Jump to content

Recommended Posts

Posted

Förra helgen var jag inne i Stockholm och det visade sig att min favoritaffär när det gäller vinyl var öppen. Jag har inte varit där på över ett år då han fått ovanan att ha stängt på lördagar. Han känner mig väl så han lämnade mig ensam i affären och gick för att dricka kaffe med en vän – och det kan ju bara sluta på ett sätt ;)

- Jag är faktiskt riktigt stolt att jag bara köpte 23 LP (mindre än 50 kr/skiva) men jag fann också detta vackra album med 78-varvare.

bholiday1.jpg

Det var 4 stenkakor som alla verkade vara ospelade:

bholiday2.jpg

- Är det inte snyggt :?:

Jag har precis köpt en Thorens TD124 mk 1 i fantastiskt tillstånd som jag tänker använda för att spela mono-skivor. Jag har ingen tonarm och pickup men funderar på en SME 3012 med Ortofon SPU – eller något liknande. Kanske jag skall skaffa en till arm för 78-varv ?

thorens.jpg

Jag köpte mest klassiska skivor men även några andra ”slank” med. Jag älskar Lightning Hopkins men många av hans skivor har miserabel inspelningskvalitet – men den skiva jag fann här var mycket bra. Den skiva som var minst intressant var faktiskt Dexter Gordon (original Blue Note, stereo) – jag tyckte den var lite för generisk Jazz.

skivor1.jpg

Jag har visserligen många fina monoskivor men jag passade på att köpa några verkliga praktexemplar

skivor2.jpg

Brahms sonat op. 5 med Curzon är en Decca WSB (wide silver band, stereo), first stamper, dvs första matrisen så bättre går det inte och den låter därefter förutom att det är en fin tolkning. De andra pianisterna Walter Gieseking och Gyorgi Cziffra är välkända men som jag inte har själv då de knappast finns på stereoutgivningar. Giesekings Debussy är välkänd!

skivor3.jpg

Nu kommer vi till en av mina favoriter: violin virtuosen Ruggiero Ricci och när jag såg dessa skivor så ökade pulsen :mm:

Den främre skivan är en Ida Händel på Supraphone (Ungerskt skivmärke, 1966) som jag blev rekommenderad och som var en mycket positiv ”överraskning”. Supraphone brukar göra bra inspelningar, men här stämde allt.

skivor4.jpg

Jag samlar skivor med Ernest Ansermet och då måste jag naturligtvis köpa ”Le Baiser de la Fee” = Fairy’s Kiss (ballett). Jag har den visseligen som en stereo-version på Ace-of-Diamonds (återutgivningslabel på Decca) som låter mycket bra – men är man samlare :blush

Everest vasr ett skivmärke som fanns i slutet av 50-talet och början på 60-talet då de gav ut de absolut bästa inspelningarna då de använde sig av 35mm tonband. Deras teknik köptes sedan upp av Mercury som gav ut några av sina berömda Mercury Living Presence med den tekniken – innan de också gick i putten och köptes upp av Philips.

Är det inte en fantastisk hobby!!!

- Innan jag gick så fick jag handlarens telefon-nummer så jag behövde bara ringa i förväg så skulle han öppna affären för mig. Är man VIP så är man ;)

Posted

Snyggt! :)

Jag köper en del ny vinyl också. Det är rätt kul det oxo, men... det är inte riktigt samma sak. De där beggade fynden är helt klart det roligaste. Hittade en nyinkommen John Coltrane vinyl i butiken i fredags (väntar på svar om den är till salu eller inte). Skivan heter Standards och det är en US-press original i hyfsat gott skick. Lät helt otroligt fint. Det är sånt som gör en skivspelare värd varenda krona. Att få höra skivorna som det lät 'då', och oftast är 'då' bättre än 'nu'. ;)

Tror det var denna men är inte helt säker.

e907374uku1.jpg

Posted

Många är förtjusta i Coltrane men själv har jag lite svårt för honom ibland. Men det hindrar inte att jag har några fina skivor med honom.

coltrane.jpg

För några år spelade en god vän en CD där Coltrane accompanjerade en sångare som hette Jonny Hartman och jag förstod honom när han hävdade att Jonny Hartman var en av de riktigt stora Jazzsångarna. När jag sedan något år sedan "snubblade" över originalutgåvan - ja då förstår ni vad jag gjorde. Förre ägaren har skrivit på baksidan att den inköptes 1965...

Rekommenderas varmt :)

Posted

Här är några av de första Rolling Stones skivorna.

De två understa är monoskivor och heter Rolling Stones och Rolling Stones No. 2 och är följaktligen de första skivorna. Skivan med "Satisfaction" kom efteråt :D

De två översta skivorna är i stereo varav den vänstra är en Wide Silver Band (WSB), dvs en förstautgåva medan den högra är en Small Silver Band (andrautgåva, pressad strax efter 1970).

rolling3.jpg

De är alla i bra skick - det kan man se på etiketten i bilden tidigare där man inte såg några märken runt hålet. Märken runt hålet brukar indikera att man inte spelat i så nyktert tillstånd och haft svårt att få skivan på tallriken :mm:

- Men inspelningarna var egentligen katastofalt dåliga jämfört med som var möjligt på den tiden. Det finns helt otroligt bra inspelningar i både Jazz och i Klassisk musik (i stereo!) från slutet på 50-talet och början på 60-talet så de borde ha kunnat åstadkommit något bättre :evil:

- Men det är ju musiken som räknas :D

Posted

Jag är imponerad! :)

Jag är inte något stort fan av Coltrane (jag håller mest på att upptäcka Jazzen i allmänhet liksom ;) ), men det spelar ingen roll. När det låter så bra som det gör, blir det roligt iallafall! :mm: Ska försöka ta några bilder jag oxo ;). Snart dags att köpa kamera känns det som. :)

Posted

Kul! Själv har jag bara en massa gömda backar med gamla dj skivor. :blush Plus ett gäng egna som jag köpte tidigt så klart... Får nog skaffa mig en vinylare snart.. :mm: