Jump to content

Musicus stereo...

Guest om.s

Recommended Posts

Sista uppgraderingen (eller näst sista, en Accuphase E-700 er beställt) er på väg! Jag har nog hittat min "house sound" igen med Accuphase / Franco Serblin och Lunacable...använder Lunacable´s  Noir på cdp (XLR) och högtalare, Rouge på power och Gris power/signal och nu på jordingen till Technicsen-Dynavector´n, byter ut "sytråden" som medföljde originellt.

Jag va mycket nöjd med mina tidigare kablar, men Lunacables har en bättre (imo) och annan karaktär & produktions filosofi (no plastic mm..) som jag tycker har en tydligt inverkan på ljudet/upplevelsen  :thumbsup:  

LGGround-16x9%20Transparent.png

Our Luna Gris ground cable is comprised of one LCNV 14 gauge conductor. 

The outer jacket, like all our cables, is also made of pure cotton, chosen for its flexibility and supplemental damping of resonanc

https://www.lunacables.com

Så....va ska man så lägga krutet på när man er så nöjd med uppsättningen...jo man har då lite andra intressen, så jag möter mig själv lite i dörren her  :blush:  men föll för önskat om att ha ett originellt och klassiskt ur, som om man inte har ett bra nog från tidigare :closedeyes: ...men det blev inte den mest "bling bling" varianten iaf  :unsure:

Submariner 2024 "No Date" 

IMG_7767.thumb.jpeg.b4f7db0ff15fd4de83dedabd0efab2a4.jpeg

Sommaren er her, det er svårt att beskriva känslan når man vaknar på landet, detta er riktigt på landet längst ut mot havet på Norska västkusten, till ljudet av tystnaden...endast bruten av sången till  fåglarna och vattenfallet bakom huset. Det gör nått med ens indre när man återkommer till stället der ens mor föräldrar bodde och verkade.

Lycka er ord som rinner  på mig  :63: :app:

Klockan symboliserar också en ändring i livet, nästa år er det 40 år sen jag gick till sjös första gången (ca hälften av dom ombord) men nu har man gått i land och i aug tar jag vid ett nytt jobb o kapitel i livet, igen  :thumbsup:

Fortsatt go sommar!!  :cool:

mvh

Sonen och jag har haft mycket tur med vädret denna gången, Norskahavet er en

liten tur undan med båten, temperatur på 23-24 grader å vindstilla gör det mycket vackert her, höga fjäll, djupa fjordar å grönt sagolikt grön natur...annars er det rätt så rufsigt väder her! :)

mvh

Lite cool sommar musik, nytt för mig men helt tagen :unsure:  dog inte like impad av namnet som musiken , men men :dry:

Sigarettes after sex 

61RkEVSpOFL._AC_SL500_.jpg

"Cry"

71MLw9w1gAL._AC_SL500_.jpg

"X´s"

5521119.jpg?m=1709197984

Tagit ca kl 23.30 på kvällen igår...Fjället i bakgrunn kallas också "Den Norska Häst" man kan se den från upptill 100 km till havs säges det.

Öen heter Alden och er 481 m.o.h

IMG_7803.thumb.jpeg.3e7d2b0e94072ab04c1b54847bbabb3a.jpeg

mvh

Bestäld idag, den her må man själv beställa från VM´s hemsida av nån anledning  :39:   :tongue:

public

THE CHRISTMAS OF 1959 SAW VAN MORRISON TAKE TO THE STAGE OF ORANGEFIELD SECONDARY SCHOOL FOR HIS FIRST EVER LIVE PERFORMANCE. MIDNIGHT SPECIAL, A SKIFFLE GROUP, CONSISTED OF FELLOW PUPILS, JOHN MCCULLOUGH, TEA-CHEST BASS, CYRIL DOWNEY, GUITAR, BILLY RUTH, GUITAR, AND WALTER BLAKELY ON WASHBOARD WITH VAN ON GUITAR AND VOCALS.

IN AUGUST 2014, VAN MORRISON RETURNED TO ORANGEFIELD SECONDARY SCHOOL TO PERFORM THREE SHOWS AS A FOND FAREWELL TO HIS ALMA MATER AS IT PREPARED TO CLOSE ITS DOORS FOR THE FINAL TIME. LIVE AT ORANGEFIELD IS A SPECIALLY CURATED ALBUM, RECORDED LIVE AT THIS EVENT.

mvh

17 hours ago, Vox said:

Jordning av vad?

Det er kabeln mellan skivspelaren och int-ampen (riaa kortet i Accuphasen)...den medföljande sytråden er bytt till ett större kvadarat, och jag tror mig höra förbättringar jag inte helt trodde på  :39: 

mvh

16 hours ago, Vox said:

Om du tycker att den nya jordkabeln ger dig bättre ljud så gör din nya jordkabel skillnad. 

Jo det hörs ut som jag får ta in det, hade bare inte förväntat nån endring der, trevligt att få en sådan överraskning! :closedeyes:

mvh

Första gången på nästan 15 år jag har semester i 5-6 sammanhängande veckor...

En del av den blev till en kort resa med frugan till den her stan som vi båda gillar lite xtra...Helsingborg m/tur till Helsingör..

Inte minst har dom (Hbg) en mycket trevlig hifiaffär som va en riktigt trevlig upplevelse, hittade och återfann mycket av min hifi historia der :smilingeyes:

IMG_7861.thumb.jpeg.7bf52b30199a8e021eaed2bad21cc81f.jpeg

det kommer bli fler resor söderut hit o båt över sundet!!

IMG_7856.thumb.jpeg.96c1591447b265c89c51f17cec46eff8.jpeg

mvh

Det kom med ett par vinylskivor från HifiCenter i Hbg :unsure:

Anja Garbarek & Airbag

IMG_7864.thumb.jpeg.457249530544fd8e9130df330da325b5.jpeg

edit: Ang Anja Garbarek "smiling & waving" så blev den plockad med mycket pga hennar samarbets partners på denna, som t.ex Steve Jansen (ex Japan) Mark Hollis ( ex Talk Talk) Steven Wilson (Porcupine Tree mm) Richard Barbieri (ex Japan-Porcupine Tree) Theo Travis m.a.o många av mina favoriter fra bl.a Talk Talk / Japan och PT som jag också lyssnar på deras egna solo´s....mycket annorlunda men spennande soundscapes hon målar upp her :tongue:

mvh

Ennu ett David Sylvian album som släpps första gången på vinyl, triple vinyl!  shipping 04 oktober  :tongue:

David Sylvian "Everything and nothing" 

71BO0kZhviL._AC_CR0,0,0,0_SX960_SY720_.j

The album features key songs from David’s solo recordings, collaborations with Ryuichi Sakamoto, Robert Fripp, Mick Karn, Alesini & Andreoni, and tracks by Japan and Rain Tree Crow.

Sylvian’s approach to the proposition of a compilation album covering his time with Virgin Record was to create an overview of the multiple directions in which his work had taken him during that period. Focusing entirely on vocal compositions, this double album also included a wealth of previously unreleased material, including ‘Ride’ from the sublime ‘Secrets of the Beehive’ sessions, ‘The Scent of Magnolia’ and ‘Cover Me With Flowers’ from the ‘Dead Bees On A Cake’ sessions, along with remixes of two of Sylvian’s Ryuichi Sakamoto collaborations, ‘Bamboo Houses’ and ‘Heartbeat’, as well as a remix of Japan’s ‘Ghosts’ and the unreleased ‘Some Kind of Fool’ taken from Japan’s 1980 sessions for ‘Gentleman Take Polaroids’.

mvh

Jag trodde jag va i mål men så fel kan man ta, har haft detta headshell liggande ett tag och nu igår fick man andan över sig, så med besök av en erfaren vinyl kompis bytte vi!

Å vilket byte  :tongue: vi båda räknade med endringer men det her hade vi inte trott...fantastisk hur ett headshell kan höja upplevelsen...

Ikeda IS-2T (B)

IMG_7876.thumb.jpeg.32d315a84b908733cc6d0f2150c5937a.jpeg

IMG_7877.thumb.jpeg.b51de2d3f31b34f2c7147baf7a07b5fd.jpeg

mvh

Följer upp lite her med  skillnader, från org Technics headshell till ikeda titanium! å vilken förbättring ljudet har, mer pondus, "liquid"  flödande samtidigt så mjukt å smäckert att man får lyst å la känslorna flöda, min kompis Trond Torgneskar (Audio/Fidelity) som bytte för mig kom med några helt otroliga Statesments om va han hörde, vi va väldig överens, det er kul när en så erfaren vinyl man kommer med sina personliga upplevelser så stärka i hemmet! Många fler borde va "hifi-hemma" med den her kombon...till en tilsynlatande vettig pris, för hifi branschen generellt håller prisa sig bortom alt som er kult å möjligt för vanliga inte oligarker o vanliga folk, sen undrar man (Branschen) varför rekryteringen uteblir  :dry:

IMG_7879.thumb.jpeg.f5ce84a864d2ef3640f86b2a320ff834.jpeg

mvh

• 2 weeks later...