Jump to content

Recommended Posts

Posted
Här kommer mässans overkill nummer ett. Det här skulle jag allt villa höra i ett större rum. Trots dessa förutsättningar var det lätt att höra potentialen. Det verkar som Revel har fått till en fantastisk högtalare.

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...02008/Revel.jpg

Nej nej stopp...för mkt grejer i för litet rum! :o:black:

Dessa högtalare spelades f.ö. på Elite Audio under premiärdagen för några månader sedan. Då i vad jag antar är ett bättre rum... :blush:D

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Nej nej stopp...för mkt grejer i för litet rum! :o:black:

Dom var mer inriktade på att visa upp, snarare än spela upp. :blush Lite märkligt mitt under lansering av Revels nya högtalare, med mändgder av positiva omdömen från de amerikanska hifibladen. Jag antar att Harman inte har gått in med marknadsföringsbidrag vilket innebär att den lille handlaren får bekosta allt själv. :(

Posted

Jag var mycket nyfiken på Gershman Acoustics. Det blev dock platt fall. Dålig upplösning mellan instrument, hopgrötat, ansträngt... :dead: Fråga mig inte varför. Jag utgår ifrån att utställaren inte kan ställa upp sin utrustning eller göra rätt anpassning av elektronik etc. För mig är det en gåta hur man tänker. Man åker till en av de största mässorna som sponsras och bevakas av bl a Stereophile. Man ställer ut utrustning för 100,000 tals kronor, tar emot gräddan av Kanadas hifi-vänner och tillåter sig presentera en så dålig presentation. Det är märkligt. Förförisk layout kan inte dölja fakta. Det lät direkt illa. :dead: Om jag haft något att säga till om hos Gershman, hade jag förr hållt dörren stängd.

VAC.jpg

GershmanAcoustic.jpg

I ett annat rum presenterade lite mindre system från Gershman. Detta var betydligt bättre, kanske lite basigt i mellanbasen, men för övrigt väldigt övertygande.

GershmanAcoustic2.jpg

Posted
Om Peter McGrath var där och demade Wilson så förstår vi att det lät bra :) . Är även den nya CD5 en ren redbook-spelare :?:

Vet inte. Vi får se om ca en månad.

Posted
Ingen förstärkare? :o:shy:

Nej ... högtalarna är så lättdrivna ... :D

Sorry, Per, men jag minns faktiskt inte vad dom hade för slutsteg som stod bakom racken, tror inte att det var ARC, dock.

Posted
Om Peter McGrath var där och demade Wilson så förstår vi att det lät bra :) .

....såg att inte bara Mr. McGrath var där, utan även Luke Manley. Förstår att mässan räknas till de lite tyngre.

Posted

Från Canad kommer Tube Magic. Det är single ended monoblock som säkert kan låta bra med rätt högtalare. Martin Logans är dock lite väl krävande för dom.

TubeMagic.jpg

Planet Duvel är en liten udda pjäs, men låter utmärkt.

DuvelPlanets.jpg

Från avdelningen trådlöst representerades Finland av BardOne.

BardOne.jpg

BardOneb2.jpg

Engelska Sonneteer hade också en trådlös spelare som kunde köra iPod, från satelit, från memory stick ... you name it. Stort intresse av butiker för denna produkt. Kanske något för något för forumets distributörer. Säljaren sa sig aldrig kommit in på den svenska marknaden men att dom nu tror att de har en mycket intressant produkt.

Sonneteer.jpg

Posted

Provinsen Quebec är ett träälskande släkte. Det finns mycket skickliga hantverkare här som vet att behandla en träbit. En av dessa har kombinerat detta med high end. Företaget heter Summum Acoustique och gör både högtalare och elektronik. Högtalarna finns i priser från 2,000 CAD upp till 65,000 CAD per par för de Appassionata på bilden. Mellanregister och diskanter kan justeras på Wilsson Alexandria manér för att uppnå bäst spridning. Även elektroniken kommer från Summum Acoustique.

De söker för övrigt distribution i Europa, så om någon är hågad ...

Summumacoustique.jpg

Summumacoustiqueb2.jpg

Summumacoustiqueb3.jpg

Posted
Här kommer mässans overkill nummer ett. Det här skulle jag allt villa höra i ett större rum. Trots dessa förutsättningar var det lätt att höra potentialen. Det verkar som Revel har fått till en fantastisk högtalare.

Revel.jpg

Jag är benägen att hålla med om Revellerna. Hörde dem både i Malmö och på Best Sound i Stockholm. I Malmö i ett stort rum med Bellafontes livekonsert och en pianoinspelning som jag inte hört make till. De skulle vara Peter McGraths DAT.inspelning av någon kvinnlig finalist i en konsertävling i USA, på Arkenmässan.

Calm

Posted
Provinsen Quebec är ett träälskande släkte. Det finns mycket skickliga hantverkare här som vet att behandla en träbit. En av dessa har kombinerat detta med high end. Företaget heter Summum Acoustique och gör både högtalare och elektronik. Högtalarna finns i priser från 2,000 CAD upp till 65,000 CAD per par för de Appassionata på bilden. Mellanregister och diskanter kan justeras på Wilsson Alexandria manér för att uppnå bäst spridning. Även elektroniken kommer från Summum Acoustique.

De söker för övrigt distribution i Europa, så om någon är hågad ...

Summumacoustique.jpg

Summumacoustiqueb2.jpg

Det ser välbyggt ut men hur är det med dagsländetrender på en så här stor och etablerad mässa... :?: I t.ex. Milano sägs det vara stort svinn från ett uställningsår till nästa.

Posted
Från Canad kommer Tube Magic. Det är single ended monoblock som säkert kan låta bra med rätt högtalare. Martin Logans är dock lite väl krävande för dom.

TubeMagic.jpg

Märkligt att man spelade på Sequel II:or som utgick i mitten av 90-talet.

Posted
Det ser välbyggt ut men hur är det med dagsländetrender på en så här stor och etablerad mässa... :?: I t.ex. Milano sägs det vara stort svinn från ett uställningsår till nästa.

Jag är beredd att hålla med. Framför allt tror jag detta gäller högtalare, rörförstärkare för att inte tala om kablar. Många känner sig kallade men få blir utvalda marknaden att stanna kvar. När det handlar om så mycket pengar som HighEnd ändå kostar, så bör man nog mana till viss försiktighet med att spendera sina slantar på allt för udda märken. Det kan krävas service och någon gång skall också prylarna avyttras ...

Som exempel kan jag ta mina egna Dynaudio Confidence C4. Om dessa skulle tillverkas av ett litet entusiastföretag, så hade de kostat betydligt mer. Det är jag övertygad om. Samtidigt vet jag att bakom Dynaudio står massiv produktutveckling och erfarenheter samt volym på det som säljs. Det inbillar jag mig ge både en högre och jämnare kvalitet till ett lägre pris för en given kvalitet. Jag skulle kunna säga detsamma om Sonus Faber, B&W, Wilson med flera o vi håller oss till högtalare.

Däremot kommer det ju fram en del prylar som ser ut att klara sig. Ett exempel på det tycks GamuT vara.

Posted
Märkligt att man spelade på Sequel II:or som utgick i mitten av 90-talet.

Det vittnar nog lite om ett lycksökeri. I Kanada finns mängder av invandrade kineser som startar import av både det ena och det andra. Så tror jag det är här. Man hittar en tillverkare i Kina, sätter en kanadensisk logotype och tar med sig ett par högtalare och kör. Det handlar mer om en födkrok än seriös satsning på hifi. Kanske har jag fel, med det känns lite på det viset i flera fall.

Posted

Jag väntar fortfarande på att få höra Dynaudios Saphire presentera sig från sin bästa sida. Eftersom jag är lite Dynaudio-fantast blir jag lite upprörd när jag lyssnade på dom. Det lät hoptryckt och inte alls så bra som jag är säker på att dom är. Fick sedan reda på av Wes Philips att dom spelade filer från en PC. Obegripligt. Väggarna fulla av Moon Simaudio men använde en PC :dead:

Tydligen hade Stereophile bett dom spela en disk dom hade med sig, vilket lyfte dom till helt andra nivåer. Dom blev mycket imponerade. Då fick naturligtvis jag inte höra. De bästa mässpelningar jag hört med Dynaudio har arrangerats av Jan Ardståhl, men det är numer historia.

Dynaudio USA var där och ibland undrar man hur det är ställt med säljarnas hifi-kunskaper.

Dynaudio.jpg

Moon.jpg

Posted

Trevligt med svensk representation av form av Björn som var där och presenterad Odin från Nordost. Han hade kopplat upp Avalon Indra med elektronik från Burmester sammanflätad med mycket kostsamma Odin. Tyvärr blev det ett antiklimax. Man höll på hela torsdagskvällen för att få till det men utan att lyckas. Man kan inte med bästa vilja i världen påstå att det lät illa, men det släppte aldrig riktigt som jag hört Avalon och som också kunde avnjutas i ett annat rum.

Jag är helt säker på att Odin gör sig bättre i en annan miljö. Ingen kabel i världen kan lösa alla problem. Man borde lägga mer vikt vid att sätta samman ett system, framför allt när det som visas upp kostar så pass som ett par Odin.

Avalon är känsliga med anpassning. Tenor råkade ut för samma öde.

Nordost.jpg

Odin.jpg

Posted
De bästa mässpelningar jag hört med Dynaudio har arrangerats av Jan Ardståhl, men det är numer historia.

Speciellt kombinationen Jan Ardståhl, Dynaudio och Classé kunde vara särdeles lyckad... :mm:

Posted

Mässans bästa ljud - best in show?

Efter överläggning med min bättre hälft fastnade vi för denna uppställningen.

Avalon Indra högtalare

VTL ST-150 rörslutsteg

Naim CDS3 cd-spelare

Shindo Vossne-Romanee försteg

Transparent MM2 Reference kablar.

Detta system hade allt utom möjligen det allra djupaste basen. Ljud, ljudbild, dynamik ... allt vad du kan komma upp med.

AvalonIndra.jpg

Är detta bättre än Wilson Watt/Puppy? Bättre än KEF Muon? Bättre än Gamut L9? Dom systemen var kanske dom mest imponerande och bäst på ett annat sätt, men om vi håller oss till mer hem-hifi (brist på bättre ord) håller jag nog på ovanstående kombination.

Nästan lika bra var följande system:

Ny Rockport högtalare (tappade bort namnet - ännu inte publicerade på hemsidan) - ser ut som Mira men är lite större och kostar här ca 25,000 CAD. Kördes helt igenom med elektronik från Pathos.

Detta system hade samma lugn men skärpa som kombinationen ovan - kanske lite mer driv än Indran och mer djupbas, ibland lite för mycket.

Rockport.jpg

Till mest prisvärda system vill jag nog lyfta fram kombinationen med elektronik från Exposure och högtalarna Motive 2 från Neat. Jag trodde knappt mina öron. Oerhört musikaliska. Lyssnade på en hel del pianosonater som lät gudomligt bra. CD och förstärkare plus högtalare kampanjades (kan man säga så, Timbre?) för 3,900 CAD (ex moms). Detta är ett system som borde tilltala förstagångsköpare av verkligt kvalitetshifi till vettigt pris.

Mannen på bilden var helt hänförd.

Neat.jpg

Posted

Avalon Indra högtalare

VTL ST-150 rörslutsteg

Naim CDS3 cd-spelare

Detta system hade allt utom möjligen det allra djupaste basen. Ljud, ljudbild, dynamik ... allt vad du kan komma upp med.

AvalonIndra.jpg

Dom har ju sprättat bort rastertyget och behållt dämpningen kring elementen! Fick du någon förklaring till varför??

Posted
Dom har ju sprättat bort rastertyget och behållt dämpningen kring elementen! Fick du någon förklaring till varför??

Avalon är konstruerade för att spelas med fronten på, dvs dämpningen på plats. Många vill dock se elementen på en högtalare när de förevisas på mässa. Därav kompromissen.

Posted
Till mest prisvärda system vill jag nog lyfta fram kombinationen med elektronik från Exposure och högtalarna Motive 2 från Neat. Jag trodde knappt mina öron. Oerhört musikaliska. Lyssnade på en hel del pianosonater som lät gudomligt bra. CD och förstärkare plus högtalare kampanjades (kan man säga så, Timbre?) för 3,900 CAD (ex moms). Detta är ett system som borde tilltala förstagångsköpare av verkligt kvalitetshifi till vettigt pris.

Mannen på bilden var helt hänförd.

Neat.jpg

Till er som har problem med WAF så är nog dessa små golvare det närmsate man kan komma att få höra ordet "gulliga" från sin sambo.

Pga att de är så små (76 cm)"försvinner" dem dessutom lätt in bland det övriga möbelemanget men låter dessto större.

Har själv ett par Motive 1 till hembion och det fungerar alldeles utmärkt, även för sambon ;)

Får också passa på att tacka Bebop för ett suveränt reportage så här långt.

Väntar otåligt på resten :)

Posted
Till mest prisvärda system vill jag nog lyfta fram kombinationen med elektronik från Exposure och högtalarna Motive 2 från Neat. Jag trodde knappt mina öron. Oerhört musikaliska. Lyssnade på en hel del pianosonater som lät gudomligt bra

Känner igen denna neat-reaktion och prislappen blir helt enkelt en överraskning... :o

Neat Acoustics

Posted
En liten världspremiär (?) tror jag det var för Gamuts high end skapelse som hette SL9 eller möjligen L9. Det är svårt att säga vad som var bäst på mässan med tanke på dom förutsättningar som ges av akustiken. Men det är helt klart att dessa skapelser tillhör vinnartäten. Det lät makalöst bra. The Pink Panther Theme spelades så att man fick gåshud, likaså klassisk musik från solopiano till fullfjädrad Mahler. Det lät makalöst bra.SL9.jpg[/right]

GamutSL9bild2.jpg

I sverige/danmark kan man dra hem ett par för runt 700-800kkr, sen skulle dom släppa en L8, Som skulle kosta runt 300kkr vilket är mera börsvänligt, samma diskant, mellanregister fast mindre basare tror det var 10" som skulle sitta då fast samma leverantör, Detta enligt uppgift från Lars Goller

Posted

Avalon Indra högtalare

VTL ST-150 rörslutsteg

Naim CDS3 cd-spelare

Några fler kommentarer runt Indra'n :mm:

Du nämner "-djupaste basen..." Är Du inne på frekvensdjup, eller upplevelsen av bas? (Avalon är ju kända för att vara relativt raka över kurvan, så också i botten jämfört med en del andra tillverkare som kanske har en puckel i botten på x dB, och då kan Avalon kanske upplevas "tunna" fastän de kanske spelar "rätt"?!)

