Jump to content

Recommended Posts

Posted
Några fler kommentarer runt Indra'n :mm:

Du nämner "-djupaste basen..." Är Du inne på frekvensdjup, eller upplevelsen av bas? (Avalon är ju kända för att vara relativt raka över kurvan, så också i botten jämfört med en del andra tillverkare som kanske har en puckel i botten på x dB, och då kan Avalon kanske upplevas "tunna" fastän de kanske spelar "rätt"?!)

Det kan ju också vara rummet/rummen som spelar ett "spratt" vad gäller upplevelsen?!

Vad var det specifikt Du tyckte om med ljudbild/dynamik jämfört med de andra systemen?

Det var ju en intressant kombination för demo, ett riktigt blandat "sjöslag"... :o

Hejsan!

Stereophile har testat VTL och likt andra rörförstärkare har VTL en lite lägre dämpfaktor, även om VTL klarar sig helt OK i detta avseende. Anyhow, detta resulterar i att förstärkaren inte förstärker linjärt om inte impedansen är linjär. Det är sällan impedansen är linjär hos en högtalare och Eclipsa (?) från Avalon, som Stereophile testat, uppvisar en helt vanlig/normal impedans. Troligen vanlig/normal även för Indra.

Detta ger den effekten att impedanstoppen (/eller topparna) i basområdet ger en basförstärkning om nån eller några dB. Detta kan ta bort lite av den signatur som du beskriver, Joacim, och istället låta lite kraftigare, fylligare, etc.

Länk till mätningsgrafen

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Isis var med på en Arken-mässa för några år sedan i ett alldeles för stort och kalt rum, men man kunde verkligen ana potentialen.

Det minns jag också så. Det var nog Arken 06. Hittar inga bilder från det rummet, men man spelade med Conrad Johnson och högtalarna stod mitt i ett gigantiskt rum. Jag tyckte det lät mycket bra. Inte överdrivet imponerande med wow-faktor, men det brukar bli bäst så i längden.

Posted

Dags att köra på igen ...

Lamm är ett sånt där magiskt märke som får det att vattnas i många mungipor, så även hos mig. Prislappen på flera hundra tusen lakan ger mig dock muntorka. :( Här presenterades deras nya monoblock ML3 Signature med separat nätdel. Högtalare var de mäktiga Verity Audio Lohengrin II. Analog källa var Basis 2800 och franska Neodio CD-drive och DAC (aldrig hört talas om innan) Neodio.

Det lät fantastiskt bra i den stora salen men något saknades ...

Lamm.jpg

Lamm2.jpg

Lamm4.jpg

Neodio.jpg

Rack och hyllor kommer från Critical Mass Det lät hälsa att de söker representation i Norden ... så det är bara att kontakta dom.

Posted

Vad vore en mässa utan kablar ...

Här hade kanadensiska Gut Wire satt upp 2 TV med snandardkabel och deras billigaste power cable (för ca 700 SEK) och visade skillnaden i A-B test och visst var det skillnad. Om det var enbart kabeln eller om det fixats på annat sätt kan jag inte säga. Kablarna gick åt som smör i solsken, så visst fungerade tilltaget.

Gut Wire lät också hälsa att de söker representation i Sverige.

Kabeltest.jpg

Kabeltest2.jpg

Posted

Det här ser ju ut som en Esoteric för 19,000 USD ...

APLNWO.jpg

... vilket är helt fel. Ni ser väl att det är en APL NWO 3.0 för 38,000 USD. Det handlar alltså om en moddad Esoteric. Enligt demon, är det världens bästa CD. Kanske det ... Här kan ni läsa mer om APL Visit My Website

Posted

Chord var där och visade upp sitt nya CD-monster som presenterades tillsammans med Neat M4i. Jag hade väntat mig ett lite spetsigt ljud (min fördom mot Chord). Jag hade fel. Lät jättebra.

ChrodRedRefCD.jpg

ChordoNeat.jpg

Posted

Neeper Acoustics är en dansk högtalarfirma som drivs av "galne perfektionisten" Kim Neeper Rasmussen (hans eget omdöme). Han är skolad hos de danska högtalartillverkarna och har under denna tid skapat sin egen filosofi som innebär "kompromisslöshet mot det perfekta ljudet". Jag måste säga att han är på god väg. Han hade ett svårt rum, men han det var en mäktig spelning även om det blev lite bastungt i mellanbasen. Skulle vara kul att höra dessa i bättre sammanhang.

Neeper2.jpg

Posted

Tenor kommer från Montreal. Här visar VD'n (vars namn jag tappat bort) en prototyp till försteg med separat nätdel. Pris, ca 40,000 CAD. Monostegen är en hybrid-förstärkare som levererar drygt 300 watt styck till det facila priset av 90,000 CAD (per par). Dom spelade över Kharma som också kräver mer än en månadslön att inhandla.

Något gick galet för plötsligt så gick diskanten och mellanregistret på högtalarna. Ett par Avalon Eidolon hämtades in men det hjälpte inte. Något var fel ... Jag har dock hört Tenor spela magiskt, dock inte denna gång.

En TV-skärm visade kommande modeller.

TenorVD.jpg

TenoroKharma.jpg

Tenorframtid.jpg

Posted
Dags att köra på igen ...

Lamm är ett sånt där magiskt märke som får det att vattnas i många mungipor, så även hos mig. Prislappen på flera hundra tusen lakan ger mig dock muntorka. :( Här presenterades deras nya monoblock ML3 Signature med separat nätdel.

Här får man en uppfattning om storlek per kanal för detta förstärkeri.

Det är ju rejäla bitar med en rejäl prislapp... :)

Posted
Nya högtalare från kanadensiska Reference 3a. Tappade dock bort modellnamnet och den finns ännu inte på hemsidan.

Bopman, har du nån aning vad R3a använde för slutsteg? (Går kasnke att läsa om man delförstorar bilden?)

Ser helt obekant ut för mej.... Men Snyggt, påminner lite om Air Tight ATM-2001...

/ptr

Posted

Bopman, har du nån aning vad R3a använde för slutsteg? (Går kasnke att läsa om man delförstorar bilden?)

Ser helt obekant ut för mej.... Men Snyggt, påminner lite om Air Tight ATM-2001...

/ptr

Ser ut som ANTIQUE SOUND LAB ;)

Mycket trevligt mässreportage :mm:

Posted
Det lät fantastiskt bra i den stora salen men något saknades ...

Både Lamm Industries och Verity Audio är ju väldigt intressanta redan var för sig. Kanske inte helt lätt att ringa in men på vilket sätt uppstod känslan av att något saknades.... :?:

Posted

Det är ju klart att ML3 skulle vara kul att lyssna på, dock är det väl tämligen osäkert om någon i ens närhet tar hem ett par slutsteg för facila 135 000 dollar...

Posted
Samtliga Avalon är kräsna med vilken kombination man spänner för. De är också ytterst känsliga på hur de ställs upp i rummet. När man får till det så är de dock svårslagna. Graem Humphrey i Montreal, är en studioräv och äger highend butiken Cdf-Audio i Montreal. Han anses både av Wilson och Avalon som en av de bästa när det gäller att få ut det bästa av högtalarna. Han säger så här om Avalon.

1-2 meter till bakvägg. Ingen invinkling. Avstånd mellan högtalarkonernas mitt ca 2.5 - 3.0 meter. Lyssningsavstånd ca 2-2.5 meter från öronen till konernas centrum. Detta ger normalt ett fantastiskt perspektiv. Högtalarna försvinner fullständigt, endast en ljudbild återstår om man fattar knappt var ljudet kommer ifrån. Detta är för mig Avalons adelsmärke.

Uppställningen på bilden hade allt detta. Dessutom dynamik och inget register kändes över- eller underrepresenterat. Basen var fast och kändes också djup. Men på skivor med riktig ljupbas, typ SAINT-SAËNS 3:e symfoni (orgelkonserten), så blir det lite för mycket för dom. Det är inget jag tänkte på när jag lyssnade på dom, men man märker det om man jämför med t ex Rockport. Enligt butiken, så har man sålt en hel del REL Britannia subwoofers till Avalonägare som vill ha djupare bas.

Avalon kräver kräver en kraftig förstärkare för att spela ut ordentligt. VTL ST-150 och uppåt klarar detta utmärkt. Även Parasound, som jag hört tillsammans med dom, klarar uppgiften galant, och det finns naturligtvis fler alternativ. Finns ju en tråd om Boulder och Avalon Acendant (stavning?) som tycks trivas bra ihop. Cdf (utställaren) ville också visa på hur man kan toppa ett system med elektronik från olika tillverkare som tillsammans skapar magik. Shindo är den bästa förförstärkare jag har hört och är kanske den allra största stjärnan i systemet. Dessvärre kostar den en hel del.

Tack för bra och fylligare information!

Var Du tillbaka igen... :o ... eller hade Du allt i huvudet fortfarande?

Nu hänger jag med vad gäller basen!

