Bebop Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Nu är mässan igång. Första dagen var det mest fråga om att packa upp och trimma in så det blir inte så mycket ljudintryck så här i början. Den första aptitretaren kommer KEF's Muon som spelar med elektronik från Musical Fidelity. Akustikbehandling av lyssningsrummet har ju varit på tapeten in forumet. Acco presenterade produkter för detta. Skall titta lite närmre på vad det är för något under helgen. Rummet med KEF Muon var behandlade med dessa produkter bakom högtalarna. En ny högtalare för mig var Neeper från Danmark. Spelades över Rowland och dCS. Lät riktigt riktigt bra. Återkommer senare med mer bilder och info om Neeper. Fortsättning följer ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Nu är mässan igång. Första dagen var det mest fråga om att packa upp och trimma in så det blir inte så mycket ljudintryck så här i början. Den första aptitretaren kommer KEF's Muon som spelar med elektronik från Musical Fidelity. Akustikbehandling av lyssningsrummet har ju varit på tapeten in forumet. Acco presenterade produkter för detta. Skall titta lite närmre på vad det är för något under helgen. Rummet med KEF Muon var behandlade med dessa produkter bakom högtalarna. En ny högtalare för mig var Neeper från Danmark. Spelades över Rowland och dCS. Lät riktigt riktigt bra. Återkommer senare med mer bilder och info om Neeper. Fortsättning följer ... Kul Bebop! Mounen spelade på Kista-mässan. En utmanade design vill jag lova! Men i rätt miljö tycker jag att den är rätt häftig. I Stockholm körde man med Mark Levinson. Var med på lite olika lyssningstillfällen och tycker att man fick en verklig uppfattning av högtalarnas kapacitet när man lyssnade på lågstämnd musik. Här presterades otrolig ljudbild med djup och bredd och med utomordentlig närvarokänsla och ett sömlöst tonregister. Tillverkningsprocessen lär vara något speciellt, med svetsning av de två gjutna aluminiumhalvorna tillsammans, innifrån. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Det verkar som att Musical Fidelity är mer uppskattat utomlans än i Sverige ! Hur står sig det märket i konkurrans med andra tunga märken i Canada ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Det verkar som att Musical Fidelity är mer uppskattat utomlans än i Sverige ! Hur står sig det märket i konkurrans med andra tunga märken i Canada ? MF är som Du säger respekterat här och med all rätta. Fördelen dom har här är att Stereophile uppskatter märket och används som referens av bl a Michale Fremer. Tror säkert att MF skulle få mer uppmarksamhet i Sverige om Classic Design vågar sig fram i rampljuset och visa upp vad deras system förmår. KEF Muon som spelade med MF kW 750 och senaste CD och förförstärkare, hade möblerat upp en passande hemmiljö och gjorde 25 minuters presentationer med historik, video samt musikexempel. Världens bästa? Ja, kanske är det så. Jag kan inte hitta något att anmärka på, inte ens designen. Man kommer att tillverka max 100 st varav 20 tilldelats Nordamerika. Man berättade också att man eventuellt kommer med en mer tillgänglig referensmodeller med inspiration från Muon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Tror säkert att MF skulle få mer uppmarksamhet i Sverige om Classic Design vågar sig fram i rampljuset och visa upp vad deras system förmår. En säljare av MF produkter sa till en polare något i stil med: Jaa om du någon gång skulle se honom så ta för f**n ett kort för ingen kommer att tro dej Ser med spänning fram mot bildrepotaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Man berättade också att man eventuellt kommer med en mer tillgänglig referensmodeller med inspiration från Muon. Det är väl en ganska väl beprövad strategi som tillämpades av bl.a. Arnie Nudell... Referensen först och sedan kommer avknoppningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Vinylrevolutionen har även "drabbat" Nordamerika och i år än mer än i fjol. Jag räknade inte men jag tippar att omkring 40 % av utställarna hade vinylriggar (jag undantar då massmarknadssegmentet från Yamaha, Pioneer och liknande). LP-utbudet var stort, representerat nedan från Audio Basics från Ontario, Kanada. I anslutande rum dök första skivspelaren upp. Märkligt nog utan logo. Jag frågade killen dom satt där att övervaka, men han visste inte heller. Bara att den kom från Tyskland. Jag glömde sedan bort att få facit. Armen påminner om en Schröder, men jag är inte så säker. Någon på forumet som kan ge ledtråd? (Det spelades dock inte på den när jag passerade). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 I det angränsade rummet spelades det dock och det lät fantastiskt. Ett av mässans bästa. Vinylen avspelades på en Brinkman Balance med Benz LP-pickup. Magiskt!!! Elektronik kom från tyska Avantgarde Acoustic. Försteget på bilden kallas One Power (Pre amplifier with DC technology) och kostar i Kanada 37,500 CAD (exkl moms) - CAD = Canadian Dollars [1 CAD = 6.05 SEK). Jag har aldrig sett och hört elektronik från Avantgarde innan. Även slutstegen kom från Avantgarde och kallas One Power. Det är monoblock a 50 W single ended klass A som här går loss på 22,500 CAD styck (ex moms) De har också en integrerad 40 Wattare på programmet (8,750 CAD ex moms) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Vinylrevolutionen har även "drabbat" Nordamerika och i år än mer än i fjol. Jag räknade inte men jag tippar att omkring 40 % av utställarna hade vinylriggar (jag undantar då massmarknadssegmentet från Yamaha, Pioneer och liknande). LP-utbudet var stort, representerat nedan från Audio Basics från Ontario, Kanada. Det måste ha varit tre hektiska dagar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Naturligtvis var det Avantgarde Acoustic även på högtalarsidan. När jag var där spelade dom över Mezzo som här kostar 47,200 CAD (ex moms) per par. Fantastiskt ljud. Dynamiskt, stort, brett, djup ... "som om musikerna stodo i rummet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Även Grosso presenterades. och ett "litet" kul säljkit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Det måste ha varit tre hektiska dagar... Det är inte över än ... endast torsdag och fredag har gått. Idag lördag, tar jag paus men jag går nog dit ett tag imorgon söndag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Ojojoj, vilken lyckost du är Bebop, och vilken tur vi har som får ta del av det. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...gardeMezzo3.jpg Mycket snygg modell av Duo Mezzo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 En liten världspremiär (?) tror jag det var för Gamuts high end skapelse som hette SL9 eller möjligen L9. Det är svårt att säga vad som var bäst på mässan med tanke på dom förutsättningar som ges av akustiken. Men det är helt klart att dessa skapelser tillhör vinnartäten. Det lät makalöst bra. The Pink Panther Theme spelades så att man fick gåshud, likaså klassisk musik från solopiano till fullfjädrad Mahler. Det lät makalöst bra.[/right] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 En liten världspremiär (?) tror jag det var för Gamuts high end skapelse som hette SL9 eller möjligen L9. Det är svårt att säga vad som var bäst på mässan med tanke på dom förutsättningar som ges av akustiken. Men det är helt klart att dessa skapelser tillhör vinnartäten. Det lät makalöst bra. The Pink Panther Theme spelades så att man fick gåshud, likaså klassisk musik från solopiano till fullfjädrad Mahler. Det lät makalöst bra. Lugn, svärta, dynamik, oansträngt, "naturligt" är ord som kommer fram. Det spelades naturligtvis över egen elektronik. Pris? Dyrt. I Nordamerika 130,000 USD (exkl moms). Det innebär att dom ligger i samma pris här som Wilson Alexandria. Jag tror även att dom kan matcha Wilson bjässar ljudmässigt. Produktionsstart nu i April. (Sorry för oskärpa. Körde utan stativ och ibland utan blixt som här). http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...%202008/SL9.jpg http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...mutSL9bild2.jpg Kul! Tror denna högtalare var med i senaste High Fidelity där dom gjorde ett besök hos Gamut i deras fabrik och lyssningsrum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Bang & Olufsen var där med hela sortimentet, inbillar jag mig. Dom hade en mycket välbesökt monter. Dom visade musikvideo över deras monitorer och golvhögtalare. Det lät riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Kan man få lite gissningar ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Kan man få lite gissningar ... http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...l%202008/Rr.jpg OTL av något slag, eller nån av VTL's monster? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Kan man få lite gissningar ... Sist jag gissade på nått gick det ju illa, men man vågar kanske igen; AR REFERENCE 610T? /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Tänkte först på Rogue Audio men jag går på plundins linje... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Sist jag gissade på nått gick det ju illa, men man vågar kanske igen; AR REFERENCE 610T? /ptr Denna gång gick det bättre Plundin, så Carli Tornhave kan vila ikväll till förmån för ett opus 147 kanske ... Visst är det ARC 610T monoblock. Att dom var stora bjässar visste jag men inte så här stora. Dom är riktigt mäktiga. Vackra? Knappast, men ARC har något visst över sig. Övrig elektronik var i huvudsak också från ARC med SME 10 skivspelare med SME 309 arm och Benz Ref pickup. Kablar genomgående i detta rum var Siltech (annars var Transparent helt klart dominerande). Högtalare kom från Sonus Faber, Stradivarius. Hur lät det? Nja, jag tycker att det lät för mörkt, för inbäddat och lulligt. I fjol hade man Elipsa i samma rum tillsammans med Ayres små men kraftfulla monoblock. Tyckte faktiskt det lät bättre som jag minns det. Emellertid, man får vara försiktig med att döma från en mässa. Jag hade dock väntat mig lite mer fart över det hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Tack för reportaget så här långt Bebop. Gillar ARC´s prylar men jag har fortfarande svårt för de där blaffiga displayerna. 