis' toppserier, lite Leben-prylar, en hoper sköna NOS-rör så man kan skifta runt lite efter behov osv.

Längs kortväggen vill jag ha lite sköna skivspelare att leka med som jag kan koppla som jag vill, t.ex. Clearaudio Statement, Continuum Caliburn, Rockport Sirius III, Simon Yorke S10, och varför inte toppmodellerna från Transrotor och Brinkmann?

Jag vill också ha lite sköna phonosteg att leka med, gärna lite esoteriska japaner och sånt skoj.

Givetvis vill jag ha en väska med alla bra pickuper så jag kan byta som jag vill, t.ex. Clearaudio Goldfinger v2, Lyra Olympos, Lyra Titan, Air Tangent, alla skumma japaner, Dynavector XV-1S - samt monovarianter på alla som finns. Och en uppsättning av alla skojiga tonarmar som finns..

Och till sist, en *stor* hylla full med en komplett uppsättning mint 45rpm från Analogue Productions, Classic Records osv.. Och gärna en komplett diskografi från Decca LXT och SXL, Columbia SAX, HMV ASD, Blue Note, Prestige, Contemporary Records osv. Ospelade givetvis. ;)

När jag tänker efter vore det bra med en heltidsanställd hifi-butler som gör allt jobb åt mig, och kan servera mig och gäster drinkar och god mat vid behov. :D

Posted

Köp senaste TAS och följ med hem till en kines som har ett sju-våningshus med "allt" inklusive 200,000 LP skivor ...

Jag skulle nog nöja mig med max 2 system så det blir plats för nya drömmar och tid för musiklyssning och mässbesök.

Posted

Jag skulle åka till OnOff och köpa en lite behändig stereo för sisådär 3500 kr(vi pratar om deras tyngre sortiment, därav ganska dyrt)

Köpa en enkel hylla från IKEA MAX 150 KR.

Men..som han sade i Lets dance.. ljudet ur den lilla anläggning skulle vara absolut världsklass, behöver inga absorer från svanå, rak och fin kurva..

Ingen fysiker i världen skulle kunna förklara hur dessa små plasthögtalare och en sådan billig/enkel elekronik kan åstakomma detta ljud. All plats som jag spar skulle jag sattsa på konst..

öhh....vi sade väl fantasi..va !

Posted

Vintage och jag skulle vilja höra hur de gamla mastodonterna från t.ex. Luxman och Kenwood står sig mot dagens drivelektronik. Högtaleriet får gärna vara purfärskt.

1442_pict_big_luxman_m6000_b.jpg

Posted
Gryphon fan som man är så hade jag utan problem kunnat spendera en kväll i detta rum

http://www.minhembio.com/hellbit

Jag menar alltså Rockport rummet som finns i slutet på sidan.

De andra grejerna e ju mina hehe

Kanon fin "liten" lya, det ser njutbart ut hemma hos dig ,bra smak! :)

//Bato

Posted
Vintage och jag skulle vilja höra hur de gamla mastodonterna från t.ex. Luxman och Kenwood står sig mot dagens drivelektronik. Högtaleriet får gärna vara purfärskt.

Jag hade kanske vänt på det hela med vintage-högtaleri och purfärsk elektronik..

Alltid nån som skall vara tvärsemot.. ;)

Men ett par gamla Infinity IRS V uppkopplade mot senaste Krell Evolution-serien..hmm..

I det här sammanhanget bör man kanske fråga sig vad som klarat tidens tand bäst..gammal elektronik eller gamla högtalare..? Jag vet inte..

Oops..ett sidospår från tråden..förlåt.. :)

Posted

Jag gillar när det inte är så många delar så jag skulle kunna nöja mig med : Aurum acoustics CDP Cd-spelare/försteg, boulder 2060 slutsteg, MBL 101 högtalare och kanske Brinkmann balance skivspelare

tommy

Posted

1442_pict_big_luxman_m6000_b.jpg

Har släpat runt en sån där (M6000) på ett antal demon i Sverige 1975. Den låter aning rått, gillar mellanbror M4000 mycket bättre. M2000 lät lite för tamt.

C1000 var ett bra försteg och tunern T110 var riktigt bra. Finishen var oerhört hög. Själv köpte jag en L-100 integrerad och en T-110'a.

mvh/Harry

Posted

Kanske inte riktigt svar på ursprungsfrågan...men

Drömmen vore massor med tid, bra lokaler och budget som lever upp till drömmarna om ny toppmodell, egengjord vinylspelare, ett snickeri/detaljverkstad med CNC fräsar, möjlighet att gjuta i alla tänkbara (och otänkbara) material, etc.

Posted

Hmm..

Jag skulle vilja höra en kombo. bestående av

Vienna Acoustics Concerto Grand

McIntosh MA6600 förstärkaren

McIntosh MCD201 cd spelare

och dmellan tosharna skulle det sitta Harmonic Tech's Cyberlight kablar...

det hade varit en av många kombos jag skulle vilja höra faktiskt..