Jump to content

Sonus faber Extrema

Recommended Posts

Ett par ömt vårdade sonusklassiker säljes i mycket fint skick tillsammans med Stand Extrema.

Medföljer originalkartonger, testrapporter & manualer.

Sonus0076.JPG

Högtalarna är svensksålda och kvitton finns.

Sonus0094.JPG

Art Deco-design och ett mycket välbyggt kabinett som går lös på 40 kg styck.

Tillsammans med de järnfilspånfyllda Stand Extrema kryper totalviken upp i mer än 100 kg per kanal... :)

Sonus0064.JPG

Hämtpris i Göteborg: 40000 kr

Kontakt och mer info via PM eller mail

timbre@euphonia-audioforum.se

Sonus0084.JPG

En seriöst test av Sf Extrema by Martin Colloms i Stereophile juni 1992

Sonus0078.JPG

Bara en fråga, då min ekonomi inte tillåter mer just nu =) men är inte dessa kända för att kunna ta livet av förstärkare? Jag kan ha fel.

Dock måste jag säga att dom är superläckra :mm:

//Schill

Om du med "ta livet av" menar suga musten ur :) så är min uppfattning att du har rätt.

Detta par har fungerat klart bäst med kraftfullt förstärkeri.

Tillykke Hans, det bliver spændende at prøve kræfter med disse i mere end en forstand "tunge" højttalere. :D

Lad os høre hvordan de bliver modtaget når du er så vidt!

Dennis Brunby Hifi i Kalmar hade ett par SF E hemma för måååånga år sedan. :mm:

Detta par kommer från Brunby Hifi i Kalmar :) och nu har jag testat en helt ny uppställning i Franco Serblins anda... :cool:

Bafflarna kraftigt invinklade framför lyssningspositionen och skärningspunkten sammanstrålar minst en meter framför näsan. En ny Extremadimension som jag faktiskt aldrig har upptäckt tidigare... :o

Detta par kommer från Brunby Hifi i Kalmar :) och nu har jag testat en helt ny uppställning i Franco Serblins anda... :cool:

Bafflarna kraftigt invinklade framför lyssningspositionen och skärningspunkten sammanstrålar minst en meter framför näsan. En ny Extremadimension som jag faktiskt aldrig har upptäckt tidigare... :o

intressant! Dammade du av CA-400 eller blev det M8000?

Mitt par kommer oxå därifrån.

Får prova att vinkla in mina lite då!

• 1 month later...

Extremorna på plats i sin nya miljö. Kul ändhållplats då det är Hans Brinch vid Sonus faber Club International som har tagit över. Högtalarparet fick sig en grundlig genomgång inför uppkopplingen och bakplåten som täcker basradiatorerna har nog aldrig varit nedplockad tidigare.

200842494559_Sideviewsmall.jpg

Finputsat kabinett och det skall enligt uppgift låta djupt engagerande med denna uppställning, elektronik och rum.

20084241397_Dadsextremamaximus.jpg

foto: Hans Brinch

Det är ju lite kul (om jag inte helt missminner mig) att den skapade en helt ny högtalarklass i Stereophile då det begav sig; Class A, restricted LF. De ville helt enkelt inte placera den i B-klassen där den hörde hemma då den inte gick ned till 20Hz. Fin är den alldeles oavsett klassificering.