610T måste hursomhelst vara en värmekälla av rang . "Att dom var stora bjässar visste jag men inte så här stora. Dom är riktigt mäktiga. Vackra? Knappast, men ARC har något visst över sig". Vet inte hur ARC´s top-of-the-line steg står sig ljudmässigt mot VTL´s motsvarighet Siegfried men jag tycker nog att VTL har lyckats bättre utseendemässigt. Får vi kanske också se nå´t från CDF´s "cost-no-object super system" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 Tack Bebop för denna eminenta rapportering av mässan i Montreal. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 Högtalare kom från Sonus Faber, Stradivarius. Hur lät det? Nja, jag tycker att det lät för mörkt, för inbäddat och lulligt. I fjol hade man Elipsa i samma rum tillsammans med Ayres små men kraftfulla monoblock. Tyckte faktiskt det lät bättre som jag minns det. Emellertid, man får vara försiktig med att döma från en mässa. Jag hade dock väntat mig lite mer fart över det hela. Utifrån bildvinkeln ser det annars ut som en lämplig placering av högtalarna med mycket luft och hotellsoffan kommer till användning på ett nytt sätt... Det är väldigt exklusivt just nu och denna mässrapport ligger överst på Google... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 6, 2008 Author Share Posted April 6, 2008 Får vi kanske också se nå´t från CDF´s "cost-no-object super system" Nej, tyvärr. Jag vet inte vad som hänt men någon fnurra på tråden har det blivit, förmodligen av ekonomisk karaktär typ sponsorpaket. Cdf annonserade tidigt att man skulle visa hela VTL's sortiment upp till S-400. Så blev inte fallet. Det blev "endast" MB-450 och ST-150 plus försteg. Här ses VTL MB-450 tillsammans med Wilson Watt/Puppy 8. På kö bakom MB-450 står Parasound JC 1 biffiga monosteg. Wilson låter nästan alltid bra, så även här. När jag visar den här DAT-spelaren så vet ni vem som var där och demade ... Här är VTL's försteg 6.5 som är ett av de bättre på marknaden, men själv föredrar jag faktiskt VTL 5.5, både ljudmässigt och prismässigt, som har en något varmare klang, 5.5 är också ett rent rörförsteg medan 6.5 är en hybrid. Det var också första gången jag såg VTL's nya phonosteg. Jag har dock inte hört det ännu. Priset i Kanada ligger på 8,500 CAD och som alltid är priser här utan GST eller moms som vi säger. Skivspelare kom från Brinkman Balance Något gick snett även med Wilson. Tanken var att fler modeller skulle visas men det blev en del fnurror på tråden som jag antar Cdf från Montreal vann eftersom ryktet säger att Wilson skulle släppa in en butik Toronta på mässan. Så blev nu inte fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 6, 2008 Author Share Posted April 6, 2008 Övrig elektronik var i huvudsak också från ARC med SME 10 skivspelare med SME 309 arm och Benz Ref pickup. Kablar genomgående i detta rum var Siltech (annars var Transparent helt klart dominerande). Jag glömde inflika att ARC släpper en ny CD-spelare om en månad. CD3 tas ur sortimentet och in kommer CD5. Den kommer här att kosta 500 CAD mer än CD3:an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 När jag visar den här DAT-spelaren så vet ni vem som var där och demade ... Spåret leder till en Stockholmsdemo i LHG:s lokaler... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 6, 2008 Author Share Posted April 6, 2008 Mässans bästa Sonus Faber ljud enligt mig (och min fru som har särdeles goda öron) stod Cremona M för. Dom spelade över Ayre's serie 5 när vi var där. Detta rum tillhör tätklungan. Stort ljud, oansträngt, upplöst med fin balans mellan registren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 6, 2008 Author Share Posted April 6, 2008 I ett litet och trångt rum presenterade sig Kanadas Herald. Tillverkning i Kina och utveckling och marknadsföring i båda länderna. Vid första anblick ser det inte så märkligt ut. I helbild får man ju en del associationer till andra märken, men så är det ju med flesta lådor. De påminner alltid om någon annan. Det är fråga om aktiva högtalare med ett slutsteg för diskant/mellan och ett för basen. De står 1,3 meter över havet och väger modiga 148 kg styck. Det finns också ett försteg med 2 utgångar. Man kan dessutom välja om man vill köra rör ut till både bas och mellanregister/diskant, eller rör till övre registren och solid state till de lägre. Även det omvända är möjligt. Detta kan man göra via fjärrkontrollen direkt från lyssningsfåtöljen. En finess helt klart men kanske mer "nice to have" snarare än nödvändigt. Hela paketet såldes på mässan för 15,000 CAD. Dom har en vacker broschyr med stort organisationsschema över sina verksamheter, historik som blickar 23 år tillbaka och med en rubrik som säger "Herald Leads The World" Ödmjukhet är kanske inte Heralds specialitet men uppenbarligen är ambitionen högt ställd. En dag kanske dom även skaffar sig e-mail och hemsida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 6, 2008 Author Share Posted April 6, 2008 Här kommer mässans overkill nummer ett. Det här skulle jag allt villa höra i ett större rum. Trots dessa förutsättningar var det lätt att höra potentialen. Det verkar som Revel har fått till en fantastisk högtalare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts