Adagio Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 När det stog klart vilken högtalare som (ohörd) skulle bli nästa, såldes mina SFGPH, eftersom det gäller att vara ute i god tid ibland så slängde jag ut annonser, två dagar sen var affären klar . O där stog jag med rätt lång näsa och extremt tyst omgivning..... Lika bra att sälja ACEn också, lika snabb affär där. Så i ca en månad har tystnaden härskat, förutom sista tiden då min laptop fått fungera som cd-spelare . I början lät det skit, men alltertersom abstinensen satte allt större spår började jag vänja mig. Tom min Ericsson-Walkman började tjäna som ljudkälla. Det såg i det längsta ut som om det skulle dröjja till nästa vecka innan möjlighet till hämtning i uppsala skulle kunna vara möjlig rent logistiskt. Sen ringde min bror och meddelade att han befann sig i uppsala på möte, vidare undrade han om jag ville ha hjälp med en transport från esoterisk, om jag ville? Ett o ett halvt dygn senare har chocken lagt sig såpass att jag tror mig kunna skriva denna uppsats. Den upplysta forummedlemen kan med visst detektivarbete lista ut vilka högtalare det rör sig om. Vidare står ju Kuzman desarmerad utan vital del, nåot som skall åtgärdas nästa vecka. Vilken "burk" kan det vara. Att säga burk i det här sammanhanget känns lite som att svära i kyrkan men jag kunde inte låta bli ironin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Kan det vara en SF Guarneri Memento?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck77 Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Sluta nu gnälla, vad är en månad? Jag har brytigt upp mitt vibrerande trägolv, och gjutit nytt. Resultatet av det är 2 Månaders brinn-tid, samt sen ska det läggas klinker. Så första tonen kommer först i JUNI!!. Vad blev det för högtalare? Mvh Sjösse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Månad låter långt och plågsamt Visst ligger det nära till hands att gissa på Sonus Faber, men det kanske är för lätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Råkade ut för exakt samma sak när jag skulle sälja mina Marten burkar. Det tar ju i regel lång tid att sälja lite dyrare hifi-prylar, men det ringde en kille direkt som hämtade dom två dagar senare.... blev oxå en lång tystnad. Utmärkt tid för att fundera kring möblering ev. ackustikbehandling eller göra något DIY projekt man klurat på. Lite som en vit-månad, det sätter igång många tankar och säkert ganska nyttigt att nollställa sej ibland. SF var ju en enkel gissning men nu när den är ur vägen så kan lite mer långsökta gissningar ta fart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 ... svära i kyrkan ...Piiiiiip....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted April 3, 2008 Author Share Posted April 3, 2008 Nej det låter inte piiip :clown: , en av er har redan prickat rätt och ytterligare ett märkesrätt. Japp, Sonus Faber Guarneri Memento! Jag skulle kunna sriva superlativ till i morgon och ändå inte göra dom rättvisa, fan va dom spelar musik, sanslöst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Grattis! En utomordentligt kompetent stativare som jag hörde på mässan. Mycket högpresterande även i ett stort lyssningsrum, med en bas som vida överträffar det minimala formatet. En riktig skönhet också. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Nej det låter inte piiip :clown: , en av er har redan prickat rätt och ytterligare ett märkesrätt. Japp, Sonus Faber Guarneri Memento! Jag skulle kunna sriva superlativ till i morgon och ändå inte göra dom rättvisa, fan va dom spelar musik, sanslöst. Du går från en golvmodell till en stativare. Har du vid något tillfälle saknat tyngd eller information i de lägre registren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted April 3, 2008 Author Share Posted April 3, 2008 Nej, aldrig med dessa. Jag har haft cremona Auditor hemma och tyckt att dom verkligen spelar bra men sknar tyngd och kropp i jämförelse tom med mina gamla SFGPH. Men dessa trotsar naturlagarna, dom går nog inte riktigt lika djupt i grundton men övertonerna och nyaserna byggs upp på ett så trovärdigt sätt att man får intrycket att dom går djupare och fastare när man spelar musik på dom. Jag luras gång på gång att det jag lyssnar på händer på riktigt, i rummet. En hifiintresserad vän var här och lyssnade igår, han har hört dessa vid två andra tillfällen och två andra anläggningar så han var förbered på ungefär vad han hade att vänta. Men ändå stt vi fånleende och lyssnade på skiva efter skiva. Han sa att han aldrig hört reproducerad musik presenteras med sån livekänsla och själ, han spelar själv och går då och då på jazzklubb så han vet ju hur det bör låta. När man blundar och lyssnar och efter en stund öpnar ögonen fattar man inte riktigt att de där "små" högtalarna låter så stort, man förväntar sig varje gång att det står några riktigt maffiga golvare på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Jämför man Guarneri med Guarneri upplevde jag att Memento har en fylligare och stabilare botten samt kunde prestera en större ljudbild. Guarneri Homage har luftighet och transparens som sina starkaste kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Jämför man Guarneri med Guarneri upplevde jag att Memento har en fylligare och stabilare botten samt kunde prestera en större ljudbild. Guarneri Homage har luftighet och transparens som sina starkaste kort. Som du kanske kommer ihåg så gillade jag verkligen Guarneris återgivning hemma hos dig. Det som presenterades, presenterades på ett utsökt sätt. En av de första gångerna jag fick känslan av att kunna leva med en stativare. Förvisso, spelade vi inte någon av mina rockskivor. Adagio: är det inte så att du lyft nivån en del, så det du missar i de enstaka bottenfrekvenser, fås igen i textur och upplösning för att inte tala om homogenitet?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted April 4, 2008 Author Share Posted April 4, 2008 Jo kanske, SFGPH gick från 35 hz, medans denna lilla juvel börjar vid 39hz. En skillnad som är mycket svår att rent subjektivt uppleva då Mementon är så mycket bättre i definition och artikulation. Jag upplever den som mäktigare och bättre i basområdet punkt slut. Oavsett GPHns uppmätta lägre nivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 Låter skoj, men vart är bilderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts