Jump to content

Musicus stereo...


Guest om.s

Recommended Posts

Guest Musicus

Bladde litt i arkivet av eldre kort, og fant noen bilder av oppsettet fra før denne tråden begynte :)

SME 10A

Audionet PAM

Audionet ART

BAT VK 300SE (?)

3880859.jpg

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

Og her kom også ...

Audionet Pre I G2 m/EPS

Audionet AMP II MAX

RGPC 1200C (Richard Gray Power Company)

...og man var fast i Audionet filen som man er tilbaks idag, fast i mindre skala...

4561593.jpg

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Musicus
En arbetskollega har rekommenderat Innis&Gunn.Måste testa.Snygga flaskor var det.Trodde att skottarna bara gjorde whisky?

Den finns i flera varianter men det er originalet som passar mig best, möjligens lite lite söt, men se bara till at den er riktig!! kald så er det bland det best av sorten, underbar til musikk ;):D

Japp! den har lagrats på Whisky fat några dar så dom holder tradisjonen :icon_smile_cool:

mvh

Link to comment
Share on other sites

En arbetskollega har rekommenderat Innis&Gunn.Måste testa.Snygga flaskor var det.Trodde att skottarna bara gjorde whisky?

Men N.O. du vet väll att Whisky bara är överjäst Öl som man kört genom en siborator! ;)

I&G tillverkar väldigt smakskiga ölar, men vill ni testa en kull svensk IPA så kolla in Kallebryggeriets Kung Inge PA!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Kollegan sa att I&G var gott att ta någon öl,inget att festa till med.Det kunde bli lite för mkt av det goda då.

Kung Inge lät intressant om inte annat för namnet! ;) Annars har Arbogas 5,6 blivit något aven favoritöl.Mycket smak.

Link to comment
Share on other sites

Och när tråden ändå är inne på öl att njuta av så vill jag pusha för en i mitt tycke riktig höjdare, Sierra Nevada Pale Ale. Upptäckte den vid ett besök i Californien för många år sedan och hade två sex-pack med mig hem i handbagaget (det här var åratal innan den kom till Systembolaget). Tungt att släpa på men väl värt besväret :mm:

paleale.png

Edited by tomano58
Link to comment
Share on other sites

Och när tråden ändå är inne på öl att njuta av så vill jag pusha för en i mitt tycke riktig höjdare, Sierra Nevada Pale Ale. Upptäckte den vid ett besök i Californien för många år sedan och hade två sex-pack med mig hem i handbagaget (det här var åratal innan den kom till Systembolaget). Tungt att släpa på men väl värt besväret :mm:

Testade en sån idag.Alldeles nyss.Visst har den karaktär.Men inte riktigt i min smak.Jag gillade eftersmaken.Men själva smaken var lite besk och sur.Trots det en klar överraskning för ett amerikanskt öl.

Just det där sura/beska var det som inte föll i min smak.Fast det passar säkert andra bättre.Tack för tipset.Alltid roligt att prova något nytt! :)

Håller nog fast Arboga 5,6 som min favorit.Gott.Svenskt.Billigt.Kan det bli bättre?

Link to comment
Share on other sites

Sagt det för, men skal man njuta med mjöd, så funkar dette meget bra med musikk

http://imbibe.com/content/img/2/Innis-_-Gu...(2)@feature.png

mvh

Och så var det någon som sådde ett frö och fram växte en ny "Hifi-öl" .

Hade aldrig smakat denna sort så jag blev ju nyfiken. Det hela stillades denna afton och vad ska man säga...

... tackar så ödmjukast för tipset :)

Det dök dock upp ett litet problem i sammanhanget... sambon verkar visst vara ovanligt förtjust i öl från skottland :dry:

Men, men delad glädje och allt det där... :D

Link to comment
Share on other sites

Testade en sån idag.Alldeles nyss.Visst har den karaktär.Men inte riktigt i min smak.Jag gillade eftersmaken.Men själva smaken var lite besk och sur.Trots det en klar överraskning för ett amerikanskt öl.

Just det där sura/beska var det som inte föll i min smak.Fast det passar säkert andra bättre.Tack för tipset.Alltid roligt att prova något nytt! :)

Håller nog fast Arboga 5,6 som min favorit.Gott.Svenskt.Billigt.Kan det bli bättre?

