Jump to content

Musicus stereo...


Recommended Posts

23 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Haha, jag visste att jag skulle få äta upp det där om Karajan... :)

:D

 

Du behöver inte äta upp något. Du är inte ensam om att tycka om Karajan, det gör jag också, men inte allt. Det finns ingen objektivt bäst inspelning men de är lite olika. Jag har en annan Blomstedtfavorit i Mozarts symfonier 40 & 41. Jag tycker det är fantastisk Mozartplatta med swung som man sällan hör. Några kritiker håller med men kanske ännu fler tycker det är för mycket av det goda. Blomstedt menar att Mozart var ingen blek figur, att han såg sin musik som positiv och betydligt mer dynamisk än många tolkningar visar. Andra menar att Mozarts musik skall ha ett mer skimmer över sig. Jag kan uppskatta flera varianter. Jag har många inspelningar, både nya och gamla, av de klassiska pärlorna och köper på mig hela tiden. Det är kul att höra hur var och en tar sig an uppgiften och hur de avviker från varandra. Med tiden skaffar man sig sina egna referenser och man kan ha flera av samma verk. Blomstedts album är en av dem. Det finns många jag tycker om och så finns det några jag tycket är direkt tråkiga. Karl Böhms inspelningar är rena sömpiller för mig medan andra håller de högt. 

 

4035719001648-Frontcover-Physical-and-Digital-400x400.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1,3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Apropo resa!  en gäst er på inkommande      Accuphase E-650   mvh

Man kanske skal kickstarta denna tråden igen...   Det har runnit mycket vatten under broarna sen sist man var her i hifi & livet! men...det er aldri för sent så lenge det fortsatt rinner

And the winner is! SD dämpekuddar 12-28 kg! Första gången jag profiterer på ren mjuk avkoppling, nu falt alt på plats her       mvh

Posted Images

5 minutes ago, Bebop said:

Du är inte ensam om att tycka om Karajan, det gör jag också, men inte allt.

 

Han är bra, men jag vet faktiskt inte om Karajan är min go-to när det gäller Beethoven egentligen, det varierar lite med tiden men jag brukar försöka dra mig mer åt moderna inspelningar med bättre ljudkvalitet. Ombyte förnöjer som man säger.

 

7 minutes ago, Bebop said:

Jag har en annan Blomstedtfavorit i Mozarts symfonier 40 & 41

 

Jag har försökt lyssna på Mozart vid ett flertal tillfällen men aldrig riktigt fastnat, kanske är det nu det händer. Jag gillar verkligen vad jag hör med Blomstedt's Beehoven så ska ge hans Mozart en ärlig chans imorgon. Tack för tipset!

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Bebop said:

Blomstedt menar att Mozart var ingen blek figur, att han såg sin musik som positiv och betydligt mer dynamisk än många tolkningar visar.

 

Jag har nog aldrig lyssnat intresserat så länge på Mozart utan att tröttna eller tycka det är för glatt och pluttigt som jag gjort idag... helt klart det bästa jag hört i Mozart väg! :)

Link to post
Share on other sites

More cable talk!

 

Har dom sista 15-20 åren nästan konsekvent kört RCA på kablaget...fick nu ett par Accuphase XLR kabler med min cdp/amp och började testa mot mina gamla och goda Vertere Pulse B Reference, nästan inget skillnad, men XLR Accuphase spelade upp ett lite mer ambient rum då Vertere PB hadde en uns lite mer köttslig presentation på röster...

 

Spelar nu mera på Accuphase ALC XLR, men har bestämt mig för att satsa på store brorsan ALSC, dom kommer lite senare...kostar heldigtvis/”tyvärr" normala pengar mot några sjukt prislagda andra kablar..men som ett resultat av att synergien Accuphase tycks dom holda rätt så bra!

 

cable_aslc.jpg

mvh

 

 

Edited by musicus
Link to post
Share on other sites
3 hours ago, musicus said:

Accuphase XLR kabler

Jag är inte så förvånad om du inte märker större skillnader med XLR. Såvitt jag kan se i specarna har är inte din förstärkare och cd-spelare fullt balanserad signalbehandling. För att få det måste du upp till E-480 men jag tror inte någon av deras cd-spelare har ”äkta” balansering. De tycks enbart ha någon form av filter för att hantera de olika kopplingarna. Att elektronik inte  har ”äkta” balansering är ganska vanligt. Att de har balanserade uttag gör dem inte till balanserade förstärkare. Då brukar man heller inte höra stora skillnader om ens några och då är det heller ingen vits med att lägga pengar på dyrare XLR-kablar.
 

Innan jag skaffade VTL så hade jag Bow Technologies som hade både XLR och RCA på alla in och utgångar men elektroniken var inte balanserad. Jag frågade varför de gjorde så och det enkla svaret var att vissa audiofilmarknader krävde balanserade uttag om man ville sälja något, t ex i Japan.

 

 

Link to post
Share on other sites
On 2020-08-24 at 22:15, VoicesInMyHead said:

många av de gamla klassiska inspelningarna anses som odödliga och ses fortfarande som eviga referenser, men de håller inte ljudmässigt.

Det stämmer om man gör slumpmässiga urval. 

Men det bästa finns fortfarande i den ofantliga mängd inspelningar som gjordes från sent 50-tal till tidigt 70-tal.

Vad som "håller ljudmässigt" är en smakfråga, men jag har få moderna inspelningar som kommer i närheten av det som Decca, Columbia, Capitol och Mercury mfl gjorde. Där rumsklang, orkesterbalans och dynamik tillhör mina referenser.

Moderna inspelningar har mer energi i toppen och kanske även i lägsta basen, men lyckas sällan balansera rumsklangen och fånga atmosfären, värmen, podiet så som stereoinspelningarna från 60-talet gjorde.

 

Jag har börjat intressera mig lite för inspelningar från Sovjet och Centraleuropa. Jättesvårt, men jag tror att man kan hitta fantastiska inspelningar om man är enträgen och villig att gå på några nitar. 95% är skräp, men hitta det där fåtalet med de bästa solisterna, dirigenterna och orkestrarna...

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Bebop said:

Jag är inte så förvånad om du inte märker större skillnader med XLR. Såvitt jag kan se i specarna har är inte din förstärkare och cd-spelare fullt balanserad signalbehandling. För att få det måste du upp till E-480 men jag tror inte någon av deras cd-spelare har ”äkta” balansering. De tycks enbart ha någon form av filter för att hantera de olika kopplingarna. Att elektronik inte  har ”äkta” balansering är ganska vanligt. Att de har balanserade uttag gör dem inte till balanserade förstärkare. Då brukar man heller inte höra stora skillnader om ens några och då är det heller ingen vits med att lägga pengar på dyrare XLR-kablar.
 

Innan jag skaffade VTL så hade jag Bow Technologies som hade både XLR och RCA på alla in och utgångar men elektroniken var inte balanserad. Jag frågade varför de gjorde så och det enkla svaret var att vissa audiofilmarknader krävde balanserade uttag om man ville sälja något, t ex i Japan.

 

Om jag går för E-480 så går jag ner från E-650 som står her nu ;)  den er full balanserad!

DP-430 har de nått de kaller ”Direct Balanced Circuitry, på block diagrammet i brosjyren kan det synes som om det er tilgang til balancerad, men jag kanskje misuppfattar det?

 

mvh

 

 

7 hours ago, Bebop said:

 

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, musicus said:

Om jag går för E-480 så går jag ner från E-650 som står her nu ;)  den er full balanserad!

Aha... då såg jag en gammal bild från dig med en E-270. Kanske även din cd-spelare är balancerad. På Accuphase hemsida skriver de faktiskt balanced signal paths. På andra ställen har jag läst endast direct balanced filters. Jag blir faktisk osäker. @triomio’s schema på DP-500 ser definitivt ut att vara balancerad.

 

Sorry för missförstånd om vilken modell du har.

