Engelholm Audio Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Därmed avslutar jag årets bevakning från Montreal-mässan. Det skall bli skönt att lägga detta bakom sig och återgå till musiken. Passar också på att tacka Timbre för att jag fick gå dit i Euphonias namn, vilket gav lite arbetsro första dagen när endast proffsen hade tillträde. Jag antar att nästa reportage blir från Arken, men då får någon annan hålla i kameran ... Stort tack för trevlig läsning, bra bilder, personliga reflektioner - ett stycke hifiunderhållning när den är som bäst (å gratis! ) Quote
fredrik Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Rummet var väldigt stort, så det handlar mer om den där gosiga hemmakänslan. Fick nästan lite torgskräck i den enorma lokalen. Som den psykolog jag är måste jag här vara lite av en besserwisser . Torgskräck, eller agorafobi med ett snobbigare ord, är inte en rädsla för öde platser. Man måste mer tänka sig ett torg fullt med handel och kommers, alltså ett överbefolkat ställe. Och så verkar det ju inte ha varit här. Detta är ofta en vanlig missuppfattning när det gäller torgskräck. (Är det förresten detta som kallas off-topic?) För övrigt vill även jag tacka för det fina reportaget! Quote
mathsg Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Faller in i hyllningskören, tack för reportaget. Quote
helios Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Tack Robert. Vore skoj med en ”Reporter” i varje hörn av HiFi globen. Vår man i Peking, vår man ”down under”... o.s.v. Quote
Joacim Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Mässan höll på 4 dagar och jag var där 3 av dessa ... Jag har också lyssnat väldigt mycket på Avalon, Wilson och AudioPhysics som är huvudsortimentet i den butik jag brukar hålla till hos och vi har haft långa och djupa diskussion och praktiska övningar. Ett och annat fastnar ... Ahaa, det förklarar också saken (Du har fuskat lite vid sidan om ) Vad har Du hört mer av Avalon's sortiment i butiken? (Direkt kanske jämfört nya Indra mot Ascendant?!) I övrigt en trevlig tråd! Quote
Joacim Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Hejsan! Stereophile har testat VTL och likt andra rörförstärkare har VTL en lite lägre dämpfaktor, även om VTL klarar sig helt OK i detta avseende. Anyhow, detta resulterar i att förstärkaren inte förstärker linjärt om inte impedansen är linjär. Det är sällan impedansen är linjär hos en högtalare och Eclipsa (?) från Avalon, som Stereophile testat, uppvisar en helt vanlig/normal impedans. Troligen vanlig/normal även för Indra. Detta ger den effekten att impedanstoppen (/eller topparna) i basområdet ger en basförstärkning om nån eller några dB. Detta kan ta bort lite av den signatur som du beskriver, Joacim, och istället låta lite kraftigare, fylligare, etc. Länk till mätningsgrafen Tack för input Quote
Joacim Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Ja verkligen trevligt reportage. Avalonhögtalarna har jag hört några gånger på mässor och gillar deras tuffa och kantiga design. Isis var med på en Arken-mässa för några år sedan i ett alldeles för stort och kalt rum, men man kunde verkligen ana potentialen. Året efter på Sheraton i Stockholm med en mindre modell, kommer tyvärr inte ihåg namnet- Då fick man verkligen till det, högtalarna försvann. Kvar blev en homogen ljudbild med bredd ljup och definition som var enastående. Calm Det var den nya Ascendant N som de visade på Sheraton Det spelade bra, även om inte rummet var helt optimalt den gången...(svårt på mässorna många gånger). Det var väldigt långsmalt?! Quote
Bebop Posted April 11, 2008 Author Posted April 11, 2008 Ahaa, det förklarar också saken (Du har fuskat lite vid sidan om ) Vad har Du hört mer av Avalon's sortiment i butiken? (Direkt kanske jämfört nya Indra mot Ascendant?!) I övrigt en trevlig tråd! Tack, Joacim ... Cdf-Audio i Montreal har för närvarande Isis, Eidolon Diamond och Indra hemma. Programförklaringen för Indra från Avalons sida, har varit att försöka skapa en högtalare med samma ljudprofil och tänkande som Isis men för mindre rum och sammanhang. Att döma av mässan så har de lyckats bra. Jag har bara hört Ascendant en gång och aldrig tillsammans med Indra tillsammans så jag kan inte ge en jämförelse. Jag har däremot hört Opus Ceramic och Indra och i det sammanhanget är Indra definitivt en bättre högtalare. Den låter mer komplett över samtliga register med ett större värmeinnehåll. Som tidigare nämnts så är dom dock kräsna både med placering och elektronik så man kan lätt bli besviken om man har hela kedjan på plats. Tycker dock att dom är onödigt dyra i Sverige liksom Wilson. Här kostar ett par Indra ca 125,000:- Quote