Jo, smaken för öl (och annat) är ju precis som med hifi delad. Själv har jag aldrig tyckt att den är sur.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Testade en sån idag.Alldeles nyss.Visst har den karaktär.Men inte riktigt i min smak.Jag gillade eftersmaken.Men själva smaken var lite besk och sur.Trots det en klar överraskning för ett amerikanskt öl.

Just det där sura/beska var det som inte föll i min smak.Fast det passar säkert andra bättre.Tack för tipset.Alltid roligt att prova något nytt! :)

Håller nog fast Arboga 5,6 som min favorit.Gott.Svenskt.Billigt.Kan det bli bättre?

Testat I & G ennu?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Och så var det någon som sådde ett frö och fram växte en ny "Hifi-öl" .

Hade aldrig smakat denna sort så jag blev ju nyfiken. Det hela stillades denna afton och vad ska man säga...

... tackar så ödmjukast för tipset :)

Det dök dock upp ett litet problem i sammanhanget... sambon verkar visst vara ovanligt förtjust i öl från skottland :dry:

Men, men delad glädje och allt det där... :D

Hehe! der ser man, kul at den föll i smak :D ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Testat I & G ennu?

mvh

Faktum är att jag köpte några flaskor av bägge.Har nu testat I&G och för mig passade det mig bättre.Riktigt gott.Fast en väldigt egen smak måste jag säga!Den påminner litegrann om ett favoritöl,tycker jag.

Alltså lite Newcastle smak.Men då kommer den där ekfats smaken in och förvirrar lite! ;) Man förväntar sig att det ska bränna till när man känner igen Whiskysmaken,men det gör det aldrig.Jag kan förstå att min kollega sa att det är ett öl man kan ta någon av,inte för mycket.Då blir det "för sig" som vi säger här uppe.Eller "för mycket av det goda" som ni kanske skulle säga.Annars en positiv bekantskap.Men....

Arboga 5,6 är fortfarande favoriten! :) För mig!Även som hifi öl!

508379.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Faktum är att jag köpte några flaskor av bägge.Har nu testat I&G och för mig passade det mig bättre.Riktigt gott.Fast en väldigt egen smak måste jag säga!Den påminner litegrann om ett favoritöl,tycker jag.

Alltså lite Newcastle smak.Men då kommer den där ekfats smaken in och förvirrar lite! ;) Man förväntar sig att det ska bränna till när man känner igen Whiskysmaken,men det gör det aldrig.Jag kan förstå att min kollega sa att det är ett öl man kan ta någon av,inte för mycket.Då blir det "för sig" som vi säger här uppe.Eller "för mycket av det goda" som ni kanske skulle säga.Annars en positiv bekantskap.Men....

Arboga 5,6 är fortfarande favoriten! :) För mig!Även som hifi öl!

508379.JPG

Der ser man igjen, jo du har rett, selv brukar jag kjöpa en 2-3 stk, det rekker, mycket og kraftig smak, så det er som du og din kollega sier, inget at festa på, kvalitet fremför kvantitet som jag sier det :)

...evnt får man ha en liten whisky bredvid ;) ...

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Musicus

Tilbake til hifi :) ...

Chord Signature Plus har jo värt tilgjengelig noen år nu, og selvsagt når man selv presis fått dom i hus og knapt hunnit spela inn dom, släpps efterföljaren,

Chord Signature Tuned Aray :dry:

Her har dom byggt kablene etter samma standard som deras topp modell Sarum Tuned Aray, ett annat sett bygga kabel på som dom sier mot Signature Plus, väl, med en god relasjon til selger har man iaf fått lagt en bestilling och byter til siste modellen når den ankommer handlaren...

chord-signature-tuned-array.jpg

.....så nu er det å smörja sig med lite tålamod tills den anleder :closedeyes: ......

mvh

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att jag köpte några flaskor av bägge.Har nu testat I&G och för mig passade det mig bättre.Riktigt gott.Fast en väldigt egen smak måste jag säga!Den påminner litegrann om ett favoritöl,tycker jag.

Alltså lite Newcastle smak.Men då kommer den där ekfats smaken in och förvirrar lite! ;) Man förväntar sig att det ska bränna till när man känner igen Whiskysmaken,men det gör det aldrig.Jag kan förstå att min kollega sa att det är ett öl man kan ta någon av,inte för mycket.Då blir det "för sig" som vi säger här uppe.Eller "för mycket av det goda" som ni kanske skulle säga.Annars en positiv bekantskap.Men....

Arboga 5,6 är fortfarande favoriten! :) För mig!Även som hifi öl!

508379.JPG

Tur att du har bättre smak gällande din anläggning jämfört med öl, om du begränsat dig på sama sätt har du fortfarande haft en kompaktanläggning. :D:Idea::unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tur att du har bättre smak gällande din anläggning jämfört med öl, om du begränsat dig på sama sätt har du fortfarande haft en kompaktanläggning. :D:Idea::unsure:

Arboga is da shit!!! :) Dom kan sina saker där nere i Arboga.Kommer det ut Arboga högtalare får jag ta mig en allvarlig funderare... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Musicus

En fakta basert artikke (2) om höyttalkabler som er verdt å ta med seg videre på resan :Thinking:

Av Sverre Holm ( professor ved UIO i signalbehandling (informatikk) og professor II på NTNU i medisinsk ultralyd).

Magiske höyttalerkabler

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Tilbake til hifi :) ...

Chord Signature Plus har jo värt tilgjengelig noen år nu, og selvsagt når man selv presis fått dom i hus og knapt hunnit spela inn dom, släpps efterföljaren,

Chord Signature Tuned Aray :dry:

Her har dom byggt kablene etter samma standard som deras topp modell Sarum Tuned Aray, ett annat sett bygga kabel på som dom sier mot Signature Plus, väl, med en god relasjon til selger har man iaf fått lagt en bestilling och byter til siste modellen når den ankommer handlaren...

chord-signature-tuned-array.jpg

.....så nu er det å smörja sig med lite tålamod tills den anleder :closedeyes: ......

mvh

Da, var endelig vente tiden over, imorgen kobles den inn, så gjenstår det å høre om man synes den nærmer seg SARUM.TA :mm: ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

Ett lite førsteinntrykk:

Dette skrev jeg for tag sen om Signature Plus: "Chord Signature Plus.....er kanskje ikke siste ordet i opplösning (ikke uten grunn at det finns Chord Sarum, de har derimot en utmerket PRaT (Pace, Rythm and Timing) i min verden er ikke opplösningen i seg selv det ultimate målet når det alikevel henger så bra ihop som her. "

Chord Signature Tuned Aray har beholdt disse egenskapene, sin grunnklang kan man si, men, så har de klart å løfte nivået på detaljeringen/oppløsningen, uten at det går på bekostning av klangen/helheten og PRaT`n fra tidligere er intakt, utmerkt!!

Så, første inntrykket er at dette er en "ny" och mer komplett kabel enn tidligere som klatrer nærmere Sarum Tuned Aray`s prestanda, så, gillar man Chord Company og deras Signature/Plus, så vet du va du bør göra om du går i oppgraderings tanker, nice!!! :app:

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Musicus

Da var det kommet at jeg fikk oppmålt rommet igår, ingen riktig alvorlige ting men en noe lang etterklangstid, det ble målt med större gain enn jeg vanligvis lytter på så problemene er ikke like påfallende ved vanliglyttevolum...

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Da var det kommet at jeg fikk oppmålt rommet igår, ingen riktig alvorlige ting men en noe lang etterklangstid, det ble målt med större gain enn jeg vanligvis lytter på så problemene er ikke like påfallende ved vanliglyttevolum...

mvh

Efterklangstiden är inte så intressant.

Efterklangstiden är heller inte (speciellt) beroende på gain/ljudnivå...Den kan till och med vara tvärt om, beroende att absorbenter börjar fungera först vid högre ljudtryck.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Efterklangstiden är inte så intressant.

Efterklangstiden är heller inte (speciellt) beroende på gain/ljudnivå...Den kan till och med vara tvärt om, beroende att absorbenter börjar fungera först vid högre ljudtryck.

Jeg tenkte nok ikke en direkte sammenheng med etterklangstiden, bare konstaterte at den va noe hög, gain koblet jeg vel heller til de noder jeg har og høyttalerens evne å sette de igang, eller hvordan jeg skal uttrykke det, kanskje er jeg helt ute och cyklar her :outdoor: men, siden jeg spiller ganske lavt her hjemme så er det ikke så altfor alvorlige probloemer, men det er klart man kunne tenke seg å eksprimentere litt etterhvert med å få bukt med det uten å transformere rommet til noe jeg ikke vil det skal bli.... :) ...

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...