Jump to content

Recommended Posts

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

För oss som inte vet så mycket om dem ter sortimentet sig lite märkligt.

Det är mycket jobb att ta fram en högtalare, så det man oftast ser är serier med small-, medium- och large-versioner eller variationer på annat sätt som ska passa fler smaker och plånböcker. Magico har just nu 4 helt olika högtalare i sitt sortiment och that's it!.

Det liknar lite grand Silverlines upplägg som jag själv har, och har förundrats över.

Som man ser på bilderna var V3 inte uppställda alls så som Magico ger instruktioner om. Detta påpekade också Ove när vi var där.

Adm_appli_graf2.gif

Posted

Hehe,

Jag passar på att lägga in en bild på tre herrar som ser bekymrade ut. De diskuterade faktiskt högtalarplacering just här

DSC_7305.JPG

Högtalarplacering kan vara ett gissel, men visst är det kul när det ger bättre resultat att flytta ett par högisar !

Snacka om Magico...

Posted

Vi är kvar ett litet tag till i samma rum, och på golvet i andra delen av rummet stod Pathos' 5-kanals hembioförstärkare Cinema-X:

DSC_7263.JPG

DSC_7237.JPG

Design från deras hifi är helt bibehållen, och man måste kolla på baksidan för att se att detta är en mångsidig maskin. Vad sägs om sju ljud- och fem bildingångar?

5x110W/8ohm i 5-kanalsläge eller 2x450W i 2-kanal.

Posted
Det var en rejäl volymkontroll... :) Är det en ny trend på gång att dela upp integrerade förstärkare i mer än ett chassi... :?:

Det handlar nog mer om att skilja nätdelen från förstärkaren pga de höga effekter MF vill ha ut utan att lägga till störningar från nätdelen.

Posted
För oss som inte vet så mycket om dem ter sortimentet sig lite märkligt.

Det är mycket jobb att ta fram en högtalare, så det man oftast ser är serier med small-, medium- och large-versioner eller variationer på annat sätt som ska passa fler smaker och plånböcker. Magico har just nu 4 helt olika högtalare i sitt sortiment och that's it!.

Det liknar lite grand Silverlines upplägg som jag själv har, och har förundrats över.

Som man ser på bilderna var V3 inte uppställda alls så som Magico ger instruktioner om. Detta påpekade också Ove när vi var där.

Adm_appli_graf2.gif

Ja den uppställningen på skissen ser lite märklig ut :o

Posted
Vi är kvar ett litet tag till i samma rum, och på golvet i andra delen av rummet stod Pathos' 5-kanals hembioförstärkare Cinema-X:

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...29/DSC_7263.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...29/DSC_7237.JPG

Design från deras hifi är helt bibehållen, och man måste kolla på baksidan för att se att detta är en mångsidig maskin. Vad sägs om sju ljud- och fem bildingångar?

5x110W/8ohm i 5-kanalsläge eller 2x450W i 2-kanal.

Jag kompletterar med en bild som jag tog :)

ojco119.jpg

- för även om vi - som i detta fallet - båda fotograferade med blixt blir de ändå annorlunda :D

Posted

Ja den uppställningen på skissen ser lite märklig ut :o

Jag vet att Vivid Audio har en liknande rekommendation. Inte så trubbig vinkel som 120grader, men att skärningspunkten ligger framför lyssningsplats för att få bra stereoperspektiv.

Lyssningsplats var ungefär där den bortre blå mattan slutar.

DSC_7281.JPG

Därmed lämnar vi det stora rummet...

Posted
Jag vet att Vivid Audio har en liknande rekommendation. Inte så trubbig vinkel som 120grader, men att skärningspunkten ligger framför lyssningsplats för att få bra stereoperspektiv.

Acapella också - jag tror att de rekommenderar att skärningspunkten ligger på en punkt framför lyssningspositionen som motsvarar en tredjedel av sträckan till punkten som ligger mitt emellan högtalarna. :)

Posted

Detta var det första man såg när man kom innanför ytterdörren

ojco134.jpg

DSC_7282.JPG

Foto: calle_jr

och svängde man till vänster så kom man in till de olika lyssningsrummen

ojco136.jpg

Posted

Som man ser i eliots bild står det i hallen ett tufft hårddiskbaserat system med Benchmark DAC1, Marantz PM-7001 förstärkare och Acoustic Energy Linear Three högtalare.

DSC_7269.JPG

DSC_7270.JPG

DSC_7271.JPG

Posted
Filmen
spelades i ett hembiorum med elektronik från Pioneer.

Detta ser ju ut att vara en rejält stor butik. Ungefär hur många kvadratmeters golvyta handlar det om totalt... :?:

Posted

Mkt possetiv överaskning, superläcker butik. Som Tibre säger, verkar stor och relativt lufftig, för att inte tala om bra produkter...

Posted

Mellan tummen och pekfingret är lokalytan 120kvm (OJCO får precisera).

Här visas ett annat rum med elektronik från MF och Pathos, men även det spännande märket Leema Acoustics, här med förstärkarna Corvus och Hydra som agerar slav till Corvus. Även högtalarna är från Leema Acoustics. Modellen heter Xone.

ojco143.jpg

Foto: eliot

ojco146.jpg

ojco148.jpg

ojco146b.jpg

Posted
ojco148.jpg

Det händer så mycket nu för tiden att man inte riktigt hänger med... :D Trodde först att det var en del av Pathosförstärkeriet med inbyggd fjärrkontrollskål men efter lite surfande på deras website dök det upp en ny CD-spelare som jag aldrig har hört talas om. Digit kort och gott... :)