 

Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, Bebop said:

Aha... då såg jag en gammal bild från dig med en E-270. Kanske även din cd-spelare är balancerad. På Accuphase hemsida skriver de faktiskt balanced signal paths. På andra ställen har jag läst endast direct balanced filters. Jag blir faktisk osäker. @triomio’s schema på DP-500 ser definitivt ut att vara balancerad.

 

Sorry för missförstånd om vilken modell du har.

 

 

Helt ok, DP-500 er föregångaren til  DP-430.

Om man klickar in sig på broschyren till DP-430 på deras hemsida er det der et block diagram som antyder XLR "Direct Balanced Filter with separate line and balanced signal paths” och "Phase selector for balanced outputs”.

 

mvh

Edited by musicus
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
On 2020-08-25 at 19:36, musicus said:

More cable talk!

 

Har dom sista 15-20 åren nästan konsekvent kört RCA på kablaget...fick nu ett par Accuphase XLR kabler med min cdp/amp och började testa mot mina gamla och goda Vertere Pulse B Reference, nästan inget skillnad, men XLR Accuphase spelade upp ett lite mer ambient rum då Vertere PB hadde en uns lite mer köttslig presentation på röster...

 

Spelar nu mera på Accuphase ALC XLR, men har bestämt mig för att satsa på store brorsan ALSC, dom kommer lite senare...kostar heldigtvis/”tyvärr" normala pengar mot några sjukt prislagda andra kablar..men som ett resultat av att synergien Accuphase tycks dom holda rätt så bra!

 

cable_aslc.jpg

mvh

 

 

 

 

Och der falt dom sista detaljerna på plats, go system synergi!!  dom gav det extra lille som saknades :app: ...

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Nesten obligatorisk  :tongue:

 

1593769399.jpg

 

A new ECM studio album and a programme of new music from Terje Rypdal is cause for celebration. On Conspiracy the great Norwegian guitarist seems to reconnect with the wild inspiration that fuelled such early masterpieces as Whenever I Seem To Be Far Away, Odyssey and Waves, exploring the sonic potential of the electric guitar with both a rock improviser’s love of raw energy and a composer’s feeling for space and texture. Keyboardist Ståle Storløkken, who contributed to Terje’s Vossabrygg and Crime Scene albums is an ideal co-conspirator, perpetually thickening the plot with his own intuitive feeling for complementary sound-colours. Conspiracy also marks a welcome return for Pål Thowsen, whose subtle, detailed drumming was last heard on ECM with Arild Andersen’s 1970s groups. Rypdal’s best band in years is completed by gifted young bass guitarist Endre Hareide Hallre. Conspiracy was recorded at Oslo’s Rainbow Studio and produced by Manfred Eicher and Terje Rypdal.

 

mvh

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Man er nøyd om dagen, och med min spel stil her hemma, jag lyssnar mestadels lågt/mellan högt så innfrir E-650/DP 430 ihop med Wilson Benesch Square 2 till råga, sista uppgraderingen va Accuphase egen ASCL 10 XLR kabel och med den föll det sista på plats, första gången på 15-20 år jag valt xlr framför rca....inte blir det helt fel att också ögat blir mättat å nöjd, ljusspelet ger det en till tider extra vacker dimension, musik har inte varit vackrare!  :app: :tongue:

 

img_5742-jpg.667633

Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, byZan said:

:o;)

 

/byZan

 

hehe...så kan det va, even om jag er uppvuxen med vinylen, så va jag tidigt ute med å köpa en cdp och har vel tagit åt mig av det, har haft några riktig goa å bra riggar, men med fasit i handen så ble det ofta att jag satt å lyssnade på va som inte va ”rätt” å andra distraktioner framför att njuta...dom gångerna det varit riktigt kul å lyssna igen er på några budget spelare der jag släppt totalt det kritiska lyssnande å bara haft skoj å kul med spelningen av vinylen, lite osäker på om jag ska gå den vägen igen :663741902_thinkingface: :65:

 

mvh

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
On 2020-10-11 at 12:22, musicus said:

 

hehe...så kan det va, even om jag er uppvuxen med vinylen, så va jag tidigt ute med å köpa en cdp och har vel tagit åt mig av det, har haft några riktig goa å bra riggar, men med fasit i handen så ble det ofta att jag satt å lyssnade på va som inte va ”rätt” å andra distraktioner framför att njuta...dom gångerna det varit riktigt kul å lyssna igen er på några budget spelare der jag släppt totalt det kritiska lyssnande å bara haft skoj å kul med spelningen av vinylen, lite osäker på om jag ska gå den vägen igen :663741902_thinkingface: :65:

 

mvh

 

Å så blev det, en litt över budget spelare til budget pris...Edwards Audio TT3 m/Goldring 1006 MM pu, någon vill nog säga en pimpad Rega, men det er endast lite med armen som kan påminne om det nu längre :tongue:

img_5788-jpg.675987

 

img_5787-jpg.675988

 

 

 

The TT3 is the top of the range Talk Audio turntable, from the Edwards Audio series. It features a 25mm gloss finished upper plinth with an additional lower Medite MDF satin finished plinth into which the 230V motor is mounted (Speeds: 33.3 & 45rpm), this isolates the top plinth on to which the TA202 arm and bearing housing is mounted.

The TA202 arm is a upgraded and modified version of our EA202 with a solid brass counterweight plus spigot, and with the outputs wired directly to rear mounted RCA sockets and separate grounding to reduce noise from being injected into your phono stage.

It has a precision made brass bearing housing. The in-house machined Aluminium inner platter has a high precision stainless shaft which is hand clocked for total accuracy and runs on a custom made ruby ceramic 5mm bearing, lubricated with a specially produced light synthetic machine oil designed for Formula 1 applications.

This is all topped off with a fully machined 22 mm thick custom made Acrylic platter, driven by Talk Electronics own ‘Little Belter’ Blue belt. The turntable is supported on 3 isolation feet designed to compliment the mass of the turntable.  A hinged dust cover is also suppled.  

 

Selv om det er en plug´n play spiller må det ett par phono rca-rca kablar till, lånar nu Accuphase sine egna, men dem her dyker upp vilken dag som helst nu..en egen MM kabel va för frestade å låta bli att testa  :39:

 

Oyaide PH-01RR

 

155484426-origpic-29d9f5.jpg

 

Oyaide PH-01RR

 

The total capacitance from the output of MM/VM cartridges to the input of the first gain stage at phono preamp will affect frequency balance of the playback sound by MM/VM cartridges. Although you may hear as good sound for you, but the actual playback sound might be far away from the expected sound by each phono cartridge designs. The typical measured result with unmatched lower capacitance load had a significant dent between 2-10kHz, followed with up to +5dB massive peaking at around 13-20kHz. And when with unmatched higher capacitance road, top hi frequency will be rolled off . The frequence responce will be flattend when being used with the correct capacitive termination. It was well known in the old days, so some manufactures used to make phono cables for specific MM cartridges. But its secret was almost forgotten to todays’ audiophiles who are used to only digital playback. So we bring it back for the todays’ vinyl record playing people with our own feautures.
 

 

Det er ojordat power till den, så den medföljande lakritsen byts ut til lite mer robusta saker :unsure:

 

Jag har goa erfarenheter med Wireworld´s powerkablar från tidigare så Wireworld Mini Electra Fig 8 power cable tycks va ett bra utgångs punkt! 

 

mini-electra.jpg

 

Nu er det bara att jobba klart igen så hem å koppla kablar, til trots for extra kablar så landar man en real budget spelare  :cool:

 

mvh

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Efter att kablarna er inhöstad och monterat er det klart för vinyl igen! Första intrycket av Oyaiden er att den absolut inte gör bort sig, tvert om, den funkar särs bra ihop med Goldringen....sen får man ge det lite mer tid för at släppa ordentligt...”budget" vinyl er kul!!

 

Första skiva ut er med två av dom stora, den kom med hem från Akkelis idag :app:

 

81NwHE2fxvL._AC_SL500_.jpg

 

mvh

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...