Jump to content

Förslag på Stativare för säg 10k

Schill

Recommended Posts

Ska införskaffa nya stativare, Men är velig på vad jag ska välja. Misstänker att det finns många här som har ideer och åsikter om detta.

Dom får kosta upp till 10k. Lyssnar mest på Akustisk, Blues, Jass och Soul. Med det gör ju inget om stativarna inte skäms för sig i andra sammanhang också.

Enda som är ett krav är att dom måste se bra ut!!

Jag kan tänka mig DIY - inge problem förutom att jag inte har kunnskaperna i vare sig låddesign eller filter, men kitbyggsatser är inga problem.

Så gott folk kom med förslag och tokiga ideer så får vi se var jag hamnar.

Jag kan tänka mig DIY - inge problem förutom att jag inte har kunnskaperna i vare sig låddesign eller filter, men kitbyggsatser är inga problem.

Varför inte ett par Ino piP?

gamutvspass02mm1.jpg

Finns i byggsats för omkring 4000kr (ca. 9000kr färdigbyggda).

Här är en recension av den kommersiella versionen (Guru QM10):

http://www.sonicflare.com/archives/guru-qm...ert-learner.php

Pratar vi nytt hade mitt val fallit på B&W CM1 och då räcker budgeten till ett par riktigt lyxiga stativ också. Jag har lyssnat ganska mycket på dessa högtalare och i olika samanhang och de imponerar verkligen. Dessutom är den marknadens snyggaste högtalare i klassen "rimliga pengar" enligt mitt tycke.

Quad har väll ngn bra i denna prisklass? kommer inte ihåg beteckningen :(

Torde vara 12LII du tänker på. Om den faller i smaken får man dessutom pengar kvar till skivor :mm: 12L ligger på cirka 6 papp.

Andra alternativ i prisklassen kan vara Totems små stativare, i synnerhet om storleken har betydelse. Jag tycker i alla fall att de spelar väldigt bra per kubikdecimeter. Rainmaker prickar nästan 10 000. Mite och Dreamcatcher ligger lägre - cirka 6 000 - 8 000 beroende på utförande. Om ljudet passar i tråden berörda öron har jag naturligtvis ingen aning om. Här är i alla fall en länk till deras hemsida så att du kan kolla upp utseendet Schill.

mvh/ Jörgen G

Dom bästa stativarna jag lyssnat på i prisklassen 10.000:- begagnat, är ALR/Jordan Note 3 på grund av sitt naturtrogna ljudbild samt avslappnade spelstil.

Högtalarna var drivna av Audionet AMP4, ett antikt Marantz försteg samt AudioAnalogue Puccini cdspelare.

Jag är ruskigt nyfiken på Ino piP eller piPs, men jag har hört att ljudet kan vara lite väl analytiskt, stämmer detta? Och vad är det för skillnad mellan piP och piPs.

Sen skader det ju inte att det är en skön känsla att montera ihop dom själv :app:

hei

Skriver på norsk så håper det er forståelig :)

Dynaudio focus 140 virker å være noe av det bedre til prisen, brukt vil jo dem gå innenfor budsjettet.

Et lite tips fra meg kan være å lytte til krix sine mindre modeller, equinox og apex 3, om du liker dem eller ikke kan jeg ikke si noe om, men jeg mener da de låter veldig bra iforhold til prisen! De tjener dog mye på å ha sjikkelig elektronikk i forveien!

Noen av modellene er forresten akkurat blitt oppgradert, og en apex 4 er på vei, skal vist være noe bedre enn tidligere versjon.

Jag skulle utan att blinka ta kontakt med Bo Benktsson i Uppsala.. Hans stativare med urbillig vincentelektronik .. Säger bara Wow..

Besök honom och förundras... Du kommer inte gå därifrån utan tecknat ett köp tror jag..... :D

2 bra val på "nära" håll.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ic=5397&hl=

En liten skönhet som spelar väldigt trevligt, till detta pris kan du handla en DELO från Engelholm Audio, så har du fortsättningen klar för dig,

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ic=5392&hl=

Visst, du får spara några kronor till, men detta är ett hantverk som inte går av för hackor,,,