Kombinationen var intressant, och det var roligt att höra tanken bakom.

Håller med om kraftig förstärkare för att spela ut... :D

Intressant!

Posted
Både Lamm Industries och Verity Audio är ju väldigt intressanta redan var för sig. Kanske inte helt lätt att ringa in men på vilket sätt uppstod känslan av att något saknades.... :?:

Rummet var väldigt stort, så det handlar mer om den där gosiga hemmakänslan. Fick nästan lite torgskräck :o i den enorma lokalen. Alltså inget emot systemet som sådant. I den här typen av rum, tycker jag nog att Gamuts L9:or var mer passande.

Posted
Tack för bra och fylligare information!

Var Du tillbaka igen... :o ... eller hade Du allt i huvudet fortfarande?

Nu hänger jag med vad gäller basen!

Kombinationen var intressant, och det var roligt att höra tanken bakom.

Håller med om kraftig förstärkare för att spela ut... :D

Intressant!

Mässan höll på 4 dagar och jag var där 3 av dessa ... Jag har också lyssnat väldigt mycket på Avalon, Wilson och AudioPhysics som är huvudsortimentet i den butik jag brukar hålla till hos och vi har haft långa och djupa diskussion och praktiska övningar. Ett och annat fastnar ... ;)

Posted

Vi börjar närma oss slutet på det här reportaget ...

PSB är en kanadensisk högtalare som kan sägas vara Kanadas motsvarighet till engelska Monitor Audio. PSB senaste golvare har fått mycket fin kritik här och jag tycker också att det lät bra med elektronik från Rogue Audio.

RogueoPSB.jpg

MBL som gjort så bra ifrån sig lanserades nu i Kanada. Det lilla jag hörde bekräftar mycket av det jag läst i pressen. Jag saknade dock lite värme, men ta det inte för allvarligt för jag lyssnade inte så oerhört aktivt.

MBL.jpg

Oracle från Sherbrook i Quebec visade upp sina designade prylar och spelade över Final elektrostater. Det snackades dock mest i det rummet så jag avstår kommentera ljudet. Oracles design hade passat bra till KEF's Muon.

Oracle.jpg

Simon York's skivspelare är en ögonsten. För att hålla ner priset levereras den här med bottenplatta från ProJect. Det spelades dock inte på den när jag var där. Om jag minns rätt kommer Simon York från Schweiz men bor i Spanien (eller tvärtom). Därav tjuren.

Vackerskispelare.jpg

Posted

Jag läste att Leben gjorde succé i Stockholm. Något tycks ha hänt för dom nämns med allt mer respekt även här. På mässan presenterades deras 2 integrerade förstärkare över Clearaudios skivspelare, ProAc Respons nya stativare samt med RIAA från Pathos.

Det lät mycket bra även om jag vurmar mer för golvare. På bilden ses dessutom min hifi kompis André Theriault som designat och tillverkat racket. Han har också designat Tenors förstärkare plus detaljer till diverse skivspelare.

Leben.jpg

Leben2.jpg

Därmed avslutar jag årets bevakning från Montreal-mässan. Det skall bli skönt att lägga detta bakom sig och återgå till musiken. Passar också på att tacka Timbre för att jag fick gå dit i Euphonias namn, vilket gav lite arbetsro första dagen när endast proffsen hade tillträde.

Jag antar att nästa reportage blir från Arken, men då får någon annan hålla i kameran ... :)

Voucher.jpg

Posted

Bebop!

Ett stort tack för detta reportage!

Mycket intressant ! :)

Mycket fina bilder! :)

Vi som hade nöjet att få följa med dig på denna rundvandring kunde nästan föreställa oss ljudintrycken efter dina initierade beskrivningar. :mm:

Man längtar efter nästa mässa!

Calm

Posted

Får också tacka för ett mycket trevligt reportage :mm:

Simon York's skivspelare är en ögonsten. För att hålla ner priset levereras den här med bottenplatta från ProJect. Det spelades dock inte på den när jag var där. Om jag minns rätt kommer Simon York från Schweiz men bor i Spanien (eller tvärtom). Därav tjuren.

Han är en engelsman som flyttat till Spanien :)

Posted
Bebop!

Ett stort tack för detta reportage!

Mycket intressant ! :)

Mycket fina bilder! :)

Vi som hade nöjet att få följa med dig på denna rundvandring kunde nästan föreställa oss ljudintrycken efter dina initierade beskrivningar. :mm:

Man längtar efter nästa mässa!

Calm

Jag kan bara a det varmaste instämma med föregående talare !! :)

//-- Tompa --