Joacim Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Tack, Joacim ... Cdf-Audio i Montreal har för närvarande Isis, Eidolon Diamond och Indra hemma. Programförklaringen för Indra från Avalons sida, har varit att försöka skapa en högtalare med samma ljudprofil och tänkande som Isis men för mindre rum och sammanhang. Att döma av mässan så har de lyckats bra. Jag har bara hört Ascendant en gång och aldrig tillsammans med Indra tillsammans så jag kan inte ge en jämförelse. Jag har däremot hört Opus Ceramic och Indra och i det sammanhanget är Indra definitivt en bättre högtalare. Den låter mer komplett över samtliga register med ett större värmeinnehåll. Som tidigare nämnts så är dom dock kräsna både med placering och elektronik så man kan lätt bli besviken om man har hela kedjan på plats. Tycker dock att dom är onödigt dyra i Sverige liksom Wilson. Här kostar ett par Indra ca 125,000:- Intressant butik Har varit i Montreal några gånger, och försökt leta efter någon HiFi-butik...synd att jag missat denna! Håller med om prisnivån , men det är ju ca omräkningsfaktor 10 som gäller mot $ (men $ har ju gått ned kraftigt nu bara under senaste halvåret, så priserna är kanske på nedåtgående?!) Mässan verkar bara bli bättre och bättre för varje år!? Quote
Kent_n Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Bebop: Guldreppotage, kanon. Kompletterar med reppotage från Stereophile http://blog.stereophile.com/fsi2008/ Quote
helios Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Kompletterar med reppotage från Stereophile http://blog.stereophile.com/fsi2008/ Trevligt reportage i Stereophile. Skoj att få en bild på Mr. Tash M. Goka. http://blog.stereophile.com/fsi2008/040708tash/ Pratade några gånger med honom per telefon när Divergent Technologies reparerade mina baselement. Quote
Bebop Posted April 13, 2008 Author Posted April 13, 2008 Trevligt reportage i Stereophile. Skoj att få en bild på Mr. Tash M. Goka. http://blog.stereophile.com/fsi2008/040708tash/ Pratade några gånger med honom per telefon när Divergent Technologies reparerade mina baselement. Han var också mycket trevlig och behaglig att prata med. Han är en mycket stor vän av Norden och är mycket nöjd med samarbetet han har här. Jag framförde dock mina farhågor för hans nya distributör, Classic Design, som aldrig visar upp sina produkter på mässor, vilket han tyckte var märkligt och nytt för honom. Kanske han kan påverka? Quote
helios Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Han var också mycket trevlig och behaglig att prata med. Han är en mycket stor vän av Norden och är mycket nöjd med samarbetet han har här. Jag framförde dock mina farhågor för hans nya distributör, Classic Design, som aldrig visar upp sina produkter på mässor, vilket han tyckte var märkligt och nytt för honom. Kanske han kan påverka? Han var trevlig att prata med i telefon också. Blev mest förvånad att det var han som svarade i telefon dom 3 gånger jag ringde. Ingen sekreterare som filtrerade. Hur Classic Design är, vet jag ingenting om. Quote
Guest om.s Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Takker også for en meget god reportasje Bebop!... mvh Quote
Greensleeves Posted April 25, 2008 Posted April 25, 2008 Apropå denna kanadensiska Hifishow, undrar jag om det finns några webbplatser som har en (speciell) bevakning av just kanadensisk hifi..? För att starta upp någon slags improviserad länksamling ledandes till Kanada-hifi, ger jag själv följande länktips: http://www.canuckaudiomart.com/ http://www.canadahifi.com/ Quote
Timbre™ Posted April 26, 2008 Posted April 26, 2008 Det handlar kanske mer om hifi från hela världen men The Inner Ear Report och Quebec-baserade UHF Magazine är ju från Kanada. Quote
Greensleeves Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Det handlar kanske mer om hifi från hela världen men The Inner Ear Report och Quebec-baserade UHF Magazine är ju från Kanada. Som tack för dina tips, kan jag nämna ytterligare ett kanadensiskt hifi- och hemmabiomagasin, nämligen Audio Ideas Guide: http://www.audio-ideas.com/ Quote
niklasthedolphin Posted September 12, 2008 Posted September 12, 2008 Kul Bebop! Mounen spelade på Kista-mässan. En utmanade design vill jag lova! Men i rätt miljö tycker jag att den är rätt häftig. I Stockholm körde man med Mark Levinson. Var med på lite olika lyssningstillfällen och tycker att man fick en verklig uppfattning av högtalarnas kapacitet när man lyssnade på lågstämnd musik. Här presterades otrolig ljudbild med djup och bredd och med utomordentlig närvarokänsla och ett sömlöst tonregister. Tillverkningsprocessen lär vara något speciellt, med svetsning av de två gjutna aluminiumhalvorna tillsammans, innifrån. Calm Jeg har så også hørt disse smukke æsker og må sige at lydmæssigt skuffer de mig vældig meget. "dolph" Quote
Recommended Posts