Jump to content

klassificering av Konstmusik

Matrixen

Recommended Posts

Hej musiklovers!

I vardagligt tal slätas ofta konstmusiken över och kallas rakt av för klassiskt. Oftast framfår ju av sammanhanget om man menar ordets exakta mening, eller populärbetydelsen.

En liten lättöverskådlig lathund vore trevligt och hade jag haft lite mer koll skulle jag gjort en liten sammanställning här. Bättre vore dock om någon av våra mer kunniga medlemmar kunde göra en kort sammanställning. jag tänker mig en lista med de "viktigaste" klassificeringarna inom konstmusiken med en ungefärlig tidsperiod och de viktigaste och kanske mest användbart, de mest kända tonsättarna som räknas därtill för att man enklare skall kunna associera till typiska musikstycken. Möjligt att jag underskattar komplexiteten hos detta och att gränserna är flytande, men ambitionsnivån jag hoppas på är en ungefärlig och vägledande sådan.

tacksam för input,

/Henrik

Käre Musiklövver,

Tillåt mej börja med ett citat helt utan bäring på frågan!

En lathund sa Bill och pekade med hela handen..

En lathund sa Bull och tittade ner på den sovande Fido..

Väck ej den hund som sover, snäste Måns bittert...
:blush:blush;)

En Grövre klassifisering av Musikhistoriens perioder

Som med alla historiska översikter gäller givetvis ett försiktigt "Panta Rei"* och ju närmare vi närmar oss vår egen tid ju större flytningar blir det!

Men en grundläggande översikt skulle kunna se ut såhär :

Förhistorisk : från tidernas gryning till 500 fKr

Antik musik : 500 fKr till 500 eKr

Medeltida musik : 500 eKr till 1350 eKr (Digerdöden tystar all musik)

Rännesanns : Våren 1351 till 1587 eKr (Monteverdi publiserar sin första Madrigalbok)

Barock : 1575 eKr till 1750 eKr (JS Bach trillar av orgelstolen)

Rokoko / Sturm und Drang - 1720 eKr till Mars 1773 eKr (WA Mozart kommer hem från sin resa till Italien och är genominspirerad)

Klassicism : 1750 eKr till våren 1827 eKr (FP Schubert insjuknar akut i nått som förmodligen är resultat av långvarig TBC och Syfilis, han har 18 månader kvar att leva..)

Romantik : 1792 eKr till 1856 eKr (Börjar med att Beethoven flyttar till Wien och slutar med att Robban Schumann dör på Dr. Richarz's sanitarium, förmodligen av Kvicksilverförgiftning, förmodligen ett resultat av behandling av hans latenta syfilis...)

Högromantik : 1840 eKr till 1 oktober 1896 ekr (Anton Bruckner beger sig att möta sin skapare..)

Senromantik : 1880 eKr till 1945 eKr (I gryningen efter det andra världskriget vaknar vi upp till en post-musikhistorisk ordning)

1900-tal : 1885 eKr till sista September 2002 eKr (här börjar det verkliga "Panta rei," 1900-talet delar in sig i en massa paralella skolor, från postromantik till postmodernism, från andra Wienskolans atonalitet till neoklassicism via serialism, minimalism och fan och hans moster till Sir Paul MacCartney som komponerar med spökskrivare.)

Samtida : Konstmusik från dom senaste 20-25 åren, framförallt av sådana kompositörer som fortfarande råkar ha nöjet att vara levande!! ;)

Vid sidan om det här har det ju alltid funnits folklig eller populär musik, och på det som vi idag kanske syftar som "klassisk" musik var kanske inte nått annat än populär eller möjligen religiös musik i sin samtid. Historiska översikter är ju i sin essens alltid efterkonstruktioner, förenklingar för att vi skall slippa tampas med hur komplext allting varit. Med reservationer för att andra kanske tycker att musikhistoriens flytningar kanske är bredare eller mer konsikventa, till detta invänder jag att historien har alltid varit inkonsikvent!

/ptr

* för att citera Herakleitos ~ "Man kan inte höra samma musik två gånger, Samma ljudflöde hör vi eller hör vi icke, det är vi och det är icke vi" (fritt ur minnet ;) ) ~ Minns att detta citat stammar från en tid före 1856 då fonografikan så sin gryning..

Ett annat sätt att dela kakan på är efter orkestrering:

1. Kammarmusik

1.1 Solo

1.1.1 Klaverinstrument

1.1.2 Blåsinstrument

1.1.3 Stränginstrument

1.1.4 Vokalt

1.1.5 Slagverk

1.2 Duett

1.2.1 Gitarr och violin

1.2.x ...

1.3 Trio

1.4 Kvartett

1.5--1.9 Femtett--Nonett

1.10 Övriga kammarorkestrar/symfoniettor

2. Symfonisk musik, utan vokala inslag

3. Symfonisk musik, med vokala inslag

4. Elektronika

(eller någonting sådant)

Ett annat kan vara att dela upp det efter tillämpning

1. Sakral

1.1 Mässor

1.2 Sånger

2. Profan

2.1 Instrumental

2.1.1 Symfoni

2.1.2 Preludium

2.1.3 Symfonisk dikt

2.2 Opera/operett

Förmodligen finns det ytterligare sätt...

/.../

1900-tal : 1885 eKr till sista September 2002 eKr /.../

/.../

/ptr

Nej plundin - nu måste du förklara dig... Jag har snurrat runt på Nätet en bra stund för att finna vad som kan göra att den sista september 2002 är avslutningen på 1900-talet för konstmusiksen? Hittar ingen rationell anledning - å andra sidan kanske man inte ska förvänta sig något sådant i ett sån't här sammanhang...

Vad var det som hände den sista september 2002?

;) /Jörgen G

Vad var det som hände den sista september 2002?

...vad får dig att tro att något måste vara rationellt?

..det var ett slumpmässigt valt datum bara för att visa att all historieskrivning är i händerna på den som skriver... ;) ... en liten smula beror det oxå på en av mina historieproffesorer hade (har) för vana att säga att ett århundrande sällan börjar förren 18 månader efter sitt utsatta datum... Men jag skulle lika gärna kunna säga att det var den 17 Maj 2003 (då en av efterkrigstidens viktigaste nydanare Luciano Berio går bort) eller den 27 April 1992 (Den franske tonsättaren Olivier Messiaen går bort), det viktiga är inte datumet, utan det, att du får en punkt att fästa ditt minne på!

/ptr

...vad får dig att tro att något måste vara rationellt?

..det var ett slumpmässigt valt datum bara för att visa att all historieskrivning är i händerna på den som skriver... ;) ... en liten smula beror det oxå på en av mina historieproffesorer hade (har) för vana att säga att ett århundrande sällan börjar förren 18 månader efter sitt utsatta datum... Men jag skulle lika gärna kunna säga att det var den 17 Maj 2003 (då en av efterkrigstidens viktigaste nydanare Luciano Berio går bort) eller den 27 April 1992 (Den franske tonsättaren Olivier Messiaen går bort), det viktiga är inte datumet, utan det, att du får en punkt att fästa ditt minne på!

/ptr

vad mycket roligare intressanta saker blir med plundin med i bilden :)