Det kan ju också vara rummet/rummen som spelar ett "spratt" vad gäller upplevelsen?!

Vad var det specifikt Du tyckte om med ljudbild/dynamik jämfört med de andra systemen?

Det var ju en intressant kombination för demo, ett riktigt blandat "sjöslag"... :o

Posted
Några fler kommentarer runt Indra'n :mm:

Du nämner "-djupaste basen..." Är Du inne på frekvensdjup, eller upplevelsen av bas? (Avalon är ju kända för att vara relativt raka över kurvan, så också i botten jämfört med en del andra tillverkare som kanske har en puckel i botten på x dB, och då kan Avalon kanske upplevas "tunna" fastän de kanske spelar "rätt"?!)

Det kan ju också vara rummet/rummen som spelar ett "spratt" vad gäller upplevelsen?!

Vad var det specifikt Du tyckte om med ljudbild/dynamik jämfört med de andra systemen?

Det var ju en intressant kombination för demo, ett riktigt blandat "sjöslag"... :o

Samtliga Avalon är kräsna med vilken kombination man spänner för. De är också ytterst känsliga på hur de ställs upp i rummet. När man får till det så är de dock svårslagna. Graem Humphrey i Montreal, är en studioräv och äger highend butiken Cdf-Audio i Montreal. Han anses både av Wilson och Avalon som en av de bästa när det gäller att få ut det bästa av högtalarna. Han säger så här om Avalon.

1-2 meter till bakvägg. Ingen invinkling. Avstånd mellan högtalarkonernas mitt ca 2.5 - 3.0 meter. Lyssningsavstånd ca 2-2.5 meter från öronen till konernas centrum. Detta ger normalt ett fantastiskt perspektiv. Högtalarna försvinner fullständigt, endast en ljudbild återstår om man fattar knappt var ljudet kommer ifrån. Detta är för mig Avalons adelsmärke.

Uppställningen på bilden hade allt detta. Dessutom dynamik och inget register kändes över- eller underrepresenterat. Basen var fast och kändes också djup. Men på skivor med riktig ljupbas, typ SAINT-SAËNS 3:e symfoni (orgelkonserten), så blir det lite för mycket för dom. Det är inget jag tänkte på när jag lyssnade på dom, men man märker det om man jämför med t ex Rockport. Enligt butiken, så har man sålt en hel del REL Britannia subwoofers till Avalonägare som vill ha djupare bas.

Avalon kräver kräver en kraftig förstärkare för att spela ut ordentligt. VTL ST-150 och uppåt klarar detta utmärkt. Även Parasound, som jag hört tillsammans med dom, klarar uppgiften galant, och det finns naturligtvis fler alternativ. Finns ju en tråd om Boulder och Avalon Acendant (stavning?) som tycks trivas bra ihop. Cdf (utställaren) ville också visa på hur man kan toppa ett system med elektronik från olika tillverkare som tillsammans skapar magik. Shindo är den bästa förförstärkare jag har hört och är kanske den allra största stjärnan i systemet. Dessvärre kostar den en hel del.

Posted
1-2 meter till bakvägg. Ingen invinkling. Avstånd mellan högtalarkonernas mitt ca 2.5 - 3.0 meter. Lyssningsavstånd ca 2-2.5 meter från öronen till konernas centrum. Detta ger normalt ett fantastiskt perspektiv. Högtalarna försvinner fullständigt, endast en ljudbild återstår om man fattar knappt var ljudet kommer ifrån. Detta är för mig Avalons adelsmärke.

Fin fin info för oss som kör Avalon, tackar! :app::mm:

Posted

Ja verkligen trevligt reportage.

Avalonhögtalarna har jag hört några gånger på mässor och gillar deras tuffa och kantiga design. Isis var med på en Arken-mässa för några år sedan i ett alldeles för stort och kalt rum, men man kunde verkligen ana potentialen. Året efter på Sheraton i Stockholm med en mindre modell, kommer tyvärr inte ihåg namnet- Då fick man verkligen till det, högtalarna försvann. Kvar blev en homogen ljudbild med bredd ljup och definition som var enastående.

Calm